Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 238 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Thuisbios "Close Up"

    Na maandenlang voorbereiden is het nu eindelijk zover. DVD.nl heeft me geinspireerd om mijn eigen bioscoop te bouwen.

    Het komt er als volgt uit te zien:

    Rode vloerbedenking,
    Zes "fluwelen" bioscoopstoelen
    Zwarte voor en achterwanden,
    Vloerbedenking loopt stuk door op de muren,
    Uiteraard DTS
    Origineel bioscoopscherm (via bioscoop waar ik werk gerelgeld evenals de stoelen) van 2 bij 1,1 m,
    Ik moet alleen nog een geschikte beamer op de kop tikken.

    ....en dat is het zo'n beetje.

    Ik hoop snel foto's van het bouwproces online te krijgen en ik hoop dat jullie me hierin kunnen steunen, want ik heb nu al gemerkt dat het een aardig klusje wordt.

    Ook zal ik zo nu en dan wat vragen hebben over de bouw.

    Zo nu is het eindelijk wereldkundig gemaakt.

    Groeten Alexander

  2. #2

    Standaard

    Cool! Erg leuk dat je een echte bioskamer gaat maken! Alleen dat scherm... Houdt er wel rekening mee dat een scherm bedoeld voor de bioscoop allemaal gaatjes bevat omdat de luidsprekers in de bios achter het scherm staan. Die gaatjes zijn op korte afstand duidelijk zichtbaar, zeker bij lichte beelden.

    Anyway, veel succes en laat die foto's maar komen! Als je vragen hebt help ik uiteraard graag, ik heb ook zoiets gebouwd!
    Eric van Ballegoie

  3. #3

    Standaard

    Gaaf, ik ben benieuwd naar de foto's! Leuk om steeds meer van deze thuisbioscopen te zien en mee te maken hoe ze gemaakt worden. Johan (j.vandendool) is er ook al zo druk mee.....

  4. #4

    Standaard

    Tof! wat ga je er verder voor apparatuur in zetten??????
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  5. #5

  6. #6

    Standaard

    heel gaaf.. foto's zijn heel leuk! daar kunnen we allemaal wat van leren!
    Upgrading is a neverending story...

  7. #7

    Standaard

    Bedankt voor alle reacties, dat motiveert me om er iets moois van te maken

    (ik zit nu met plastic handschoenen aan te typen omdat mijn handen vies zijn van het verven)

    De bios komt in de kelder en het is er dus altijd donker.

    Eric, ik heb het scherm overlegd met mijn baas (van de bioscoop). We waren het er over eens om toch de gaatjes niet te doen met de reden die jij al aangaf en de reden dat het scherm dan naar voren komt. En dat is ruimteverlies.

    Mijn apparatuur is een sony str-de475 versterker met bijbehorende dvp-ns 305 DVD-speler. Mijn boxen zijn van eltax. Ik heb deze DVD-speler net nieuw omdat deze dts heeft en mijn ouders hebben mijn oude DVD-speler overgenomen. Deze kan nog gewoon in de woonkamer blijven staan. De versterker en de boxen verplaatsen dus naar de kelder.

    Groetens, Alexander

  8. #8

    Standaard

    Mijn eerste bouwvraag:

    Ik zit op plus/min 4 meter kijkafstand, hoe hoog kan ik mijn scherm eigenlijk het beste hangen?

    Op welke hoogte hangt jouw scherm Eric?

    Ik ga weer even door met schilderen, ben bezig met het plafond en mijn zus doet de rode muren. Het rotte is alleen dat ik in het weekend eraan kan werken.

    Tot gauw.

  9. #9

    Standaard

    Waarmee ga je projecteren? dat zal je eerst moeten bedenken..
    Elke projector projecteerd een beetje naar beneden als hij vlak aan het plafond hangt, maar dat is niet voor elke projector hetzelfde en ook sterk afhankelijk van de afstand tot het scherm.
    Upgrading is a neverending story...

  10. #10

    Standaard

    Eerlijk gezegd heb ik gewacht met het kopen van een projector omdat deze tijdens de bouw van mijn bios toch maar staat niets te doen. In die tijd, kan er misschien een leukere aanbieding komen. Daarom wacht ik even.

    Weet iemand hoe hoog ik het beste mijn scherm (1.1 bij 2 m) kan hangen als ik op 4 meter afstand zit?

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door AlexandervanDongen
    Ik zit op plus/min 4 meter kijkafstand, hoe hoog kan ik mijn scherm eigenlijk het beste hangen?

    Op welke hoogte hangt jouw scherm Eric?
    Ik heb een 16:9 scherm wat erg laag hangt, de bovenkant is ongeveer op 1.90 meter hoogte. Je wil je scherm in princiepe zo laag mogelijk hebben zodat je gewoon vooruit kan kijken, in plaats van omhoog. Ideaal is het eigenlijk om het midden van het scherm op ooghoogte te hebben. Dat is vaak echter niet mogelijk omdat de projector een bepaalde hoek van projecteren heeft en omdat je je center natuurlijk ook nog ergens kwijt wil.

    Overigens is het inderdaad erg belangrijk dat je weet welke projector je gaat gebruiken, zonder projector kan je eigenlijk niets zeggen omdat elke projector het beeld onder een andere hoek projecteerd.

    Wil je het beeld laag hebben dan kan je je projector altijd naar benenden laten wijzen, het nadeel daarvan is echter dat het beeld dan trapezevormig wordt. Dit is met keystone op de projector op te lossen, maar hierdoor verlies je wel resolutie en dat is dus zeer ongewenst. Als je het beeld lager wil hebben dan wat standaard met de projector mogelijk is dan is het absoluut aan te raden om de projector door middel van een constructie 'lager' op te hangen. Hierdoor komt het beeld uiteraard ook naar beneden, maar zonder dat er keystone aanpassingen gedaan hoeven te worden. (Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is).
    Eric van Ballegoie

  12. #12

    Standaard

    ik weet er niet veel van moet ik eerst even toegeven, maar het lijkt mij het meest logisch dat je het centrum van het scherm op ooghoogte zet. Zoiets? Kenners?

    ps. wat vind je van die projector die grindtegel aanbiedt?

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door AlexandervanDongen
    Weet iemand hoe hoog ik het beste mijn scherm (1.1 bij 2 m) kan hangen als ik op 4 meter afstand zit?
    Zoals ik in mijn vorige post ook al zei: Zonder projector is dat niet te zeggen. Zolang je nog geen projector hebt zou ik dat scherm dus maar lekker laten voor wat het is en dat als laatste doen.
    Eric van Ballegoie

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie
    knip
    Ideaal is het eigenlijk om het midden van het scherm op ooghoogte te hebben.
    knip
    Yahoo, ik wist het wel! (want de post van Eric was er nog niet toen ik mijn post postte, die er dus onder staat)

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door AlexandervanDongen
    (ik zit nu met plastic handschoenen aan te typen omdat mijn handen vies zijn van het verven)
    Beetje off-topic maar misschien een kleine tip! Verf met handschoenen aan, blijven je handen schoon en kun je dus gewoon typen,!
    Three-Star Trader
    Grandpa, were you a hero in the war? Grandpa said, "No......but I served in a company of heroes".

  16. #16

    Standaard

    Goeie tip Tommy, die nemen we mee.

    Ok, ik heb het begrepen dat ik het scherm even met rust moet laten. Is ook nog niet gearriveerd, trouwens.

    Ik denk dat ooghoogte inderdaad wel een goed ijkpunt is.

    Hou jullie op de hoogte

  17. #17

    Standaard

    Fantastisch!

    Weer iemand die "gek" is geworden van het HT gebeuren.
    Heel veel succes Alexander!!!

  18. #18

    Standaard

    Nog even en niemand koopt meer een huis voordat hij zijn of haar HT in huis kwijt kan.

    HT is taking over the world

    Greetz

    Thomas

  19. #19
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rein Schaap
    Gaaf, ik ben benieuwd naar de foto's! Leuk om steeds meer van deze thuisbioscopen te zien en mee te maken hoe ze gemaakt worden. Johan (j.vandendool) is er ook al zo druk mee.....
    Klopt helemaal
    Ook ik ga op redelijk korte termijn beginnen aan de bouw van een "echte" bios in de garage
    Dit wordt dus een echte kamer en zal niet meer als garage te herkennen zijn
    Mede daarom zal ik deze thread goed in de gaten houden voor tips en mogelijkheden
    Het is inderdaad leuk dat er meer en meer van deze home theaters gaan komen

  20. #20
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door AlexandervanDongen


    Ok, ik heb het begrepen dat ik het scherm even met rust moet laten. Is ook nog niet gearriveerd, trouwens.

    Ik denk dat ooghoogte inderdaad wel een goed ijkpunt is.
    Het scherm moet je inderdaad even mee wachten tot je weet welke projector je gaat gebruiken
    Ieder scherm is ook niet geschikt voor iedere projector
    Er zit dus veel verschil in de schermen en de toepassingen
    De keuze is ook mede afhankelijk van de licht opbrengst van de projector
    Verdiep je hier dus eerst goed in voordat je een scherm gaat kopen
    Een scherm heeft wel veruit de grootste voorkeur ten opzichte van een witte muur of mdf plaat
    Hierbij even een linkje naar een site met schermen

    http://www.allec.nl/projectieschermen.htm

    Overigens kun je dus ook los doek kopen en dit spannen op een frame
    Scheeld je enorm in de kosten
    De keuze van het scherm is dus mede afhankelijk van je projector

  21. #21

    Standaard

    Er zit dus veel verschil in de schermen en de toepassingen
    Ik heb mijn scherm al bestelt via de bioscoop waar ik werk Johan.

  22. #22

    Standaard

    Dit is even een snel overzichtje van hoe het gaat worden. Ik ga vandaag nog een laag verf op de muren zetten omdat de muren vrij slecht zijn (is een kelder).

  23. #23
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door AlexandervanDongen


    Ik heb mijn scherm al bestelt via de bioscoop waar ik werk Johan.
    Dan hoop ik dat je geluk heb
    Projecteren kan natuurlijk op ieder scherm
    Alleen het eind resultaat is verschillend per type (gain, glans of mat) scherm en dus ook de eventuele kijkomende problemen
    Maar als je het via je werk gedaan hebt zal je het zeker ook voor een leuk prijsje hebben gekocht
    In welke richting zit je te denken voor de projector
    LCD, DLP of zelf CRT

  24. #24
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door AlexandervanDongen
    Dit is even een snel overzichtje van hoe het gaat worden. Ik ga vandaag nog een laag verf op de muren zetten omdat de muren vrij slecht zijn (is een kelder).
    Wordt zeker een mooie ruimte

  25. #25

    Standaard Foto van mijn stoelen

    Even een fotootje van mijn stoelen. Ik heb geen digitale camera meer dus de foto's zijn niet van nu.

    PS. Er staan er 8 op de foto maar dit worden er 6. Heb er 2 extra genomen om de beste stoelen samen te stellen.

    Laat even weten wat jullie ervan vinden!

    (P.S. weet iemand hoe ik de foto meteen in het bericht plaats -zonder link dus?)

Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •