Zoals jullie wellicht wel weten heb ik een Laserdisc speler aangeschaft: een Pioneer CLD-D515. Ik heb het beeld via een Video Out op mijn TV en mijn vraag gaat nu over de audio. deze laserdisc speler heeft drie audio uitgangen: een analoge L/R out, een Coaxial DIgital Out (die de speler standaard niet heeft, dus ik denk een mod), en een RF-out. Voor het afspelen van de audio gebruik ik mijn Sony ZF-9 soundbar met optionele Toslink aansluiting. Voor zover het uitgangspunt.
Bij aankoop zat er een Laserdisc bij met DTS, dus (met het verstand wat ik ervan heb) ik sloot een kabel aan op de digital coaxial uit en via een kleine omzetter (die ik boven gebruik) met een toslink op mn soundbar. Resultaat: geen geluid.
Toen dacht ik: die mod zal het waarschijnlijk niet (meer) doen, dus ik ga voor de Dolby Digital (AC-3) tracks die op veel Laserdiscs staan. Ik heb me erin verdiept en heb begrepen dat je hiervoor een demodulator nodig hebt. Dus hop, die aangeschaft via Ebay. Omvormer erop want het is een Japanse (gelukkig werk ik bij een Japans bedrijf dus een 220-100V omvormer hebben we wel liggen) en aangesloten op de RF output. Aansluiting via Toslink naar mn soundbar, lichtje van "demodulate" gaat aan op de Yamaha ADP-1 en ik dacht: ik heb alles goed gedaan om de DD track af te spelen. Resultaat: geen geluid.
Het enige wat afgespeeld wordt is de PCM track via de analoge L/R uitgangen via de digitale en analoge tracks op de Laserdisc. Ik weet dat de DD track zich op de analoge R-track bevindt, maar als ik deze selecteer, blijft de track een PCM track.
Ik begin een beetje wanhopig te worden, en bijna te denken dat het aan de speler ligt. Maar omdat het lampje van de demodulator aangaat, gaat er wel een signaal uit die RF uitgang wat gedemoduleerd wordt. Maar als ik de L/R stekkers eruit haal, wordt er op geen enkele manier geluid afgespeeld.
Hier iemand enig idee? Alle hulp is welkom!