Pagina 4 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste
De resultaten 76 tot 100 van 160 worden weergegeven.

Discussie: Boeken over films

  1. #76

    Standaard

    Twee filmboeken besteld:
    - I Lost It at the Movies (Kael)
    Haar eerste boek schijnt, redelijk goedkoop, dus hopelijk geeft dit een goed beeld van haar manier van schrijven en hoop ik dat er nog wat boeken van haar in mijn boekenkast terecht komen.
    - Rashomon (Ryunosuke A***agawa)
    Puur gekocht naar aanleiding van het werkelijk briljante Ghost Dog: Way of the Samurai waarin dit boek een belangrijke rol speelt.

    Voor de rest kan ik 'Essential Cinema' van Rosenbaum zeker aanraden. Vooral zijn artikelen over Contempt en Ghost Dog vond ik erg sterk. Zijn kritiek neemt niet alleen mijn twijfels weg bij de bovengenoemde films (alhoewel ik Ghost Dog al gelijk erg goed vond, maar nu kon ik het briljante beter onder woorden brengen) en kon er zelfs voor zorgen dat ik Contempt nog 2 keer ging kijken en die film WEL op waarde kon schatten. Daarnaast bevat zijn boek een filmlijst (1000 films) die, net als zijn filmkritieken, met een ander perspectief naar films kijkt dan dat ik normaliter gewend was.

  2. #77

    Standaard

    Ik wil me graag inlezen in de algemen historie van de film en eventueel daarna dieper ingaan op bepaalde periode/stromingen. Om te starten wil ik graag 1 van deze boeken aanschafen:

    Close Up (de link is van de originele engelse titel)

    Film History, An Introduction

    Close Up is de nederlandse vertaling van The Story of Film en is deze maand verschenen. Film history an introduction wordt dacht ik veel voor studies gebruikt. Beide boeken behandelen de historie van film (stomme film, europese film, hollywood, digitaal etc.), maar heeft iemand deze boeken gelezen en kan er iets over vertellen?
    Dit is mijn uitspraak en hiermee zult u het moeten doen!
    YMDB

  3. #78

    Standaard

    Ik heb het boek 24: Veto recht gekocht. Best wel cool! Gaat over de tijd voor seizoen 1.

    De reeks bestaat voor zover uit drie delen. Zie link hieronder

    http://www.unieboek.nl/versie2/24/


  4. #79
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fafa
    Ik wil me graag inlezen in de algemen historie van de film en eventueel daarna dieper ingaan op bepaalde periode/stromingen. Om te starten wil ik graag 1 van deze boeken aanschafen:

    Close Up (de link is van de originele engelse titel)

    Film History, An Introduction

    Close Up is de nederlandse vertaling van The Story of Film en is deze maand verschenen. Film history an introduction wordt dacht ik veel voor studies gebruikt. Beide boeken behandelen de historie van film (stomme film, europese film, hollywood, digitaal etc.), maar heeft iemand deze boeken gelezen en kan er iets over vertellen?
    Ik kan je weinig vertellen over Close-Up, dat boek ken ik niet. Film History, An Introduction staat bij mij in de kast en is één van de betere boeken over filmgeschiedenis die ik ken.

    Het boek is chronologisch opgebouwd en laat heel goed zien hoe de filmindustrie in Amerika en Europa is opgebouwd in de loop der jaren. Vanaf de ontwikkeling van de film tot en met de huidige ontwikkelingen, bijna alles wordt wel in meer of mindere mate behandeld. Het blijft natuurlijk een onmogelijke zaak om alles tot in detail te beschrijven, maar dit boek doet mijns insziens een heel behoorlijke poging om de ontwikkeling van film te tonen. Er is ruimschoots aandacht voor zowel de Amerikaanse filmindustrie alsook de wereldcinema (zoals Europese, Aziatische, Russische films). Er is tevens aandacht voor onder meer documentaires en experimentele avantgarde film. Kortom een erg overzichtelijk werk. Van veel belangrijke films die genoemd worden zijn bovendien screenshots opgenomen ter illustratie.

    Voor mij was het niet alleen een erg mooi overzicht van de filmgeschiedenis, ik heb er ook talloze juweeltjes van films door ontdekt die inmiddels in mijn kast staan. Aanrader dus!!!
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  5. #80

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fafa
    Ik wil me graag inlezen in de algemen historie van de film en eventueel daarna dieper ingaan op bepaalde periode/stromingen. Om te starten wil ik graag 1 van deze boeken aanschafen:

    Close Up (de link is van de originele engelse titel)

    Film History, An Introduction

    Close Up is de nederlandse vertaling van The Story of Film en is deze maand verschenen. Film history an introduction wordt dacht ik veel voor studies gebruikt. Beide boeken behandelen de historie van film (stomme film, europese film, hollywood, digitaal etc.), maar heeft iemand deze boeken gelezen en kan er iets over vertellen?
    Ik zou voor Film History gaan.

    Het LIJKT me gewoon een heel goed boek. Van dezelfde schrijvers heb ik Film Art gelezen, een introductie om films te analyseren (mise-en-scene, cinematografie etc). Als je dat boek leest zie je al snel dat deze schrijvers verstand van zaken hebben en het allemaal zeer goed, duidelijk en interessant (veel screenshots) uitleggen. Bij Film History zal dat ook wel zo zijn. En inderdaad wordt hun boeken veel gebruikt bij filmstudies (en dat gebeurt ook niet zomaar uiteraard). Dit boek staat in ieder geval al een tijdje op mijn wishlist.

  6. #81

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fafa
    Ik wil me graag inlezen in de algemen historie van de film en eventueel daarna dieper ingaan op bepaalde periode/stromingen. Om te starten wil ik graag 1 van deze boeken aanschafen:

    Close Up (de link is van de originele engelse titel)

    Film History, An Introduction

    Close Up is de nederlandse vertaling van The Story of Film en is deze maand verschenen. Film history an introduction wordt dacht ik veel voor studies gebruikt. Beide boeken behandelen de historie van film (stomme film, europese film, hollywood, digitaal etc.), maar heeft iemand deze boeken gelezen en kan er iets over vertellen?
    Film History rules. Een beter algemeen overzicht zul je niet vinden.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  7. #82

    Standaard

    Dat is duidelijke taal. Film History, an introduction gaat aangeschaft worden! Bedankt voor de reacties!
    Dit is mijn uitspraak en hiermee zult u het moeten doen!
    YMDB

  8. #83

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fafa
    Dat is duidelijke taal. Film History, an introduction gaat aangeschaft worden! Bedankt voor de reacties!
    Goede keuze...ik heb ook Film Art gelezen van dezelfde schrijvers...minstens zo geniaal.

  9. #84

    Standaard

    Gisteren deze binnengekregen, wat een prachtig boek, wel groot

    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  10. #85

    Standaard

    Het boek van Truffaut over Hitchcock staat al een tijdje op het verlanglijstje.
    Die boeken van Taschen en 1001 movies you .. klinken ook interessant.

    Heb zelf 2 boek(jes) over Chinatown

  11. #86
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Vandaag lag er weer een mooi boek in de brievenbus:

    - Double Lives, Second Chances The Cinema Of Krzysztof Kieslowski van Annette Insdorf
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  12. #87

  13. #88

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eddy
    Vandaag lag er weer een mooi boek in de brievenbus:

    - Double Lives, Second Chances The Cinema Of Krzysztof Kieslowski van Annette Insdorf
    Dit schijnt idd een meer dan uitstekend boek te zijn. Annette Insdorf moet toch een van mijn favoriete filmhistorici zijn die vaak de meest intrigerende invalshoeken weet te kiezen. Dat schijnt ze in dit boek iig veel te doen. Het is dat ik nog zoveel moet lezen...
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  14. #89

    Standaard

    2 koopjes deze week:


    € 2,95


    € 3,50

  15. #90

  16. #91

    Standaard

    Ik heb besteld:

    Verzegelde Tijd (Sculpting in Time) - Andrei Tarkovsky

    Het is een Nederlandse vertaling van het boek van Tarkovsky en is in herdruk. het komt pas ergens in januari uit dcht ik, dus ik zie het vanzelf verschijnen dus.
    Dit is mijn uitspraak en hiermee zult u het moeten doen!
    YMDB

  17. #92
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Niet echt een boek over film, maar wel eentje die een duidelijke plek heeft verworven binnen de filmindustrie: Painting With Light van John Alton.

    John Alton was onder meer cinematographer bij films als The Big Combo, An American In Paris en He Walked By Night. Met dit boek heeft Alton een boek geschreven dat door de jaren heen een basisboek werd voor amateurs en professionals als het gaat om werken met licht bij film. Hoewel het boek natuurlijk wat gedateerd overkomt als het gaat om bepaalde lampen en merken die in het boek worden genoemd is het wel degelijk een zeer informatief en uitgebreid boek waar je ook vandaag de dag nog veel aan hebt. Opnieuw een fijne aanwinst voor de boekenkast!
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  18. #93

    Standaard

    Net weer vier boeken aan mijn collectie toegevoegd:

    Sculpting in Time - Andrei Tarkovsky
    Derek Jarman and Lyric Film - Steven Dillon
    The Dread of Difference - Barry Keith Grant
    Jacques Tourneur: The Cinema of Nightfall - Chris Fujiwara

    Vooral naar het boek over Tourneur ben ik zeer benieuwd. De films van Jacques Tourneur zijn hemels.

    De eerste drie heb ik overigens voor een zeer zacht prijsje. Je kunt 60% korting (!) krijgen op de boeken van deze site:

    http://www.utexas.edu/utpress/subjects/film.html

    met de couponcode: EL0560

    Er is wel een minimum van 2 boeken per bestelling, maar voor 30 dollar 3 boeken is geen geld dacht ik zo. Komt nog wel verzending bij van 6 dollar voor het 1e boek en 1 dollar voor ieder volgend boek. Als je dat boek van Tarkovsky nog wilt hebben, dan is dit je kans, voor 10.78 dollar!
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  19. #94

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981

    Je kunt 60% korting (!) krijgen op de boeken van deze site:

    http://www.utexas.edu/utpress/subjects/film.html

    met de couponcode: EL0560

    Er is wel een minimum van 2 boeken per bestelling, maar voor 30 dollar 3 boeken is geen geld dacht ik zo. Komt nog wel verzending bij van 6 dollar voor het 1e boek en 1 dollar voor ieder volgend boek. !
    Heeft iemand nog aanraders uit die lijst? Wil in ieder geval The Passion of David Lynch aanschaffen. Heb zelf trouwens Sculpting in time en Savage Cinema: Sam Peckinpah and the Rise of Ultraviolence al in mijn bezit, beide erg goed!
    Van 15 tot 21 april op vakantie, gedurende die periode reageer ik niet op pm of email...

  20. #95

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Remi van Nes
    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981

    Je kunt 60% korting (!) krijgen op de boeken van deze site:

    http://www.utexas.edu/utpress/subjects/film.html

    met de couponcode: EL0560

    Er is wel een minimum van 2 boeken per bestelling, maar voor 30 dollar 3 boeken is geen geld dacht ik zo. Komt nog wel verzending bij van 6 dollar voor het 1e boek en 1 dollar voor ieder volgend boek. !
    Heeft iemand nog aanraders uit die lijst? Wil in ieder geval The Passion of David Lynch aanschaffen. Heb zelf trouwens Sculpting in time en Savage Cinema: Sam Peckinpah and the Rise of Ultraviolence al in mijn bezit, beide erg goed!
    Dat Lynch boek had ik ook in gedachten, maar daar schijnen toch wat haken en ogen aan te zitten. Ik zou iig nog even wat op internet browsen naar wat meningen over dat boek, want het schijnt niet het beste boek ooit geschreven te zijn. Verder ben ik zeer benieuwd naar



    The Dread of Difference - Barry Keith Grant

    Ik heb het uiteraard nog nooit gelezen, maar het is als ik het goed begepen heb een collectie essays over horrorfilms, varierend van Romero en Argento tot Cronenberg. Schijnen bij vlagen zeer sterke essays bij te zitten die nieuwe inzichten in horrorfilm kunnen verschaffen. Misschien dat jij als halve horrorhater er zeker baat bij kunt hebben. Verder moet ik zeggen dat ik geen van de boeken ken, maar er lijken me meerdere interessante titels tussen staan.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  21. #96

    Standaard

    Hier even een lijstje met boeken die ik momenteel in bezit heb. De vetgedrukte titels zijn boeken die ik zeer kan aanbevelen:

    Aaron, Michele (red.): New Queer Cinema: A Critical Reader
    Anger, Kenneth: Hollywood Babylon
    Aranda, Francisco: Luis Buñuel. Grote cineasten
    Bazin, André: What is Cinema? Volume I
    Bazin, André: What is Cinema? Volume II
    Bordwell, David en Kristin Thompson: Film Art: An Introduction
    Bordwell, David en Kristin Thompson: Film History: An Introduction

    Brakhage, Stan: Essential Brakhage
    Carney, Ray: Cassavetes on Cassavetes
    Chandler, Charlotte: I, Fellini
    Dillon, Steven: Derek Jarman and Lyric Film
    Elsaesser, Thomas: Fassbinder’s Germany
    Fujiwara, Chris: Jacques Tourneur: The Cinema of Nightfall
    Godard, Jean-Luc: Godard on Godard: Critical Writings by Jean-Luc Godard
    Grant, Barry Keith: The Dread of Difference
    Hugher, David: The Complete Kubrick
    Hunter, Jack (red.): Moonchild: The Films of Kenneth Anger
    Kael, Pauline: For Keeps. 30 Years at the Movies
    Klinger, Barbara: Melodrama & Meaning: History, Culture, and the Films of Douglas Sirk
    Leutrat, Jean-Louis: L’Année Dernière À Marienbad (BFI)
    MacCabe, Colin: Godard: A Portrait of the Artist at Seventy

    Marie, Michel: The French New Wave: An Artistic School
    Mercer, John en Martin Shingler: Melodrama: Genre, Style, Sensibility
    Michaels, Lloyd (red.): Ingmar Bergman's Persona
    Morton, Jim et al: Re/Search # 10: Incredibly Strange Films
    Muller, Eddie: Dark City : The Lost World of Film Noir
    Mulvey, Laura: Citizen Kane (BFI)
    Nowell-Smith, Geoffrey: L’Avventura (BFI)

    Rees, A.L.: A History of Experimental Film and Video
    Rosenbaum, Jonathan: Essential Cinema
    Rosenbaum, Jonathan en J. Hoberman: Midnight Movies

    Sarris, Andrew: The American Cinema: Directors and Directions 1929-1968
    Sitney, P. Adams (red.): The Avant-garde Film: A Reader of Theory and Criticism
    Sitney, P. Adams: Visionary Film: The American Avant-Garde in the 20th Century
    Steegmuller, Francis: Cocteau: A Biography
    Tambling, Jeremy: Wong Kar-Wai's Happy Together
    Tarkovsky, Andrei: Sculpting in Time
    Tohill, Cathal en Pete Tombs: Immoral Tales: European Sex and Horror Movies 1956-1984
    Yacowar, Maurice: The Films of Paul Morrissey


    Ik moet wel toegeven dat ik er nog een hoop van lezen moet. De boekjes uit van het BFI zijn overigens allemaal zeer aan te bevelen: het zijn dunne boekjes (50-100 pagina's) die allemaal een bepaalde film nemen en daar achtergrondinfo, interpretaties, receptie etc. over geven. Geschreven door de meest briljante academici en critici en kunnen zeer inzichtelijk werken. Ze hebben er redelijk wat uitgegeven (van Singin' in the Rain t/m Withnail and I), dus de kans dat enkele van je favoriete films er bij zitten is vrij groot. Ze zijn zeker niet duur (op Amazon.co.uk te krijgen voor nog geen 5 pond) en het kan je inzicht en daarmee je waardering voor bepaalde films zeer bevorderen.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  22. #97

    Standaard

    Ik zoek nog een goed boek over Film Noir, heeft iemand nog aanraders?

  23. #98

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door VincentBroccoli
    Ik zoek nog een goed boek over Film Noir, heeft iemand nog aanraders?
    Dark City: The Lost World of Film Noir van Eddie Muller schijnt wel een goed boek te zijn. Ik heb het zelf nog niet gelezen echter.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  24. #99
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door VincentBroccoli
    Ik zoek nog een goed boek over Film Noir, heeft iemand nog aanraders?
    Dit boek wordt vaak genoemd: Film Noir: An Encyclopedic Reference to the American Style van Alain Silver. Ik ken hem zelf niet, maar hij staat hoog op mijn verlanglijst en wordt overal hoog aangeprezen.

    Ik heb zelf wel een ander boek van de man met de titel Film Noir. Hoewel er wel een aantal leuke stukken in staan is het toch vooral een boek met veel foto's uit films. Deze is uitgegeven door Taschen en ligt voor iets van 15 euro bij diverse (budget) boekenzaken.
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  25. #100
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Mijn nieuwste aanwinst is Het Bezielde Beeld, een inleiding in de filmmontage van Jan Marie Peters. Het boek gaat over de ontwikkeling van montage van film en laat aan de hand van veel illustraties (op de bijgeleverde cd-rom) zien hoe men in de loop der tijden monteerde. Het gaat dus niet over de technische kant van monteren met apparatuur, maar over de werking van montage in films.
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


Pagina 4 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •