Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
De resultaten 26 tot 50 van 57 worden weergegeven.

Discussie: Elephant

  1. #26

    Standaard

    Toen ik dit berichtje op nu.nl las, moest ik gelijk aan Elephant denken.

    Wat een trieste mensen zijn dat die zoiets doen

    Ik ga de film binnenkort weer eens kijken, vond hem de eerste keer verassend goed! Keiharde werkelijkheid die echt iedereen kan treffen, zeer indrukewekkend!
    Dit is mijn uitspraak en hiermee zult u het moeten doen!
    YMDB

  2. #27

    Standaard

    Deze film heeft veel indruk op mij gemaakt. Juist door het slome eerste half uur van de film wordt goed aangetoond hoe het leven van alle dag zomaar op een gruwelijke wijze kan worden verstoord.

  3. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pietse
    Van Sant admired a the British filmmaker Alan Clarke, that did a movie also called Elephant from 1989. He titled his film after the mordant saying about a problem that is as easy to ignore as an elephant in the livingroom. Van Sant decided to title his film after Clarke's work. So the movie is about a problem that can't be ignored, maybe not in the beginning, but it grows...
    Ik heb dat filmpje laatst gezien... Woow, daar wordt je wel even stil en misselijk van zeg. Een heel naar filmpje.

  4. #29

    Standaard

    Misschien ben ik de enige, ik weet het niet, maar ik vond dit geen leuke film. Smaken verschillen, maar ik zie niet in wat voor nut het heeft om 70 minuten lang scholieren door een grote school te zien dwalen zonder enige karakterontwikkeling. Volgens mij wilde Gus van Sant deze film draaien om aan te tonen dat er in feite helemaal geen motieven waren voor de scholieren om het vuur te openen? Maar, even uitgaande van het Columbia-delict, de scholieren hadden toch juist wél motieven? Wat er is gebeurd is verschrikkelijk, ook weer in Minnesota, en het is goed dát er een film van is gemaakt, maar de kracht van de film is mij eerlijk gezegd ontgaan. Wat ik wel moet toegeven is dat ik het zeer apart vond om de schietpartij vanuit de ogen van de daders te zien.
    Mr Fairbrother: 'Is Ted here?'
    Spike: No, he's doing the whocanputhisheadinabucketofwaterthelongest-competion!

  5. #30

    Standaard

    Natuurlijk zijn er motieven, maar Gus van Sant geeft ze niet 'hap klaar'. Dat maakt de film op een manier wel interessant.
    De film laat gewoon een dag zien op school. Misschien saai, maar ja zo is het, niet meer, niets minder. Maar prachtig gefilmd!

  6. #31

    Standaard

    Zojuist Elephant gekeken. Erg goede film moet ik zeggen! Origineel camarawerk en leuk met het geluid gespeeld. Jammer dat je eigenlijk al weet hoe de film gaat eindigen. Anders had de film zeker nog meer impact gehad!
    Four-Star Trader (236)

  7. #32

    Standaard

    Intrigerende film. Je moet er weliswaar voor openstaan, maar als je je open stelt word je meegesleurt in een knap drama. Het feit dat je de personages volgt is juist het bijzondere. Op een mooie, realistische manier leer de mensen kennen. Wat gebeurd er met hen op het moment dat het gebeurd? Hoe voelen ze zich?

    Het gaf me aan het einde een misselijk gevoel, zo realistisch gaf van Sant iets weer wat helaas ook in echt gebeurd. Slechts heel weinig kunnen zoiets.

    Een meesterwerk, waarvoor je open zult moeten staan. én niet voor iedereen geschikt. Sommiggen zullen het niet snappen, anderen zullen de film begrijpen. Daarom valt het onder het arthouse genre.

    Grt. Deweb

  8. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door deweb
    Een meesterwerk, waarvoor je open zult moeten staan. én niet voor iedereen geschikt. Sommiggen zullen het niet snappen, anderen zullen de film begrijpen. Daarom valt het onder het arthouse genre.
    Wordt de kwalificatie 'arthouse' tegenwoordig bepaald door het feit of mensen de film snappen Beetje vreemd naar mijn mening, maar goed. Ik heb de film destijds gezien tijdens een voorpremière en was ook zeer onder de indruk, maar dat is niet zo gek want ik vind de films van Van Sant doorgaans sowieso meer dan de moeite waard (My Own Private Idaho vind ik zelfs een van de mooiste films die ik ooit gezien heb). Het homo-subplotje met [spoiler:28b287b776]de twee kerels die samen onder de douche gaan[/spoiler:28b287b776] vond ik wat geforceerd, maar verder is dit een waardige Gouden Palm winnaar in mijn ogen. Toch wil ik even iets kwijt over het camerawerk, want dit is overduidelijk beïnvloed door de films van Bela Tarr. Van Sant heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij zich voor zijn laatste drie films (Gerry, Elephant en Last Days) door de films van Tarr heeft laten inspireren en dat is zeer goed te merken. Als je dus onder de indruk was van het camerawerk (wat je zou moeten zijn :wink: ) dan moet ik je echt aanraden om de film Werckmeister Harmonies van Tarr eens te gaan zien.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  9. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981
    Het homo-subplotje met [spoiler:b71886a654]de twee kerels die samen onder de douche gaan[/spoiler:b71886a654] vond ik wat geforceerd, maar verder is dit een waardige Gouden Palm winnaar in mijn ogen.
    Dat is wat vele uit die scène halen..., maar er wordt mee bedoelt: [spoiler:b71886a654]de beide jongens hebben nog nooit een meisje gekust, voordat ze hun wrede plannen uit gaan voeren en zelfmoord plegen willen ze weten hoe het is om gekust te worden.[/spoiler:b71886a654] Dat wordt met die scène uitgebeeld. Niet per definitie dat ze homosexueel zijn.

  10. #35

    Standaard

    Dit is een film die al heel lang op mijn te kijken lijst staat. Ik heb de film echter tot op heden nog steeds niet gekeken.

    Even wachten tot de film betaalbaar is of dat ik de titel ergens goedkoop tweede hands kan kopen. Het blijft in iedersgeval kriebelen om de film te zien.
    Rutger .:: Alles te koop ::.
    ====================
    "Trachten leven toe te voegen aan de dagen,
    waar geen dagen meer kunnen worden toegevoegd aan het leven"
    ====================

  11. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rutger
    Even wachten tot de film betaalbaar is of dat ik de titel ergens goedkoop tweede hands kan kopen. Het blijft in iedersgeval kriebelen om de film te zien.
    Ik geloof dat de film zeer binnenkort in de Quality Film Collection wordt uitgegeven. De films uit die collectie zijn altijd goed betaalbaar. :wink: Zelf moet ik niks hebben van die QFC uitgaves...
    Four-Star Trader (236)

  12. #37

    Standaard

    ff wat anders: A-Film komt binnenkort ook met een Gus van Sant dvdbox.... verdere details daarover weet ik niet.

  13. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Webby
    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981
    Het homo-subplotje met [spoiler:9d3fb6b751]de twee kerels die samen onder de douche gaan[/spoiler:9d3fb6b751] vond ik wat geforceerd, maar verder is dit een waardige Gouden Palm winnaar in mijn ogen.
    Dat is wat vele uit die scène halen..., maar er wordt mee bedoelt: [spoiler:9d3fb6b751]de beide jongens hebben nog nooit een meisje gekust, voordat ze hun wrede plannen uit gaan voeren en zelfmoord plegen willen ze weten hoe het is om gekust te worden.[/spoiler:9d3fb6b751] Dat wordt met die scène uitgebeeld. Niet per definitie dat ze homosexueel zijn.
    Hmm, ik weet het niet. Van Sant zelf is natuurlijk te gay voor woorden en heeft dat meerdere malen ook in zijn films geuit, dus ik weet niet in hoeverre dat niet in die scene zit. Natuurlijk moet je het breder lezen en zien als twee onzekere jongens die net voordat ze hun eigen dood tegemoet treden nog even willen kijken wat het leven allemaal te bieden heeft. Ik snap wat Van Sant ermee wilde zeggen, maar ik las het als een iets te geforceerde (en onnodige) poging om het thema homoseksualiteit in de film te verwerken.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  14. #39

    Standaard

    M'n mening was wel duidelijk volgens mij, maar ik vond dit ook zo'n gebrek aan figuranten! Een grote school, met zo weinig leerlingen?
    Mr Fairbrother: 'Is Ted here?'
    Spike: No, he's doing the whocanputhisheadinabucketofwaterthelongest-competion!

  15. #40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Maarten van Krimpen
    M'n mening was wel duidelijk volgens mij, maar ik vond dit ook zo'n gebrek aan figuranten! Een grote school, met zo weinig leerlingen?
    Tja, zou dat niet enigzins een bewuste keuze geweest zijn? Maar los daarvan is een film veroordelen op het gebrek aan figuranten wellicht het meest briljante en onzinnige argument dat ik in tijden gehoord heb...

    Jij bent zeker zo'n zuiger voor 'realisme' in film?
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  16. #41

    Standaard

    Ik vond het wel ok gevuld... zitten volle en lege scènes in... tijdens lesuren kan het ook muisstil zijn in de schoolgangen.

  17. #42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Maarten van Krimpen
    M'n mening was wel duidelijk volgens mij, maar ik vond dit ook zo'n gebrek aan figuranten! Een grote school, met zo weinig leerlingen?
    Tja, zou dat niet enigzins een bewuste keuze geweest zijn? Maar los daarvan is een film veroordelen op het gebrek aan figuranten wellicht het meest briljante en onzinnige argument dat ik in tijden gehoord heb...

    Jij bent zeker zo'n zuiger voor 'realisme' in film?
    Zuiger . Nee, ik kan ook erg genieten van totaal niet-realistische films (Air Bud realistisch? Niet echt), maar de bedoeling van deze film ontging me gewoon totaal, ik had me er echt veel meer van verwacht. Ja, bij nader inzien heb je misschien wel gelijk: bij deze film had ik het wel prettiger gevonden als de film wat realistischer was geweest ja.

    En trouwens, ik neem het graag op voor mijn semi-beroepsgroep :wink:
    Mr Fairbrother: 'Is Ted here?'
    Spike: No, he's doing the whocanputhisheadinabucketofwaterthelongest-competion!

  18. #43

    Standaard

    Elephant is een van de realistische films gemaakt over scholieren (in Amerika)

  19. #44

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Webby
    Elephant is een van de realistische films gemaakt over scholieren (in Amerika)
    Dat is toch zeker wel de algemene opinie over deze film idd. Eens een keertje niets geromantiseerd of verborgen, maar gewoon de naakte waarheid (althans in de ogen van de filmmaker). Het enige niet-realistische element in deze film is waarschijnlijk de stilistische kant, maar dat neemt niet weg dat de inhoud realistisch is. Het is geen Bicycle Thieves wellicht, maar verder toch wel behoorlijk realistisch, ook al vind ik dat een vrij onzinnige term en zeker geen criterium om de kwaliteit van een film aan op te hangen.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  20. #45

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Webby
    Elephant is een van de realistische films gemaakt over scholieren (in Amerika)
    Dat is toch zeker wel de algemene opinie over deze film idd. Eens een keertje niets geromantiseerd of verborgen, maar gewoon de naakte waarheid (althans in de ogen van de filmmaker). Het enige niet-realistische element in deze film is waarschijnlijk de stilistische kant, maar dat neemt niet weg dat de inhoud realistisch is. Het is geen Bicycle Thieves wellicht, maar verder toch wel behoorlijk realistisch, ook al vind ik dat een vrij onzinnige term en zeker geen criterium om de kwaliteit van een film aan op te hangen.
    Even een vraag. Van Sant gaf een reden wáárom deze jongens mensen gingen doodschieten toch? Maar wat ik heb gelezen waren er in het echt juist wél redenen voor de daders om het te doen. Realistisch?
    Mr Fairbrother: 'Is Ted here?'
    Spike: No, he's doing the whocanputhisheadinabucketofwaterthelongest-competion!

  21. #46

    Standaard

    In het echt ook niet hoor.. de twee plegen zelfmoord... niemand weet echt waarom. Van Sant geeft alleen 'hints' maar geeft geen redenen.

  22. #47

    Standaard

    Je kan de film van heel veel kanten zien. Ikzelf zie het als een verlangen naar het echt spelen van een schietspel dat word geuit, zoals ook met beelden word vertelt.

    Eigenlijk kun je heel veel in deze film zien. Je kan een simpel verhaal zien, maar ook een goed beredeneerd drama. Heel knap gedaan.

    Trouwens over de opmerking die ik maakte dat arthouse niet voor iedereen is weggelegd wil ik nog even iets zeggen.
    Ik vind dat. Arthouse is niet voor iedereen toegankelijk, soms vanwege de vele achterliggende gedachtes die je niet kan missen, soms vanwege de apparte manier van filmen. Daarom is het arthouse.

    Grt. Deweb

  23. #48

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door deweb
    Je kan de film van heel veel kanten zien.
    Hier ben ik het ook mee eens. Heb ooit eens een andere verklaring voor de titel gehoord, naast die van dat de titel gebaseerd is op die korte film over de zinloosheid (of wat die film ook mocht uitdragen) van moord(en).

    Die verklaring duidde op een verhaal uit India waarin een groep blinde monikken een olifant moesten omschrijven, maar omdat ze geen van alle het geheel konden overzien dacht de een aan een boom (de poot), de ander aan een slang (slurf) etc.

    De film is net zo in mijn ogen, de enige personen die het overzicht hadden waren de daders, die het niet meer kunnen vertellen, voor alle anderen is het een kwestie van gissen naar het waarom, en dat vind ik mooi uitgebeeld in deze film.

  24. #49

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Éomer
    Heb ooit eens een andere verklaring voor de titel gehoord, naast die van dat de titel gebaseerd is op die korte film over de zinloosheid (of wat die film ook mocht uitdragen) van moord(en).
    Op IMDb.com staat dat de titel 'Elephant' slaat op iets dat schrijver Bernard MacLaverty zei, namelijk dat de problemen net zoiets zijn alsof je een olifant in je woonkamer hebt. De exacte quote:

    From Elephant (1989) (TV). The title of which "comes from the writer Bernard MacLaverty, who said that the Troubles were like having an elephant in your living room".
    Dus die hele India verklaring lijkt me vergezocht, alhoewel die leuk bedacht is.
    "That's not the director's cut, that's called "The Asshole, Dredge Up Anything You Fucking Can, Put It Out There, and Let Some Schmuck Look at It for $13.99 Cut." -- Shane Black

  25. #50

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door deweb
    Ik vind dat. Arthouse is niet voor iedereen toegankelijk, soms vanwege de vele achterliggende gedachtes die je niet kan missen, soms vanwege de apparte manier van filmen. Daarom is het arthouse.
    Het blijft een briljante redenering natuurlijk
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •