Pagina 1 van 37 1234511 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 912 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Douane waarschuwing voor dvd bestellingen van buiten EU!!!

    De Nederlandse douane is er toe over gegaan om bestellingen die in hun ogen bij elkaar horen te bundelen. Gevolg: waarde komt boven de euro 22 en dus wordt er een BTW-heffing opgelegd.

    Ik had (op verschilllende data) 3 dvd's besteld bij CD Wow, die op 19 en 21 april zijn verstuurd. Ieder in een apart doosje met een eigen adreslabel, Post Paid sticker en groene "declared value" douane sticker, kortom 3 aparte bestellingen. De douane heeft echter beslist dat dit één pakket is, ze samengebundeld met een plakbandje en mij een BTW-heffing opgelegd. Aangezien CD Wow op alle dvd bestellingen een waarde van 12.99 pond vermeld, is er bij mij een douane waarde van 59 euro vastgesteld, ergo: BTW heffing van euro 11,21. Werkelijke waarde is overigens ongeveer €23

    Op http://www.dvdforum.nl/forum/viewtopic.php?t=22536 is te lezen dat ik niet als enige de pineut ben. Dit is dus geen eenmalig incident.

    U bent gewaarschuwd!!!

  2. #2

    Standaard Re: Douane waarschuwing voor dvd bestellingen van buiten EU!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Qzyn
    Aangezien CD Wow op alle dvd bestellingen een waarde van 12.99 pond vermeld, is er bij mij een douane waarde van 59 euro vastgesteld, ergo: BTW heffing van euro 11,21.
    Maar 11.21€

    Voor mijn boxset van "Steven Spielberg 's Taken" ter waarde van 64.99€ heb ik 26.90€ moeten betalen. Dan vind ik dat jullie meer geluk hebben dan de Belgen die meer dan het dubbel moeten betalen. Dat vind ik schandalig.

    11,21€ op een waarde van 59.00€ = 19% extra aan taksen inderdaad het is spijtig voor jou
    26.90€ op een waarde van 64.99€ = 41,4% extra aan taksen dit is maar pas een schande

  3. #3

    Standaard

    Voortaan dan maar bestellen en naar verschillende adressen laten sturen.
    DVDProfiler Movie Collector
    LG OLED65C8PLA, Oppo UDP-203, Panasonic DP-UB824,Pioneer BDP LX88, Toshiba HD-XE1, Onkyo TX NR 5010, Velodyne DD15, Canton Vento 890, Q-Acoustics i7000, XBox360
    "Penguins mate for life. That doesn't surprise me much because they all look alike. It's not like they're going to meet a really new, great looking penguin someday."

  4. #4

    Standaard

    Das wel balen... heb wat pakketten gekocht die boven de €75 liggen... wel apart besteld natuurlijk... ik hoop dat ze er nog doorheen komen...
    Five-Star Trader (778+) | Gold Trader (156+) | eBay (ex-lid) (191+)

  5. #5

    Standaard Re: Douane waarschuwing voor dvd bestellingen van buiten EU!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Qzyn
    De Nederlandse douane is er toe over gegaan om bestellingen die in hun ogen bij elkaar horen te bundelen. Gevolg: waarde komt boven de euro 22 en dus wordt er een BTW-heffing opgelegd.

    Ik had (op verschilllende data) 3 dvd's besteld bij CD Wow, die op 19 en 21 april zijn verstuurd. Ieder in een apart doosje met een eigen adreslabel, Post Paid sticker en groene "declared value" douane sticker, kortom 3 aparte bestellingen. De douane heeft echter beslist dat dit één pakket is, ze samengebundeld met een plakbandje en mij een BTW-heffing opgelegd. Aangezien CD Wow op alle dvd bestellingen een waarde van 12.99 pond vermeld, is er bij mij een douane waarde van 59 euro vastgesteld, ergo: BTW heffing van euro 11,21. Werkelijke waarde is overigens ongeveer €23

    Op http://www.dvdforum.nl/forum/viewtopic.php?t=22536 is te lezen dat ik niet als enige de pineut ben. Dit is dus geen eenmalig incident.

    U bent gewaarschuwd!!!
    kan je hier geen bezwaar tegen maken? soort procedure beginnen? vind het namelijk nogal arbitrair dat zij zomaar even bepalen dat het 1 bestelling is. neigt naar willekeur en dat kan natuurlijk niet.

  6. #6

    Standaard

    Ik ben zelf werkzaam bij een luchtvaartmaatschappij op de vracht afdeling en heb dus (helaas )regelmatig met de douane te maken.
    De douane consolideert de pakketten zelf omdat ze van dezelfde afzender zijn en voor dezelfde ontvanger.
    Bovendien houdt de douane de waarde van de eventuele invoices aan, en als die er niet bij zitten, geven zij er aan de hand van een tabel zelf een waarde aan, de zogenaamde "douane waarde".
    Deze waarde ligt vaak veel hoger dan de werkelijke waarde.
    Het enige wat je kunt doen is tegen de waarde in beroep gaan als je (originele) invoices hebt waaruit blijkt dat de werkelijke waarde veel lager is. Voor veel mensen toch moeilijk want waar moet je heen om bezaar te maken? Als het goed is staat dat op je aanslag, en kun je gewoon een bezwaar indienen met kopien van de originele invoices.

    Helaas, de douane mag en zal alles doen om je geld uit je zak te kloppen, dat merk ik hier op kanoor ook erg vaak.
    Voor de eventueel geintersserden kan ik wel een standaard bezwaarbrief beschikbaar stellen, mai9l of msn dan maar.

  7. #7

    Standaard

    Ik moet nu ook voor het eerst bijbetalen, maar niet voor dvd's (dat is me overigens nooit overkomen, afkloppuh).

    Het totaalbedrag is ~320 euro waarvan ~100$ verzendkosten en ik moet a/d douane ~38.20 euro betalen. Waarvan 28.78 invoer en btw en 9.50 inklaringskosten.

    Ik vraag me echter af hoe die bedragen worden bepaald en of ik die ook zelf kan uitrekenen... iemand... help??

    Ok heb al wat gevonden...

    http://www.belastingdienst.nl/922923...haf_accijns_eu

    Moet nog werken dus ff snel naar gekeken maar toch raar heb het gevoel dat ik heel wat meer behoor te betalen, nuja zal vanavond wel goed kijken.

  8. #8
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door lexie
    Ik moet nu ook voor het eerst bijbetalen, maar niet voor dvd's (dat is me overigens nooit overkomen, afkloppuh).

    Het totaalbedrag is ~320 euro waarvan ~100$ verzendkosten en ik moet a/d douane ~38.20 euro betalen. Waarvan 28.78 invoer en btw en 9.50 inklaringskosten.

    Ik vraag me echter af hoe die bedragen worden bepaald en of ik die ook zelf kan uitrekenen... iemand... help??

    Ok heb al wat gevonden...

    http://www.belastingdienst.nl/922923...haf_accijns_eu

    Moet nog werken dus ff snel naar gekeken maar toch raar heb het gevoel dat ik heel wat meer behoor te betalen, nuja zal vanavond wel goed kijken.
    Heeft ook vaak te maken met het bedrag wat vermeld staat op het doosje/pakket.

  9. #9

    Standaard

    Gelden deze invoerrechten alleen voor bestellingen bij cd-wow en play (omdat die op Yersey zitten??) of zijn er nog meer "gangbare" besteladressen waarvan je zou verwachten dat deze in de EU zitten, maar waar de praktijk anders uitwijst?
    Send a maniac to catch a maniac...

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edwin V
    Voortaan dan maar bestellen en naar verschillende adressen laten sturen.
    Of gewoon één voor één met een week tussentijd. Die Couponkorting van DVDSoon heeft nu ook weinig nut meer.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  11. #11

    Standaard

    Tips:
    1- Vraag de toko die ze verstuurt of ze een invoice met de meest lage waarde bij de zendingen doen.
    2- Houdt rekening met het feit dat post vaak niet elke de EU binnenkomt, maar bijvoorbeeld 1 keer per week! dus doe je maandag en bijv donderdag of vrijdag een bestelling, is er nog steeds de kans dat ze tegelijk binnenkomen.
    3- Ook als je vaker betseld bij dezelfde toko kan het zijn dat de toko zelf pas aan het einde van de week jouw bestellingen verwertk (goedkoper voor hen).
    4- Wil je gesplitstst bestellen, houdt dan 2 weken tussentijd aan, dan zal de douane dus niet gaan consolideren hier.

    tot slot nog wat info van de douane, waarbij het vooral van belang is dat DE PORTOKOSTEN WORDEN MEEGEREKEND DOOR DE DOUANE!

    Hierna zijn een aantal rekenvoorbeelden opgenomen.
    De douanewaarde wordt rekenkundig op hele euro’s (nul decimalen) afgerond.
    Het douanerecht, d.w.z. de verschuldigde bedragen, worden rekenkundig op eurocenten (twee decimalen) afgerond.
    Douanerecht is een EU-middel: Bij een verschuldigdheid van niet meer dan € 10,- wordt er vrijstelling van rechten verleend.
    BTW is een nationaal middel: Bij een verschuldigdheid van niet meer dan € 1,59 wordt er vrijstelling verleend.

    Voorbeeld 1: geen douanerechten en BTW
    U bestelt 2 cd's met een winkelwaarde van € 18,-. De vrijstelling geldt per zending, dus voor deze twee cd's betaalt u geen douanerechten en BTW. Omdat de winkelwaarde onder de vrijstellingsnorm van € 22,- valt hoeven de verzekerings- en vervoerskosten (bij postzendingen zijn dit de portokosten) ook niet bij het bedrag van € 18,- te worden opgeteld.

    Voorbeeld 2: geen douanerechten, wel BTW
    U bestelt 3 cd's met een waarde van € 40,-. Stel: De portokosten bedragen € 13,-. Per zending geldt een vrijstelling tot € 22,-. U krijgt geen vrijstelling en moet 3,5 % douanerechten en 19 % BTW betalen over de totale waarde van de cd's en over de portokosten, die bij de € 40,- worden opgeteld. Dit is in totaal € 53,-.
    Het douanerecht bedraagt 3,5 % van € 53,- = € 1,86.
    In de praktijk komt het erop neer dat u wel BTW moet betalen, maar geen douanerechten. U betaalt pas douanerechten wanneer die meer dan € 10,- bedragen.
    De BTW wordt berekend over € 53,-.
    De BTW bedraagt dan 19 % van € 53,- = € 10,07.

    Voorbeeld 3: wel douanerechten en BTW
    U bestelt een artikel waarvoor een hoger percentage aan douanerechten geldt, bijvoorbeeld voor kleding. Stel dat u twee spijkerbroeken koopt met een totale waarde van € 90,-. Per zending geldt een vrijstelling tot € 22,-. U krijgt dus geen vrijstelling. U betaalt 12 % douanerechten en 19 % BTW over de waarde van de spijkerbroeken en over de portokosten, die bij de € 90,- worden opgeteld. Stel: De portokosten zijn € 11,-.

    De douanerechten bedragen dan 12 % van € 101,- (90 + 11) = € 12,12.
    De BTW bedraagt 19 % van € 114,- (101 + 13 afgerond) = € 21,66.
    Het totaal der belastingen is dus € 12,12 + € 21,66 = € 33,78.

    beshcikbaar op :http://www.belastingdienst.nl/9229237/v/index.htm

  12. #12

    Standaard

    Zo te lezen heb ik geluk gehad. Ik heb gisteren twee pakketjes van Play ontvangen die van zichzelf al een waarde hadden van meer dan 22 euro per pakketje hadden. Ze zijn tegelijk verstuurd en tegelijk bij mij afgeleverd en ik heb niets extra's hoeven te betalen.

  13. #13
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank
    Zo te lezen heb ik geluk gehad. Ik heb gisteren twee pakketjes van Play ontvangen die van zichzelf al een waarde hadden van meer dan 22 euro per pakketje. Ze zijn tegelijk verstuurd en tegelijk bij mij afgeleverd.
    Play verzend binnen europa en heb je geen douane kosten. nog nooit gehoord dat iemand bij play douane kosten heeft gehad

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daklem
    Play verzend binnen europa en heb je geen douane kosten. nog nooit gehoord dat iemand bij play douane kosten heeft gehad
    Oke, dan heb ik geen geluk gehad. :wink:

  15. #15

    Standaard

    per zending dus een commerciele waarde van 22 euro is onbelast, komje daarboven, ben je de pineut. Grote vraag blijft echter of de Douane zelf mag consolideren als het om 2 specifieke zendingen gaat, ondanks dat ze beide voor en van dezelfde persoon zijn. Heb je namelijk per zending een lagere waarde dan die 22 euro, zou je gewoon vrijstelling per zending moeten krijgen, en geen douanerechten,BTW etc omdat de douane consolideert. suk6 ermee

  16. #16

    Standaard

    ik heb van play.com 9 dagen geleden 2 Star Trek boxen besteld en gisteren binnen gekregen. Waarde van de pakketten was 120 euro, maar ze waren apart verpakt, en ik heb gelukkig geen last ervan gehad, of komt er nog een naheffing

    play.com hoort officiel niet bij de EU


    WOEPS, heb hierboven een paar post geleden al mijn antwoord. Niet goed gelezen.

  17. #17

    Standaard

    Een tijdje geleden hoorde is van een vriend van mijn oom die het zelfde grapje had. Hij had echter ook de oplossing. Hij liet het als "cadeau" versturen. Als ze het inpakken en verzenden als geschenk dat maken ze het niet meer open en weten ze dus ook niet wat erin zit. En ze zullen het toch echt moeten open maken om de waarde vast te stellen.

    Of doet iedere web winkel er een bon bij aan de buitenkant?
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  18. #18
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JCL
    Een tijdje geleden hoorde is van een vriend van mijn oom die het zelfde grapje had. Hij had echter ook de oplossing. Hij liet het als "cadeau" versturen. Als ze het inpakken en verzenden als geschenk dat maken ze het niet meer open en weten ze dus ook niet wat erin zit. En ze zullen het toch echt moeten open maken om de waarde vast te stellen.

    Of doet iedere web winkel er een bon bij aan de buitenkant?
    Dat helpt dus ook geen drol meer, en niet elke toko doet dat.

  19. #19

    Standaard

    Douane kan meer zeggen maar staat niet in haar recht lijkt mij?

    Elke losse dvd is een zending op zich!

    De Douane zegt zelf o.a.;

    Voor artikelen die u buiten de EU heeft gekocht, is vrijstelling van belasting mogelijk. Per zending geldt een vrijstelling van belasting tot een bedrag van € 22,-. Is de waarde meer dan dit bedrag, dan betaalt u douanerechten en BTW over de totale waarde. De zending dient rechtstreeks, dus zonder bemiddeling van tussenhandelaren, te worden verzonden naar de door u aangegeven bestemming.

    Bv: Geen douanerechten en BTW:

    U bestelt 2 cd's met een winkelwaarde van € 18,-. De vrijstelling geldt per zending, dus voor deze twee cd's betaalt u geen douanerechten en BTW. Omdat de winkelwaarde onder de vrijstellingsnorm van € 22,- valt hoeven de verzekerings- en vervoerskosten (bij postzendingen zijn dit de portokosten) ook niet bij het bedrag van € 18,- te worden opgeteld

    Het bundelen is leuk bedacht maar mag dus niet ??? :x
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  20. #20
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    ik denk ook dat mijn 2 pre-order treasures bij cdwow door de douane gepakt gaan worden ... waarom? Geen idee, maar dat denk ik gewoon.

  21. #21

    Standaard

    Aan wie/hoe moet je dat verschuldigde bedrag dan achteraf betalen?

  22. #22
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door macdonald12
    Aan wie/hoe moet je dat verschuldigde bedrag dan achteraf betalen?

    aan degene die je pakje komen afleveren, Vaak de PTT dus.

  23. #23

    Standaard

    kan me ook niet voorstellen dat dit helemaal volgens de regels is nee......

    pakketjes gaan bundelen zodat ze maar boven de 22euro komen en je moet bij betalen....

    Gaan ze strax het pakketje van mijn buurman aan die van mij vasttapen omdat we toch naast elkaar wonen!!

    "Die extra kosten kunt u onderling wel verrekenen nemen wij aan. Met vriendelijke groet, de aardige mensen van de douane!"

  24. #24

    Standaard

    kan me ook niet voorstellen dat dit helemaal volgens de regels is nee......

    pakketjes gaan bundelen zodat ze maar boven de 22euro komen en je moet bij betalen....

    Gaan ze strax het pakketje van mijn buurman aan die van mij vasttapen omdat we toch naast elkaar wonen!!

    "Die extra kosten kunt u onderling wel verrekenen nemen wij aan. Met vriendelijke groet, de aardige mensen van de douane!"

  25. #25
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sicco
    kan me ook niet voorstellen dat dit helemaal volgens de regels is nee......

    pakketjes gaan bundelen zodat ze maar boven de 22euro komen en je moet bij betalen....

    Gaan ze strax het pakketje van mijn buurman aan die van mij vasttapen omdat we toch naast elkaar wonen!!

    "Die extra kosten kunt u onderling wel verrekenen nemen wij aan. Met vriendelijke groet, de aardige mensen van de douane!"
    goedkoper kunnen we het niet maken, wel vervelender...

Pagina 1 van 37 1234511 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •