Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
De resultaten 26 tot 50 van 53 worden weergegeven.

Discussie: The Others Tentamen

  1. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sicco
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Misschien dat het iets met Rex Harrison of Rex Reed te maken heeft? Vaag...
    Wie zijn dat?
    De een is een beroemde Britse acteur en de ander een filmcriticus. Maarru.. het lijkt me *toch* niet dat die ermee te maken hebben.

  2. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    In zowel Oedipus als The Others pleegd de moederfiguur zelfmoord (ja, sorry voor die spoiler). D'r zijn genoeg verbanden tussen de twee verhalen ja.
    Heel goed!!!! Die had ik nog niet ontdekt...

    Maar zoals ik al zei: is heel veel gebaseerd op Oedipus Rex, aangezien het 1 van de eerste "toneelstukken" is, en veel andere verhalen er vanaf geleid zijn. En dan niet alleen het verhaal, maar ook de opbouw ed, affijn laten we daar maar niet teveel op ingaan...
    Mijn Collectie MegaStarTrader

  3. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sicco
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Misschien dat het iets met Rex Harrison of Rex Reed te maken heeft? Vaag...
    Wie zijn dat?
    De een is een beroemde Britse acteur en de ander een filmcriticus. Maarru.. het lijkt me *toch* niet dat die ermee te maken hebben.
    Ach beroemd, niet voor de hedendaagse jeugd denk ik! :wink: :P
    Mijn Collectie MegaStarTrader

  4. #29

    Standaard

    [quote="Karen1977
    Ach beroemd, niet voor de hedendaagse jeugd denk ik! :wink: :P[/quote]

    Blijkbaar niet nee, never heard of

  5. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Karen1977
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sicco
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Misschien dat het iets met Rex Harrison of Rex Reed te maken heeft? Vaag...
    Wie zijn dat?
    De een is een beroemde Britse acteur en de ander een filmcriticus. Maarru.. het lijkt me *toch* niet dat die ermee te maken hebben.
    Ach beroemd, niet voor de hedendaagse jeugd denk ik! :wink: :P
    Hey, ik ben ook nog jeugd! Tenminste: 30 is nog niet zo oud..

    My Fair Lady kennen de meeste mensen toch nog wel denk ik? Musical is toch weer heeeeelemaal terug.

  6. #31

    Standaard

    [quote="Richard Boon
    Hey, ik ben ook nog jeugd! Tenminste: 30 is nog niet zo oud..

    My Fair Lady kennen de meeste mensen toch nog wel denk ik? Musical is toch weer heeeeelemaal terug.[/quote]

    Ken de naam maar verder....

  7. #32

    Standaard

    Okee, mijn kijk er op...

    Gezien de film (uch, maar er kan natuurlijk een diepere betekenis achterzitten)...zij is nogal devoot (NIcole Kidman's karakter), dus mijn stem gaat naar iets te doen met Jezus en de bijbel en niet met Griekse mythologie......of een hond
    When you're right, no one remembers. When you're wrong, no one forgets.

  8. #33

    Standaard

    Mijn stem gaat uit naar beiden,

    En het Geloof en Oedipus.

    je mag echt wel wat dingen mixen!
    Mijn Collectie MegaStarTrader

  9. #34

    Standaard

    "het spaanse graan heeft de oorkaan doorstaan" is misschien wel de bekendste zin uit my fair lady. misschien zegt dat wat meer.

    hoi sicco trouwens. remember me

    verder over die opdracht: verblindheid door liefde heeft er misschien wat mee te maken. dit komt terug in the others en in het klassieke oedipus verhaal volgens mij.

  10. #35

    Standaard

    *Zucht*, ik zal de oplossing maar ff geven (moet ik me eerst helemaal voor gaan aanmelden, het is dat Timmie me er ff op gewezen heeft). Ik studeer Engelse Taal en Cultuur, en dan krijg je die troep ook wel eens naar je hoofd.

    Het punt is dus dat in "Oedipus Rex", geschreven door Sophocles, Oedipus koning is geworden na de moord op zijn vader. Intussen wordt de stad Thebe geteisterd door een of andere plaag ofzo, die niet weggaat totdat Oedipus de moordenaar van zijn vader vindt. Hij gaat op onderzoek uit, komt bij een orakel, die doet een beetje vaag, en vertelt hem uiteindelijk dat hij zelf die moord heeft gepleegd. Hij wil het eerst niet geloven, maar moet aan het eind toegeven dat hij het wel gedaan heeft, als hij ontdekt hoe de vork in de steel zat (zat nog een beetje persoonsverwisseling ook, maar dat heeft verder nergens mee te maken...).

    Is het nu nog een spoiler als ik hier zeg dat in "the Others" Nicole Kidman's personage haar eigen kinderen vermoord, en het vervolgens de hele tijd zelf niet eens beseft? En als ze het dan al hoort (niet van een orakel, maar ook van een soort medium, maar da's ook maar bijzaak) wil ze het eerst niet geloven...maar aan het einde erkent ze het toch.

    Ik zal nog ff kijken of ik een goeie samenvatting voor je kan vinden trouwens...Ik ken nog wel een paar sites...(waar oude klasgenoten nog goed voor kunnen blijken te zijn!)

  11. #36

    Standaard

    owjee; spelfout in de derde alinea; 'vermoord' had ik dus eigenlijk moeten spellen met dt.

    Hoe dan ook; hier is de link die je kunt raadplegen:
    http://www.classicnote.com/ClassicNotes/Titles/oedipus/

    Daar vind je een korte samenvatting van het verhaal, een uitgebreide samenvatting van het verhaal, een complete analyse van het verhaal, info over Sophocles, beschrijvingen van de personages, links, en nog een zooi dingetjes.

    Veel succes!

  12. #37

    Standaard

    Hmm hmm, Oedipus klinkt nog steeds het meest logisch eerlijk gezegd...
    Gaat wel de goeie kant op zo volgens mij

    Thanx Karen , Erik en Timme, remember you indeed

  13. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik *
    *Zucht*, ik zal de oplossing maar ff geven (moet ik me eerst helemaal voor gaan aanmelden, het is dat Timmie me er ff op gewezen heeft). Ik studeer Engelse Taal en Cultuur, en dan krijg je die troep ook wel eens naar je hoofd.
    Wat nou zucht? het eerste wat in mij opkwam was ook Oedipus Rex....
    Alleen heb ik er geen hele uitleg bijgegeven... :wink:
    Dus je geeft niet de oplossing, maar een uitwerking van de oplossing...

    Niet met mijn eer gaan strijken!!! :P (geintje)
    Mijn Collectie MegaStarTrader

  14. #39

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik *
    *Zucht*, ik zal de oplossing maar ff geven (moet ik me eerst helemaal voor gaan aanmelden, het is dat Timmie me er ff op gewezen heeft). Ik studeer Engelse Taal en Cultuur, en dan krijg je die troep ook wel eens naar je hoofd.

    Het punt is dus dat in "Oedipus Rex", geschreven door Sophocles, Oedipus koning is geworden na de moord op zijn vader. Intussen wordt de stad Thebe geteisterd door een of andere plaag ofzo, die niet weggaat totdat Oedipus de moordenaar van zijn vader vindt. Hij gaat op onderzoek uit, komt bij een orakel, die doet een beetje vaag, en vertelt hem uiteindelijk dat hij zelf die moord heeft gepleegd. Hij wil het eerst niet geloven, maar moet aan het eind toegeven dat hij het wel gedaan heeft, als hij ontdekt hoe de vork in de steel zat (zat nog een beetje persoonsverwisseling ook, maar dat heeft verder nergens mee te maken...).

    Is het nu nog een spoiler als ik hier zeg dat in "the Others" Nicole Kidman's personage haar eigen kinderen vermoord, en het vervolgens de hele tijd zelf niet eens beseft? En als ze het dan al hoort (niet van een orakel, maar ook van een soort medium, maar da's ook maar bijzaak) wil ze het eerst niet geloven...maar aan het einde erkent ze het toch.

    Ik zal nog ff kijken of ik een goeie samenvatting voor je kan vinden trouwens...Ik ken nog wel een paar sites...(waar oude klasgenoten nog goed voor kunnen blijken te zijn!)
    *zucht* dat wij normale stervelingen DAAR nou niet op waren gekomen.
    Ik ga voor "Verhelderd Lid"
    When you're right, no one remembers. When you're wrong, no one forgets.

  15. #40

    Standaard

    Sorry, mijn excuses! Credit goes to Karen. Alleen ik zuchtte meer omdat ik me eerst helemaal moest gaan inschrijven voor dit forum...

    He, maar ik zat in ieder geval als enige niet te gokken . Serieus, als je de samenvatting ff leest (ik zit em net ook ff na te lezen of ik het nog een beetje goed wist) dan kun je niet echt tot een andere conclusie komen...

    ...of misschien moet je wel de recensie van "the Others" door Rex Reed opzoeken?

  16. #41

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik *
    Sorry, mijn excuses! Credit goes to Karen. Alleen ik zuchtte meer omdat ik me eerst helemaal moest gaan inschrijven voor dit forum...

    He, maar ik zat in ieder geval als enige niet te gokken . Serieus, als je de samenvatting ff leest (ik zit em net ook ff na te lezen of ik het nog een beetje goed wist) dan kun je niet echt tot een andere conclusie komen...

    ...of misschien moet je wel de recensie van "the Others" door Rex Reed opzoeken?
    Kijk! Komt Rex Reed toch weer terug! Nu heb je al drie dingen die je kunt aanhalen in je tentamen Sicco!
    1. Onze vriend Oedipous Rex
    2. Onze vriend Jezus Christus
    3. Onze vriend Rex Reed

    Als je dan geen 10 haalt!!!

    Maar inderdaad ik zou vooral voor nummertje 1 gaan...
    Mijn Collectie MegaStarTrader

  17. #42

    Standaard

    Oja, excuses aanvaard! :wink:

    Samen komen we er wel! Zullen we ook allemaal meegaan naar Sicco's tentamen? Of geldt dat alleen voor ex-klasgenoten? :P
    Mijn Collectie MegaStarTrader

  18. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Karen1977
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik *
    Sorry, mijn excuses! Credit goes to Karen. Alleen ik zuchtte meer omdat ik me eerst helemaal moest gaan inschrijven voor dit forum...

    He, maar ik zat in ieder geval als enige niet te gokken . Serieus, als je de samenvatting ff leest (ik zit em net ook ff na te lezen of ik het nog een beetje goed wist) dan kun je niet echt tot een andere conclusie komen...

    ...of misschien moet je wel de recensie van "the Others" door Rex Reed opzoeken?
    Kijk! Komt Rex Reed toch weer terug! Nu heb je al drie dingen die je kunt aanhalen in je tentamen Sicco!
    1. Onze vriend Oedipous Rex
    2. Onze vriend Jezus Christus
    3. Onze vriend Rex Reed

    Als je dan geen 10 haalt!!!

    Maar inderdaad ik zou vooral voor nummertje 1 gaan...
    Je laat gewoon vallen dat je een vriend bent van Don Rockard....succes verzekerd.... :wink:
    When you're right, no one remembers. When you're wrong, no one forgets.

  19. #44

    Standaard

    Heb net de review van Rex Reed opgezocht, maar heb daar zo 1-2-3 niets bijzonders uit kunnen halen....Zal hem zo nog es goed doorlezen.

    Ik hou het nog steeds op Oedipus. Die andere dingen ga ik zeker wel noemen ja. Net of ik veel onderzoek heb gedaan

  20. #45

    Standaard

    [quote="Karen1977
    Kijk! Komt Rex Reed toch weer terug! Nu heb je al drie dingen die je kunt aanhalen in je tentamen Sicco!
    1. Onze vriend Oedipous Rex
    2. Onze vriend Jezus Christus
    3. Onze vriend Rex Reed

    Als je dan geen 10 haalt!!!

    Maar inderdaad ik zou vooral voor nummertje 1 gaan...[/quote]

    4 Commissaris Rex

    Loopt er geen hond rond in de film die het bovennatuurlijke signaleert
    Laatste aanschaf nr. 1620 "nights in Rodanthe"

    foto's van collectie | al mijn films bij imdb | dvdprofiler

  21. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door starbuck
    4 Commissaris Rex

    Loopt er geen hond rond in de film die het bovennatuurlijke signaleert
    Hebben we ook al aan zitten denken, maar voor zover ik me kan herinneren niet nee

  22. #47

    Standaard

    met de hond rex kun je het gooien op de signaleren door gevoeligheid voor spiritualiteit van het medium. overal is wel iets voor te vinden.

  23. #48

    Standaard

    T-rex.... dan is de link Jurassic park, waar Sam Neil op een gegeven moment zegt;" where are THE OTHERS"

    :wink:
    Laatste aanschaf nr. 1620 "nights in Rodanthe"

    foto's van collectie | al mijn films bij imdb | dvdprofiler

  24. #49

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door starbuck
    T-rex.... dan is de link Jurassic park, waar Sam Neil op een gegeven moment zegt;" where are THE OTHERS"

    :wink:
    Hahaha, misschien voor de originaliteits-punten ja

  25. #50

    Standaard

    Nou schoot mij vandaag weer te binnen waarom ik heel die Oedipus Rex eigenlijk ken. Ik heb ooit een psychanalyse zitten doen van het boek "the Turn of the Screw" van Henry James, wat wel extreem verdacht veel lijkt op the Others.

    Hoe dan ook, een van de meest bekende opvattingen over de motivaties van de hoofdpersonages heeft te maken met het Oedipus-complex, wat gebaseerd is op, jawel, onze vriend Oedipus. Destijds was dat heel opzienbarend, omdat Freud's "Traumdeutung" rond dezelfde tijd werd gepubliceerd, maar de theorie is ook heel goed op the Others toepasbaar.

    Omdat er nogal wat misverstanden bestaan over Oedipus als psychologisch fenomeen zal ik ff ophelderen, vvoor zover ik het me nog herinner. Het welbekende 'Oedipus-complex' is maar een soort van afgeleide die voorkomt als er iets in de 'Oedipus-fase' niet geheel is verwerkt ofzoiets.
    De Oedipus-fase kwam geloof ik net voor de pubertijd, waarbij de kinderen een ziekelijke hang hebben naar de ouder van het tegengestelde geslacht, wat zich ook uit in een afkeer van de ouder van hetzelfde geslacht. Dit haakt vervolgens ook nog eens in op de seksuele ontwikkeling van het kind, die rond hetzelfde moment op gang komt, waardoor het naar Oedipus werd vernoemd (die uiteindelijk ook zijn vader doodde, en me zn moeder trouwde)

    In the Others Komt de spanning niet van Special Effects, maar van krakende deuren en voetstappen enzo enerzijds, maar ook van de psychologische spanning die in het verhaal bestaat. In principe zou je vanuit een psychologisch perspectief kunnen zeggen dat de kinderen zich zo ongeveer in de Oedipus-fase zouden moeten bevinden, en dat blijkt wel uit het feit dat het jongetje zich extreem hecht aan de moeder, en daardoor een beetje zwak overkomt. Het meisje, op haar beurt, trotseert haar moeder juist heel doelbewust, daagt haar zelfs uit. Dat is bovendien een van de sterkste elementen van de film, omdat de dochter psychologisch veel sterker in haar schoenen staat dan de moeder: Kidman's personage is zo labiel als de pest, en de verhoudingen zijn verstoord door de afwezigheid (voor het merendeel van de film) van een vaderfiguur. Omdat Kidman's personage centraal staat, krijg je juist een beklemmend gevoel, omdat je weet dat ze zo labiel is (wat ook blijkt uit haar uitingen van een soort van religieuze indoctrinatie); vergelijkbaar met een boek wat in de eerste persoon is geschreven, terwijl je weet dat de verteler onbetrouwbaar is.

    Dus zo kun je Oedipus eigenlijk ook toepassen op the Others. Je moet denk ik ff op het internet zoeken naar een beetje een duidelijke beschrijving kan vinden van de Oedipus-fase (of een goede Encyclopedie zoeken; Encyclopedia Britannica heeft meestal wel dat soort dingen, dus als je die toevallig op school in de bieb hebt...), dan zou dat wel eens heel behulpzaam kunnen zijn.

    In termen van een 'analyse' denk ik dat dit nog eerder relevant is dan het verhaal "Oedipus Rex" zelf, omdat je daarmee hooguit een vergelijking kunt trekken. Maar goed, dan heb je deze tip ook weer...

    Veel succes in ieder geval, we horen wel wat de 'vraag' uiteindelijk was

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •