Pagina 2 van 7 EersteEerste 123456 ... LaatsteLaatste
De resultaten 26 tot 50 van 167 worden weergegeven.
  1. #26

    Standaard

    dat klopt maar de T752 heeft wel de benodigde software is huis voor de 7.1 stream. Dolby Digital, Dolby Digital EX, DTS ES,
    DTS NEO:6, Matrix 7.1, ProLogic II, EARS en Stereo Enhanced Surround Mode
    Dus mijn stelling van wel ondersteunen en niet aankunnen sluiten is bij deze van de tafel geveegd. Maar je dsp moet dus nog steeds de 7.1 stroom aankunnen.
    HT: Horen, Zien en Beleven

  2. #27
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Herjan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Klopt helemaal :wink:
    Dank je voor deze zinnige toevoeging...
    Geen dank

  3. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door InSomNiaC
    dat klopt maar de T752 heeft wel de benodigde software is huis voor de 7.1 stream. Dolby Digital, Dolby Digital EX, DTS ES,
    DTS NEO:6, Matrix 7.1, ProLogic II, EARS en Stereo Enhanced Surround Mode
    Dus mijn stelling van wel ondersteunen en niet aankunnen sluiten is bij deze van de tafel geveegd. Maar je dsp moet dus nog steeds de 7.1 stroom aankunnen.
    Oops: was niet bedoeld om het van tafel te vegen hoor , maar hierdoor begon ik wat te twijfelen. Omdat ik had gehoord dat het met de T752 weer wel kon. Vandaar.
    Groeten,

    Christiaan

  4. #29
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Herjan

    Bridgen is bij een stereoversterker, beide versterkingstrappen te koppelen (dus 2 kanalen worden 1 kanaal). Zo krijg je dus een monoblock.
    Bi-ampen is het gebruiken van 2 amps (versterkers) voor lage en hoge tonen. Dus separaat. Een vergaande variant op het bi-wireren. Dure grap...
    Theoretisch is het inderdaad mogenlijk om eerst 4 stereoversterkers te bridges (dus 4 monoblocken te creeëren) en dan je beide speakers (voor stereo blijf je er toch 2 nodig hebben ) te bi-ampen, maar dat lijkt me een beetje overdone...
    Klopt helemaal
    Grapje yoh :wink:

  5. #30

    Standaard

    Het zowel bi-ampen als bridgen zul je dus niet of hooguit nauwelijks tegenkomen?
    Maar hoezo dan niet? Is het niet zo dat je nu niet meer power hebt, en meer controle per driver?
    Maar goed: ga eerst eten. 8)
    Groeten,

    Christiaan

  6. #31
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Het zowel bi-ampen als bridgen zul je dus niet of hooguit nauwelijks tegenkomen?
    Maar hoezo dan niet? Is het niet zo dat je nu niet meer power hebt, en meer controle per driver?
    Maar goed: ga eerst eten. 8)
    Groeten,

    Christiaan
    Het komt beiden wel degelijk voor alleen is de winst die zo te behalen is vaak net te weinnig voor de meeste om die investering te doen (extra versterkers bij bi-ampen)
    Bridgen levert wel meer vermogen op maar dan moet je apparatuur er wel tegen kunnen
    En meer/veel vermogen zeg ook weer niet alles over de uiteindelijke kwaliteit
    Garmt heeft zelfs een slechte ervaring met bridgen (als ik het goed heb)
    Bij hem werd het vermogen wel iets hoger ,niet eens zoveel geloof ik, maar de kwaliteit werd wel minder
    Nu heeft ie het weer op de gewone manier gedaan (dus niet gebridged) en de kwaliteit is gelijk een stuk hoger geworden
    En ik geloof dat het hier een Lexicon betrof en dus niet de eerste de beste
    Ik bedoel maar te zeggen dat het zeker niet altijd beter hoeft te worden met bridgen en bi ampen en dergelijke, terwijl de extra investeringen toch fors kunnen zijn

  7. #32

    Standaard

    Tja, de gouden regel blijft tenslotte: eerst luisteren, dan kopen
    Hop voor Garmtz dat die dat ook gedaan heeft, maar dat zal wel :lol
    Maar je hebt het over dat je spullen ertegen moeten kunnen. Ik neem aan dat als je een zware versterker gaat bridgen dat je hiermee dan bv een nautilus 803/802/801/800 kan driven? Of tja, ik probeer gewoon maar wat te zeggen. Gewoon om wat te doen te hebben :S.
    Khad nog een vraag, maar kan er even niet opkomen. Als ik hem weet laat ik het weten.
    Groeten,

    Christiaan

    oowja: je krijgt dus niet per definitie meer controle over je speakers als je allebei tegelijk gaat uitvoeren? Dat ligt maar net aan de combinatie en je spullen? Grappig. Zo ziet men maar weer: nooit te jong om te leren

  8. #33

    Standaard

    Ik heb geëxperimenteerd met het bridgen van mijn subwoofer versterker. Het bleek dat NIET bridgen beter klonk, ondanks dat er minder vermogen beschikbaar was. Dit kan komen door drie zaken: (1) De uitgangsimpedantie van de versterker neemt in bridged mode toe, waardoor de dempingsfactor van de combinatie van versterker en speaker afneemt, met als gevolg een minder snelle strakke bas (theoretisch). (2) De versterker "ziet" een 2x zo lage impedantie aan zijn uitgangen. Hierdoor kan de versterker het moeilijk krijgen omdat hij meer (teveel?) stroom moet gaan leveren (theoretisch). (3) Door de fase-inverterende circuits kan de geluidskwaliteit afnemen (theoretisch).

    Of dit allemaal duidelijk is en invloed heeft weet ik niet, maar hoorbaar zijn de verschillen wel. Een andere persoon gebruikte dezelfde versterker op zijn sub (ander model) en had een ander resultaat... Ik denk zelfs dat het per versterker verschilty hoeveel positief effect bridgen heeft.

    Overigens geloof ik niet heilig in bi-wiring. Een betere luidsprekerkabel gebruiken en single-wired gebruiken heeft vaak meer effect. Bi-amping zet wel meer zoden aan de dijk, maar dan denk ik dat het geld voor een extra versterker ook kan worden gestoken in 1 GOEDE/BETERE versterker.... Tja, makkelijk is het allemaal niet...

  9. #34

    Standaard

    Een goeie avond Garmtz

    Lang niet gezien op het forum

    Grappig dat het per versterker kan verschillen of bridgen werkt of niet werkt. Daaraan zie je dat niet alles indentiek is.
    Over Bi-Wiren: dat is volgens mij ook meteen de reden dat lang niet alle fabrikanten gebruik maken van dubbele terminals.
    Over de dempings-factor: deze kreet lees ik wel vaker, maar wat is dit nu precies? Kan ik me niets bij voorstellen. Ik dacht altijd dat dit te maken had met de demping in de kast, maar volgens mij zit ik er volslagen naast
    Wat is het dan wel vraag ik me nu af.
    Alvast bedankt!

    Christiaan

  10. #35

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Een goeie avond Garmtz

    Lang niet gezien op het forum
    Was op vakantie, maar hang dat liever niet aan de grote klok...

    Over Bi-Wiren: dat is volgens mij ook meteen de reden dat lang niet alle fabrikanten gebruik maken van dubbele terminals.
    Klopt. Dynaudio gelooft er bijvoorbeeld totaal niet in, dus zelfs op hun high-end modellen geen bi-wire terminals.

    Over de dempings-factor: deze kreet lees ik wel vaker, maar wat is dit nu precies? Kan ik me niets bij voorstellen. Ik dacht altijd dat dit te maken had met de demping in de kast, maar volgens mij zit ik er volslagen naast
    Wat is het dan wel vraag ik me nu af.
    Alvast bedankt!
    Nou, het heeft inderdaad niets met demping in de kast te maken...

    Dempingsfactor is een quotiënt van de impedantie (weerstand) van de luidspreker en uitgangsimpedantie van de versterker . In normale taal:

    dempingsfactor = (weerstand van de speaker) / (weerstand van de uitgang van de versterker)

    De uitgangsimpedantie van een versterker is meestal rond de 0.01 Ohm (bij buizenversterkers vaak veel hoger) en van een speaker zo'n 8 Ohm. De dempingsfactor is dan:

    dempingsfactor = 8 / 0.01 = 800

    Omdat luidsprekers niet over hun hele frequentiebereik dezelfde weerstand hebben, is de dempingsfactor dus ook variabel. De dempingsfactor is vrijwel uitsluitend van belang voor het laag.

  11. #36

    Standaard

    Mooie duidelijke uitleg
    NU nog even een vraagje: is een hoge of een lage dempingsfactor nu beter voor een speaker?
    Je zou denken dat een lage beter is, maar klopt dat ook?
    Want over het algemeen gezien worden buizenversterkers als betere gezien. Je schrijft dat buizenversterkers vaak een veel hogere uitgangsimpedantie hebben. Als we deze op 0.1 stellen met speakers van 8 Ohm kom ik op een dempingsfactor van 80 uit. Dus klopt mijn beredenering dat een lagere factor beter is voor het geluid?
    Groeten,

    Christiaan

  12. #37

    Standaard

    Nee, die vergelijking die je maakt gaat helaas compleet mank... Buizenversterkers klinken lang niet in alle gevallen beter en zeker vaak niet in de bas, waar transistorversterkers over het algemeen een strakker en krachtiger geluid hebben. Maargoed, uitzonderingen zijn er altijd en er zijn gewoon heel goede transistorversterkers en heel goede buizenversterkers, ieder met hun voor- en nadelen.

    Een versterker met een hogere dempingsfactor is beter dan een met een lage dempingsfactor (in principe hoe hoger hoe beter). Buizenversterkers komen door hun uitgangstrafo vaak niet veel verder dan 20, wat op zich net genoeg is. Juist dit is een zwak punt van buizenversterkers.

    Zie het als volgt: als een woofer beweegt door een spanning uit de versterker, zal deze door zijn beweging zelf ook een spanning opwekken. Hoe lager de weerstand van de belasting (de versterker) is die de woofer "ziet", hoe beter dit teruggaande signaal wordt gedempt. Bij een dempingsfactor van 1 (of nog lager) zal de versterker vrijwel geen controle hebben over de woofer. Bij een dempingsfactor van 1000 is het teruggaande signaal uit de woofer 1000x zwakker dan het inkomende signaal en dat is wat je wilt.

  13. #38

    Standaard

    Kijk, je bedoelde het op die manier. Ben nog een beetje duf, dus ik dacht dat je met die hogere waarde van 0.01 naar 0.1 wilde gaan
    Hoe zwakker het teruggaande signaal hoe beter dus.
    Dat teruggaande signaal heeft toch ook weer iets te maken met je speakerkabel? Hoe het precies zat weet ik niet meer, maar dat heeft toch weer een verandering in je geluid ofzo?
    Kweet het allemaal niet. Wordt een beetje gek :P

    ps: van schoo. Niet van audio. dat is rustgevend: de hele tijd met die kabeltjes in de weer :P 8)

  14. #39

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Dat teruggaande signaal heeft toch ook weer iets te maken met je speakerkabel? Hoe het precies zat weet ik niet meer, maar dat heeft toch weer een verandering in je geluid ofzo?
    Kweet het allemaal niet. Wordt een beetje gek :P
    De luidsprekerkabel heeft ook een weerstand, die optelt bij de impedantie van je speakers en de luidsprekerkabel zal dus de dempingsfactor verlagen als deze te dun is of teveel weerstand heeft. Dat de bas strakker heeft als de kabel dikker wordt kan hier dus iets mee te maken hebben.

    De tegen-EMCs (zoals het teruggaande signaal heet) van de woofer komen minder snel in de tweeter terecht als je gaat bi-wiren, maar vooral als je gaat bi-ampen. In het laatste geval is er dan geen verbinding meer tussen laag en hoog van je speakers.

  15. #40

    Standaard

    mijn RB1090 Rotel staat bekent(1000) zijn hoge demnpingsfactor,en dat merk je,,nu hebben mijn speakers nier perse een hoge dempingsfactor nodig,maar er zijn speakers die dit echt en hoge dempinsfactor nodig hebben om strak te klinken in het laag.

    nu kick ik erg op die grote versterkers en die rotel is groot en zwaar(38 KG)

    http://europe.rotel.com/products/specs/rb1090.htm

  16. #41

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raimond Kieftenbeld
    mijn RB1090 Rotel staat bekent(1000) zijn hoge demnpingsfactor,en dat (38 KG)

    http://europe.rotel.com/products/specs/rb1090.htm
    Kom ik aan met me 21 Kg voor de receiver (Onkyo TX-NR900)

  17. #42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raimond Kieftenbeld
    mijn RB1090 Rotel staat bekent(1000) zijn hoge demnpingsfactor,en dat merk je,,nu hebben mijn speakers nier perse een hoge dempingsfactor nodig,maar er zijn speakers die dit echt en hoge dempinsfactor nodig hebben om strak te klinken in het laag.

    nu kick ik erg op die grote versterkers en die rotel is groot en zwaar(38 KG)

    http://europe.rotel.com/products/specs/rb1090.htm
    "Die van mij" is 42.5 kg...

  18. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door garmtz
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raimond Kieftenbeld
    http://europe.rotel.com/products/specs/rb1090.htm
    "Die van mij" is 42.5 kg...
    Mooie website! , HT en foto's 8)

  19. #44

    Standaard

    Uuuuuuh, ik geloof dat ik maar niet zal vertellen hoeveel die van mij weegt: ongeveer 5 kg
    Wel makkelijk als je hem even moet verplaatsen

  20. #45
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    En die van mij is ..... lang

  21. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    En die van mij is ..... lang
    Laat ik het nou toevallig over mijn receiver :wink:

  22. #47
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    En die van mij is ..... lang
    Laat ik het nou toevallig over mijn receiver :wink:
    Ooohhhhhh!!!!!!!!!

  23. #48

    Standaard

    ROFLOL

    Maar ik geloof dat we "onze" traditiie in ere houden: we gaan weer heerlijk offtopic .
    Om het maar zo te houden: ik heb weer heerlijk gegeten vanavond: etentje gegeven daarnet
    Maar goed: weer eventjes serieus (al zal het voor niet meer dan een paar posts zijn vrees ik: binnenkort ga ik (hoogstwaarschijnlijk ipv een receiver) naar een nieuwe centerspeaker luisteren.
    Die zitten toch iets meer in mijn prijsklasse. Voor een student is 200 euro wat beter op te hoesten dan 800 euro.
    Mijn probleem is: mijn fronts zijn in Light Maple uitgevoerd. Deze kleur is eruit . De enige die er op lijkt bij Tannoy is Light Cherry. Hoe groot zijn deze kleurverschillen nu eigenlijk? Daar kan ik me niets bij voorstellen. Heb deze kleur niet zien staan bij de dealer, dus ik zou het echt niet weten.
    En zouden ze bij de fabriek misschien nog een Light Maple hebben liggen? Want volgens mij zijn ook de frontjes van kleur veranderd....

    Oowja: we waren offtopic bezig : ben ve rdomme mijn pinpassen en creditcard op school vergeten. Kan ik nergens de nummer vinden om mijn abn-amro en rabobank passen te blokkeren.
    Iemand de nummers wel
    Groeten,

    Christiaan

  24. #49

    Standaard

    Die kleurverschillen zijn best groot. Misschien 2e hands kopen? Welke center moet je hebben? Misschien kan ik of iemand anders hier wat voor je betekenen? Of misschien toch een apart topic hiervoor openen...?

  25. #50
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Mijn probleem is: mijn fronts zijn in Light Maple uitgevoerd. Deze kleur is eruit . De enige die er op lijkt bij Tannoy is Light Cherry. Hoe groot zijn deze kleurverschillen nu eigenlijk? Daar kan ik me niets bij voorstellen. Heb deze kleur niet zien staan bij de dealer, dus ik zou het echt niet weten.
    En zouden ze bij de fabriek misschien nog een Light Maple hebben liggen? Want volgens mij zijn ook de frontjes van kleur veranderd....



    Christiaan
    Je kan inderdaad eerst eens informeren of ze toevallig nog de "oude" kleur ergens in een magazijn hebben liggen

    Wat het kleurverschil tussen die twee is weet ik zo ook niet
    Gewoon ff informeren dus ( de dealer laten bellen naar importeur of zoiets)

Pagina 2 van 7 EersteEerste 123456 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •