Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 299 worden weergegeven.

Discussie: Disney Classics

  1. #1

    Standaard Disney Classics

    Wie kan mij een lijst van de disney classics op chronologische volgorde mailen
    (dali609@hotmail.com)
    Alvast bedankt

  2. #2

    Standaard

    Ik ben bezig met een lijst voor je... valt niet mee, Disney heeft die lijst door de jaren heen een paar keer aangepast.

    EDIT: Je hebt mail als het goed is.

  3. #3

    Standaard

    Voor de liefhebbers op het forum hieronder de lijst zodat iedereen kan meegenieten.

    Disney heeft er nog wel eens een handje van om vooral titels uit de beginperiode te vervangen door andere titels. Bijvoorbeeld Winnie de Pooh stond nooit op de originele lijst, maar is wel terug te vinden op nieuwere lijsten. Om verwarring te voorkomen is hier de originele lijst, aangevuld met de nieuwste classics.

    NB: Als de Nederlandse naam afwijkt heb ik hem erbij gezet. De titels die schuingedrukt zijn, zijn nog in productie.

    01. Snow White and the Seven Dwarfs / Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen (1937)
    02. Pinocchio / Pinokkio (1940)
    03. Fantasia (1940)
    04. Dumbo / Dombo (1941)
    05. Bambi (1942)
    06. Saludos Amigos (1943)
    07. The Three Caballeros / De Drie Caballeros (1945)
    08. Make Mine Music (1946)
    09. Fun and Fancy Free / Vrij en Vrolijk (1947)
    10. Melody Time (1948)

    (Op oude lijsten staat hier So Dear to My Heart)
    11. The Adventures of Ichabod and Mr. Toad (1949)
    12. Cinderella / Assepoester (1950)
    13. Alice in Wonderland (1951)
    14. Peter Pan (1953)
    15. Lady and the Tramp / Lady en de Vagebond (1955)
    16. Sleeping Beauty / Doornroosje (1959)
    17. 101 Dalmatians / 101 Dalmatiërs (1961)
    18. The Sword in the Stone / Merlijn de Tovenaar (1963)
    19. The Jungle Book / Jungle Boek (1967)
    20. The Aristocats / De Aristokatten (1970)
    21. Robin Hood (1973)
    22. The Many Adventures of Winnie the Pooh / Het Grote Verhaal van Winnie de Pooh (1977)
    (soms vervangen door So Dear to My Heart)
    23. The Resquers / De Reddertjes (1977)
    24. The Fox and the Hound / Frank en Frey (1981)
    25. The Black Cauldron / Taran en de Toverketel (1985)
    26. The Great Mouse Detective / De Speurneuzen (1986)
    27. Oliver & Company / Oliver en Co. (1988)
    28. The Little Mermaid / De Kleine Zeemeermin (1989)
    29. The Resquers Down Under / De Reddertjes in Kangoeroeland (1990)
    30. Beauty and the Beast / Belle en het Beest (1991)
    31. Aladdin / Alladdin (1992)
    32. The Lion King / De Leeuwenkoning (1994)
    33. Pocahontas (1995)
    34. The Hunchback of Notre Dame / De Klokkenluider van de Notre Dame (1996)
    35. Hercules (1997)
    36. Mulan (1998)
    37. Tarzan (1999)
    38. Fantasia 2000 (2000)
    39. The Emperor´s New Groove / Keizer Kuzco (2000)
    40. Atlantis: The Lost Empire / Atlantis (2001)
    41. Lilo & Stitch (2002)
    42. Treasure Planet / Piratenplaneet (2002)
    43. Brother Bear (2003)
    44. Home on the Range (2004)
    45. Once in a Blue Moon (2005)
    46. Gnomeo & Juliet (2006)


    NB: Dinosaur hoort niet in de Classics thuis, omdat hij niet door Walt Disney Feature animation is gemaakt, idem met Peter Pan 2 en Pixar-films zoals Toy Story en Monsters Inc..

  4. #4

    Standaard

    Op de oude VHS'jes stond het originele jaartal er ten minste bij. Die Dvd's van tegenwoordig zijn ook nergens goed voor

    Maar bedankt voor je lijstje Nathan, die komt nu dus erg van pas!


  5. #5

    Standaard

    Hier hebben we nog meer classics Mary Poppins als voorbeeld.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hennie
    Hier hebben we nog meer classics Mary Poppins als voorbeeld.
    Omdat deze film niet geheel getekend is en dus niet 100% afkomstig is van Disney Feature Animation, hoort hij niet op de Classics-lijst thuis. Hetzelfde geldt voor Pete´s Dragon / Peter en de Draak en Bedknobs and Broomsticks

    EDIT: Speciaal voor Timothy een lijstje met alle "net-niet-Classics" en de twijfelgevallen. Ik zet er voor het gemak ook maar even de Pixar-films bij. De vervolgen laat ik wel weg... als we daar aan gaan beginnen.

    Victory Through Air Power (1943) (propagandafilm uit WOII, zal wel nooit uitkomen)
    Song of the South (1946) (zal wel nooit uitkomen, Disney ontkent deze te hebben gemaakt, zal wel met de racistische elementen te maken hebben.)
    Mary Poppins (1964)
    Bedknobs and Broomsticks (1971)
    Pete´s Dragon / Peter en de Draak (1977)
    Tron (1982)
    DuckTales: The Movie - Treasure of the Lost Lamp (1990)
    A Goofy Movie (1995)
    Toy Story (1995)
    Pooh's Grand Adventure: The Search for Christopher Robin (1997)
    A Bug´s Life / Een Luizenleven (1997)
    Toy Story 2 (1999)
    Dinosaur (2000)
    The Tigger Movie / Tijgetjes Film (2000)
    Monsters Inc. (2001)
    Finding Nemo (2003)
    Piglet´s Big Movie / Knorretjes Grote Film (2003)

    Mocht iemand nog aanvullingen hebben... graag... deze lijst is grotendeels uit het hoofd... behalve de jaartallen natuurlijk, ben geen encyclopedie.

  7. #7

    Standaard

    Definitie van een Disney Classic: het moet een lange tekenfilm zijn, die geproduceerd is door Walt Disney Feature Animation.

    Maar Disney is hier zelf in het verleden inconsequent in geweest hoor, dus vooral bij de titels van vóór 1950 is het één groot zooitje. Saludos Amigos zou eigenlijk door zijn korte speelduur helemaal niet in de rij thuis moeten horen...

  8. #8

    Standaard

    maar als je weet waar ze horen, zou je ze er dan tussen willen zetten? (ik ben liever lui dan moe ) Inderdaad mag je de vervolgen en Pixars er tussenuit laten van mij...


  9. #9

    Standaard

    Bij de sneeuwwitje DVD zat ook een lijstje met jaartallen (tot Keizer Kuzco)
    DVDProfiler Movie Collector
    LG OLED65C8PLA, Oppo UDP-203, Panasonic DP-UB824,Pioneer BDP LX88, Toshiba HD-XE1, Onkyo TX NR 5010, Velodyne DD15, Canton Vento 890, Q-Acoustics i7000, XBox360
    "Penguins mate for life. That doesn't surprise me much because they all look alike. It's not like they're going to meet a really new, great looking penguin someday."

  10. #10

    Standaard

    ow, die heb ik volgens mij nog liggen op VHS, zat hij ook bij dacht ik...


  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Timothy
    maar als je weet waar ze horen, zou je ze er dan tussen willen zetten? (ik ben liever lui dan moe ) Inderdaad mag je de vervolgen en Pixars er tussenuit laten van mij...
    Ik heb in mijn post hierboven even een lijstje met resttitels gemaakt.

  12. #12

    Standaard

    Onwijs bedankt!!! :wink:

  13. #13

    Standaard

    Leuke lijst, maar So Dear to My Heart hoort hier niet op, het moet toch echt The Many Adventures of Winnie the Pooh zijn! So Dear... hoort in het rijtje van Mary Poppins en Pete's Dragon.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door (Disney)Tom Houben
    Leuke lijst, maar So Dear to My Heart hoort hier niet op, het moet toch echt The Many Adventures of Winnie the Pooh zijn! So Dear... hoort in het rijtje van Mary Poppins en Pete's Dragon.
    Ben ik me je eens, technisch gezien is het geen classic, maar dat is Saludos Amigos ook niet (geen feature lengte). Disney is wat dat betreft teveel aan het rommelen geweest in die lijst.
    Ook The Many Adventures of Winnie the Pooh hoort er eigenlijk niet bij omdat dit van oorsprong 3 korte filmpjes waren.

    Maar zoals ik al eerder postte, dit is één van de vele versies van de lijst die Disney door de jaren heen publiceerde en Winnie the Pooh is pas later aan de lijst toegevoegd. Maar So Dear to My Heart heeft er ook ooit opgestaan.

    Ik kan het wel even omdraaien, dat de meest actuele situatie wordt weergegeven, want het is inderdaad enigszins verwarrend. En ik ben met je eens dat Pooh meer rechten heeft om erop te staan dan So Dear to My Heart.

  15. #15

    Standaard

    De drie Pooh filmpjes waren inderdaad apart gemaakt, maar zijn later 'officieel' tot feature film gemaakt. Saludos Amigos wordt door Disney wel als feature movie gerekend, alhoewel hij inderdaad niet lang genoeg is daarvoor, gek, maar waar. In de Disney encyclopedie staat dat Saludos de kortste Feature film is.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door (Disney)Tom Houben
    De drie Pooh filmpjes waren inderdaad apart gemaakt, maar zijn later 'officieel' tot feature film gemaakt. Saludos Amigos wordt door Disney wel als feature movie gerekend, alhoewel hij inderdaad niet lang genoeg is daarvoor, gek, maar waar. In de Disney encyclopedie staat dat Saludos de kortste Feature film is.
    Zoals je ziet is de lijst ge-update.

  17. #17

    Standaard

    Even een oud onderwerp nieuw leven inblazen!

    Classics serie niet meer "classic"!
    Tot nu toe was alles vrij duidelijk, de films die ieder jaar gemaakt werden door Walt Disney Feature Animation (WDFA), de zogeheten "features" kwamen in de classics serie terecht. Het ging om de films van Sneeuwwitje en de zeven dwergen t/m piratenplaneet. Omdat er ook door WDFA getekende delen zaten in films als Peter en de Draak, Mary Poppins en Heksen en Bezemstelen besloot Disney ondanks dat het geen echte features waren, deze films toch in de classics serie op te nemen. Dit gaat nu al zo sinds de eerste classics in Nederland op video kwamen op het einde van de jaren tachtig. Deze week kwam het persbericht van Jungle Boek 2 naar buiten en tot mijn grote verbazing staat op de cover van jungle boek 2 "Walt Disney Classics". Dit zal de eerste film worden die wordt opgenomen in de classics serie die niet getekend is door WDFA maar door Disney Movietoons. Dit maakt de classics serie niet meer bijzonder, nu iedere nieuwe Disney film het predikaat "classic" opgeplakt. En dat terwijl films als "jungle boek 2" toch echt niet boven films als Belle en het Beest en de Leeuwenkoning uitspringen of er maar aan tippen. Dit is niet alleen in Nederland zo en dit zal ook niet alleen bij Jungle Boek 2 blijven. In Engeland, Australie en Brazilie staat er ook op de Jungle Boek 2 covers "classics". En in Brazilie is ook al de cover van Knorretjes Grote Film bekend en ook op die cover staat "classics". Disney is zijn eigen zo bijzonder classics serie aan het ontsieren door er films als Jungle Boek 2 in toe te laten.
    BRON: http://www.disneyfilms.tk
    Mickey's Disney Archief
    Recensie Mickey's de Drie Musketiers
    Lion King 2 Prijsvraag
    www.mda.dds.nl

  18. #18

    Standaard

    Nathan, over die net-niet classics, hoort The Nightmare before Christmas daar niet bij?
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door disanimatie
    Even een oud onderwerp nieuw leven inblazen!

    Classics serie niet meer "classic"!
    Tot nu toe was alles vrij duidelijk, de films die ieder jaar gemaakt werden door Walt Disney Feature Animation (WDFA), de zogeheten "features" kwamen in de classics serie terecht. Het ging om de films van Sneeuwwitje en de zeven dwergen t/m piratenplaneet. Omdat er ook door WDFA getekende delen zaten in films als Peter en de Draak, Mary Poppins en Heksen en Bezemstelen besloot Disney ondanks dat het geen echte features waren, deze films toch in de classics serie op te nemen. Dit gaat nu al zo sinds de eerste classics in Nederland op video kwamen op het einde van de jaren tachtig. Deze week kwam het persbericht van Jungle Boek 2 naar buiten en tot mijn grote verbazing staat op de cover van jungle boek 2 "Walt Disney Classics". Dit zal de eerste film worden die wordt opgenomen in de classics serie die niet getekend is door WDFA maar door Disney Movietoons. Dit maakt de classics serie niet meer bijzonder, nu iedere nieuwe Disney film het predikaat "classic" opgeplakt. En dat terwijl films als "jungle boek 2" toch echt niet boven films als Belle en het Beest en de Leeuwenkoning uitspringen of er maar aan tippen. Dit is niet alleen in Nederland zo en dit zal ook niet alleen bij Jungle Boek 2 blijven. In Engeland, Australie en Brazilie staat er ook op de Jungle Boek 2 covers "classics". En in Brazilie is ook al de cover van Knorretjes Grote Film bekend en ook op die cover staat "classics". Disney is zijn eigen zo bijzonder classics serie aan het ontsieren door er films als Jungle Boek 2 in toe te laten.
    BRON: http://www.disneyfilms.tk
    Beetje flauw. Ik begrijp het wel: veel mensen (o.a. ikzelf) gaan zuiver voor de Classics en die proberen ze nu in verwarring te brengen zodat de niet-oorspronkelijk classics (zoals bijv. JB2) ook beter verkocht gaan worden. Daar trap ik dus niet in: ik ga enkel voor de klassieke 'animated features' en sommige 'bijna-classics' (zoals bijv. Marry Popins etc.) maar die 'sequels' en 'cheapquels' laat ik mooi links liggen.

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Citaat Oorspronkelijk gepost door hennie
    Hier hebben we nog meer classics Mary Poppins als voorbeeld.
    Omdat deze film niet geheel getekend is en dus niet 100% afkomstig is van Disney Feature Animation, hoort hij niet op de Classics-lijst thuis. Hetzelfde geldt voor Pete´s Dragon / Peter en de Draak en Bedknobs and Broomsticks

    EDIT: Speciaal voor Timothy een lijstje met alle "net-niet-Classics" en de twijfelgevallen. Ik zet er voor het gemak ook maar even de Pixar-films bij. De vervolgen laat ik wel weg... als we daar aan gaan beginnen.

    Victory Through Air Power (1943) (propagandafilm uit WOII, zal wel nooit uitkomen)
    Song of the South (1946) (zal wel nooit uitkomen, Disney ontkent deze te hebben gemaakt, zal wel met de racistische elementen te maken hebben.)
    Mary Poppins (1964)
    Bedknobs and Broomsticks (1971)
    Pete´s Dragon / Peter en de Draak (1977)
    Tron (1982)
    DuckTales: The Movie - Treasure of the Lost Lamp (1990)
    A Goofy Movie (1995)
    Toy Story (1995)
    Pooh's Grand Adventure: The Search for Christopher Robin (1997)
    A Bug´s Life / Een Luizenleven (1997)
    Toy Story 2 (1999)
    Dinosaur (2000)
    The Tigger Movie / Tijgetjes Film (2000)
    Monsters Inc. (2001)
    Finding Nemo (2003)
    Piglet´s Big Movie / Knorretjes Grote Film (2003)

    Mocht iemand nog aanvullingen hebben... graag... deze lijst is grotendeels uit het hoofd... behalve de jaartallen natuurlijk, ben geen encyclopedie.
    Ik denk dat het heel moeilijk is om hier een echt informatief lijstje van te maken: deze films verschillen echt enorm (zowel qua inhoud als qua productie). De dvd's van Mary Poppins en Bedknobs and Broomsticks hebben nog het 'classics' logo meegekregen terwijl bijv. Tron en de Pixar-films die weer niet hebben (en ook door totaal andere productiemaatschappijen zijn gemaakt). Als je op www.ultimatedisney.com kijkt dan kun je zien dat dit lijstje van 'net niet classics' echt heel erg groot en omvangrijk is.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BrianB
    Nathan, over die net-niet classics, hoort The Nightmare before Christmas daar niet bij?
    TNBC is uitgebracht onder het Touchstone label van Disney. De films voor wat meer volwassen kinderen zeg maar.

    Hij is dus nog wat verder verwijderd van de classics dan de net-niet classics. Ik zou deze dan ook willen indelen in de nieuwe-net-zelfverzonnen-categorie: "never-nooit-geen-classic-ook-al-rolt-Walt-Disney's-hoofd-uit-de-vriezer"...

  22. #22

    Standaard

    Is Brother Bear niet Broer Konijn?

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door markje
    Is Brother Bear niet Broer Konijn?
    Nee, anders had er wel Brother Rabbit gestaan...

    http://disney.go.com/disneypictures/...CT=SWF.6000000

  24. #24
    rveldhuizen
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door markje
    Is Brother Bear niet Broer Konijn?
    Nee, anders had er wel Brother Rabbit gestaan...

    http://disney.go.com/disneypictures/...CT=SWF.6000000

  25. #25

    Standaard

    mooie lijst Nathan...ik ben nu zelf ook bezig met een lijst, incl welke al op dvd uit zijn, en wanneer...en waar de R2 NL een beetje goedkoop te krijgen zijn...maar misschien dat iemand al zo'n lijstje heeft? spaart weer wat moeite

Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •