De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Verschilllen tussen Digital Out, Coax out, Optical Out etc..

    Aangezien ik op htforum.nl nog geen enkel antwoord gekregen heb vraag ik het hier maar eens .

    Als n00b rondsurfend op de verschillende home theater forums, geluidskaart websites en receiver websites begin ik wat verward te geraken...

    Kan iemand mij eens duidelijk en in eenvoudige taal uitleggen wat de verschillen, verbanden en gelijkenissen zijn tussen:

    Digital In/Out
    Optical In/Out
    Coax In/Out
    SPDIF In/Out
    Analog In/Out (heb ik er maar bijgezet ter volledigheid)

    Welke van deze vijf (als het al vijf verschillende zijn, 'k heb zo het vermoeden dat twee van die vijf identiek hetzelfde zijn) heb ik nodig als ik goed geluid wil van mijn geluidskaart naar mijn receiver en uiteindelijk naar mijn speakers?

    Heel erg bedankt

    Tijl

  2. #2

    Standaard Re: Verschilllen tussen Digital Out, Coax out, Optical Out e

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Quicky
    Kan iemand mij eens duidelijk en in eenvoudige taal uitleggen wat de verschillen, verbanden en gelijkenissen zijn tussen:

    Digital In/Out
    Optical In/Out
    Coax In/Out
    SPDIF In/Out
    Analog In/Out (heb ik er maar bijgezet ter volledigheid)
    De Analoge aansluitingen zijn de "ouderwetse" verbindingen tussen diverse audio apparaten... maar dat begreep je al wel denk ik

    Optical en Coaxial zijn beide manieren om audio apparaten digitaal met elkaar te verbinden. Bij Optical gebeurt dit met een lichtsignaal via een lichtgeleidende kabel, die in de volksmond Glasvezel wordt genoemd, maar welke in feite van kunststof zijn.
    Bij Coaxial wordt het signaal verstuurd via een elektrische verbinding d.m.v. een kabel welke een kern heeft van koper(legering) voor de signaalgeleiding, en een mantel van kunststof met daaromheen weer een mantel van elektrisch geleidend materiaal voor de afscherming.
    Dit type wordt Coaxiaal genoemd omdat de hele kabel rondom een kern (..ax..) is opgebouwd.
    Optical In/Out & Coaxial In/Out zijn dus beiden Digital In/Out

    De manier waarop de enen-en-nullen van apparaat naar apparaat worden verstuurd, zijn internationaal vastgelegd binnen bepaalde afspraken die samen het "S/PDIF Protocol" worden genoemd.
    In de tijd dat deze afspraken werden gemaakt, werd de "projectgroep" aangevoerd door Sony en Philips. Daar is de afkorting S/PDIF dan ook van afgeleid;
    Sony/Philips Digital InterFace.

    Welke van deze <knip> heb ik nodig als ik goed geluid wil van mijn geluidskaart naar mijn receiver en uiteindelijk naar mijn speakers?
    De speakers sluit je op je receiver aan via een vrij simpele kabel. Dit kan een simpel tweelingsnoer (2 draden naast elkaar als bij 220 enzo) zijn, maar naar gelang je wensen voor de geluidskwaliteit kun je ook kiezen voor kwalitatief hoogwaardiger kabel... van een euro per meter tot tientallen euro's per meter...

    Hoe je je geluidskaart met de receiver verbindt, hangt af van de aansluitingen die beiden hebben.
    Analoog is altijd mogelijk en levert zeker geen slecht geluid op. Hiervoor heb je een kabel nodig die aan de ene kant in de line-out van je geluidskaart past (meestal stereo minijack) en aan de andere kant in de Aux-ingang (of CD, of Tape) van je receiver (meestal cinch = tulp).
    Op deze manier levert dat bij een geluidskaart meestal stereo of Dolby surround op... nooit 5.1.
    Het nadeel van deze manier van aansluiten is, dat er nogal veel externe storingen in je geluid kunnen komen. Denk hierbij aan zacht brommen en/of zoemen in de achtergrond.

    Om dat te voorkomen, en om van 5.1 surround te genieten, kun je de zaak digitaal verbinden... mits zowel de geluidskaart als de receiver beide digitale aansluitingen van hetzelfde type hebben. D.w.z. Optisch of Coaxiaal. Het is niet mogelijk om een optische uitgang met een coaxiale ingang te verbinden zonder gebruik te maken van een speciale omzetter.

  3. #3

    Standaard Re: Verschilllen tussen Digital Out, Coax out, Optical Out e

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alex van den Berg
    <knip> Om dat te voorkomen, kun je de zaak digitaal verbinden... mits zowel de geluidskaart als de receiver beide digitale aansluitingen van hetzelfde type hebben. D.w.z. Optisch of Coaxiaal. Het is niet mogelijk om een optische uitgang met een coaxiale ingang te verbinden zonder gebruik te maken van een speciale omzetter.
    Heel erg bedankt voor de uitleg . Een stuk snellere service dan op htforum.nl .

    Als ik het goed begrijp hebben ze dus een digitaal alternatief gezocht voor de analoge verbinding om storing te voorkomen en zijn de fabrikanten tot een gezamenlijk format gekomen om de data van de kanalen over te brengen: de SPDIF

    Wat is er nu beter? Optisch of Coaxiaal? 'k heb zo het idee dat coaxiaal de meest aangeboden mogelijkheid is, maar de Creative Audigy 2 NX heeft ook optisch bijvoorbeeld.
    Waarvoor zou ik dan beter gaan?

    Heeft iemand enig idee waarom je bij de Creative Audigy 2 maar 5.1 geluid kan overbrengen via de digitale uitgang en niet 6.1 ? Heeft de M-Audio Revolution ook deze beperking?

  4. #4

    Standaard Re: Verschilllen tussen Digital Out, Coax out, Optical Out e

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Quicky
    Heel erg bedankt voor de uitleg
    Graag gedaan... al werd het verhaal een stuk langer dan ik in de eerste instantie "even" dacht weg te typen...

    Als ik het goed begrijp hebben ze dus een digitaal alternatief gezocht voor de analoge verbinding om storing te voorkomen en zijn de fabrikanten tot een gezamenlijk format gekomen om de data van de kanalen over te brengen: de SPDIF
    Klopt helemaal. Het signaal zal identiek worden overgebracht van apparaat naar apparaat... Bij analoog is dit zo goed als onmogelijk.

    Wat is er nu beter? Optisch of Coaxiaal? 'k heb zo het idee dat coaxiaal de meest aangeboden mogelijkheid is, maar de Creative Audigy 2 NX heeft ook optisch bijvoorbeeld.
    Waarvoor zou ik dan beter gaan?
    Dat hangt er vanaf welke kwaliteitseisen je stelt. In de topklasse kiest men eigenlijk altijd voor een superhoogwaardige coaxiale kabel (ook wel interlink genoemd). In de lage(re) prijsklasse (tot 15 à 25 euro per kabel) is optisch waarschijnlijk een betere optie vanwege een betere prijs/kwaliteits verhouding tussen een goedkope coaxiale en een even dure optische kabel.

    Uiteindelijk hebben beiden hun voor- en nadelen.
    Optisch:
    Voordeel: Geen last van elektromagnetische storing van buitenaf, zoals transformatoren, koelkasten, TV etc.
    Nadeel: Bij een goedkope kwaliteit kunstof, kunnen er in de kabel diverse reflecties ontstaan die hun invloed hebben op de "kwaliteit" van de enen en nullen. Zo kan een reflecterende "één" een volgende "nul" geheel of gedeeltelijk gaan overlappen.
    Coaxiaal:
    Voordeel: In de hogere kwaliteitsklasse is een supergeleidende koperlegering eenvoudiger (en dus goedkoper) te produceren dan een superheldere optische kabel.
    Nadeel: Hoge gevoeligheid voor elektromagnetische storingen. Dit wordt ondervangen door gebruik te maken van een goede afscherming, maar deze zal nooit 100% effektief zijn... Al is 95% natuurlijk ook een leuke score...

    Heeft iemand enig idee waarom je bij de Creative Audigy 2 maar 5.1 geluid kan overbrengen via de digitale uitgang en niet 6.1 ? Heeft de M-Audio Revolution ook deze beperking?
    Ik heb helaas geen ervaring met de Creative Audigy... wel met de Live! serie en de Extigy.
    Maar... er zijn meer mensen op het forum!

  5. #5

    Standaard

    Een optische verbinding heeft ook als nadeel nog dat het 2 maal vertaald moet worden naar licht en terug. Dat kan ook verlies geven. Veel mensen kiezen daarom voor coaxiaal, maar soms is er geen alternatief omdat het betreffende apparaat alleen optisch of alleen coaxiaal heeft bv (of als men een lange weg moet overbruggen, in dat geval optisch). Of omdat de andere uit/ingang al bezet is. Ik heb voor coaxiaal gekozen, maar of ik het verschil echt zou horen betwijfel ik aangezien we het meer over theorie hebben dan praktijk en het hangt natuurlijk sterk af van de kwaliteit van de set.
    Gewoon op eigen gevoel afgaan lijkt me het best.
    Malt bier is als een bh aan de waslijn, het beste is er uit!

    Mijn DVD collectie

  6. #6

    Standaard

    Nog even wat extra info:

    De optimale digitale verbinding is volgens het AES/EBU protocol.
    Het signaal is hier in principe hetzelfde als bij coaxiale S/PDIF, met als verschil dat de signaalspanning hoger is (S/PDIF = 5V, AES/EBU = 12V) en daarnaast wordt het sinaal gebalanceerd overgedragen. Er worden dan twee signaaldraden gebruikt, waarbij op de ene het normale signaal staat en op de andere hetzelfde signaal in "tegenfase". D.w.z. dat een "plus" als "min" wordt verstuurd en vice versa.

    Als er onderweg een storing in de kabel doordringt, ontstaat deze op beide signaaldraden in dezelfde fase. Bij het ontvangende apparaat wordt uiteindelijk het fasegedraaide signaal weer "teruggedraaid" en gemixed met het originele signaal. Een eventuele storing wordt nu wél in fase gedraaid en gemixed met de originele storing, waardoor hij zichzelf opheft volgens het wiskundige gegeven dat je nul krijgt wanneer je een getal bij de negatieve waarde van zichzelf optelt;
    +12Volt + -12Volt = 0Volt

    Helaas kom je de AES/EBU verbinding alleen tegen in de muziek- en geluidsstudiowereld. Eigenlijk verwondert het me dat ze in het topsegment van de AV-apparatuur nog niet voorkomen. Technisch is het namelijk een peuleschil om naast S/PDIF ook een AES/EBU aansluiting aan te brengen. De kosten voor de elektronica zijn een euro of 40 wanneer je vergulde connectors gebruikt, en als fabrikant kun je de de totaal geflipte topkwaliteit hobbyist zomaar het dubbele extra uit z'n zak kloppen... en hem misschien wel overhalen om al zijn apparatuur te vervangen door de nieuwste modellen met AES/EBU aansluiting... ... die natuurlijk ook andere kabels met een XLR-plug vereisen.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •