Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 163 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Algemeen Beschaafd Nederlands

    Beste Forumgebruikers,

    Steeds vaker kom ik op ons forum posts tegen die vrijwel onleesbaar zijn door verkeerd (of afwezig) gebruik van hoofdletters en interpunctie. Ik wil iedereen dan ook oproepen om zoveel mogelijk 'normaal' Nederlands te gebruiken op dit forum, met gebruik van punten, komma's en hoofdletters. Dat komt de leesbaarheid van het forum bijzonder ten goede.

    Wees verder ook terughoudend met het gebruik van 'slang' afkortingen (bijvoorbeeld: 'nt' in plaats van 'niet') en het gebruik van de 'y' waar in het Nederlands 'ij' gebruikt dient te worden.

    Voor alle duidelijkheid: Dit is dus geen nieuwe 'regel', maar gewoon een oproep om normaal ABN te gebruiken.

    Alvast hartelijk dank voor jullie medewerking!
    Eric van Ballegoie

  2. #2

    Standaard

    Helemaal mee eens..vooral aan dat 'nt' als niet kan ik me redelijk irriteren.

    Nu nog een cursus typen voor een aantal onder ons, te beginnen met mezelf....
    You've got a sense of humor Bob... I like that in a man

    My Little Collection

  3. #3

    Standaard Re: Algemeen Beschaafd Nederlands

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie
    Beste Forumgebruikers,

    Steeds vaker kom ik op ons forum posts tegen die vrijwel onleesbaar zijn door verkeerd (of afwezig) gebruik van hoofdletters en interpunctie. Ik wil iedereen dan ook oproepen om zoveel mogelijk 'normaal' Nederlands te gebruiken op dit forum, met gebruik van punten, komma's en hoofdletters. Dat komt de leesbaarheid van het forum bijzonder ten goede.

    Wees verder ook terughoudend met het gebruik van 'slang' afkortingen (bijvoorbeeld: 'nt' in plaats van 'niet') en het gebruik van de 'y' waar in het Nederlands 'ij' gebruikt dient te worden.

    Voor alle duidelijkheid: Dit is dus geen nieuwe 'regel', maar gewoon een oproep om normaal ABN te gebruiken.

    Alvast hartelijk dank voor jullie medewerking!
    Voeg daar ook meteen de spelling van werkwoordsvormen aan toe, dus "dt" of "d" of "t" als moet Kleine ergernis van mijn kant

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bob
    ...kan ik me redelijk irriteren....
    Nu nog een cursus typen voor een aantal onder ons, te beginnen met mezelf....
    Een typcursus lijkt me niet voldoende. Het is namelijk:

    -...kan ik me behoorlijk aan ergeren...
    - ...vooral dat 'nt' irriteert me behoorlijk...

    (irritatie drukt een sterke afkeer uit en is daarom in combinatie met 'redelijk' niet echt aan te raden.)

    Succes met de cursus,

    BasH.

  5. #5

    Standaard

    En als ik nu inderdaad een redelijk sterke afkeer bedoel, meester?
    You've got a sense of humor Bob... I like that in a man

    My Little Collection

  6. #6

    Standaard

    Je moet gewoon tikken wat je leuk vindt. En je niet al te veel aan mijn bijdehante opmerkingen storen.

    Groeten,

    BasH

  7. #7

    Standaard

    idem
    You've got a sense of humor Bob... I like that in a man

    My Little Collection

  8. #8
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Het enige dat me een klein beetje stoort is het gebruik van 'y' ipv (oei sorry, in plaats van) 'ij' en de 'g' in de plaats van 'ch'.
    Een voorbeeld hiervan is het woord 'tog', wat ik af en toe tegenkom.

    Maar ik kan niet zeggen dat het me heel erg stoort ...

    Sommigen schrijven perfect AN (bij ons in België is het beschaafd er al een tijdje afgelaten), maar hetgeen ze uitkramen trekt dan weer op twee keer niets.

  9. #9

    Standaard

    wtf !? chill ff.. k typ idd gewoon wattik wil.. en kan je ut nt lezen: helaaz pindakaaz --> SLaNG oWNaGe

    Life is like a donut... Round, with a hole in the middle...

  10. #10

    Standaard

    maar serieus.. ik denk dat de meeste mensen op het forum in het dagelijks gebruik (door de sterke opkomst van MSN en ICQ) ontzettend veel afkortingen gebruiken..

    Dat merk ik bij mezelf ook.. np (no problem) idd (inderdaad) lol (laughing out loud) cker (zeker) zijn afkortingen die ik zelf ook regelmatig gebruik..

    Net als jaded, vind ik het gebruik van een "Y" in plaats van een "IJ" het ergste, de rest maakt mij niet zo bar veel uit..

    Gr.
    Edwin
    Life is like a donut... Round, with a hole in the middle...

  11. #11

    Standaard

    alee 'k vind da just tof die verschillende dialectjes,en voute huuuuu verkeerde schrijfwijzes lezen

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edwin vd Zwaard
    maar serieus.. ik denk dat de meeste mensen op het forum in het dagelijks gebruik (door de sterke opkomst van MSN en ICQ) ontzettend veel afkortingen gebruiken..
    Dat merk ik ook bij mezelf. Ik moet af en toe echt even omschakelen, maar chatten doe ik op MSN of in een chatbox, niet hier.
    Dat betekent overigens niet dat ik me eraan stoor als anderen wel chattaal gebruiken.
    Ik probeer me hier een beetje aan te passen omdat anderen de afkortingen misschien niet zo goed kunnen volgen, of zich eraan storen.
    [Reserveer hier uw ruimte voor uw reclameteksten]

  13. #13

    Standaard

    Ik word zelf helemaal schijtziek van de nederlandse taal, dat gelul met nieuwe spelling enzo. Waarom dat gezeik met 'd' en 'dt'. Als je het nou gewoon zo schrijven als je het zegt. Waarom schrijf je eigenlijk kopen en koppen en niet gewoon wat je zegt dus koopen en kopen toch veel makkerlijker??

    Laatst zag ik op het journaal een hoogleraar nederlands zeggen dat met de nieuwste spelling het echt niet meer logisch is, je kan niet zeggen dat bepaalde woorden om een bepaalde reden op een bepaalde manier gespeld moeten worden maar je moet het per woord gewoon weten.

    Is er eigenlijk wel een reden waarom je zegt 'het huis' en niet 'de huis'?

  14. #14
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard Re: Re: Algemeen Beschaafd Nederlands

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martin de Goeij
    Voeg daar ook meteen de spelling van werkwoordsvormen aan toe, dus "dt" of "d" of "t" als moet Kleine ergernis van mijn kant
    en als je hier nu gewoon geen ster in ben ???
    misschien dat ik niet goed heb opgelet op school ofzo maar ik heb hier gewoon moeite mee
    en daar schaam ik mezelf niet voor
    ik zal dus ook altijd dat dt en t en d door elkaar blijven halen en dat is dus niet met opzet ,ik kan het nu eenmaal niet beter want ik heb daar gewoon geen kaas van gegeten
    dat was alles

  15. #15

    Standaard

    Ik beh het helemaal met Eric eens. Ik zou er nog aan willen toevoegen dat het ook helemaal geen schande is om in je taalgebruik te laten zien dat je met succes de basisschool hebt doorlopen.

    Wees dus niet bang om het verschil tussen "jou" en "jouw" goed door te hebben en te gebruiken. Als mensen het hebben over "jou collectie" of "ik hou van jouw" is het volgens mij echt tijd voor een opfriscursusje
    Startrader, Safetrader

  16. #16
    Ernest Hamstra
    Guest

    Standaard Re: Algemeen Beschaafd Nederlands

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie
    een oproep
    Misschien helpt het als je je post nog even doorleest voordat je op reply klikt.

    Het gebruik van hoofdletters en interpunctie komt de leesbaarheid in ieder geval ten goede. Sommige posts moet je drie keer doorlezen voordat je weet wat er wordt bedoeld.

