De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Nieuw op HT gebied, hoe stel je de speakers/volume in.....

    Eindelijk maar toch een eigen HT setje, gisteren de Daewoo DV-135 aangeschaft en wat een geluidje komt eruit! Ik heb enkele vragen:

    1: wat betekent "delay" en waar dient het voor?! ik merk vooral bij muziek dvd's zoals live concerten (live in NY van Springsteen) dat je dan bij de achter speakers een "echo" hoort en enige vertraging in het geluid, kan dit kloppen?!

    2: Hoe hard moet je de center, fronts en rear speakers zetten om een goed verdeeld geluid te creeren. Moet de center het hardst? of juist de fronts, of misschien wel de rears... kortom WIE kan mij hiermee helpen!

    3: Films met DTS doen dit volgens mij automatisch en dat klinkt dan ook super (The Rock) maar films die GEEN DTS maar bijv Dolby Digital ondersteunen, dan moet je delay instellen maar ik heb geen idee hoeveel MS je ze moet zetten.

    in de handleiding staat:

    Dolby Digital: middelste 0-5ms / achter 0-15ms
    Dolby Pro Logic: achter 15-30ms



    Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen!!

    bedankt alvast

  2. #2

    Standaard

    De delay will zeggen hoe snel het geluid je bereikt. Over het algemeen kun je de delay instellen met afstanden. Meestal in stappen van 20/30 centimer per keer. Meet de afstand van je SPEAKER naar je LUISTERPOSITIE op. Dit kun je invoeren in je receiver als het goed is. Dan staat je delay goed. Is de afstand van je linkerfront naar luisterposititie anders dan van je rechterfront (of wel set speakers dan ook): tel ze bij elkaar op, en deel dit door 2. Heb je het gemiddelde.
    Het afstellen van je speakers doe je minimaal met het gehoor, als je het redelijk tot gewoon goed wil doen moet je op conrad.nl een dvmeter bestellen. Zet de DBMeter op Stand 70-Stand C-Slow. Je kan het volume van elke speaker afzonderlijk instellen neem ik aan. Zet je versterker nu zo hard dat er een speaker een volume haalt van 75 DB. Je andere speakers zul je hoogstwaarschijnlijk los moeten instellen. Tot deze ook op 75 DB staan. Je subwoofer moet je op 73 DB instellen aangezien er een verval in de DBMeter zit.
    Succes met afstellen. Je gaat het verschil echt merken.
    Mvg,
    Christiaan

  3. #3
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    En dus is Delay inderdaad een vertraging zoals je al ervaren had met je rearspeakers
    Maar als het goed is kun je dit indien nodig voor iedere speaker instellen
    Al je speakers ,5 stuks dus, moeten even hard staan ingesteld
    Niet de ene harder dan de andere en dat kan je dus doen zoals Christiaan al zei met een dB meter
    Delay heeft overigens vrij weinnig te maken met DTS of geen DTS
    Die Delay hoeft je immers maar een keer in te stellen en daarna niet meer als je de speakers niet verplaats
    Het gaat inderdaad per afstand van de luisterpositie tot de speaker
    Is de afstand van de ene speaker korter dan de andere speaker dan kun je dat afstand verschil opheffen door je delay te gebruiken
    1 ms delay staat meestal gelijk aan 20 cm afstandverschil (als ik het goed heb)
    Maar dat staat waarschijnlijk ook allemaal in de handleiding

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door "
    Maar dat staat waarschijnlijk ook allemaal in de handleiding
    [img
    http://www.smilies.org/basesmilies3/1053175313.gif[/img]

    dat staat dus niet in de handleiding, tenminste niet zo specifiek. Het is een beest van een set alleen de handleiding is net alles... maar ja then again... WELKE handleiding nou wel :wink:

  5. #5

    Standaard

    @ Johan: volgens mij is 1 ms gelijk aan 30 cm. Maar dat is my 2 cents
    mvg,

    Christiaan

  6. #6
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door titan23
    WELKE handleiding nou wel :wink:
    Ik snap het ja

  7. #7
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    @ Johan: volgens mij is 1 ms gelijk aan 30 cm. Maar dat is my 2 cents
    mvg,

    Christiaan
    Zou inderdaad heel goed kunnen hoor Christiaan 8)

  8. #8

    Standaard

    De snelheid van het geluid is in lucht ongeveer 330 m/s.
    Dit betekent dat in 1/1000 s (= 1 ms) een afstand van ongeveer 33 cm wordt afgelegd.
    Als je rears dus 33 cm dichterbij de luisterpositie staan dan je fronts, moet je het geluid uit je rears 1 ms vertragen, zodat beide signalen de luiteraar tegelijkertijd bereiken. Immers, je rears staan dichterbij zodat het geluid eerder op de luisterpositie zal arriveren. Vertragen dus ...

    De lengte van de kabels is hierbij niet van belang, aangezien de snelheid van geluid in vaste stoffen vele malen groter is dan in bv lucht en dus de vertraging agv lange kabels te verwaarlozen is.

    Volgens mij klopt het zo

  9. #9

    Standaard

    maar hoe kun je het beste op gehoor testen of je delay goed is ingesteld?

  10. #10
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank H
    maar hoe kun je het beste op gehoor testen of je delay goed is ingesteld?
    Waarom op het gehoor doen als je het simpel kunt meten??

  11. #11

    Standaard

    gewoon een meetlint pakken idd, meten hoever je speakers van je vandaan staan, en dan maar invoeren op je versterker. Naluisteren kan niet.
    Je kan wel de onderlinge volumes aanpassen, maar dat staat feitelijk weer los van het aanpassen van je delay. lees daarvoor de posts hierboven.
    Mvg,

    Christiaan

  12. #12

    Standaard

    Dat is niet helemaal wat ik bedoel.
    Ik begrijp uiteraard hoe je zou moeten meten en de delay instellen.
    Waar ik op doel met de vraag "Hoe kun je op het gehoor testen" is dat het blijkbaar irritant is als de delay niet goed is ingesteld. Dat moet je dus kunnen horen, anders zou je het niet hoeven in te stellen.
    Nu kan ik me voorstellen dat niet in alle passages een onjuiste instelling hoorbaar is. Duidelijk herkenbaar is mi bv live concerten waarbij een delay hoorbaar is in het publiek-gejuich voor en achter.
    Zijn er nog meer "testscenes" die kunnen aantonen dat delay goed of niet goed is ingesteld?

  13. #13
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Het verschil in het geluid is niet groot met een ms meer of minder maar je hoort het wel als je erop let.
    Met 2 of meer ms wordt het al duidelijker maar wanneer je van 2 of meer ms gebruik moet maken kun je misschien ook beter eens je speaker plaatsing opnieuw bekijken.
    Wanneer je de juiste delays heb ingevoerd klink het geheel net weer iets lekkerder.
    Waar je dat precies aan merkt is moeilijk uit te leggen.
    Het is gewoon dat het hele systeem net wat beter in elkaar lijkt te zitten en het gehele geluidsbeeld net ietsje beter klopt.
    Er zullen dus ook velen zijn die het verschil niet gaan horen zoals je dus ook mensen heb die het verschil in kabels niet horen.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •