De resultaten 1 tot 10 van 10 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 3D surround, waarom niet?

    De huidige surround technieken zijn in feite nog enkel 2 dimensionaal. Speakers staan opgesteld in 1 horizontaal vlak. Waarom is er nog geen mogelijkheid tot 3D geluid. Zal in feite qua techniek niet uitmaken, wel meer sporen nodig. In plaats van 5.1 etc. speaker opstellingen, kun je je ook voorstellen dat er speakers in elke hoek van de kamer kunnen hangen en dan bedoel ik minimaal 8. Dus 4 speakers, elk in een hoek op de vloer en 4 speakers elk in een hoek aan het plafond., Dan kun je vliegtuigen bijvoorbeeld over je heen horen vliegen i.p.v. langs je heen. Krijg je zoiets als: 5.4.1 (5 speakers op de vloer, inc. center speaker, 4 speakers aan het plafond en nog 1 subwoofer). Lijkt me ook wel wat hebben.

  2. #2

    Standaard

    Er zijn al diverse processors die gebruik maken van hoogte of plafondkanalen. Wel is het lastig omdat de software deze kanalen nog niet scheidt.. En krijg je dus rare reflecties..

    Maar zie je het al voor je.. 10 kanalen... maatje B& W CDM7... ik dus niet...

    Groet Bjorn

  3. #3

    Standaard

    Bang voor een beetje geluid, of voor de gepaarde kosten aan speakers en versterkers? Laatse is wel een min punt, maar ja zo heeft alles zijn prijs.

  4. #4

  5. #5
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Ik denk dat een goed gemixte surround track geen 3D geluid nodig heeft in de zin wat jij bedoeld.
    Geen extra speakers dus aan het plafond.
    Wanneer de mixers het goed doen dan zal ook bij de huidige 5.1 opstelling lijken alsof dat vliegtuig boven je zit en zal het inderdaad lijken alsof het geluid van boven komt.
    Dit doen ze door te spelen met de diverse speakers tegelijk.
    Het is dus eigenlijk niet nodig om speakers boven je te hebben.
    Het zal het misschien wel makkelijker maken voor de soundtrack mixers maar dat is een ander verhaal.

  6. #6

    Standaard

    Het zou me eerlijk gezegt niet eens verbazen als het juist moeilijkeer zal worden voor de mixers. Nu hebben ze vaak al problemen om iets echt goed te mixen. Moet je nagaan als daar NOG meer aan te pas gaan komen: als ze een vliegtuig moeten gaan mixen van Backsurroundlinksboven naar rightmiddlebeneden naar centerboven (om maar even een zijstraat te noemen ). Lijkt me er niet makkelijker van worden.
    Mvg,

    Christiaan

  7. #7
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Dat zal voor een goede mixer toch geen probleem gaan opleveren neem ik aan.
    Waar worden ze anders voor betaald, ze moeten wel wat doen voor hun geld toch?
    Maar zoals ik al zei, ik weet niet of men hier inderdaad op zit te wachten.

  8. #8

    Standaard

    16 maal (7 kanalen met 7 voor boven en 7 voor beneden) de CM9 lijkt me een vrij kostbare grap te worden (16*1250?). En zie maar eens goede speakers op een goede manier te verwerken. ik zie het er ook niet meteen van komen, en ik weet ook niet of ik het zou willen. 7 zuilen in mijn huis: geen probleem, maar 14 + center? Nee, niet voor mij
    Mvg,

    Christiaan.

  9. #9

    Standaard

    Je moet maar effe zoeken, maar een tijdje terug zag ik dat de oorspronkelijke bedenker van THX momenteel bezig is met 10.2. Jawel: 10 surround en 2 LFE kanalen! De speakers staan ook op verschillende hoogtes opgesteld. Persoonlijk denk ik dat dit voor huiskamergebruik te veel van het goede is. De meeste mensen hebben al moeite om 5.1 fatsoenlijk op te stellen (je ziet af en toe opstellingen die echt nergens over gaan) en 7.1 is volgens mij echt wel het uiterste. In mijn huiskamer zou 7.1 niet te realiseren zijn. Tenminste...er staat dan 1 speaker echt gewoon helemaal los in de kamer; je moet er dan omheen gaan lopen. Geen gezicht en zeer onpraktisch.
    Meer dan 7.1 is meer geschikt voor theaters. Maar wie weet...als men een manier vindt om goed draadloos muziek over te sturen zou je een aantal speakers aan het plafond kunnen hangen en de plaatsing voor satellites wordt ook wat makkelijker. Misschien als we digitale speakers krijgen dat het iets makkelijker wordt: je kunt dan van bestaande draadloze protocollen uitgaan. Een digitaal signaal is makkelijker over te sturen ivm foutcorrectie enzo. Maar goed...ik dwaal af...
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Wanneer de mixers het goed doen dan zal ook bij de huidige 5.1 opstelling lijken alsof dat vliegtuig boven je zit en zal het inderdaad lijken alsof het geluid van boven komt.
    Dit doen ze door te spelen met de diverse speakers tegelijk.
    Het is dus eigenlijk niet nodig om speakers boven je te hebben.
    En dit is idd waar, niet alleen bij vliegtuigen maar denk ook aan bijv onweer, helicopters, enz.
    Je merkt dat deze effecten dus daadwerkelijk van boven komen met een gewone 5.1 opstelling (of 7.1 zoals bij mij, maar dat doet er verder niet toe).
    Op de 1 of andere manier worden die geluiden/effecten zo goed gemixed dat het net echt lijkt dat het van boven komt.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •