De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.

Discussie: Luidspreker bouwen

  1. #1

    Standaard Luidspreker bouwen

    Het lijkt mij leuk op een keer mijn eigen luidspreker te bouwen maar ben niet afgestudeerd in de elektrotechniek, heeft iemand ervaring met het bouwen van je eigen luidsprekers?
    Of weet iemand nog een duidelijke site op dit gebied?

    Alvast van harte bedankt

  2. #2

    Standaard

    Ik weet er geen hol vanaf, maar het lijkt me in ieder geval een ontzettend strak plan

    Succes!!

  3. #3

    Standaard

    Ben zelf ook niet zo'n knutselaar maar een vriend van mij heeft wel een aardig setje speakers zelf gebouwd...helaas ben je niet echt veel goedkoper uit als je een beetje goede onderdelen gebruikt maar ja het idee dat je ze zelf gebouwd hebt is natuurlijk ook veel waard...zeker als het ook nog eens strak klinkt!

    Succes enne laat ons even wat weten als je geslaagd bent!
    Panic, chaos & disorder...my work here is done!

  4. #4

    Standaard

    Het helpt wel als je een beetje aardig kunt timmeren, netjes kunnen schilderen of spuiten is ook handig ..... voor de rest check de downloads op: je gelooft het niet.

    http://www.zelfbouwluidsprekers.nl/

    Let op! we gaan hier wel eventjes uit van goed materiaal, VIFA & SCANSPEAK, het zullen dus geen goedkope speakers worden.

    Succes,
    Jan.

  5. #5

  6. #6

    Standaard

    Ikzelf zou nooit speakers zelf bouwen (ten eerste omdat ik zelf ook geen elektrotechnicus ben). Maar met een stevige kast ben je er nog lang niet. Bij een luidspreker maakt het totaal concept uit of ie wel of niet aan je wensen voldoet. Er zijn tal van moeilijk in te schatten factoren (eigenfrequentie, conussen, filters, aansluitingen, bekabeling, stijfheid enz. enz.) die samen met elkaar het geluid maken. Je moet dus over heel veel inschattingsvermogen beschikken (en dus ervaring!) wil je succesvol een speaker bouwen die precies doet wat jij wil. Er zijn natuurlijk mensen die dat heel goed kunnen, en ik ben er (helaas) geen van. Of jij tot hen behoort moet je zelf uitmaken, maar denk er eens over de genoemde punten na.
    Ikzelf laat het bouwen van speakers over aan de engineers van fabrikanten die ervoor geleerd hebben en de ervaring hebben. Zij hebben ook nog eens het budget en apparatuur om verschillende concepten te testen. Naar mijn mening/smaak maken zij de beste speakers, omdat ik die kennis niet heb.

  7. #7

    Standaard

    Er zijn tal van moeilijk in te schatten factoren (eigenfrequentie, conussen, filters, aansluitingen, bekabeling, stijfheid enz. enz.) die samen met elkaar het geluid maken. Je moet dus over heel veel inschattingsvermogen beschikken (en dus ervaring!) wil je succesvol een speaker bouwen die precies doet wat jij wil.
    Je hebt gelijk v.w.b. de moeilijk in te schatten factoren maar als je de vermelde site's (goed) bekijkt zul je zien dat het hier om complete bouwpakketten gaat. De verschillende onderdelen zijn dus op elkaar afgestemd. Ook kun je de meeste speakers gewoon beluisteren. Kortom als je een beetje handig bent, niet zo'n groot budget hebt en toch Hi-End kwaliteit wil kun je hiermee prima uit de voeten.

  8. #8

    Standaard thnx

    Allemaal bedankt voor de vele mailtjes.
    Ik ben nog niet van plan om van het weekend ff een speaker in elkaar te schroeven wil me eerst goed ingeligt hebben over het bouwen van luidsprekers. En dat de uiteindelijke klank kwaliteit niet super is maakt niet uit. Het lijkt mij gewoon leuk om eens te doen.

    Als er nog meer mensen met tips zijn houd ik mij aanbevolen.

  9. #9

    Standaard

    Beste mensen,

    Ik lees de recensies op deze site vaak en bezoek ook regelmarig het forum. Na dit allemaal gelezen te hebben over zelfbouwspeakers ben ik lid geworden om toch ff te kunnen reageren om zo een paar dingen uit de wereld te helpen.

    Ik ben ong. 4 maanden elke audio-zaak in mijn regio ingelopen om speakers te beluisteren. Het probleem was het budged. De speakers die voldeden aan mijn wensen lagen omstreeks de 2000 piek per stuk en met 5.1 zou ik dus een flinke duit kwijt geweest zijn.

    Toen hoorde ik van een zelfspeakerbouw-winkel in mijn stad en ben daar met een vriend van me gaan kijken. Zonder naar de prijs gekeken te hebben, waren we zwaar onder de indruk van de prestaties. Er was speciaal een luisterruimte voor 5.1 ingericht met vele zelfbouwspeakers. Degene die ik gebouwd hebben kosten totaal voor alle 5 (heb nog geen subwoofer gemaakt) ongeveer 2600 piek!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik ben heel kritisch wat geluid betreft en ik ben elke dag nog zwaar enthousiast, echt top.

    Nu denken jullie zeker dat ik mister handy-man ben, maar dat is totaal niet zo. Er zijn bouwpakketten samengesteld (22 mm MDF), helemaal uitgebalanceerd door experts van VIFA of Scan-Speak. Het bouwen koste mij een maandje of 2 en was niet echt moeilijk(alleen de afwerking ging mij wel makkelijk af, maar kan voor sommige wel een hoop werk opleveren)

    Je kan ze bekijken bij www.speakerenco.nl (2x carat front en 2x impuls rear en carat-center)

    En nu niet meer moeilijk doen of te veel betalen, ga lekker zelf bouwen, succes.
    greetings, marc

  10. #10

    Standaard Hoi marc

    Wat je zij komt zeer overtuigend over ik wou voor de lol een speaker bouwen maar je kunt er dus ook zeer goede prestaties mee halen daar wordt het alleen maar mooier door. Ga nog maar eens verder snuffelen.

  11. #11

    Standaard

    Kijk eens op hifi.nl.

    Schrik niet van de freaks die daar rond lopen , maar stel je vraag daar ook eens.

    Succes.

  12. #12

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door forzavado
    Ikzelf zou nooit speakers zelf bouwen (ten eerste omdat ik zelf ook geen elektrotechnicus ben). [KNIP]
    Citaat Oorspronkelijk gepost door forzavado
    Je moet dus over heel veel inschattingsvermogen beschikken (en dus ervaring!) wil je succesvol een speaker bouwen die precies doet wat jij wil. [KNIP
    Klein vraagje, als je over veel ervaring moet beschikken maar je bouwt zelf nooit omdat je geen ervaring hebt, hoe moet je dan aan die ervaring komen :wink: ?

    Al die mensen die zelf bouwen zijn toch ook ooit een keer begonnen om ervaring op te doen en dus door zelf te gaan bouwen?

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •