Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 95 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Alles over Dolby Digital Surround EX en DTS ES

    Alles over Dolby Digital Surround EX en DTS ES
    Een extra surround-kanaal voor nog betere beleving

    Dolby Digital Surround EX en Dolby Digital ES zijn nieuwe normen op het gebied van meerkanaals filmgeluid die snel aan populariteit winnen. Door middel van één of meerdere extra surround luidsprekers komt het geluid bij deze geluidsnormen echt helemaal om je heen. Maar wat levert het precies op, en wat betekent het voor de opstelling van je luidsprekers? DVD.nl legt het uit!



    Het artikel is helaas niet meer aanwezig, maar de discussie biedt nog veel informatie!
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 07-10-2013 om 23:24

  2. #2

    Standaard

    Hartelijk dank voor deze uitleg... Maar is nu ook te zeggen wie beter is?
    Dolby of DTS?

  3. #3
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Er staat een fout in de link.
    De juist koppeling is deze.

    EDIT (17:43): Is ondertussen aangepast zie ik.

  4. #4
    Paul Reekers
    Guest

    Standaard

    Ik heb lekker een receiver die EX/ES kan weergeven (Sony STR-DB1080). De geluidservaring wordt op deze manier veel intenser dan bij 5.1

  5. #5

    Standaard

    Ik heb ook al een tijdje een DTS ES/DD EX receiver maar waar ik nou nog benieuwd naar ben is het volgende:
    Er staat dus dat je bij een ES/EX opstelling je Surround speakers naast je bank moet hebben staan en je back Surround speakers achter je bank (dit vind ik ook logisch) maar de meeste films zijn nog gewoon in 5.1 opgenomen dus dan zet je je surround back functie niet aan (ik tenmiste niet).
    Betekent dit dan dat op die manier "eigenlijk" je surroundspeakers een stuk naar achteren geplaatst moet worden.
    Dit zou wel omstandig zijn als je telkens een film gaat kijken (de ene keer dan wel bijv een EX film en de andere keer een 5.1 film)
    Ik zet namelijk nooit de EX of de ES decoder aan (alleen als hij automatisch aanspringt) om een film te gaan kijken die niet officieel in EX/ES is opgenomen.
    De vraag is dus moet ik m'n speakers gewoon zo laten staan zoals ze nu staan (surrounds naast de bank en backsurrounds achter de bank) of is er een andere oplossing.
    Want als ik nu dus een 5.1 film ga kijken staan de speakers nu niet zoals ze horen te staan in principe.
    Ik hoop dat jullie het allemaal begrijpen, zo niet dan hoor ik het graag.

  6. #6

    Standaard

    Ik vind het geluid altijd belangrijk dan het beeld. Eigenlijk vreemd want uiteindelijk kijk je wel naar een film. Maar voor mijn gevoel is het wel het geluid dat ervoor zorgt dat je je midden in de film zit. En het geluid dus inderdaad 360 graden om je heen begeeft. Bij veel films is dit totaal niet nodig. Denk aan romantische films, comedies en dat soort zaken. Maar met de wat meer actiegerichte films, is het des te meer nodig. Denk aan Saving Private Ryan, Band Of Brothers, Lord Of The Rings, Star Wars, Gladiator maar ook en dan op een veel subtielere manier Signs.

    Ik had altijd alleen een DD 5.1 versterker van Sony. Nu sinds April of zo een Onkyo TX 600 nog wat. Dus ik heb nu ook DTS en zelf een ES optie.
    Ik heb echter mijn boxen nog niet vervangen, en moet ook zeggen dat het niet echt makkelijk is om een boxenset te kopen naar mijn believen en inderdaad ook 6.1 Omdat mij versterker 110 wat uitstuurt wil ik mijn surroundspeakers ook datwerkelijk 100 watt boxen hebben. En meestal zijn ze 30/50 of als je geluk hebt 70. Maar ik kom het vandaag de dag wel tegen. Ik denk bijvoorbeeld aan de Bose Accoustimas II (ieimand ervaring met deze ?) + een extra centrespeaker.

    Efin, nu heb ik nog een 5.1 speakerset. Maar sinds in de mogelijkheid heb om DTS af te spelen moet ik wel zeggen dat ik dat hoor. En niet zo'n klein beetje ook.

    En of je ES of EX hoort. Ja ik denk het zeer zeker ook wel. Hangt natuurlijk wel veel van de opname af. Met het kijken van Taken een DD 5.1 EX opname ervaarde ik het nauwelijks als zodanig. Maar met de laatste Star Wars film, beukte het echt mijn achterspeakers uit.

    Dus ja ik kan het van harte aanbevelen.

  7. #7

    Standaard

    Daniel:

    Je hooft echt geen surroundluidsprekers te kopen die 100 Watt Sinus vermogen aankunnen hoor! Ten eerste omdat het altijd een goed idee is om een versterker te hebben die meer kan leveren dan de luidsprekers aankunnen, als een versterker op zijn max moet draaien kan deze gelijkstroom gaan leveren wat gegarandeerd je speakers om zeep helpt. Een versterker met reserve is dus absoluut aan te raden.

    Ten tweede is het zo dat je, tenzij je voor full-size achterspeaker gaat die ook de lage tonen moeten verwerken, toch nooit 110 Watt naar de achterluidsprekers zal sturen.

    Het is veel belangrijker om te kijken naar de klankleur van eventuele nieuwe surroundspeakers, deze dienen namelijk goed aan te sluiten bij je huidige surroundspeakers.

    Sander:

    Ook bij Dolby Digital 5.1 is het eigenlijk de bedoeling dat de surroundspeakers NAAST je staan opgesteld, en niet achter je, dus als je een 7.1 set in 5.1 modus gebruikt dan is het echt niet zo dat je een verkeerd geluidsbeeld krijgt. Films zijn ervoor bedoeld dat de surroundspeakers naast de luisteraar staan (kijk maar in de bios, de surrounds hangen aan de zijwanden).
    Eric van Ballegoie

  8. #8

    Standaard

    Maar normaal is het toch zo dat wanneer je versterker meer vermogen wegstuurt (zoals in mijn geval 110 watt naar sourroundboxen van 50) Wanneer je deze een keer goed loszet je de boxen kunt opblazen ?

    Dit is mij namelijk met gewone boxen (met een stereoset) al een keer overkomen.

    Niet dat het verder met films is aan te raden om em goed los te zetten (meestal op 30 of 35, hangr een beetje van de opname af) , want met een beetje volume hebben ze daar in het hele huis al flink last van, maar wel met een concert bijvoorbeeld. En ik ben bang dat wanneer ik em boven de 50 set ik mijn eigen boxen om zeep help.

  9. #9

    Standaard

    Er zijn maar zeer weinig films die de surroundkanalen echt zwaar aansturen. Met andere woorden: Voordat je de surroundspeakers opblaast liggen je voorspeakers en je sub er waarschijnlijk al uit.
    Eric van Ballegoie

  10. #10

    Standaard

    Met films niet, maar met concerten kan ik op de versterker selecteren dat ik alle speakers hetzelfde geluid wil laten produceren. Of met andere woorden, je hebt gewoon 5 speakers in je kamer staan. Dit zijn ook de enige momenten dat ik em wat harder zet, soms. Met films ontkracht het ook gewoon de belevenis wanneer je het geluid te hard zet. Dus dat doe ik zobizo niet, ook al vragen sommige stukjes daar soms wel om.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daniel1974
    Ik Ik denk bijvoorbeeld aan de Bose Accoustimas II (ieimand ervaring met deze ?) + een extra centrespeaker.
    Ik vind die bose te veel geld voor veel te weinig kwaliteit. Haat oook b se moet ik zeggen. Marketing kunnen ze als de beste en dan houd het voor mij op bij dat merk. Ga eens luisteren als je echt alleen kleien speakers wilt naar merken als keff, b&w of zo. Ook jbl heeft een setje voor niet al te veel. Weet niet hoe die klinken. Heb laatst wel de sony pascal gehoord en vond die vreselijk klinken. Veel te onrustig.
    Malt bier is als een bh aan de waslijn, het beste is er uit!

    Mijn DVD collectie

  12. #12

    Standaard

    Ik heb mijn boxen voor de stereo ook van JBL, en daar ben ik zeer tevreden over inderdaad. Ik had op het internet ook een JBL set gezien, en dat zag er ook goed uit.

    De Acoustimas krijgt wel veel goede lof, daarom dat het mij het wel interessant leek, maar zal ze anders eens gaan luisteren.

    KEF is wel mooi, maar of het ook betaalbaar is, dat is ander verhaal.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daniel1974

    De Acoustimas krijgt wel veel goede lof, daarom dat het mij het wel interessant leek, maar zal ze anders eens gaan luisteren.

    KEF is wel mooi, maar of het ook betaalbaar is, dat is ander verhaal.
    Ik weet niet wat de exacte prijzen zijn van bose accoustima, maar ik dacht dat die ook redelijk in die buurt zaten.
    Een idee is misschien als je uiteindelijk een keuze hebt gemaakt, de speakers in duitsland te kopen via het internet. Kan echt hewel veel schelen, al zit het vaak met garantie wel weer wat lastiger ivm opsturen enz.

    Betreft accoustimas: ik weet niet hoe lovend men daar hiet over is,en ieder zijn eigen smaak, maar ik zit ook veel op hifi.nl en daar is het wel anders.
    Het direct-reflecting system vind ik de grootste onzin aangezien iemand met een beetje verstand van geluid begrijpt dat reflecties in het geluid fase verschillen teweeg brengen die je juist moet uitbannen als je alles nog wilt horen.

    Ga lekker luisteren naar diverse merken zou ik zeggen en alleen jou oren kunnen vertellen wat jij het mooist vind. Cliche.
    Malt bier is als een bh aan de waslijn, het beste is er uit!

    Mijn DVD collectie

  14. #14

    Standaard

    Het is eigenlijk heel simpel: een bioscoop is rechthoekig
    en de surround boxen zitten zowel aan de achterkant als aan de zijkanten
    dus komt het geluid zo'n beetje van alle kanten (diffuus geluidsbeeld)
    THX schrijft daarom voor de thuis situatie dipolen voor (diffuus klinken surround speakers) en deze speakers plaats je naast de bank tegen de muur, zodat het geluid zowel naar voren als naar achteren afstraalt

    Maar nog maal dit is zoals THX het ziet, en niet zoals de andere merken het zien!
    DTS-ES bv heeft 6 Fullrange kanalen (+1 LFE kanaal)
    en ik zou deze 6 speakers toch zoveel mogelijk in een cirkel opstellen zodat de luisteraar de geluiden op het zelfde moment hoord
    Je krijgt dan een veel beter uitgewogen geluids beeld, beter zelfs nog als in de bioscoop (ook in de opname studio staan de boxen in een cirkel opgesteld!)
    In de bioscoop zouden ze dit eigenlijk ook wel willlen, maar ze kunnen het gewoon weg niet, vanwege de zit plaatsen en de beschikbare ruimte!
    Een Home Theatre heeft hier dus een streepje voor

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie
    Sander:

    Ook bij Dolby Digital 5.1 is het eigenlijk de bedoeling dat de surroundspeakers NAAST je staan opgesteld, en niet achter je.
    Films zijn ervoor bedoeld dat de surroundspeakers naast de luisteraar staan (kijk maar in de bios, de surrounds hangen aan de zijwanden).
    Dit heb ik ook altijd gedacht maar waarom word er dan wel aangegeven (op het plaatje) dat je in een 5.1 opstelling je surroundspeakers niet naast je moet hebben staan maar een beetje achter je luisterpositie, dit klopt dan eigenlijk niet.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie
    Er zijn maar zeer weinig films die de surroundkanalen echt zwaar aansturen. Met andere woorden: Voordat je de surroundspeakers opblaast liggen je voorspeakers en je sub er waarschijnlijk al uit.
    zeker de soldaten zombie schiet scene in ZOMBIEGORE nog niet gehoord...
    Deze heeft Fullrange surround effecten, en je hoort je surround speaker
    overduidelijk!
    http://www.ultragore.com

  17. #17
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Zo wordt de ruimte achter je een beetje gevult met geluid
    Anders is het gat te groot aan de achterzijde bij een 5.1 opstelling met de speakers naast je
    Vandaar een beetje schuin achter je plaatsen

  18. #18
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daniel1974
    Maar normaal is het toch zo dat wanneer je versterker meer vermogen wegstuurt (zoals in mijn geval 110 watt naar sourroundboxen van 50) Wanneer je deze een keer goed loszet je de boxen kunt opblazen ?

    .
    90% van de "opgeblazen" boxen komt door te weinnig vermogen van de versterker

    Door een te zware versterker hoef je dus niet echt bang te zijn
    Tenzij je op extreem hoge volumes wilt spelen ,maar dat lijk me sterk dat je een versterker helemaal opendraai
    Zal namelijk niet klinken :wink:

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie
    Er zijn maar zeer weinig films die de surroundkanalen echt zwaar aansturen. Met andere woorden: Voordat je de surroundspeakers opblaast liggen je voorspeakers en je sub er waarschijnlijk al uit.
    Maar is het dan wel zo dat het vermogen van de voorspeakers wel gelijk of hoger moet zijn dan die van de versterker?

  20. #20
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Law
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie
    Er zijn maar zeer weinig films die de surroundkanalen echt zwaar aansturen. Met andere woorden: Voordat je de surroundspeakers opblaast liggen je voorspeakers en je sub er waarschijnlijk al uit.
    Maar is het dan wel zo dat het vermogen van de voorspeakers wel gelijk of hoger moet zijn dan die van de versterker?
    Nee
    Je voorspeakers kunnen bijvoorbeeld 100Watt zijn en dan kan je versterker gerust 150 watt leveren
    Zal je geen probleem mee krijgen en is zelf beter dan een versterker van ook 100Watt

  21. #21

    Standaard

    Bij Skywalker sound (diegene die de soundtracks maken van STARWARS films)
    gebruiken meestal fullrange speakers voor zowel voor als achter!
    Dus GEEN surround speakers aan de zijkant! (nogmaal dit zoals THX het graag wilt zien)
    In de echte betere studio's denken ze hier anders over:
    gewoon de zelfde speakers voor als achter

  22. #22

    Standaard

    Ik heb nu een set gezien van JBL die ik maar eens ga beluisteren denk ik. Echter was het vermogen van deze set 100 watt. Volgens jullie zou het dus geen goede beslissing zijn om deze set op de Onkyo TX- SR600 E te zetten, gezien je dus dan geen reserve overlaat, gezien het feit dat je anders en dus de boxen te veel vermogen laat aantrekken ?

    Ik lijk achterlijk, dat weet ik, sorry, maar ik probeer een beetje wegwijs te worden. Dus alle advies is welkom. Ander kom ik straks nog met een verkeerde set thuis, niet ?

  23. #23
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daniel1974

    Ik lijk achterlijk, dat weet ik, sorry, maar ik probeer een beetje wegwijs te worden. Dus alle advies is welkom. Ander kom ik straks nog met een verkeerde set thuis, niet ?
    Je bent pas achterlijk wanneer je iets niet vraag terwijl je het niet weet
    Lijk me dat jij juist op een slimme manier bezig bent door het juist wel te vragen wat je wilt weten
    :wink:
    Maar goed, ga eerst eens wat speakers/receivers beluisteren zonder dat je op het vermogen let wat ze kunnen hebben of afgeven
    Dus niet op de specificaties letten maar gewoon luisteren om te beginnen
    Gewoon om te kijken wat je wel of niet fijn vind klinken

  24. #24

    Standaard

    Ja heb je ook wel gelijk in. En daarna kan ik altijd nog beslissen of ik inderdaad iets met een soort gelijk vermogen wil. Ik dacht dat ik het door het een beetje af te kaderen door te stellen dat ik aan de eisen van mijn versterker moest voldoen.

    Soms vraag ik me af of ik het inderdaad wel moet doen, gezien mijn Sony boxen en subwoofer ook heel erg mooi klinken, zeker met deze versterker. Maar omdat er een 6.1 optie op de versterker zit, wil deze 6e toch wel graag benutten. Ook al is het aanbod nog steeds sumier als hetr om een dergelijke afmix gaat. (Lord Of The Rings, Blade II, Fifth Element (Duitste versie), Gladiator) Maar 5.1 EX des te meer, maar zoals het artikel hierboven al aangeeft, daar ben je geen extra box voor nodig. En dus toen ik dus ging kijken of ik een extra speaker kob krijgen, begon ik meer en meer het idee te krijgen dat ik de hele boel moest vervangen.

    Maar inderdaad, ik wil graag weten wat ik koop, maar ook graag weten hoe het allemaal in elkaar zit. Bij de meeste Audiozaken wordt je echt niet veel wijzer tegenwoordig.

  25. #25

    Standaard

    heeft iemand misschien al ervaring met de "nieuwe" home cinema set van JVC?!?! Dit is euuhhm de TH-A75R. Deze heeft namelijk ook Dolby Digital Surround EX/DTS-ES Extended Surround/Dolby Pro Logic II decoder ingebouwd. Ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden. Lijkt mij opzich wel een leuke set. hier is de link en daar staan direct de specificaties op

    http://<a href="http://www.jvc.nl/pr...R&catid=14</a>[/url]

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •