De resultaten 1 tot 14 van 14 worden weergegeven.

Discussie: Type front speakers

  1. #1

    Standaard Type front speakers

    Ik ben inmiddels een dik jaar gelukkige eigenaar van een JVC home theater set. Losse componenten, maar wel in 1 doos gekocht. Zoals velen begin ik me nu echter wat te ergeren aan het geluid. Bij films vind ik het nog wel prima, maar met name bij radio en het afspelen van cd's is het geluid toch wat 'ielig'.

    Bij mijn oude stereo-set had ik twee heel goede boxen (jamo) en deze zijn dan ook met de rest van de cd-speler/ receiver naar de studeerkamer verhuist.

    Op termijn wil ik graag nieuwe boxen koppelen aan mijn setje, alleen dat duurt nog enige tijd, want erg hoge kosten.

    Mijn vraag: Als ik nu mijn 'oude' jamo's zo lang als front speakers ga gebruiken:
    1) Kan dat
    2) Levert dat een betere kwaliteit op

    Hopelijk kan iemand mij helpen

  2. #2

    Standaard

    Dat ligt helemaal aan het vermogen van de jamo's en je jvc setje. Je moet natuurlijk geen 120 watt jamo's aan een 50 watt versterker binden. Heb je iets meer info?
    HT: Horen, Zien en Beleven

  3. #3

    Standaard

    wat is daar mis mee? Heb ook een 35 watt versterker icm 110 watt Tannoy Mx2's
    Echt problemen geeft dit nog niet hoor.
    Mvg,

    Christiaan

  4. #4

    Standaard

    De versterker heeft een vermogen van 60 watt (per luidspreker). Mijn jamo's hebben een vermogen van 120 watt

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    wat is daar mis mee? Heb ook een 35 watt versterker icm 110 watt Tannoy Mx2's
    Echt problemen geeft dit nog niet hoor.
    Mvg,

    Christiaan
    quote van een andere site:

    Een groter risico is een te lichte versterker voor zware boxen (wat vermogen betreft). Als je voluit draait komt er een blokgolf op de speakers te staan. Dit hoor je niet of te laat, dan is de schade al aangericht. Een te zware versterker waarschuwt door hoorbare vervorming (meestal ploppen van de woofers).
    Maar waar het punt precies ligt, weet ik niet?
    [edit voor Christiaan]
    Ik geloof dat jij nu in een betrekkelijk kleine ruimte luisterd, waarschijnlijk zet je je reciever dan ook niet "helemaal" open.
    [/edit]
    HT: Horen, Zien en Beleven

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    wat is daar mis mee? Heb ook een 35 watt versterker icm 110 watt Tannoy Mx2's
    Echt problemen geeft dit nog niet hoor.
    Mvg,

    Christiaan
    Problemen kunnen nog komen vergeet ook niet dat je zo nooit optimaal lees minimaal gebruik maakt de capaciteiten van je speakers.

    Groeten,
    Raskel

  7. #7

    Standaard

    Lichte boxen op een zware versterker kan geloof ik minder kwaad dan andersom. De meeste speakers zijn geloof ik zoiezo al tegen overbelasting beschermd. Daar staat hier ergens geloof ik ook al een verhaaltje over.

  8. #8

    Standaard

    Maar om terug te komen op mijn vraag: Heeft het zin om ze voorlopig om te wisselen? Ik zet mijn versterker nooit voor meer dan eenderde open (dwz hij kan tot 80 en met films staat ie bij mij op 30)

  9. #9

    Standaard

    Je kunt het proberen, ik denk wel dat het meer kwaad dan goed doet. Tenzij je niet zoveel waarde hecht aan je Jamos Je moet ook niet vergeten dat je dan een verstoord geluidsbeeld gaat krijgen met die verschillende speakers.

    Groeten,
    Raskel

  10. #10

    Standaard

    Zoek eens op dit of een ander forum op clipping.
    Ik denk niet dat iemand je 100% kan garanderen dat het kan. Ergens op dit forum staat ook het verhaal van iemand die zijn 120 watt boxen opblies met een 80watt versterker.

    In dit geval: proberen kan kwaad.
    HT: Horen, Zien en Beleven

  11. #11

    Standaard

    Nee ok, je kan inderdaad problemen krijgen als je je versterker vol open zet (of iig: veel vermogen gaat opeisen van je versterker). Dat klopt, en dat heb ik al meerdere malen gelezen (waaronder op dit forum ). Maar het is inderdaad ook zo dat ik in mijn ruimte (btw: niet wegens het formaat maar wegens mijn bovenburen) het geluid altijd beschaafd zal moeten laten.
    Echter, er zijn wel soundtracks waar ik hem rustig open zet zonder vervorming te krijgen: probeer de rustige passages van de soundtrack van Braveheart maar eens: geen centje pijn
    Maar inderdaad: als je de posititie bent om harde muziek te kunnen luisteren is het verstandiger om een zware versterker op lichtere boxen te zetten.
    Mvg,

    Christiaan

    edit: het is ook zo dat ik helaas merk dat mijn boxen niet gebruikt worden zoals de bedoeling is: in de bladen loven ze mijn Mx2's over de plaatsing en dergelijke, maar daar merk ik vrij weinig van met mijn versterkertje Met een zwaardere (ooit wel eens geprobeerd btw) heb je al duidelijk beter geluid. Maar dat was ook een arcam diva75...

  12. #12
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door InSomNiaC
    Zoek eens op dit of een ander forum op clipping.
    Ik denk niet dat iemand je 100% kan garanderen dat het kan. Ergens op dit forum staat ook het verhaal van iemand die zijn 120 watt boxen opblies met een 80watt versterker.

    In dit geval: proberen kan kwaad.
    Een te lichte versterker is erger voor je speakers dan een zwaardere
    Zijn je speakers 100 watt dan kan je versterker gerust 150 of 200 watt zijn (om maar eens een voorbeeld te noemen)
    Dan even voor Sjors, ik zou het niet doen wat je wilt doen
    Het heeft immers weinig zin en het geheel zou er niet echt beter van worden vrees ik

  13. #13

    Standaard

    Ok, bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik ga maar gewoon verder sparen. Ik heb ook al gekeken op het forum van hifi.nl. Daar worden ook 2ehands setjes aangeboden. Wellicht heb ik daar geluk.

  14. #14
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sjors van de Rebellenclub
    . Ik ga maar gewoon verder sparen. .
    Dit zal achteraf zeker de beste keuze zijn

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •