De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.

Discussie: Sanyo PLV-Z1

  1. #1
    Junior Member Avatar van Reynier
    Registratie datum
    Apr 2003
    Woonplaats
    Horst aan de Maas / Tilburg

    Standaard Sanyo PLV-Z1

    Iemand ervaring met deze beamer? Ik krijg de beamer volgende week binnen om te testen maar heb er nog geen ervaring mee gehad en ben benieuwd wat anderen ervan vinden. Hier wat specificaties:

    16:9 breedbeeldpanelen
    700 Ansilumen
    contrast van 800:1
    Resolutie: 964x544 pixels
    Manuele lensschift: Horizontaal en Verticaal
    Digitale keystone correctie
    Manuele zoom & Focus
    36 maanden garantie
    Complete afstandsbediening met verlichte bedieningstoetsen

    Ik vond het aantal Ansilumen wel erg weinig, moet het dus echt pikkedonker zijn, maar verder lijkt het me voor de prijsklasse wel een aardig goede beamer.

  2. #2

    Standaard

    Het aantal ansi lumen is niet weinig.. je wil voor een thuisbioscoop geen 2000 lumen machine.. veel te veel licht... En voor projecteren moet je (voor het mooiste resultaat (!)) toch wel redelijk (tot volledig) verduisteren onafhankelijk van het aantal ansi-lumen....
    Het is namelijk zo dat al het omgevingslicht wat op je projectiescherm valt ervoor zorgt dat het zwart niet zwart wordt... Hoe meer licht op je scherm hoe minder zwart..
    Upgrading is a neverending story...

  3. #3
    Junior Member Avatar van Reynier
    Registratie datum
    Apr 2003
    Woonplaats
    Horst aan de Maas / Tilburg

    Standaard

    You got a point there

    Vraag ik me af wat je aan die beamers hebt met 10.000 ansilumen :P Lijkt me voor een presentatie toch wat overdreven maar goed

  4. #4

    Standaard

    Hou ons graag op de hoogte van je bevindingen met deze beamer. Ik ben enigzins ook geinteresseerd om er een te kopen.

  5. #5
    Junior Member Avatar van Reynier
    Registratie datum
    Apr 2003
    Woonplaats
    Horst aan de Maas / Tilburg

    Standaard

    Ik moet er toch een review van schrijven dus kan destijds wel een linkje plaatsen naar de review

  6. #6

    Standaard

    Als je heel groot projecteerd heb je ook wel meer lumen nodig.. als je b.v. van 1 meter breed naar 2 meter breed gaat heb je (als je een vierkant zou projecteren) 4x zoveel licht nodig om op je scherm dezelfde lichtsterkte te krijgen. Dus als je heel groot moet projecteren heb je wel wat aan lichtopbrengst.. Maar aan de andere kant is heel veel lichtopbrengst in een verduisterde ruimte dus niet fijn.. Ga maar eens in het donker met je computer monitor zitten.. en daai hem eens op zijn lichtste stand.. (met contrast / brightness en kleurtemperatuur regeling)... Dat kijkt minder fijn dan als je het e.e.a. een beetj terug regeld..

    De hoeveelheid ansi lumen bepaald eigenlijk hoeveel licht het witste wit heeft..
    Dus ook interessant om contrastratio's te vergelijken:
    een 1400 lumen projector met 1:1600 contrastratio of een 700 lumen projector met 1:800.. welke heeft het donkerste zwart (wat bij film behoorlijk belangrijk is) ???
    1400 lumen projector:
    wit: 1400 lumen licht
    zwart 1400/1600=0.875 lumen licht
    700 lumen projector:
    wit: 700 lumen licht
    zwart 700/800=0.875 lumen licht

    Dus beide hetzelfde zwart!
    De 1400 lumen projector heeft wel wat minder last van omgevingslicht (voor lichte kleuren dan) omdat deze wat meer lichtopbrengst heeft. Maar in een totaal verduisterde ruimte zullen ze hetzelfde zwartlevel opleveren (in een niet verduisterde natuurlijk ook want dan ligt het aan het omgevingslicht).
    Upgrading is a neverending story...

  7. #7

    Standaard

    Very very interesante info

    Thx,
    ****************************************
    Vermogen zegt niks over de kwaliteit.
    ****************************************

  8. #8

    Standaard

    Thnx.. maar toch.. specs zeggen niet alles.. je kan contrastratio's en lichtopbrengsten ook met verschillende technieken meten.
    En vaak kan je een projector in verschillende standen zetten (film, video en graphics b.v.) is de contrastratio dan bij film of b.v. graphics gemeten...
    Bij mijn projector (Plus Piano) zitten er b.v. die 3 standen op.. maar in film heeft hij minder lichtopbrengst dan in de andere standen.. en haal je dus weer gemakkelijker een hogere contrastratio, maar wel bij minder lumen licht....
    Dus wat je vaak zal zien is dat de contrastratio in de minste-lumen stand gemeten zal worden en de lichtopbrengst in de meeste-lumen stand..
    Dus dus bij het opgegeven aantal lumen (wat eigenlijk altijd het max is) haal je de gegeven contrastratio meestal helemaal niet...

    BTW ik kijk met mijn 450 (!!)lumen 1:800 projector in een totaal verduisterde ruimte (is niet perse nodig, maar wel t mooiste). Dat is te wijnig lichtopbrengst om met daglicht en goed beeld te hebben, maar als je een beetje verduisterd is het wel genoeg.. Aangezien ik toch altijd in een verduisterde ruimte wilde kijken zijn de 450 lumen geen probleem...
    Verder kijk ik in de film stand waar je maar iets van 300/350 lumen hebt..
    Upgrading is a neverending story...

  9. #9
    Junior Member Avatar van Reynier
    Registratie datum
    Apr 2003
    Woonplaats
    Horst aan de Maas / Tilburg

    Standaard

    Ja, maar 10.000 ansilumen moet je wel heel erg groot gaan projecteren wil je die allemaal gebruiken. Verder een interessant stukje tekst, zal vast nog wel iets van terugkomen in de review

  10. #10

    Standaard

    Yep... of in heel lichte omgevingen.. (btw 10.000 is ook wel errug veel, meestal max 2000 ofzo).
    Voor zakelijke presentaties waar je niet in een verduisterde omgeving kijkt is het wel hard nodig om veel lumen te hebben.. hoe meer hoe beter... omdat je hier meer licht moet hebben dan het restlicht wat op het scherm valt...
    Upgrading is a neverending story...

  11. #11
    Junior Member Avatar van Reynier
    Registratie datum
    Apr 2003
    Woonplaats
    Horst aan de Maas / Tilburg

    Standaard

    Ja dat snap ik natuurlijk ook

    Krijg na de PLV-Z1 en PLV-Z2 ook nog de PLV-70, die heeft 2200 ansilumen.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •