Ik heb hier vroeger altijd erg goed HT advies gekregen, maar zie dat er helaas weinig wordt gepost in de afgelopen jaren. Ga het toch proberen...
Context:
Ik heb vele jaren geleden een Denon AVR-1604 surround receiver gekocht met een Canton Movie 10 MX-II set (5.1). Ze zijn inmiddels denk ik bijna 20 jaar oud (time flies!), maar ik ben nog altijd blij met het geluid en vind het goed genoeg. Destijds was DTS het beste geluid en dat ondersteunt deze versterker.
Ik ben na mijn eerste HT aankoop de HT trends uit het oog verloren (blueray, dolby atmos, etc), maar wil nu mijn HT gaan upgraden met een OLED TV, want dat ben ik al jaren van plan vanwege de natuurlijke kleuren. Daarnaast wil ik een blue-ray speler kopen.
Mijn vragen:
- Voor zover ik weet, heeft mijn oude Denon versterker geen HDMI aansluiting. Kan ik hem nog wel aansluiten op een nieuwe OLED TV? Bestaan er bijvoorbeeld Tulp > HDMI kabels of moet ik dit op een andere manier oplossen? Volgens mij heeft mijn Denon versterker ook een optische aansluiting, maar ik heb deze nooit eerder gebruikt. Nu gebruik ik nog een oude tulp->scart kabel die de Denon aansluit op een oude LCD TV
- Dezelfde vraag mbt het aansluiten van de Denon versterker op een blue-ray speler. Hoe kan ik dat het beste doen? Gaat dat gewoon via een coax kabel net als een DVD speler?
- Twijfel nog tussen een 55 of 65 inch TV. Mijn woonkamer is groot genoeg, maar de bank staat net zo ver van de TV als in de meeste woonkamers. Ik vermoed dat de meeste filmliefhebbers voor een 66 inch gaan als dat betaalbaar is? Zal even wennen zijn.
- Nog tips voor specifieke blue-ray spelers met een goede prijs-kwaliteit verhouding? Liefst met goede upscaling, want ik ben helaas niet van plan om mijn hele DVD verzameling te vervangen met blueray.
- Nog andere zaken waarop ik moet letten?
Alvast ontzettend bedankt.