De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Plasma / LCD kabelsleuf

    Wie oh wie heeft dit eerder gedaan ?

    Binnenkort wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Als voorbereiding op een plasma / lcd televisie wil ik een kabelgoot in mijn muur vrezen. Wat ik wil bereiken is dat tussen de tv en receiver geen kabels zichtbaar zijn. Echter.... hoe groot maak ik zo'n sleuf ? Hoe dik zijn namelijk deze kabels over het algemeen. Zijn er bijvoorbeeld kant en klaar gootbakken ? Waar moet ik aan denken. Iemand tips. Heb e.e.a. gezocht, maar vond hier geen info over.

    Ik weet b.t.w. van de Vogel kabelgoot, maar ik wil de kabels in de muur. Niet erop.

  2. #2

    Standaard

    Maak ze groot genoeg. Echt waar. Als je de mogelijkheid hebt zo groot mogelijk
    Verder wil je je stroomkabels zo ver mogelijk uit de buurt hebben liggen van je audio/videokabels.
    Als het je echt alleen maar om de videokabel en de stroomkabel gaat kun je ook voor 2 wat kleinere gaan. 1 Dedicated voor je videogedeelte en de tweede echt alleen maar voor je stroomgedeelte. Dat merk je terug.
    Persoonlijk merkte ik bv gister dat de kabel van mijn cd-wisselaar naar mijn receiver storing gaf op mijn tv Hoorde mijn cd over de tv ondanks dat die niet aangesloten zijn;....

  3. #3
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Maak de diameter zeker niet te klein omdat anders je kabels "vast" lopen wanneer je deze er doorheen wilt voeren.
    Neem de maten dus zo ruim als mogelijk in de betreffende muur.

  4. #4

    Standaard

    Ik wou deze vraag ook gaan stellen.
    Zelf dacht ik aan een 3 inch buis, maar nu denk ik dat ik er misschien beter 2 van 2 inch in de muur kan leggen.
    Verder iemand die het zelf al heeft aangelegd en maten kan noemen of zeggen dat hij/zij het de volgende keer anders zou doen.

    Bedankt alvast voor de info
    Mazzel,

    René

  5. #5

    Standaard

    Ok, tips tot nu toe dus, hoe groter hoe beter. Liever 2 goten, dan 1.

    Ik ben niet echt in de inch'es. Hoeveel cm (in diameter) moet ik aan denken ?

  6. #6

    Standaard

    1 inch komt overeen met 2,54 cm zo uit m'n hoofd
    Harman Kardon AVR 2550
    Harman Kardon DVD 25
    JBL SCS 178

  7. #7

    Standaard

    Bedenk dat je niet alleen de kabels, maar ook de connectors erhoorheen moet frotten. Of was je van plan om ze los te solderen en daarna weer vast? :wink:

    Het lijkt me dat je vantevoren goed moet bedenken waar je alles neer gaat zetten. Als de later besluit om de tv een meter op te schuiven, dan is alle moeite voor niks geweest!

  8. #8

    Standaard

    Verdomd goed punt
    Nu zul je zeer waarschijnlijk niet met een scart gaan werken, maar het is inderdaad wel even wat om rekening mee te houden Het zou niet de eerste keer zijn dat er een soortgelijke fout gemaakt wordt
    Succes.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Christiaan Sauer
    Verdomd goed punt
    Nu zul je zeer waarschijnlijk niet met een scart gaan werken, maar het is inderdaad wel even wat om rekening mee te houden Het zou niet de eerste keer zijn dat er een soortgelijke fout gemaakt wordt
    Succes.
    Plasma-tv's hebben vaak een aparte kast waar de tuner e.d. in zit. De kabel van dat kastje naar het scherm heeft meestal een vrij forse stekker, net zoiets als een scart, vandaar dat ik het even roep.

    Overigens snap ik niet goed waarom je stroomkabels gescheiden moet houden van signaalkabels. In de apparatuur lopen die kabels ook vlak langs elkaar en dat stoort ook niet. Ikzelf heb kleine kabelgootjes achter de kast en daar frot ik alles in wat er maar langs moet: coax, stroom, scart, digitaal enz, en ik heb nooit last van storingen. De poster die hierboven meldde dat hij storing ondervond, heeft waarschijnlijk storing door een andere oorzaak gehad.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door X-MenFan
    Overigens snap ik niet goed waarom je stroomkabels gescheiden moet houden van signaalkabels. In de apparatuur lopen die kabels ook vlak langs elkaar en dat stoort ook niet. Ikzelf heb kleine kabelgootjes achter de kast en daar frot ik alles in wat er maar langs moet: coax, stroom, scart, digitaal enz, en ik heb nooit last van storingen. De poster die hierboven meldde dat hij storing ondervond, heeft waarschijnlijk storing door een andere oorzaak gehad.
    Ik heb hier zelf ook geen last van. Wellicht heeft het ook te maken met de installatie van de electra in je huis. Ik denk dat je met name in wat oudere woningen last kunt krijgen van storingen door groepen die niet zijn berekend op de hoeveelheid stroom die op de diverse punten in huis moet worden aangeleverd.

    Een kennis van me woont in een wat ouder huis en die heeft ook problemen met de stroom. Met name met het aan- en uitschakelen van verlichting en apparatuur merk je dit. Plof uit je speaker en een lamp die even gaat knipperen.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  11. #11
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door X-MenFan

    Overigens snap ik niet goed waarom je stroomkabels gescheiden moet houden van signaalkabels..
    Toch is dit een bewezen feit dat dit gemakkelijk een storende werking op elkaar kan hebben en zodanig dus je uiteindelijke kwaliteit beinvloed.
    Het kunnen dus ook kleine storingen zijn die zich uiten in de details.
    Bij mijn "oude" stereo installatie in de auto werden ook de power en signaal kabels apart gehouden en dus zal het niet alleen aan de rest van de stroom voorziening liggenvan het huis.
    Maar als het goed gaat is er ook niets aan de hand natuurlijk.

  12. #12

    Standaard

    het is waar dat als je stroom kabels en (meestal digitale signalen) bij elkaar legt dat die kunnen gaan storen

    ik werk zelf in de geluidstechniek
    en heb altijd ruzie met die gasten van t licht (lichtnichten )
    omdat zij een bepaalde kabel hebben waar hun apparatuur mee wordt aangestuurd maar die storen soms met onze audio kabels. En stroom is altijd een probleem die storen heel erg .... dingen als ineens een brom over je PA als er een lamp aangaat

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door X-MenFan
    De poster die hierboven meldde dat hij storing ondervond, heeft waarschijnlijk storing door een andere oorzaak gehad.
    Neehoor
    Storing door middel van stroomdraden en audiokabels vlak bij elkaar is een hele bekende Met mijn vorige receiver had ik er ook geen last van. Met mijn huidige is het zo erg dat ik gewoon mijn meubel opnieuw moet gaan inrichten en de stroomdraden/audiokabels zo veel mogelijk moet gaan scheiden. Is allemaal interventie van kabels onderling.
    Ik hoop ook dat ik bepaalde details terugkrijg in mijn geluid die ik nu dus gewoon mis sinds mijn nieuwe Denon

  14. #14

    Standaard

    Om er even een theoretische draai aan te geven:
    De storing wordt veroorzaakt door het magnetisch veld dat door de ene kabel wordt opgewekt (bijv. de stroomkabel) en als de andere kabel (bijv. de speakerkabel) zich in dat veld bevindt wordt in deze kabel een inductiestroom opgewekt, wat dus de storing veroorzaakt. Wat je dus moet doen: of goed isoleren, of de kabels uit elkaar leggen of iets anders van dien aard.
    Over die plof in de speakers bij het aanzetten van de lampen, dat komt volgens mij met name door het feit dat het lampje dan op dezelfde groep als de receiver is aangesloten en de schakelaar van het lampje eigenlijk niet helemaal goed werkt, dus naast een stand uit en een stand aan ook nog iets er tussen in, waardoor het lampje gaat flikkeren, waardoor de stroomvoorziening in de hele groep een beetje wankel wordt. Heb er zelf ook last van... (weet trouwens niet of het ook echt schadelijk kan zijn voor de apparatuur, iemand??)
    Harman Kardon AVR 2550
    Harman Kardon DVD 25
    JBL SCS 178

  15. #15

    Standaard

    Oké, back on topic.

    Vaak hoort er dus gescheiden tuner bij, waardoor er nog slechts twee kabels nodig zijn.

    - Eén voor stroom. Deze schijnt ongeveer zo groot te zijn als de stroomkabel van de computer. (Kan iemand dat verifieren)

    - En één voor de tuner naar plasma/lcd. Hierbij denken aan een vrij forse kabel a la scart. (Kan iemand dat verifieren)

    Is that all ?

  16. #16
    Senior Member
    Registratie datum
    Jan 2004
    Woonplaats
    Stad in het groen

    Standaard

    Je kan ook bv. een houten koof timmeren van 1 mtr breed, van vloer tot plafond. Kan je in die koof je kabels gescheiden leggen. Je Plasma hang je op de koof, of zelfs verzonken in de koof. (1 mtr is als voorbeeld, afhankelijk van breedte van je Plasma.)

    ps. kabelgoot met scheidingsschot!

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •