Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 49 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard SACD & DVD-audio: Must have of Nice to have?

    Beste medeforumleden,

    Ik ben van plann een nieuwe DVD speler aan te schaffen. Wat is de status van super audio cd en DVD-audio. Is het de moeite waard om deze optie erbij te nemen of is het een aflopende zaak.

    Ik ben een liefhebber van muziek, dus om die reden zou ik het best willen hebben, maar als ik over een maand of 2 geen SACD's meer kan kopen, zou ik het wel een beetje zonde vinden.

    Heeft iemand hier meer nieuws over?
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  2. #2
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    ik zou zeggen dat het in ontwikkeling is. ikzelf vind het niet interessant om te heben.

    het is natuurlijk maar hoe je er zelf tegenaan kijkt.


    ik zou zeggen, als het op de dvd speler zit die je interessant vind, waaro zou je hem dan niet kopen?

  3. #3

    Standaard

    Nou het is meer dat de DVD-speler redelijk prijzig is in vergelijking met een DVD speler die die opties niet heeft. Wanneer SACD een afgedane zaak is, ben ik natuurlijk dief van mijn eigen portemonee als ik voor de duurdere ga.

    Ik hoop niet dat het met SACD net zo gaat als DCC destijds.

    Maar als de vooruitzichten goed zijn, wil ik die optie graag hebben.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  4. #4
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pjotr
    Nou het is meer dat de DVD-speler redelijk prijzig is in vergelijking met een DVD speler die die opties niet heeft. Wanneer SACD een afgedane zaak is, ben ik natuurlijk dief van mijn eigen portemonee als ik voor de duurdere ga.

    Ik hoop niet dat het met SACD net zo gaat als DCC destijds.

    Maar als de vooruitzichten goed zijn, wil ik die optie graag hebben.
    Eerlijk gezegd DENK ik dat het niet gaat aanslaan helaas. Het geeft natuurlijk wel een veel beter geluid! Als het veel scheelt zou ik er geen kopen. Dan ben je, zoals je zelf al zegt, een dief van je eigen portomonee.

  5. #5

    Standaard

    Ik weet niet van wat voor soort muziek je houdt maar het scheelt echt sacd<->cd, het is allemaal veel heldere. Als voorbeeld kan ik noemen de cd's van de Stones, deze zijn allemaal geremastered en opnieuw uitgebacht op SACD formaat en klinken echt prachtig! Maar of het aan gaat slaan is moeilijk te zeggen, ik denk dat de top-40 muziek (mocht het je stijl zijn) in de nabije toekomst niet uitgebracht gaat worden op SACD, domweg omdat daar gene markt voor is. Het is jammer dat ze alle cd's op dit moment niet maken dat je ze in een cd-speler en sacd-speler (met betere kwaliteit) kunt afspelen, iets wat wel mogelijk is.
    "But what's puzzling you... is the nature of my game"

  6. #6

    Standaard

    SACD is geweldig, zeker als je de multi channel releases hoort.
    Diana Krall - The Girl In The Other Room
    Peter Gabriel - Up
    zijn mijn 2 favoriete SACD's.

    Super Audio CD's zijn niet enkel veel warmer (de sound van de vinyl plaat)
    maar herbergen ook nog eens een surroundmix. Wat je op DVD meestel
    enkel aantreft met live concerten, tref je op SACD aan in studio kwaliteit opnamens. M.a.w. de eindmix is in de studio reeds in surround opgenomen en zoiets heb je ECHT nog nooit eerder gehoord. Gitaren die van links komen, terwijl de stem uit het centerkanaal komt en de shakers en conga's de surrounds onveilig maken. Kortom: als je toch een surroundset hebt kan je die beter optimaal benutten, naast DVD-film en DVD-music dus zeker ook voor SACD voor als je de TV eens wil uitlaten en toch optimaal van je sound set-up wenst te genieten tijdens het lezen van de krant ofzo .... :P

  7. #7

    Standaard

    Ik heb sinds kort de Sony SCD-XA3000ES SACD speler en inmiddels een groot aantal SACDS. Ik heb wel een aantal DVD-Audio plaatjes maar geen DVD-A speler.

    Eerst dacht ik ook aleen aan DVD-A, maar nu ben ik overstag gegaan naar SACD. Er is meer keuze, en steeds meer fabrikanten (muziek) brengen SACDS uit.

    Kwaliteit? Ja, ze zijn allebei goed.
    Overlevingskansen? SACD

    Als je een liefhebber bent van jazz of klasieke muziek, dan is SACD de keuze. Er zijn veel meer titels in deze muziekgroep.

    Combi speler (DVD/DVD-A/SACD) of een solo speler? Ik heb gekozen voor een solo speler, bij de aanschaf van een nieuwe dvd speler ga ik kijken voor de DVD-A mogenlijkheid.
    Ik heb bewust gekozen voor een solo speler omdat er nog niet echt goeie combi spelers zijn die een goede resultaat halen van Audio CD's. Ondanks de goede testen van de Pioneer spelers, zijn ze qua hifi kwaliteit op cd gebied nog niet goed genoeg. Hierbij heb ik gekeken naar de 800,--/1000,-- klasse. Maar in DVD-A & SACD scoren ze weer wel goed. Dus als je de kwaliteit van Audio CD's ook belangrijk vind, kies dan voor solo spelers.

    Succes met je keuze.

  8. #8

    Standaard

    Een tijdje terug een Marantz DVD speler gehoord met SACD. Die SACD klonk echt geweldig, een breder frequentie berijk en een surround mix. Helaas vallen de hoeveelhied titels op SACD nog wel erg tegen. DVD-A gaat het volgens mij helemaal niet redden, zie weinig spelers en ook nog erg weinig titels op DVD-A.
    Ik denk alleen dat het grootste gedeelte in de toekomst gewoon op DVD uitkomt, zoals Marco Borsato dat gedaan heeft. SACD is beter van kwaliteit maar lang niet alle spelers ondersteunen dat en ik ben ook bang dat in de toekomst ook lang niet alles spelers dit gaan doen.
    SACD, voor de echte liefhebber een erg leuke gadget, maar geen directe must have.

  9. #9
    peterjon
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ronald Ridderhof
    Ik heb sinds kort de Sony SCD-XA3000ES SACD speler en inmiddels een groot aantal SACDS. Ik heb wel een aantal DVD-Audio plaatjes maar geen DVD-A speler.

    Eerst dacht ik ook aleen aan DVD-A, maar nu ben ik overstag gegaan naar SACD. Er is meer keuze, en steeds meer fabrikanten (muziek) brengen SACDS uit.

    Kwaliteit? Ja, ze zijn allebei goed.
    Overlevingskansen? SACD

    Als je een liefhebber bent van jazz of klasieke muziek, dan is SACD de keuze. Er zijn veel meer titels in deze muziekgroep.

    Combi speler (DVD/DVD-A/SACD) of een solo speler? Ik heb gekozen voor een solo speler, bij de aanschaf van een nieuwe dvd speler ga ik kijken voor de DVD-A mogenlijkheid.
    Ik heb bewust gekozen voor een solo speler omdat er nog niet echt goeie combi spelers zijn die een goede resultaat halen van Audio CD's. Ondanks de goede testen van de Pioneer spelers, zijn ze qua hifi kwaliteit op cd gebied nog niet goed genoeg. Hierbij heb ik gekeken naar de 800,--/1000,-- klasse. Maar in DVD-A & SACD scoren ze weer wel goed. Dus als je de kwaliteit van Audio CD's ook belangrijk vind, kies dan voor solo spelers.

    Succes met je keuze.
    ik ben het helemaal met Ronald eens

  10. #10

    Standaard

    Ik heb besloten om nog even te wachten met de aanschaf van een SACD speler. Dit enerzijds vanwege de kosten (Denon 2200 met bekabeleing kost 919 euro) die ik te hoog vind voor een gadget als SACD.

    Anderzijds wil ik liever even de kat uit de boom kijken en wanneer het echt goed aanslaat alsnog een losse SACD speler aanschaffen.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  11. #11
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Denon DVD-2200 MP-3, HDCD 1-6 X X X PAL, NTSC schwarz, silber 749,--

    Btw, hij is ook meteen regiovrij!

    In duitsland!
    www.benedictus.de

    Mooie prijsje zou ik zeggen!

  12. #12

    Standaard

    Ik zou ook gewoon opteren voor een DVD speler met SACD functie.
    Die van mij werkt uitermate smooth. Waarom geld geven aan 3 verschillende
    apparaten: DVD-speler, SACD-speler en CD-speler wanneer je dat kwalitatief heel goed met 1 toestel kan? Door mijn beroep heb ik een erg geoefend oor, hoor meestal dingen die anderen niet opmerken, en ik merk geen enkel verschil tussen DVD, SACD en CD afgespeeld op dezelfde speler dan op 3 afzonderlijke toestellen.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daklem
    Denon DVD-2200 MP-3, HDCD 1-6 X X X PAL, NTSC schwarz, silber 749,--

    Btw, hij is ook meteen regiovrij!

    In duitsland!
    www.benedictus.de

    Mooie prijsje zou ik zeggen!
    Ja, maar da's exclusief bekabeling. Bij Stassen is de speler 679 en de kabels (1x coaxiaal + 6x interlink) 150 euro.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  14. #14
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pjotr
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daklem
    Denon DVD-2200 MP-3, HDCD 1-6 X X X PAL, NTSC schwarz, silber 749,--

    Btw, hij is ook meteen regiovrij!

    In duitsland!
    www.benedictus.de

    Mooie prijsje zou ik zeggen!
    Ja, maar da's exclusief bekabeling. Bij Stassen is de speler 679 en de kabels (1x coaxiaal + 6x interlink) 150 euro.
    Dat is ook niet duur moet ik zeggen!

  15. #15

    Standaard

    Ik heb zelf zowel SACD als DVD-AUDIO.
    SACD heeft voordelen en nadelen. De nadelen zijn echter groot.

    Nadelen:
    1. De prijs van de hardware ligt hoog.
    2. de geluidskwaliteit van een AUDIO-DVD met DTS is absoluut hoger.
    3. 80% van de SACD's zijn helaas nog gewoon stereo in plaats van multichannel en daar koop je dus niet zo'n dure speler voor. Verbazingwekkend maar waar.
    4. de meeste SACD's zijn klassieke muziek en jazz of blues. Gangbare popmuziek is gewoon zeldzaam.
    5. de meeste SACD's zijn heruitgaven van muziek van 20 tot 40 jaar geleden en klinken veelal daardoor weinig dynamisch, vooral de klassieke muziek niet.
    6. de prijs van de schijfjes zijn hoog, een muziek-DVD biedt voor minder geld een DTS-kwaliteit en je krijgt er nog beeld bij ook.

    Kortom, SACD moet drastisch zijn koers wijzigen anders is ze tot ondergang gedoemd. Je ziet ook dat de meeste winkels ze niet eens verkopen.
    Ik heb voorlopig nog best spijt dat ik er zo veel geld in gestopt heb, ik heb pas 15 schijfjes liggen die de moeite waard zijn.
    Zou willen dat DVD m'n enige verslaving was!

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sonic
    Ik zou ook gewoon opteren voor een DVD speler met SACD functie.
    Die van mij werkt uitermate smooth. Waarom geld geven aan 3 verschillende
    apparaten: DVD-speler, SACD-speler en CD-speler wanneer je dat kwalitatief heel goed met 1 toestel kan? Door mijn beroep heb ik een erg geoefend oor, hoor meestal dingen die anderen niet opmerken, en ik merk geen enkel verschil tussen DVD, SACD en CD afgespeeld op dezelfde speler dan op 3 afzonderlijke toestellen.
    Dan heb je ofwel een slecht gehoor of bagger-apparatuur.
    Zou willen dat DVD m'n enige verslaving was!

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daklem
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pjotr
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daklem
    Denon DVD-2200 MP-3, HDCD 1-6 X X X PAL, NTSC schwarz, silber 749,--

    Btw, hij is ook meteen regiovrij!

    In duitsland!
    www.benedictus.de

    Mooie prijsje zou ik zeggen!
    Ja, maar da's exclusief bekabeling. Bij Stassen is de speler 679 en de kabels (1x coaxiaal + 6x interlink) 150 euro.
    Dat is ook niet duur moet ik zeggen!
    Pioneer ligt rond 600 voor ongeveer hetzelfde
    Zou willen dat DVD m'n enige verslaving was!

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk Heideveld
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sonic
    Ik zou ook gewoon opteren voor een DVD speler met SACD functie.
    Die van mij werkt uitermate smooth. Waarom geld geven aan 3 verschillende
    apparaten: DVD-speler, SACD-speler en CD-speler wanneer je dat kwalitatief heel goed met 1 toestel kan? Door mijn beroep heb ik een erg geoefend oor, hoor meestal dingen die anderen niet opmerken, en ik merk geen enkel verschil tussen DVD, SACD en CD afgespeeld op dezelfde speler dan op 3 afzonderlijke toestellen.
    Dan heb je ofwel een slecht gehoor of bagger-apparatuur.
    Hmm bizar, ben nl. geluidsingenieur en mix op regelmatige basis in surround voor dvd en SACD releases, je zou toch kunnen denken dat er niets mis is met mijn gehoor

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sonic
    SACD is geweldig, zeker als je de multi channel releases hoort.
    Diana Krall - The Girl In The Other Room
    Peter Gabriel - Up
    zijn mijn 2 favoriete SACD's.
    Ja en daar heb je het al meteen. Up van Peter Gabriel is op DVD goedkoper en met concertbeeld en ook nog eens met een sublieme DTS-track.
    De enige die bij mij echt scoort is Dark Side of the Moon van Pink Flloyd, die op DVD 2.0.stereo is, terwijl de SACD prachtig multi-channel is.
    Pas op mensen surround sound en multichannel is ook niet altijd hetzelfde.
    Er is surrounsound dat niet meer is dan het na laten klinken van de voorspeakers. Mutichannel is voor mij het afzonderlijk actief aansturen van ieder kanaal. En dat hoor je. Da's pas multichannel, daar koop je dat peperdure spul voor.
    Zou willen dat DVD m'n enige verslaving was!

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sonic
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk Heideveld
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sonic
    Ik zou ook gewoon opteren voor een DVD speler met SACD functie.
    Die van mij werkt uitermate smooth. Waarom geld geven aan 3 verschillende
    apparaten: DVD-speler, SACD-speler en CD-speler wanneer je dat kwalitatief heel goed met 1 toestel kan? Door mijn beroep heb ik een erg geoefend oor, hoor meestal dingen die anderen niet opmerken, en ik merk geen enkel verschil tussen DVD, SACD en CD afgespeeld op dezelfde speler dan op 3 afzonderlijke toestellen.
    Dan heb je ofwel een slecht gehoor of bagger-apparatuur.
    Hmm bizar, ben nl. geluidsingenieur en mix op regelmatige basis in surround voor dvd en SACD releases, je zou toch kunnen denken dat er niets mis is met mijn gehoor
    Je stelt dat combi's dezelfde prestatie leveren als aparte apparaten. Ik hoor een enorm verschil.
    Zou willen dat DVD m'n enige verslaving was!

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk Heideveld
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sonic
    SACD is geweldig, zeker als je de multi channel releases hoort.
    Diana Krall - The Girl In The Other Room
    Peter Gabriel - Up
    zijn mijn 2 favoriete SACD's.
    Ja en daar heb je het al meteen. Up van Peter Gabriel is op DVD goedkoper en met concertbeeld en ook nog eens met een sublieme DTS-track.
    De enige die bij mij echt scoort is Dark Side of the Moon van Pink Flloyd, die op DVD 2.0.stereo is, terwijl de SACD prachtig multi-channel is.
    Pas op mensen surround sound en multichannel is ook niet altijd hetzelfde.
    Er is surrounsound dat niet meer is dan het na laten klinken van de voorspeakers. Mutichannel is voor mij het afzonderlijk actief aansturen van ieder kanaal. En dat hoor je. Da's pas multichannel, daar koop je dat peperdure spul voor.
    De Multi Channel "Up" SACD van Peter Gabriel kocht ik voor 10,99
    The Girl In The Other Room van Diana Krall was 16,99.
    Beide releases zijn PRACHTIG in surround gemixt en bevatten een mix die je nooit kan aantreffen op een LIVECONCERT DVD (waaronder de UP-LIVE DVD van Peter Gabriel), gewoonweg omdat het studiomixen zijn endus reeds vanaf de fase van artistieke creatie in surround werden gemixt en niet ge-remixt. Ik heb ook niet elke keer zin wanneer ik muziek wil beluisteren om ook nog eens de TV aan te zetten, of telkens applaus en gillende mensen tussen de muziek te horen. Verder: als volgens jou multichannel het aanturen van elk afzonderlijk audio kanaal is, wat is dan volgens jou surround?
    Alles hangt af van het bronmateriaal en de mix. Daarenboven is de technische audiokwaliteit van een gemiddelde SACD superieur aan zowat alle PCM DVD soundtracks.

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk Heideveld
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sonic
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk Heideveld
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sonic
    Ik zou ook gewoon opteren voor een DVD speler met SACD functie.
    Die van mij werkt uitermate smooth. Waarom geld geven aan 3 verschillende
    apparaten: DVD-speler, SACD-speler en CD-speler wanneer je dat kwalitatief heel goed met 1 toestel kan? Door mijn beroep heb ik een erg geoefend oor, hoor meestal dingen die anderen niet opmerken, en ik merk geen enkel verschil tussen DVD, SACD en CD afgespeeld op dezelfde speler dan op 3 afzonderlijke toestellen.
    Dan heb je ofwel een slecht gehoor of bagger-apparatuur.
    Hmm bizar, ben nl. geluidsingenieur en mix op regelmatige basis in surround voor dvd en SACD releases, je zou toch kunnen denken dat er niets mis is met mijn gehoor
    Je stelt dat combi's dezelfde prestatie leveren als aparte apparaten. Ik hoor een enorm verschil.
    Misschien heb je toen een baggere combispeler beluisterd, of misschien moet je de oorzaak psychologisch gaan zoeken. Het beste is iemand laten A/B'en wanneer jij met je ogen dicht zit te luisteren, zonder dat je weet welke speler je nu precies beluisterd. Om dit te doen slagen heb je wel eenzelfde SACD schijfje nodig, eenzelfde versterker, dezelfde luidsprekers en eenzelfde afstand tot de speakers.

  23. #23
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Komop heren, het moet hier wel gezellig blijven!

    Maar ik moet henk gelijk geven, het is kwalitatief gewoon een stuk beter als je goede losse componenten koopt in de plaats van 1 alleskunner.

  24. #24

    Standaard

    Duidelijk verhaal, Henk...bedankt. Ik had zelf al mijn twijfels omdat ik van mijn muziek DVD's erg gecharmeerd ben of SACD echt beter is.

    Maar het is vooral de prijs die me heeft doen besluiten om een "gewone" Denon DVD speler te bestellen. Ik vind 250 euro voor een DVD speler van een A-merk erg schappelijk.

    Dat Pioneer erg goede spelers maakt is mij bekend. Het is dat mijn vriendin graag componenten van hetzelfde merk wil, anders had er een Pioneer DVD speler gestaan.

    Jammer: Moet 3 weken wachten op mijn Denon AVR-2803 en DVD-700
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daklem
    Komop heren, het moet hier wel gezellig blijven!

    Maar ik moet henk gelijk geven, het is kwalitatief gewoon een stuk beter als je goede losse componenten koopt in de plaats van 1 alleskunner.
    Waarom dan volgens jou?
    Klinkt de radio ook beter wanneer hij niet in je receiver zit ingebouwd maar een los component is dan?

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •