De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Prijsdaling platte beeldschermen zorgt voor problemen Aziati

    Prijsdaling platte beeldschermen zorgt voor problemen Aziatische lcd-markt



    Lees dit artikel

  2. #2
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Boehoe ...



  3. #3

    Standaard

    My heart bleeds for them...

    Beetje onzin, dit soort klaagzang. De producenten verkopen die handel toch zelf voor die lage prijzen? Ik weet niet wat wij als consumenten met dit soort informatie moeten... Bij de geheugenchips zie je ook om de zoveel tijd dat ze ineens weer duurder worden door zogenaamde 'schaarste'. En na een tijdje gaan ze weer omlaag. Pure manipulatie. Straks worden de schermen weer duurder en worden er minder verkocht en dan gaan de prijzen vanzelf weer omlaag.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  4. #4
    Joost van der Molen
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens
    Bij de geheugenchips zie je ook om de zoveel tijd dat ze ineens weer duurder worden door zogenaamde 'schaarste'. En na een tijdje gaan ze weer omlaag. Pure manipulatie. Straks worden de schermen weer duurder en worden er minder verkocht en dan gaan de prijzen vanzelf weer omlaag.
    Ik ben het niet helemaal met je eens.
    Het gaat hier om de wisselwerking tussen vraag en aanbod.
    De producenten moeten een schatting maken hoeveel ze gaan verkopen. Als ze ernaast blijken te zitten, dan gaan de prijzen omlaag in de hoop dat ze hun spul toch allemaal kwijtraken.
    Voor de productie van geheugenchips heb je heel dure machines nodig (die oa door het nederlands ASML worden gemaakt). Die investeringen moeten zo snel mogelijk worden terugverdiend.
    Ook al is er minder vraag, het is dan toch beter om chips onder de kostprijs op de markt te dumpen, want dan verdienen ze tenminste nog een deel van de investeringen terug. Doen ze dat niet, dan blijven de chips bovendien in het magazijn liggen en iedereen weet hoe snel die dingen minder waard worden.

    Als je gaat zeggen dat schaarste het gevolg van manipulatie is, dan kom je in de sfeer van complottheorieën. Die producenten hebben echt geen oligopolie ofzo, dan zouden de prijzen wel stabieler zijn.
    Schaarste krijg je als ze -logisch- minder nieuwe machines hebben gekocht na een moeilijke periode.
    Niet omdat ze in een rokerig achterkamertje een complot hebben zitten beramen.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joost van der Molen
    Niet omdat ze in een rokerig achterkamertje een complot hebben zitten beramen.
    Klinkt allemaal heel wetenschappelijk, maar ze zetten gewoon van tijd tot tijd de machines stil om zo de voorraden te laten opdrogen en de prijs op te drijven. Dit verzin ik ook niet...het stond in de krant (dus is het waar ).
    Je verhaal klopt denk ik ook wel, maar er wordt van tijd tot tijd ook gewoon een kunstmatige schaarste gecreëerd.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  6. #6
    Joost van der Molen
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens
    Dit verzin ik ook niet...het stond in de krant (dus is het waar ).

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •