De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Front en reardelays instellen ?

    Ik ben vandaag maar es gaan meten om zo mn front en reardelay te kunnen instellen.

    Frontdelay ging allemaal goed, alleen de reardelay roept vraagtekens bij me op...

    Zitplek --> Center = 4 m
    Zitplek --> Fronts = 4,33 m (dus centerdelay = 1 ms)
    Zitplek --> Rears = 3 m

    Maar nu nog de reardelay... moet ik die dan instellen op 3 ms? (want ca. 1 m / 0.33 = 3 ms verschil met de center ???? )

    Alvast bedankt,
    Coen

  2. #2

    Standaard

    Je kan je delays dus niet gewoon aan de hand van de afstanden invoeren? Dat is wel jammer inderdaad.
    Maar je schrijft dat 1ms overeenkomt met 0.33 meter. Je rears staan 1 meter dichterbij dan je fronts, dan zou je volgens je beredenering verwachten dat je de delay op -3ms in zou moeten stellen
    Mvg,

    Christiaan

  3. #3

    Standaard

    Ja dat zou je ook zeggen, maar dat kan niet .
    Je kan de reardelay instellen van 0-15 ms... en niet in de min.

    Misschien moet ik gewoon de bank een paar meter naar voren zetten ...

  4. #4

    Standaard mmmm negatieve delay....

    Een delay van -3. Mmmmm. Twee keer negatief is positief. Dus geluid van de rears komt eerder....

    Geintje.

    Even voor de duidelijkheid, praten we hier over 7.1 (Rears) of 5.1 (Surround).

    Volgens mijn HK boekje doe je Surround als volgt:

    (afst. fronts - afst. surround) * 3
    Wordt dus (4,33 - 3) * 3 = 4 ms

    Vertraging centre is 1 ms voor iedere 30 cm dat ie dichterbij staat. Dus die 1 van je klopt wel.

    Dit alles werkt dus alleen voor DD 5.1 volgens mij, en niet voor DTS. Op mijn HK kan ik dat in ieder geval niet voor DTS instellen.

    Ik zou ook nog eens kritisch luisteren of die 6 ms wel hoort, speel eens een stukje met en zonder vertraging en kijk of je verschil hoort. Horen doe je met je oren en niet met wiskunde.
    Mijn stapeltje DVD's, plus een paar voor de kinders ;-)

    Mijn set: Panasonic 42PV60, Harman Kardon AVR4500 Receiver, Harman Kardon DVD25, B&W 602S3 Front, B&W LCR600 Center, B&W 601S3 Surround, REL Quake II Sub.

  5. #5

    Standaard

    stel in dat geval eens je surrounds in op 0ms. Dan zouden je fronts op 3sm moeten komen, en je center zou op 4ms moeten komen. Is mijn eenvoudige benadering dan
    mvg,

    christiaan

  6. #6

    Standaard Re: mmmm negatieve delay....

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Banni
    Dit alles werkt dus alleen voor DD 5.1 volgens mij, en niet voor DTS. Op mijn HK kan ik dat in ieder geval niet voor DTS instellen.
    Hou er wel rekening mee dat zowel bij DD als bij DTS het geluid met ruwweg 384meter per seconde verpaatst (mits in lucht van 20 graden celcius).
    Dus dan maakt het niet uit of je met DTS of DD werkt: je moet voor beide een vertraging instellen
    Mvg,

    Christiaan

  7. #7

    Standaard

    Bedankt voor alle tips, ik ga het maar es uitproberen.
    Als het niet lukt horen jullie nog wel van me :wink:.

    Coen

  8. #8

    Standaard

    om uit alle speakers het geluid op hetzelfde moment op de luisterpositie te krijgen, biedt een AV receiver de mogelijkheid om vertraging in te stellen.
    Een vertraging is altijd positief: immers je zult altijd de dichtsbijzijnde speaker moeten vertragen.
    In jouw geval dus je rears met 3 ms en je center met 1ms.

  9. #9

    Standaard

    klein foutje:

    de rears vertragen met (4,33-3=1,33 delen door 0,33 =) 4ms
    de center vertragen met (4,33-4=0,33 delen door 0,33 =) 1ms.

  10. #10
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard Re: mmmm negatieve delay....

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Banni
    Dit alles werkt dus alleen voor DD 5.1 volgens mij, en niet voor DTS. Op mijn HK kan ik dat in ieder geval niet voor DTS instellen.
    Hou er wel rekening mee dat zowel bij DD als bij DTS het geluid met ruwweg 384meter per seconde verpaatst (mits in lucht van 20 graden celcius).
    Dus dan maakt het niet uit of je met DTS of DD werkt: je moet voor beide een vertraging instellen
    Mvg,

    Christiaan
    Inderdaad, geluid is geluid en die verplaats zich dus met een bepaalde snelheid die afhankelijk is van een aantal luchtomstandigheden.
    Of dat nu van DD of DTS is maakt dus totaal niet uit.
    8)


    Hierbij nog een vraagje aan Coen.
    Werk je in dit geval ook met een dB meter of ben je alleen met de afstanden en ms in de weer ??

  11. #11

    Standaard Re: mmmm negatieve delay....

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Hierbij nog een vraagje aan Coen.
    Werk je in dit geval ook met een dB meter of ben je alleen met de afstanden en ms in de weer ??
    Ik ben alleen met de afstanden en de ms bezig.
    Want ik heb zon soort all-in-one setje, een JVC, er staat ook een review van op deze site, dus daar kan je niet al te veel instellen.

    Coen

  12. #12

    Standaard Re: mmmm negatieve delay....

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Banni
    Dit alles werkt dus alleen voor DD 5.1 volgens mij, en niet voor DTS. Op mijn HK kan ik dat in ieder geval niet voor DTS instellen.
    Zoals de anderen al opmerkten is de delay voor alles gelijk, DTS of DD. Wat echter wél verschil maakt zijn de geluidsnivo's. Hierbij is er een verschil tussen DTS en DD omdat DTS harder is opgenomen. Maar voor deze afstelling heb je zoals Mr.VandenDool aan aangaf een DB meter nodig.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  13. #13
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard Re: mmmm negatieve delay....

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Banni
    Dit alles werkt dus alleen voor DD 5.1 volgens mij, en niet voor DTS. Op mijn HK kan ik dat in ieder geval niet voor DTS instellen.
    Zoals de anderen al opmerkten is de delay voor alles gelijk, DTS of DD. Wat echter wél verschil maakt zijn de geluidsnivo's. Hierbij is er een verschil tussen DTS en DD omdat DTS harder is opgenomen. Maar voor deze afstelling heb je zoals Mr.VandenDool aan aangaf een DB meter nodig.
    Dat was inderdaad de achterliggende gedachte bij mijn vraag ja.

    Maar mijn inziens ben je nu met half werk bezig als je het geheel niet gaat afstellen met een dB meter (moet ook op jouw set kunnen lijkt me zo)
    Het heeft namelijk geen zin om wel de delays af te stellen maar niet de dB,s.
    Er blijft dan immers verschil tussen de speakers zitten.
    Delay en dB gaat nu eenmaal samen hand in hand. 8)

  14. #14

    Standaard Re: mmmm negatieve delay....

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Banni
    Dit alles werkt dus alleen voor DD 5.1 volgens mij, en niet voor DTS. Op mijn HK kan ik dat in ieder geval niet voor DTS instellen.
    Zoals de anderen al opmerkten is de delay voor alles gelijk, DTS of DD. Wat echter wél verschil maakt zijn de geluidsnivo's. Hierbij is er een verschil tussen DTS en DD omdat DTS harder is opgenomen. Maar voor deze afstelling heb je zoals Mr.VandenDool aan aangaf een DB meter nodig.
    Dat was inderdaad de achterliggende gedachte bij mijn vraag ja.

    Maar mijn inziens ben je nu met half werk bezig als je het geheel niet gaat afstellen met een dB meter (moet ook op jouw set kunnen lijkt me zo)
    Het heeft namelijk geen zin om wel de delays af te stellen maar niet de dB,s.
    Er blijft dan immers verschil tussen de speakers zitten.
    Delay en dB gaat nu eenmaal samen hand in hand. 8)
    Mmmm, wat ik bedoelde is niet dat het niet bestaat bij DTS, ik kan het alleen niet instellen. Delay in DTS modus is op mijn HK fixed. Maar de speakerkabel blijft even lang ja...

    Uiteraard heb ik ook wat geschroefd met de DB instellingen, dit echter op gehoor en zonder DB meter. Omdat mijn set in de woonkamer staat, staat ie toch niet helemaal optimaal (fronts te dicht bij de achterwand e.d.), en als goed IT-er vertrouw ik mijn oren beter dan al die apparatuur
    Mijn stapeltje DVD's, plus een paar voor de kinders ;-)

    Mijn set: Panasonic 42PV60, Harman Kardon AVR4500 Receiver, Harman Kardon DVD25, B&W 602S3 Front, B&W LCR600 Center, B&W 601S3 Surround, REL Quake II Sub.

  15. #15
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard Re: mmmm negatieve delay....

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Banni
    Maar de speakerkabel blijft even lang ja...
    Ik vrees dat je niet helemaal weet waar we het hier over hebben.
    Het gaat hier om de afstand van de speaker tot de luisterpositie.
    Speakerkabels hebben daar in het geheel niks mee te maken en dus ook niet met de delay instelling.


    en als goed IT-er vertrouw ik mijn oren beter dan al die apparatuur
    Jaja
    Neem van mij aan dat je hiervoor toch echt een dB meter nodig hebt en dat je oren je hier toch echt in de steek laten.
    IT-er of niet :wink: ( wat is trouwens het verband tussen IT en oren )

    Daarnaast kun je als IT-er vast wel een dB meter kopen a €30,-

  16. #16

    Standaard Re: mmmm negatieve delay....

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Banni
    en als goed IT-er vertrouw ik mijn oren beter dan al die apparatuur
    Als goed ITer zou je beter moeten weten...je kunt het afstellen zodat je het denkt goed te horen en dan zal het (bij gebrek aan een objectief referentiepunt) ook wel ok klinken. Als je het echter goed afstelt met een db meter staat het écht goed. Lees de verschillende threads over het gebruik van db meters er maar eens op na.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •