Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 167 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Mijn algemene vragen O.H. topic over HT

    Kijk, hier de beloofde thread 8)

    Nu zit ik toch al een tijdje op dit forum en ben al een heel stuk wijzer geworden op het gebied van audio/HT. Logisch met sommige mensen hierzo :wink: . Maar er zijn gewoon nog zaken die me niet duidelijk zijn.
    1 hiervan is het fenomeen: versterking.
    Sommige mensen werken met een all in setje. Zover kom ik goddank nog wel. Dat snap ik
    Andere mensen (waaronder ik) werken "gewoon" met losse setjes. De discussie hierover laat ik persoonlijk even in het midden.
    Mijn vraag is:
    hoe zitten alle vormen van versterking nu in elkaar?
    Stel: je hebt een receiver met de benodigde pre-outs. Ik weet dat je hier een stereo eindbak op kunt aansluiten om je voorkanalen beter te maken. Ik weet dat je nu voor je center en je surrounds de gewone versterking gebruikt, en dat je fronts nu dmv voor en eind versterking worden aangestuurd.
    Maar, waar komt de uit eindelijke processing nu vandaan? Is dit nog steeds in de daadwerkelijk receiver? Volgens mij wel: dit is het hart van het systeem.
    Maar, kun je nu op een receiver ook een andere (lees identieke) receiver aansluiten om op die manier met een voor en eindversterker te gaan werken? En heeft dit nut?
    En een derde mogelijkheid: de processor. Is deze alleen van toepassing als je een echte dedicated voor- en eindversterker gebruikt? Dus waar geen enkele vorm van decodering in plaats vindt?
    Het is allemaal nogal wazig. Je weet dat het werkt, maar het is niet tastbaar. Het blijft wat ondoorzichtig.
    Hebben jullie meteen weer wat stof om de komende dagen een discussie over te voeren (we waren het net als eens dat het wat stil wordt op het forum :wink: )
    Groeten, en veel plezier ermee :wink:

    Christiaan

  2. #2

    Standaard

    Nou, dan bijt ik de spits af hoop ik

    Processing vindt altijd plaats in de unit waar je processor in is geplaatst. Voor de meesten van ons is dat een AV receiver. De versterking zelf staat daar in principe los van. Het is niet anders dan het decoderen van een DD/DTS signaal.

    volgens mij heeft het weinig zin om een identieke receiver als eindbak aan te sluiten. Ik heb wel eens gelezen dat je zo de voding van een de eerste receiever ontlast, maar of dat zo is en of het effect dan merkbaar is weet ik niet.

    volgens mij verzorgt een dedicated AV-processor vaak ook de voorversterking. Je hebt dan alleen nog eindversterking nodig.

    Nou shoot maar

  3. #3

    Standaard

    Maar het wordt leuker als je dus met verschillende units gaat werken die allebei een processor aan boord hebben.
    Dan zou ik niet weten waar de daadwerkelijk processing zou plaatsvinden.
    Stel: je neemt een 5 kanaals receiver van Rotel. Je sluit hier een 5 kanaals eindversterker op aan. Je wilt later de receiver ontlasten, dus je sluit er een processor op aan.
    Dan gaat de processing via de processor (hoe kan het ook anders ).
    Maar hoe gaat dit precies in zijn werk? En hoe sluit je dit nu allemaal op elkaar aan? Is het een kwestie van gewoon receiver (nu voorbak) op de eindbak aansluiten? En waar sluit je de processor dan weer op aan?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Maar het wordt leuker als je dus met verschillende units gaat werken die allebei een processor aan boord hebben.
    Dan zou ik niet weten waar de daadwerkelijk processing zou plaatsvinden.
    Stel: je neemt een 5 kanaals receiver van Rotel. Je sluit hier een 5 kanaals eindversterker op aan. Je wilt later de receiver ontlasten, dus je sluit er een processor op aan.
    Dan gaat de processing via de processor (hoe kan het ook anders ).
    Maar hoe gaat dit precies in zijn werk? En hoe sluit je dit nu allemaal op elkaar aan? Is het een kwestie van gewoon receiver (nu voorbak) op de eindbak aansluiten? En waar sluit je de processor dan weer op aan?
    Wat je nu wilt heeft volgens mij weinig zin. Volgens mij zit het zo (als het niet zo is hoor ik het vast wel):

    Als je een 5 kanaals eindversterker op de receiver aansluit, dan verzorgt de receiver de processing/voorversterking. de apparatuur sluit je op de receiver aan, de speakers op de eindversterker.

    Ga je nu een dedicated processor gebruiken, dan neemt deze alle taken van de receiver over (omdat volgens mij de voorversterking daarin ook plaatsvindt). Je hebt de receiver nu niet meer nodig (hmm receiver...misschien voor radio ) Alle apparaten gaan op je processor, etc.


    Andere vraag en misschien leuk voor jouw thread: hoe werkt XLR?

  5. #5
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door MarcoV
    Nou, dan bijt ik de spits af hoop ik

    Processing vindt altijd plaats in de unit waar je processor in is geplaatst. Voor de meesten van ons is dat een AV receiver. De versterking zelf staat daar in principe los van. Het is niet anders dan het decoderen van een DD/DTS signaal.

    volgens mij heeft het weinig zin om een identieke receiver als eindbak aan te sluiten. Ik heb wel eens gelezen dat je zo de voding van een de eerste receiever ontlast, maar of dat zo is en of het effect dan merkbaar is weet ik niet.

    volgens mij verzorgt een dedicated AV-processor vaak ook de voorversterking. Je hebt dan alleen nog eindversterking nodig.

    Nou shoot maar
    Tja, wat moet je hierover vertellen
    Ben het wel met MarcoV eens want het klopt
    Je hebt een gedeelte waar de decodering plaats vind, dit kan dus een voorversterker zijn, en een gedeelte waar de daadwerkelijke versterking plaats vind zoals in een eindversterking
    Wat wij tegenwoordig bijna allemaal hebben zijn dus de receivers wat zoveel wilt zeggen dat zowel processing als versterking in een behuizing plaats vind
    Niet meer niet minder
    Wat jij aangaf om twee dezelfde receivers als pre/pro te gebruiken zal geen zin hebben
    Je kan wel een receiver als pre gebruiken en dan bijvoorbeeld ieder kanaal een eigen mono block als eind versterking
    Er zijn dus mogelijk heden zat maar uiteindelijk zal het allemaal min of meer op hetzelfde neerkomen

  6. #6
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door MarcoV

    Wat je nu wilt heeft volgens mij weinig zin. Volgens mij zit het zo (als het niet zo is hoor ik het vast wel):

    Als je een 5 kanaals eindversterker op de receiver aansluit, dan verzorgt de receiver de processing/voorversterking. de apparatuur sluit je op de receiver aan, de speakers op de eindversterker.

    Ga je nu een dedicated processor gebruiken, dan neemt deze alle taken van de receiver over (omdat volgens mij de voorversterking daarin ook plaatsvindt). Je hebt de receiver nu niet meer nodig (hmm receiver...misschien voor radio ) Alle apparaten gaan op je processor, etc.


    ?
    Klopt helemaal :wink:

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Klopt helemaal :wink:
    Dank je voor deze zinnige toevoeging...

  8. #8

    Standaard

    Dat was gewoon een bevestiging van iets dat al geschreven was
    Maar ik wist niet dat een processor ook meteen een voorversterk was. Want er zijn toch mensen die met alle 3 werken? Dus met een voor- en eindbak, en met een processor? Of zit dat dan gewoon anders?
    En hoe zit het verhaal precies met bi-ampen/bridgen/monoblokken?
    Stel: je neemt een voorversterker: wat moet je hier aan hangen om te gaan bi-ampen of te gaan bridgen?
    Bridgen is toch 2 versterkers achter elkaar plaatsen (in serie) zodat het vermogen over het algemeen verdrievoudigt?
    En hoe kun je met monoblokken gaan bi-ampen en bridgen?
    Is het uberhaupt wel mogelijk om allebei te doen? (dus ongeacht of je met monoblokken werkt of niet).
    Als ik een manier zou moeten verzinnen zou ik op het volgende uitkomen:
    Een voorversterker en hier hang je 2 monoblokken per speaker aan. 1 voor de hoge tonen, 1 voor de lage tonen. Maar kun je de mono's voor de hoge en lage tonen nu ook nog eens gaan bridgen? Of ga je dan alles weer dubbelop doen?
    Kijk, zo hou ik jullie nog wel een dagje bezig (het was te rustig tenslotte )

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Dat was gewoon een bevestiging van iets dat al geschreven was
    Snap ik. Heb ik alleen persoonlijk een hekel aan, dat soort dingen. Moet je op Tweakers niet doen...

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Bridgen is toch 2 versterkers achter elkaar plaatsen (in serie) zodat het vermogen over het algemeen verdrievoudigt?
    En hoe kun je met monoblokken gaan bi-ampen en bridgen?
    Is het uberhaupt wel mogelijk om allebei te doen? (dus ongeacht of je met monoblokken werkt of niet).
    Bridgen is bij een stereoversterker, beide versterkingstrappen te koppelen (dus 2 kanalen worden 1 kanaal). Zo krijg je dus een monoblock.
    Bi-ampen is het gebruiken van 2 amps (versterkers) voor lage en hoge tonen. Dus separaat. Een vergaande variant op het bi-wireren. Dure grap...
    Theoretisch is het inderdaad mogenlijk om eerst 4 stereoversterkers te bridges (dus 4 monoblocken te creeëren) en dan je beide speakers (voor stereo blijf je er toch 2 nodig hebben ) te bi-ampen, maar dat lijkt me een beetje overdone...


    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Kijk, zo hou ik jullie nog wel een dagje bezig (het was te rustig tenslotte )
    Dank je... Kon al niet slapen.... 8)

  10. #10

    Standaard

    had al zo'n idee
    De reden dat ik er nog steeds ben is omdat ik een verslag voor Logistiek Management moet uitprinten (ben ik eindelijk mee klaar ).
    Maar uit je verhaal maak ik op dat je een surround versterker weer niet kan bridgen? Klopt dit? Want voor mijn gevoel lees ik dat soort dingen wel eens.
    Groeten en succes met slapen vannacht

  11. #11

    Standaard

    Of wacht: je kunt dus ook een voorversterker pakken, en hier 5 stereo-blokken aanhangen? Deze kan je dan weer bridgen. Dan heb je dus een bridged systeem met voorversterker en eindversterk. Kijk, ooit gaan we het wel snappen

    Het is al laat: niet gezien dat je dit al geschreven had. :S

  12. #12

    Standaard

    Hoi Christiaan,

    Misschien wordt het tijd dat we je even gaan resetten :wink:

    In een notendop:

    In het analoge tijdperk had je een voorversterker en eindversterker (wanneer beide samen in 1 behuizing zitten spreekt men van een geintegreerde versterker). Met de komst van digitale formaten werd het nodig om de digitale informatie om te zetten in analoog en visa versa (de DAC's) de processor deed zijn intrede. Alle surroundformaten en dus de behoefte aan decoders hebben hier nog een complete DSP (digital signal processing) gedeelte aan tegevoegd (wanneer DSP en versterkingsmodules in 1 behuizing zitten spreekt men van de bekende AV-versterkers, beter is geintegreerde AV-versterker).

    Doorgaans is de processor ook een voorversterker (de pre/pro), het gehele DSP-gebeuren kun je echter ook scheiden van de voorversterker (DAC's en eventueel DSP los) maar er zijn in de HT-wereld maar weinig merken die dit toepassen.

    Aan een pre/pro alleen heb je niets als je geen gebruik maakt van actieve speakers (met eigen versterking), je hebt dus nog een eindversterker nodig om het signaal te versterken (je wilt immers geluid horen uit je speakers).

    Versterken kun je doen middels een meerkanaals eindversterker, meerdere stereo-versterkers en/of meerdere mono-blokken. Je kunt je speakers aansturen met een enkele versterkingsmodule of met meerdere versterkingsmodules (bi-amping, hoog/mid en laag apart aansturen).

    Bi-amping kun je doen op twee manieren:

    1)Horizontaal bi-ampen

    Bij deze manier gebruik je 1 stereo-versterker om bv het mid/hoog van beide speakers aan te sturen en 1 stereo-eindversterker om het laag van beide speakers van power te voorzien.

    2)Verticaal bi-ampen

    Bij verticaal bi-ampen gebruik je 1 stereo-versterker per speaker. 1 versterkingsmodule om het laag aan te sturen terwijl de andere versterkingsmodule het mid/hoog aanstuurt.

    Beide hebben zo hun eigen voordelen. Wil je gaan bi-ampen met monoblokken dan heb je er dus minimaal 4 nodig (2 per speaker) in een stereo-opstelling.

    Bij bridgen ga je niet de hoog/mid en laag apart aansturen, dit is dus wezenlijk anders als bi-ampen. Wanneer je bridged doe je niets anders als twee versterkingsmodules gebruiken om 1 speaker aan te sturen (de + van de speaker aansluiten op de + van versterkingsmodule 1, de - van de speaker aansluiten op de - van versterkingsmodule 2). Wanneer je bridged ziet elke versterkingmodule nog maar de helft van de speaker-impedantie (bv speakers met een nominale impedantie van 8 Ohm worden door de versterkingsmodules afzonderlijk herkend als een speaker met een nominale impedantie van 4 Ohm). In totaal (de twee versterkingsmodules tezamen) verviervoudigt het vermogen (maar de meeste eindversterkers zullen dit niet trekken). Zoals je waarschijnlijk al begrijpt kun je mono-blokken dus niet bridgen in de traditionele betekenis van het woord :wink:

    Mvrgr

    Patrick

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    had al zo'n idee
    De reden dat ik er nog steeds ben is omdat ik een verslag voor Logistiek Management moet uitprinten (ben ik eindelijk mee klaar ).
    Maar uit je verhaal maak ik op dat je een surround versterker weer niet kan bridgen? Klopt dit? Want voor mijn gevoel lees ik dat soort dingen wel eens.
    Groeten en succes met slapen vannacht
    Succes met je verslag! Maar ehm.. Nee, een surround versterker kan niet gebridged worden. Ook niet alle stereoversterkers trouwens. Ze moeten er wel geschikt voor zijn. Maar wees gerust, dat staat altijd duidelijk aangegeven in de tech. specs. Meestal zit erachter op die apparaten een schakelaar en een simpel schema'tje over welke aansluitingen je dan moet gebruiken...

  14. #14

    Standaard

    Helaas moet ik jullie mede delen dat een processor niet altijd een master volume regeling bezit. Dit betekent dus dat het niet altijd mogelijk is een processor direct op een meer-kanaals eindversterker aan te sluiten. Het goede woord is dan ook een pre-amp processor.Oftewel een meerkanaals voorversterker met een inboard processor en /of meerkanaals ingang.Als je in het bezit bent van een DVD speler met ingebouwde processor, dan kan je deze dus ook gebruiken om het gedecodeerde signaal te decoderen via de pre-amp processor.De signalen van deze twee kan je dan ook nog met elkaar vergelijken. Ook in het geval van DVD-audio en SACD zal je de meerkanaals ingang moeten gebruiken aangezien de meeste pre amp processoren ,geen decoders voor deze audio formaten bezitten.Het direct aansluiten van een DVD met ingebouwde processor op een meerkanaals eindversterker is ook niet aan te raden vanwege het ontbreken van een master volume knop.

  15. #15

    Standaard

    En zo langzamerhand heeft Christiaan meer antwoorden dan ie kan verwerken. Maar de antwoorden van Patrick en Dimitri maken het wel duidelijk hoe het zit met de processor en pre-amp. Goede verhalen, mannen!

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dimitri
    Helaas moet ik jullie mede delen dat een processor niet altijd een master volume regeling bezit. Dit betekent dus dat het niet altijd mogelijk is een processor direct op een meer-kanaals eindversterker aan te sluiten. Het goede woord is dan ook een pre-amp processor.
    Oftewel een pre/pro :wink: Naar mijn mening werd het hierboven ookal vermeld dat een processor niet altijd een voorversterker behoeft te zijn, maar deze toevoeging zal waarschijnlijk wel komen door het snel achter elkaar posten :wink:

    Mvrgr

    Patrick

  17. #17

    Standaard

    Klopt, en omdat ik ook al niet zo'n snelle ticker ben
    Groetjes Dimitri

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dimitri
    Klopt, en omdat ik ook al niet zo'n snelle ticker ben
    Groetjes Dimitri
    LOL Ach da's nu eenmaal het nadeel van een forum, er kan snel langs elkaar heen gepraat worden vanwege de typ- en posttijd :wink:

    Christiaan, succes met het lezen, hoop dat het langzaam wat duidelijk begint te worden allemaal.

    Mvrgr

    Patrick

  19. #19

    Standaard

    allemachtig zeg, ik dacht dat ik nog laat op het forum at
    Nee goed, dit wordt een leuk verhaaltje om eens door te spitten de komende tijd. heb ik momenteel wat weinig tijd voor, maar in de tijd die ik heb ga ik het zeker eens nauwkeurig doorlezen
    Het is idd veel info. 8)
    Het begint idd wat duidelijker te worden, maar elke keer als je wat nieuws te weten komt heb je weer meer nieuwe vragen
    Maar goed, het is een manier om het forum wat levendiger te maken :wink:
    Groeten,

    Christiaan

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Het begint idd wat duidelijker te worden, maar elke keer als je wat nieuws te weten komt heb je weer meer nieuwe vragen
    Nee hè! Je hebt toch niet nog meer vragen?

  21. #21

    Standaard

    hahahaahahaha. We vonden het toch te rustig op het forum? Probeer ik wat leven erin te blazen is het nog niet goed
    Maar wees gerust :wink: ik zal zo nog even niet stellen. Eerst eens even de voorgaande verhalen goed doorlezen. Ik denk dat er dan al een heel stuk duidelijker wordt.
    Groeten,

    Christiaan

  22. #22

    Standaard

    als je klaar bent kun je hier ook nog eens kijken

  23. #23

    Standaard

    stel: je hebt een 5.1 receiver waar je een losse eindversterker aan kunt hangen. Wat zijn de mogelijkheden? Is dit te bi-ampen? Ik weet dat je van een 5.1 op deze manier een 6/7.1 kunt maken.
    Ben voor de rest wel nieuwsgierig wat je nog meer kunt met dit soort receivers :lol

  24. #24

    Standaard

    als je een 5.1 reciever hebt en je wil daar doormiddel van een losse eindversterker er een 7.1 systeem van maken dan zul je toch echt wel een 7 kanaals uitgang op je 5.1 reciever moeten hebben.
    Immers je wilt natuurlijk wel 2 nieuwe kanalen met eigen informatie en geen 2 copie's van je surroundkanaal. En dit is de truk want waarom zouden ze alleen een 7 kanaals uitgang opzetten en geen 7 speaker aansluitingen ? En ja het is te bi-ampen zie vorige berichtjes (Patrick vdB) zeer duidelijk. Heb er ook wat van geleerd.

    Dus even kort:

    voor een echt 7.1 systeem heb je gewoon een dsp nodig die de 7 kanalen kan filteren uit de digitale stroom informatie.
    HT: Horen, Zien en Beleven

  25. #25

    Standaard

    hoe zit dat dan bij de NAD T752? Dat is een normale 5.1 versterker. Hier kun je echter het voor- en eindversterkingsgedeelte loskoppelen van elkaar. En op die manier zou je er een 7.1 van moeten kunnen maken.
    Tenminste, zo had ik dat begrepen op "het" andere forum

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •