Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
De resultaten 26 tot 50 van 71 worden weergegeven.

Discussie: Mooie zwarte balken

  1. #26

    Standaard

    Wat ik toch steeds niet kan vatten is dat mensen gefixeerd raken op die zwarte balken. Kijk gewoon naar je favoriete films en geniet!
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  2. #27

    Standaard Re: Mooie zwarte balken

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Cyclops
    -Ik heb een dvd speler ingesteld op 16:9
    -ik heb een breedbeeldtv ingesteld op 16:9
    - ik heb een film met het formaat 16:9

    nou zou je zeggen mooi beeld maar leuk is anders en ik heb nog steeds van die zwarte balken op mun beeld als ik de tv instel op breedbeeld. en als ik de tv instel op 16:9 krijg ik van die hele lange gezichten. kan iemand mij hier mee helpen ik heb echt uren erachter gezeten om het op te lossen maar ik kom gewoon niet verder

    Groetjes Roy
    Ik kan je aanraden om die DVD speler inderdaad op 16:9 te laten staan.
    Je tv zou je het best op "automatisch" kunnen zetten als je die mogelijk hebt, dan kijk je tenminste in 99% van de gevallen naar onvervormd beeld.
    Als je vervolgens de DVD speler met een SCART kabel op je tv aansluit, zal je tv altijd automatisch op het meest ideale formaat springen zodra je je DVD speler aanzet.

    En verder zul je er inderdaad gewoon mee moeten leren leven dat je bij bepaalde films wél, en bij bepaalde films géén zwarte balken hebt. Zo zijn die films nou eenmaal bedoeld. En als je dan dus zelf handmatig het beeldformaat van je tv gaat manipuleren om die zwarte balken weg te werken, dan heb je inderdaad kans dat je (te ver) uitgerekte beelden krijgt.

  3. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Cyclops
    dus als ik dendool goed begrijp moet ik gewoon films kopen die als formaat 1:1,78 hebben?? dat is wel lullig als bijna alle films als 16:9 worden uitgegeven maarja wel handig om te weten dan kan ik erop letten want ik baal er echt van je hebt een beeldbuis van ik weet niet hoe groot en je gebruiktmaar de helft wegens zwarte balken
    wat dan wel weer geruststellend is is dat je het "originele" bios beeld hebt
    Even voor de duidelijkheid: 16x9 zegt niks over de manier waarop een film wordt weergegeven op een televisie (zwarte balken of niet), dat doet alleen het formaat van het beeld. Een standaardtelevisie heeft het formaat 1.33:1, terwijl breedbeeldtelevisies het formaat 1.78:1 hebben. Alle beeldformaten groter dan 1.78:1 geven boven en onder zwarte balken op een breedbeeldtelevisie (overscan van de televisie daargelaten). Films als The Matrix Reloaded hebben dus een te groot beeldformaat om beeldvullend op een breedbeeldtelevisie weergegeven te kunnen worden, vandaar dat er zwarte balken verschijnen.

  4. #29

    Standaard

    Even een paar dingetjes op een rijtje zetten maar weer?

    - 16:9 zegt (meestal) niks over de beeldverhouding van de film. De meeste fabrikanten gebruiken deze aanduiding enkel om aan te geven dat de film geoptimaliseerd is voor een 16:9 breedbeeld TV. Dat het een anamorfe transfer is dus. Dat zegt niks over de beeldverhouding van de film.

    - 2.35:1 films laten inderdaad nog steeds zwarte balken zien, zelfs op een 16:9 TV. Hier heb ik eigenlijk maar één ding aan toe te voegen: jeez, get over it! Het zijn maar hele dunne balkies.

    - Een grootbeeld TV is m.i. geen alternatief, of waren we vergeten dat er op een 4:3 TV maar 33% van de totale beeldresolutie beschikbaar is? Tenzij je 4:3 TV een 16:9 stand heeft uiteraard. Maar dan nog heb je minder actief beeldoppervlak dan bij een breedbeeld TV.

    DVD bestaat nu 7 jaar, we zijn alweer hard op weg naar de volgende standaard. Mag dit geouwehoer over zwarte balken nu eindelijk een keer afgelopen zijn?

  5. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Mag dit geouwehoer over zwarte balken nu eindelijk een keer afgelopen zijn?
    I Second that
    This Ain't Love... It's Sport Fuckin' Tyler Durden
    / MY COLLECTION /
    EXCEL SHEET

  6. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Mag dit geouwehoer over zwarte balken nu eindelijk een keer afgelopen zijn?
    Dit geouwehoer, zoals jij het (overigens terecht) noemt, zal niet afgelopen zijn totdat hier meer voorlichting over gegeven wordt, maar ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die te lui zijn om zich te verdiepen in te materie. Of heb ik dat volledig mis?

  7. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Mag dit geouwehoer over zwarte balken nu eindelijk een keer afgelopen zijn?
    Dit geouwehoer, zoals jij het (overigens terecht) noemt, zal niet afgelopen zijn totdat hier meer voorlichting over gegeven wordt, maar ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die te lui zijn om zich te verdiepen in te materie. Of heb ik dat volledig mis?
    Dat heb je helemaal niet mis. Aan de ene kant vind ik zeker dat maatschappijen meer moeten doen aan voorlichting. Een brochure met info weggeven bij aankoop van een DVD-speler voorkomt al een hoop narigheid.

    En daarnaast vind ik ook dat mensen te snel een apparaat kopen zonder zich te verdiepen in de materie.

    Het is een wisselwerking van slechte voorlichting en desinteresse in de achtergronden van een apparaat van de kant van de gemiddelde consument. Twee dingen die jammer zijn, maar helaas wel de oorzaak van het feit dat er altijd gejammer zal blijven over die zwarte balken.

    Gek genoeg hoor je nooit mensen klagen over die gordijntjes in de bioscoop... (HEE, KUNNEN DIE GORDIJNEN HELEMAAL OPEN? IK ZIE NIET HET HELE BEELD!!! heb ik nog nooit iemand horen roepen in de bios. ) Maar da´s weer een ander verhaal.

  8. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lesley
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Mag dit geouwehoer over zwarte balken nu eindelijk een keer afgelopen zijn?
    I Second that
    Ja... Hier wil ik me eigenlijk wel bij aansluiten. En laten we het er in de toekomst eens wat vaker over hebben, dat de fabrikanten moeten stoppen om beeldbuizen te maken die veel te hoog zijn voor de meeste films!

  9. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Gek genoeg hoor je nooit mensen klagen over die gordijntjes in de bioscoop... (HEE, KUNNEN DIE GORDIJNEN HELEMAAL OPEN? IK ZIE NIET HET HELE BEELD!!! heb ik nog nooit iemand horen roepen in de bios. ) Maar da´s weer een ander verhaal.
    Nou, ik wel. Vooral als de trailers cinemascope zijn en de hoofdfilm widescreen, hoor ik ze vaak genoeg "huilen".

  10. #35

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JCL
    Citaat Oorspronkelijk gepost door BrokenTable
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank
    Heb jij je wel eens afgevraagd waarvoor die zwarte balken dienen?
    Om mensen met een nieuwe breedbeeld TV gek te krijgen?
    Als je het artiekel ff had doorgelezen..... Dan weet je dat je nog VEEEEEEL meer van het beeld mist als je op een 4:3 TV een 1:2.35 film gaat kijken.
    de bedoeling van de smiley was dat het een onzin antwoord was, kennelijk heb je dat niet begrepen

    Waarom zou je veel beeld missen op een 4:3 TV? Op een 4:3 TV kun je namelijk ook een 2.35:1 film kijken met zwarte balken. En als een 4:3 scherm dezelfde BREEDTE heeft als een 16:9 scherm, is de film even groot op je beeld.

    Als je Pan&Scan gebruik mis je idd een groot stuk beeld.

    edit: typefout zonder in met veranderd

  11. #36
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Cyclops
    dus als ik dendool goed begrijp moet ik gewoon films kopen die als formaat 1:1,78 hebben??
    Indien mogelijk wel als je een beeldvullend beeld wilt hebben.
    Maar ik zou me er voor de rest niet al te druk om maken.
    De meeste films in mijn collectie hebben dus die zwarte balken terwijl ik ook liever beeldvullend projecteerd.
    Het zij zo 8)

  12. #37

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BrokenTable
    Waarom zou je veel beeld missen op een 4:3 TV? Op een 4:3 TV kun je namelijk ook een 2.35:1 film kijken zonder zwarte balken.
    Leg dat eens uit. Volgens mij klopt hier niets van!!!

  13. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door BrokenTable
    Waarom zou je veel beeld missen op een 4:3 TV? Op een 4:3 TV kun je namelijk ook een 2.35:1 film kijken zonder zwarte balken.
    Leg dat eens uit. Volgens mij klopt hier niets van!!!
    dan mis je niets, maar hij wou p7S gebruiken maak ik uit zijn woorden op
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  14. #39

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door BrokenTable
    Waarom zou je veel beeld missen op een 4:3 TV? Op een 4:3 TV kun je namelijk ook een 2.35:1 film kijken zonder zwarte balken.
    Leg dat eens uit. Volgens mij klopt hier niets van!!!
    ik typte zonder, maar bedoelde met

  15. #40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ronald Ridderhof
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Cyclops
    grootbeeld tv is toch 4:3 en als je naar het prachtige filmpje kijkt zie je dat 4:3 er geen last van heeft
    Als je een 2.35:1 film bekijkt op een 4:3 TV mis je ongeveer 30% van je totale beeld oppervlakte en bij een breedbeeld is dat slechts 5%.
    ik neem aan dat je bedoeld dat je bij een 4:3 tv 30% van je scherm gebruikt voor de zwarte balken? En bij BB 16:9 5%? Anders zou ik hier de logica even niet van inzien.
    Mvg,

    Christiaan
    Dat bedoelde ik ook.

  16. #41

    Standaard

    Oplossing: Kijken naar de film in een donkere kamer. Dan heb je niet door dat er zwarte balken onder en boven het filmbeeld zijn.
    ? | Home Cinema | Gekeken Films/Series | Don't ask me... I use my brain to keep my ears apart.

  17. #42

    Standaard

    Inderdaad: als ik film kijk kijk ik in 95% van de gevallen in een praktisch volledig donkere kamer. Het enige licht is dan afkomstig van mijn tv. Helpt wel enorm. Je ziet je tv niet, de zwarte balken niet, je center niet, en je fronts niet .
    Kan het nog beter
    Mvg,

    Christiaan

  18. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Inderdaad: als ik film kijk kijk ik in 95% van de gevallen in een praktisch volledig donkere kamer. Het enige licht is dan afkomstig van mijn tv. Helpt wel enorm. Je ziet je tv niet, de zwarte balken niet, je center niet, en je fronts niet .
    Kan het nog beter
    Mvg,

    Christiaan
    word het beeld niet beter naar voren gebracht als je achter de TV d.m.v. spotjes wat licht achter de TV brengt? Dit doe ik ook bij mij PC. Kamer helemaal donken, gordijnen dicht en dan met spotjes de ruimte achter de monitor een kleinbeetje verlcihten. Het kan ook aan mij liggen maar dan zie ik toch meer detail in het beeld en spiegeld het minder met de achtergrond (ik heb hele irritante licht inval door mijn dakraam!).
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  19. #44
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Charley Baak
    Oplossing: Kijken naar de film in een donkere kamer. Dan heb je niet door dat er zwarte balken onder en boven het filmbeeld zijn.
    Helaas toch wel een beetje hoor.
    En waar ik kijk is het 100% donker.
    Enige optie is om je er gewoon niet aan te storen :wink:

  20. #45

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel W
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raymond187
    Ik had hiervoor een panasonic BB tv en dat uitgerekte ziet er niet uit en dan had Panasonic daar nog het MINSt last van vergeleken met andere BB teevees :S

    Maar ja sommige mensen vinden het wel mooi die uitgerekte hoofden
    Ik denk dat niemand dat mooi vindt. Maar het is op zich belachelijk dat mensen met een BB tv dan ook perse ALLES breed willen zien. Stel dat ding gewoon zo in dat ie altijd het originele formaat laat zien: dus bij een gewone 4:3 uitzending zwarte balken aan de zijkant, en dus GEEN uitgerekte zooi.

    Maar ja, veel mensen schijnen dat niet te willen snappen, die willen ALLES breed zien, ook al zitten ze dan driekwart van de tijd naar misvormde beelden te kijken.

    Trouwens: de mate van vervorming maakt helemaal niets uit welk merk tv je neemt, in het service menu kun je dat toch altijd zelf instellen. Maar dat is natuurlijk ook weer zoiets wat bijna geen enkele Sjonnie of Anita weet.
    ALs je jou BB op 4:3 zet dan heb je nog steeds die zwarte balken ,maar dan aan de zijkant.
    En dat wil ook niemand

    lijkt mij
    ****************************************
    Vermogen zegt niks over de kwaliteit.
    ****************************************

  21. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Charley Baak
    Oplossing: Kijken naar de film in een donkere kamer. Dan heb je niet door dat er zwarte balken onder en boven het filmbeeld zijn.
    Helaas toch wel een beetje hoor.
    En waar ik kijk is het 100% donker.
    Enige optie is om je er gewoon niet aan te storen :wink:
    Ik neem aan dat dat komt door het strooilicht van de tv? Dat is het enige dat ik kan bedenken. Maar wat als je een zwarte tv hebt? Mijn allu kleurige sony valt praktisch niet op in het donker .
    Mvg,

    Christiaan

  22. #47

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raymond187
    ALs je jou BB op 4:3 zet dan heb je nog steeds die zwarte balken ,maar dan aan de zijkant.
    En dat wil ook niemand
    Beter dat dan uitgerecht beeld.

  23. #48

    Standaard

    Inderdaad: ik zie veel liever een paar zwarte balken dan dat elke acteur, en erger nog: elke actrice, 300 kilo lijkt.

    Waarom moet een vierkant per se een rechthoek worden? Of een cirkel een ovaal? Dat is toch hartstikke lelijk?

  24. #49

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raymond187
    ALs je jou BB op 4:3 zet dan heb je nog steeds die zwarte balken ,maar dan aan de zijkant.
    En dat wil ook niemand

    Ik WEL! Ik kijk dan ook bijna altijd in de 14:9 verhouding naar TV soms 4:3 en alleen 16*9 als het breedbeelduitzendingen betreft, maar nooit met ingedrukte hoofden zoals bij 'smart zoom' en 'breedbeeld' instellinegen. (Met als enige uitzondering Big Diet) :wink:

    Films kijk ik nooit op tv (Breedbeeld of niet), maar alleen op de projector in de juiste beeldverhouding.

  25. #50

    Standaard

    Ik hou ook nie van die lelijke uitgerekte hersenpannen
    Drom heb ik die tv ook aan me ex meegegeven wegwezen

    Nu lekker een GB tv van Sony amper balken en geen vervorming

    Mijn probleem opgelost
    ****************************************
    Vermogen zegt niks over de kwaliteit.
    ****************************************

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •