De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.

Standaard 2024: je jaar op filmgebied

Misschien is het leuk om een topic te hebben om al je ervaringen te delen van je afgelopen filmjaar. Dat kan van alles zijn, leef je uit!

Voorbeelden zijn: wat waren je beste of slechtste films (kunnen oudere of nieuwe zijn)? Heb je een genre ontdekt dat je geweldig vindt? Is er een nieuw label dat je ontdekt hebt? Was er een speciale uitgave waar je erg blij van werd? Ben je vaker naar de bioscoop geweest?

Standaard

Met nog 2 dagen in 2024 heb ik 280 films gekeken.

Daarvan heb ik maar 1 film, een oude favoriet, een 10 gegeven: Purple Rain (die ik 2x in 2024 heb gekeken).
    17 films (waarvan 5 uit 2024) hebben een 9 of 9,5 gescoord. De 'oudere' films (officieel voor 2024): Hedwig and the Angry Inch, Babylon, Jeul-geo-woon in-saeng (The Happy Life), Blade Runner 2049, Insaengeun Areumdawo (Life is Beautiful), Dune: Part One, Poor Things, Les Misérables, Ru guo · Ai (Perhaps Love), Dalkomhan insaeng (A Bittersweet Life), Spirited, The Wizard Of Oz. En de films uit 2024: Dune: Part Two, Furiosa: A Mad Max Saga, Deadpool & Wolverine, Caddo Lake, Heretic.

Opvallend was dat er 3 hele goede films over serial killers uitkwamen, die alle drie heel anders zijn: Longlegs, Strange Darling en Woman Of The Hour.

Het jaar 2024 was het jaar waarin er maar 1 film uit de MCU uitkwam, maar dat was dan wel meteen een voltreffer: Deadpool & Wolverine.

De allerslechtste films die ik dit jaar heb gezien: Adventures of a Taxi Driver (1976), Adventures of a Private Eye (1977), Gamera tai daiakuju Giron (aka Gamera vs Guiron, 1969), Gamera tai uchu kaijû Bairasu (aka Gamera vs Viras, 1968), Lift (2024), Retribution (2023), Whiteout (2009).

2024 was ook het jaar dat bijna alle films die genomineerd waren voor beste film (Oppenheimer, American Fiction, Anatomy of a Fall, Barbie, The Holdovers, Killers of the Flower Moon, Maestro, Past Lives, Poor Things, The Zone of Interest) ook echt goede films waren. Imo had Maestro er niet bij gehoeven.

Ook dit jaar zijn er een paar onverwachte titels op UHD uitgekomen, met een aantal films waarvan ik dacht dat het niet mogelijk was. Denk aan titels als Conan The Barbarian, Purple Rain, Galaxy Quest, Paths Of Glory, Silence Of The Lambs en The Crow. En natuurlijk de 'onmogelijke titel': The Abyss.

Even nadenken of ik nog meer kan bedenken .

Standaard

Ook wel leuk om voor mijzelf te zien; het aantal films dat ik per streamingdienst heb gekeken.

- Amazon prime: 27
    - Apple: 3
    - Disney: 14
    - HBO Max: 6
    - Netflix: 27
    - SkyShowTime: 7

Standaard

2024 werd afgetrapt met Ed Wood (Tim Burton) en vooralsnog beëindigd met The Room Next Door (Pedro Almodóvar)

Voor mij was 2024 een relatief rustig filmjaar met slechts 103 bekeken films, waarvan ik de meeste zoals gebruikelijk in het filmhuis heb bezocht. Mijn voornemen is om dit aantal weer iets omhoog te krikken.

Mijn lijst van favoriete in de bios bekeken films van 2024, met een score van 7,5 of hoger, is op Letterboxd te vinden, maar hierbij dan een verkorte top 15:

1. The Zone of Interest
    2. Anora
    3. Challengers
    4. Dune - part two
    5. Kinds of Kindness
    6. Poor Things
    7. Io Capitano
    8. La Chimera
    9. Bird
    10. The Substance
    11. Love Lies Bleeding
    12. Sterben
    13. The Beast
    14. Civil War
    15. The Holdovers

Meest teleurstellende films in het theater waren:
    Monsieur Aznavour
    Alien: Romulus
    Kidnapped

Op gebied van fysieke media was het ook genieten, met veel mooie boutique-uitgaves, waaronder de voor mij zeer verrassende 4K uitgaves van Happiness en Gummo door Criterion. Om maar wat te noemen.
    Laatst aangepast door BigLebowski : 30-12-2024 om 19:07
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer

Ben ik in de picture?

Standaard

Beste films die ik dit jaar heb gezien (In willekeurige volgorde) :
    Killers of the Flower Moon
    Full Metal Jacket
    The Captain (2017)
    Guardians of the Galaxy Vol 3
    CODA (2021)
    Ferris Bueller's Day Off
    Napoleon (2023)
    Dune Part Two
    The Wages Of Fear (1953)
    Civil War
    Perfect Days
    The Batman (2022)
    The Zone Of Interest

Films die teleurstellend waren:
    Tomb Raider (2018)
    Ava
    Chaos Walking
    Wolfs
    Duyster

Standaard

Citaat Oorspronkelijk gepost door BigLebowski Bekijk bericht
    2024 werd afgetrapt met Ed Wood (Tim Burton) en vooralsnog beëindigd met The Room Next Door (Pedro Almodóvar)

Voor mij was 2024 een relatief rustig filmjaar met slechts 103 bekeken films, waarvan ik de meeste zoals gebruikelijk in het filmhuis heb bezocht. Mijn voornemen is om dit aantal weer iets omhoog te krikken.

Mijn lijst van favoriete in de bios bekeken films van 2024, met een score van 7,5 of hoger, is op Letterboxd te vinden, maar hierbij dan een verkorte top 15:

1. The Zone of Interest
    2. Anora
    3. Challengers
    4. Dune - part two
    5. Kinds of Kindness
    6. Poor Things
    7. Io Capitano
    8. La Chimera
    9. Bird
    10. The Substance
    11. Love Lies Bleeding
    12. Sterben
    13. The Beast
    14. Civil War
    15. The Holdovers

Meest teleurstellende films in het theater waren:
    Monsieur Aznavour
    Alien: Romulus
    Kidnapped

Op gebied van fysieke media was het ook genieten, met veel mooie boutique-uitgaves, waaronder de voor mij zeer verrassende 4K uitgaves van Happiness en Gummo door Criterion. Om maar wat te noemen.
    Ik heb welgeteld 10 bioscoopbezoekjes gedaan, niet veel dus. Het is ook vaak lastig om mij er toe te zetten; dan is de thuisbioscoop veel makkelijker.

Ik zie trouwens dat ik ook maar 16 3D films heb gekeken. Dat lijkt wat weinig, maar ik kijk ook vaak losse, mooie stukjes van 3D films om even te genieten van het beeld. Dat zal wel iets minder denk ik als de 3D tv boven staat.

Standaard Het beste (en slechtste) wat ik in 2024 heb gezien

De beste films (en concerten) die ik in 2024 heb gezien (een score van 8 of meer):

01. August: Osage County (10)
    02. Ant-Man and the Wasp (3D) (9,0)
    03. Helene Fischer: Rausch Live – Die Arena Tournee (9,0)
    04. Steel Magnolias (9,0)
    05. The Great Dictator (9,0)
    06. Vivo (9,0)
    07. Nebraska (8,9)
    08. Helene Fischer: Farbenspiel Live – Die Tournee (8,8)
    09. 12 Angry Man (8,5)
    10. Belfast (8,5)
    11. Downton Abbey – The Film (8,5)
    12. Fargo (8,5)
    13. The Pirates! Band of Misfits (3D) (8,5)
    14. (Guillermo del Toro’s) Pinocchio (8,2)
    15. Save Haven (8,2)
    16. The Impossible (8,2)
    17. Aliens (8,0)
    18. All Is Lost (8,0)
    19. Animal Kingdom (8,0)
    20. Bedknobs and Broomsticks (8,0)
    21. Black Narcissus (8,0)
    22. Far from the Madding Crowd (1967) (8,0)
    23. Grave of the Fireflies (8,0)
    24. I Care a Lot (8,0)
    25. Operation Mincemeat (8,0)
    26. Pixar Short Films Collection – Volume 2 (8,0)
    27. Promising Young Woman (8,0)
    28. Snow White and the Seven Dwarfs (8,0)
    29. Sunset Boulevard (8,0)
    30. The Beach (8,0)
    31. The Duke (8,0)
    32. The Kids Are All Right (8,0)
    33. The Man Who Shot Liberty Valence (8,0)
    34. The Outpost (8,0)

De slechtste films (en concerten) die ik in 2024 heb gezien (een score van minder dan een 6):

01. Last Night in Soho (5,5)
    02. Paul Simon: The Concert in Hyde Park (5,5)
    03. The Hustler (5,5)
    04. Last Tango in Paris (5,3)
    05. Django (1966) (5,0)
    06. Fantasia (5,0)
    07. Mad Max 2: The Road Warrior (5,0)
    08. Reservoir Dogs (5,0)
    09. Shazam: Fury of the Gods (5,0)
    10. Silent Movie (5,0)
    11. The Prince of Egypt (5,0)
    12. Bram Stoker’s Dracula (3,0)
    13. The Animatrix (3,0)
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

Instellingen bij het plaatsen van berichten