    Wat ik ook vaak zie, is het gebruik van ,, als aanhalingstekens, dus bijvoorbeeld ,,dit,, in plaats van ''zo'' of 'zo'. Deze tekens zitten nog wel vlak naast de Enter toets.

    Als je zoveel mogelijk correct taalgebruik hanteert, kunnen anderen daar weer van leren.

  17. #17
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard Re: Re: Algemeen Beschaafd Nederlands

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ernest Hamstra




    Als je zoveel mogelijk correct taalgebruik hanteert, kunnen anderen daar weer van leren.
    hier ben ik het opzich helemaal mee eens ja.
    Alleen aan de andere kant waar maken we ons eigenlijk druk om

  18. #18

    Standaard Re: Re: Re: Algemeen Beschaafd Nederlands

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Edit
    Alleen aan de andere kant waar maken we ons eigenlijk druk om
    Dat vraag ik me ook af. Zolang het begrijpbaar is, heb ik er ook geen moeite mee. Ik maak me ook regelmatig schuldig aan taal- en spellingfouten. Zolang er geen scheld- of schuttingtaal wordt gebruikt, zie ik het nou niet als storend En ik vind het best wel leuk om de verschillende nieuwe afkortingen te zien of te lezen
    My dvdcollection
    Roos
    StarTrader

  19. #19

    Standaard

    Het is inderdaad helemaal niet erg om af en toe en afkorting te gebruiken. Iedereen doet dat en sommige zijn ook echt ingeburgerd.
    Wat de fouten betreft: daar ligt het voor mij toch ff (zie je, een afkorting) anders. Sommige fouten zijn echt te gek "om los te lopen". Ik ben leerkracht Nederlands-Engels in 5 en 6 SO en soms maak ik me er toch wel druk om. Het gaat duidelijk achteruit wat de kennis van de Nederlandse taal betreft!! Ik begrijp best wel dat het voor sommige mensen wat moeilijker is maar bij anderen (lees: jeugd) is het toch vaak wat anders: luiheid.

    Op het forum waar ik mod. ben, lees ik soms de post ff na en dan verander ik die typische dt-fouten.... MAAR dan komt er onderaan je post: "veranderd door Britte" en dat wil dus wat zeggen

  20. #20

    Standaard M.b.t. de minachting van onze taal...

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Britte
    Ik begrijp best wel dat het voor sommige mensen wat moeilijker is maar bij anderen (lees: jeugd) is het toch vaak wat anders: luiheid.
    En die luiheid is vaak ook terug te vinden in het gebrek aan deugdelijke formulering en/of onderbouwing van meningen.

    Och, een taalvoutje hier en daar kan op zich geen kwaad. Mits het maar niet de spuigaten uitloopt. Het is inderdaad wat anders als mensen een eigen spelling gaan gebruiken (bijvoorbeeld de 'y'/'ij'-wissel). Zoiets maakt de post voor mij echt minder leesbaar. Ik blijf (blyf) steeds bij zo'n woord hangen.
    Nog erger is inderdaad het volledig gebrek aan interpunctie. Zo'n lap tekst zonder duidelijk onderscheid tussen hoofdzinnen, bijzinnen en zinnen in het algemeen is net een puzzel. Niet eenvoudig te ontrafelen en wat de inhoud betreft ook niet altijd even samenhangend.

    Daarnaast vind ik het gebruik van afkortingen niet zo'n probleem, zolang ze maar redelijk ingeburgerd zijn en hun doel dienen. D.w.z. een stuk tekst inkorten. Dit is helaas niet altijd het geval. Sommige afkortingen zijn volgens mij alleen bedoeld om trendy over te komen. Cker is zo'n juweeltje. Via deze afkorting bespaar je welgeteld 1 letter -weinig effectief dus. Bovendien is de afkorting niet goed; het is ZZZZZZeker en niet SSSSSeker.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edwin vd Zwaard
    lol (laughing out loud)
    Weet je dat ik me altijd al heb afgevraagd waar LOL voor staat? Bedankt voor de opheldering.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  21. #21
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Britte
    Ik begrijp best wel dat het voor sommige mensen wat moeilijker is maar bij anderen (lees: jeugd) is het toch vaak wat anders: luiheid.
    de nederlandse taal is inderdaad moeilijk en daarnaast ook nog eens heel erg onlogisch.

  22. #22

    Standaard

    Als er wat meer correct taalgebruik wordt gebezigd op dit forum dan zou dat sommige threads een stuk korter maken.
    Ik denk dat Eric daar meer op doelt.
    Nu je zie je toch vaak nog vragen gepost worden in de trant van: "Wat bedoel je hiermee?" of "Wat betekent .... ?"
    Slang of dialect kan af en toe best bijdragen aan een leuke post, maar overdreven gebruik van dialect of turbo taal is toch wel af te raden.
    Het goed nalezen van je post voordat je zo snel mogelijk op die submit button ramt is mijns inziens dan ook heel raadzaam.

    Alleen maar mijn 2 euro centen....
    Mijn begrotingstekort
    Co-Star Trader
    Safe Trader

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Britte
    Het is inderdaad helemaal niet erg om af en toe en afkorting te gebruiken. Iedereen doet dat en sommige zijn ook echt ingeburgerd.
    Wat de fouten betreft: daar ligt het voor mij toch ff (zie je, een afkorting) anders. Sommige fouten zijn echt te gek "om los te lopen". Ik ben leerkracht Nederlands-Engels in 5 en 6 SO en soms maak ik me er toch wel druk om. Het gaat duidelijk achteruit wat de kennis van de Nederlandse taal betreft!! Ik begrijp best wel dat het voor sommige mensen wat moeilijker is maar bij anderen (lees: jeugd) is het toch vaak wat anders: luiheid.

    Op het forum waar ik mod. ben, lees ik soms de post ff na en dan verander ik die typische dt-fouten.... MAAR dan komt er onderaan je post: "veranderd door Britte" en dat wil dus wat zeggen
    Idd Oops!! Inderdaad....en als je er moeite mee hebt of het lastig vindt, zou je (dit bedoel ik in het algemeen) er wat aan kunnen doen In het verre verleden vond ik dat ook lastig, vandaar dat ik een tijd geleden een cursus spelling en grammatica heb gevolgd Om een en ander op te frissen. En dan nog komt het wel eens voor dat er een foutje insluipt. Dat is geen ramp, maar om nu te zeggen dat je worden zou moeten schrijven zoals je het zegt, zoals iemand hier opmerkte, is wel een beetje zot...Dan kun je net zo goed teruggaan naar tijd van de Neanderthalers....of gebarentaal leren

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door julian
    Ik word zelf helemaal schijtziek van de nederlandse taal, dat gelul met nieuwe spelling enzo. Waarom dat gezeik met 'd' en 'dt'. Als je het nou gewoon zo schrijven als je het zegt. Waarom schrijf je eigenlijk kopen en koppen en niet gewoon wat je zegt dus koopen en kopen toch veel makkerlijker??

    Is er eigenlijk wel een reden waarom je zegt 'het huis' en niet 'de huis'?
    Lieberaalieseering van de litwoort leevert in kombienaasie met fooneetiese spelling anders aardig onleesbaare teksten op.

    Taal is net als alle andere onderdelen van onze maatschappij gebaseerd op bepaalde afspraken. Het werkt gewoon het beste als iedereen zich daar een beetje aan houdt.

    Overigens wordt het lidwoord bepaald door het geslacht van het woord. We verschillen daarin niet van veel andere talen. Er zijn bepaalde vuistregels om te bepalen of een woord mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is, maar over het algemeen leer je dit gewoon per woord. Ook hierin verschillen we nauwelijks van andere talen.
    En het fonetisch schrift (schrijven zoals het klinkt) is in vrijwel geen enkele taal gangbaar. Misschien in Esperanto wel?
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t
    Misschien in Esperanto wel?
    Nee, ook niet... want dan zou er bv. geen "c" meer nodig zijn en die is er nog steeds.

    -pacienco = geduld
    -nokto = nacht
    -renkonti = ontmoeten
    -felicxa = gelukkig

    (Heb nog meer voorbeeldjes uit ons handboek Nederlands hoor )

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •