Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 169 worden weergegeven.

Discussie: speaker cable

  1. #1

    Standaard speaker cable

    Ik ben bezig om een mooie HT set aan te schaffen en wat betreft de hardware ben ik er redelijk uit. Nu ben ik aan het kijken wat voor een speaker kabels ik zou moeten pakken. Ik ben echter nogal sceptisch tegenover allerlei absurde kabels voor nog prijzen die helemaal absurd zijn. Hoor je dat echt, of is het voornamelijk marketing?

    "I credit the success of the speaker wire industry to their expert sales and marketing ability. However, it is my experience that ordinary copper wire, as long as it's heavy enough, is just as good as name brands." [Roger Russel, McIntosh]
    Voor het complete verhaal zie
    http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#introduction

  2. #2

    Standaard

    Verschil in kabel merk je wel, de vraag is alleen of jij voor dat, misschien kleine, verschil veel geld wil neerleggen.
    Lost in Translation: best movie ever!

    312 +


  3. #3

    Standaard

    Door welke factoren factoren, anders dan de weerstand, kan de kabel het geluid beinvloeden? Is het niet zo dat de kabel fabrikanten uitsluitend bezig zijn om de weerstand zo laag mogelijk te maken?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jollykart
    Door welke factoren factoren, anders dan de weerstand, kan de kabel het geluid beinvloeden? Is het niet zo dat de kabel fabrikanten uitsluitend bezig zijn om de weerstand zo laag mogelijk te maken?
    Belangrijke factor is de isolatie, om magnetische straling e.d. tegen te houden. Zo min mogelijk weerstand is ook van belang en daarbij telt het materiaal van de kern die meestal van koper is of een legering van koper en een ander element.
    Lost in Translation: best movie ever!

    312 +


  5. #5
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Ook de "zuiverheid" van het materiaal en de productie wijze kunnen verschil betekenen in het uiteindelijke geluid.
    Zoals eerder gezegd zullen de verschillen veelal klein zijn maar er zijn ook gevallenm waarin het verschil gewoon groot te noemen is.
    Echter is het de vraag of jij er de nodige €€€ voor over heb.
    Als je in kabels gaat investeren doe het dan gelijk goed en ga niet voor een tussenweg vanwege de eventuele kosten besparing.
    Als je het beste uit je hardware wilt halen heb je simpelweg die "dure" kabels nodig.

  6. #6

    Standaard

    De zuiverheid van het materiaal levert zelf geen geluidsverbetering op neem ik aan. Door de zuiverheid neemt alleen de weerstand af wat wel weer een verbetering op kan leveren. Oftewel je kan een dikke koperen kabel nemen, een iets dunnere van zuiver koper, of een hele dunne van zilver enz.

    Wat vinden jullie dan van dit artikel??

    http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#introduction

    Is dat dan pure onzin, of zijn er belangrijke elementen gemist.

    Wat zijn kabelmerken die een beetje goede prijskwaliteit verhouding hebben? Het is zo lastig om ergens kabels te gaan luisteren

  7. #7

    Standaard

    Ik heb hier weleens gelezen dat je bij bepaalde zaken test kabels mee kan nemen om ze te gaan beluisteren.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jollykart
    Wat zijn kabelmerken die een beetje goede prijskwaliteit verhouding hebben? Het is zo lastig om ergens kabels te gaan luisteren
    Een merk dat altijd wel een vrij goede prijsverhouding heeft gehad is Van den Hul.
    Een ander merk is bijvoorbeeld QED met de Silver Anniversary. (zowel single wire als bi wire)

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jollykart
    De zuiverheid van het materiaal levert zelf geen geluidsverbetering op neem ik aan. Door de zuiverheid neemt alleen de weerstand af wat wel weer een verbetering op kan leveren. Oftewel je kan een dikke koperen kabel nemen, een iets dunnere van zuiver koper, of een hele dunne van zilver enz.

    Wat vinden jullie dan van dit artikel??

    http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#introduction

    Is dat dan pure onzin, of zijn er belangrijke elementen gemist.

    Wat zijn kabelmerken die een beetje goede prijskwaliteit verhouding hebben? Het is zo lastig om ergens kabels te gaan luisteren
    tja, ik hoor echt verschillen tussen merken en ook tussen prijsklasses onderling. schijnbaar gezegend met een goed gehoor.
    Ik kan alleen aangeven wat ik na jaren luistersessies e.d. heb ondervonden. En de verschillen hoor ik zeker langer dan 30 seconden, zoals zij op de site willen beweren. als een kabel echt beter is dan de vorige dan hoor je dat altijd weer terug in plaatsing, detaillering en lucht om instrumenten en stemmen. Verder worden er verschillen waargenomen die meettechnisch niet zijn te verklaren maar gehoormatig toch wel door meerdere personen wordt waargenomen.
    Audio is nu eenmaal niet absoluut. mischien komt smaak ook een beetje om de hoek kijken. iemand kan een versterker goed vinden klinken maar iemand anders vindt er totaal niets aan. iemand kan muzikaliteit in de weergave prefereren, de ander zoekt juist weer detaillering etc. vandaar ook de diversiteit in apparatuur en bekabeling. :wink:

    Ik hoor weldegelijk verschillen tussen kabels, hoe ze gemaakt zijn. zilver of koper e.d.
    met name kabels die niet gesoldeerd zijn maar direct aan het contactpunt gelast(interlinks e.d.) zijn klinken meestal iets zuiverder(meer details) dan gesoldeerde enz. Of dit fenomeen alleen terug te voeren is op het meer of minder weerstand ondervinden zou ik niet durven beweren. ook afschermingsmateriaal e.d. hebben veel invloed op het uiteindelijke geluid.

    wat ik wel weet is dat een standaardkabel voldoende zal klinken en een goede kabel alleen maar beter.

    wat betreft de dikte van de ader is het waar dat je een minimum moet hebben van 4mm2 voor een standaardlengte. wordt de lengte langer kun je dikkere aders nemen. kies je een kabel die te dik is, zullen de prestaties afnemen(minder klinken) vanwege de verhoogde weerstand. :wink:

    als je het allemaal theoretisch benaderd, zal de kabel met de minste weerstand volgens deze site ook het beste moeten klinken. nu klopt het meestal wel dat een goede zilverkabel in het algemeen net een beetje meer detail kan weergeven dan een koperkabel. zie hier, zilver heeft betere geleidende eigenschappen dan koper voor audio. :wink:
    maar helaas zijn er ook verschillen te constateren in zilverkabels onderling. :wink:
    Dus, ook niet echt absoluut. Schijnbaar toch meer aspecten die invloed hebben op het signaal. :wink:

    voor de rest moet iemand zelf weten wat voor kabel hij koopt en hoeveel hij/zij eraan uit wil geven. :wink:

    advies:
    ga naar een goede zaak en probeer eens wat kabels uit. een goede zaak zal je thuis kabels laten beluisteren.
    Probeer eens kabels van verschillende merken , prijsklasses en materiaal(koper-zilver). eens zien of je verschillen gaat horen. :wink:

    QED 25th anniversary verzilverde kabel is niet echt duur en presteert goed.
    verder gewoon zelf uitproberen. :wink:
    en anders een ofc (oxigen free copper-99,9% zuiver koper)koperkabel pakken. dan heb je in ieder geval voor weinig een zeer fatsoenlijk geluid. :wink:

  10. #10
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jollykart
    De zuiverheid van het materiaal levert zelf geen geluidsverbetering op neem ik aan. Door de zuiverheid neemt alleen de weerstand af wat wel weer een verbetering op kan leveren.
    Dit is een beetje te kort door de bocht.
    Er zit welliswaar waarheid in maar als je het zo gaat bekijken is alles terug te voeren op "weerstand".
    Maar ben je op zoek naar goede bataalbare kabels moet je gewoon QED proberen.
    Zei hebben een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.
    Zoek je een even goede kabel maar met een ander karakter kwa eigenschappen kun je vdHul proberen.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark_a
    Ik heb hier weleens gelezen dat je bij bepaalde zaken test kabels mee kan nemen om ze te gaan beluisteren.
    Weet je toevallig of ze dit ook bij de Radiobeurs in Dordrecht doen? Ik wil in principe de hardware bij Stassen kopen(als ze nog gaan reageren natuurlijk ) maar dan laat ik de kabels voor wat ze zijn. Kan altijd wel een weekje beginnen met Taiwanees flosdraad en dan de kabeltjes een beetje in de buurt kopen.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jollykart
    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark_a
    Ik heb hier weleens gelezen dat je bij bepaalde zaken test kabels mee kan nemen om ze te gaan beluisteren.
    Weet je toevallig of ze dit ook bij de Radiobeurs in Dordrecht doen? Ik wil in principe de hardware bij Stassen kopen(als ze nog gaan reageren natuurlijk ) maar dan laat ik de kabels voor wat ze zijn. Kan altijd wel een weekje beginnen met Taiwanees flosdraad en dan de kabeltjes een beetje in de buurt kopen.
    kabels zijn veelal het ondergeschoven kindje. :wink:
    je zult versteld staan hoeveel invloed een goede kabel nog kan hebben. :wink:

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Harry stadman
    kabels zijn veelal het ondergeschoven kindje. :wink:
    je zult versteld staan hoeveel invloed een goede kabel nog kan hebben. :wink:
    Als ik dan een weekje begin met flosdraad moet ik het zeker kunnen horen. 8)

  14. #14
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jollykart

    Weet je toevallig of ze dit ook bij de Radiobeurs in Dordrecht doen?
    Of zei dat ook doen weet ik niet maar ze hebben wel een leuk aanbod van kabels.
    Zo hebben ze o.a veel vdHul liggen maar ook QED en Siltech.
    Helaas laat de service daar wel eens te wensen over zodra de koop is gesloten of proberen ze onwetende soms vreemde dingen wijs te maken.
    Het is dus zaak dat wanneer je daar naar toe gaat jezelf al goed weet van wat je wilt en waar je over praat.
    In dat geval heb je er een prima zaak aan met heel,heel mooi spul.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jollykart
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Harry stadman
    kabels zijn veelal het ondergeschoven kindje. :wink:
    je zult versteld staan hoeveel invloed een goede kabel nog kan hebben. :wink:
    Als ik dan een weekje begin met flosdraad moet ik het zeker kunnen horen. 8)
    toch zijn er veel mensen die stellig beweren geen verschillen te kunnen horen tussen een kabel van 50 cent per meter of kabels van letterlijk een paar honderd of duizend euro de meter. :wink:

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door jollykart

    Weet je toevallig of ze dit ook bij de Radiobeurs in Dordrecht doen?
    Of zei dat ook doen weet ik niet maar ze hebben wel een leuk aanbod van kabels.
    Zo hebben ze o.a veel vdHul liggen maar ook QED en Siltech.
    Helaas laat de service daar wel eens te wensen over zodra de koop is gesloten of proberen ze onwetende soms vreemde dingen wijs te maken.
    Het is dus zaak dat wanneer je daar naar toe gaat jezelf al goed weet van wat je wilt en waar je over praat.
    In dat geval heb je er een prima zaak aan met heel,heel mooi spul.
    siltech is meestal toch al wel aardig prijzig. :wink:

    QED en VdH liggen wat prijs betreft wat beter in de markt.
    wel zijn de duurdere siltech kabels uitstekend; helaas is daar de prijs ook naar.

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Harry stadman
    toch zijn er veel mensen die stellig beweren geen verschillen te kunnen horen tussen een kabel van 50 cent per meter of kabels van letterlijk een paar honderd of duizend euro de meter. :wink:
    Daarom ga ik ook op zoek naar een zaak waar ik wat touwtjes kan proberen. Het verhaal van Roger Russell klinkt in mij namelijk ook niet heel vreemd in de oren. Geluidsverandering moet immers meetbaar zijn. Geluidsverbetering is subjectief. Mocht ik het verschil niet horen ben ik een gelukkig mens want dat spaart weer wat centjes uit.
    Als ik het wel hoor, is dat weer een goed excuus om een coole kabel te kopen. Hoe dan ook, het komt helemaal Ik ga lekker kijken naar QED en VdH. Aan wat voor een prijzen moet ik voor deze en bv Siltech denken.

    Voorlopig hoeven alleen de fronts en eventueel de center hiermee worden aangesloten (max 3 x 3meter). M'n oude jama speakertjes gaan voorlopig ff naar achter totdat ik de B&W DS7 voor achter niet meer kan weerstaan

  18. #18
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Harry stadman

    siltech is meestal toch al wel aardig prijzig. :wink:
    Klopt, al vallen de "instap" kabels opzich best mee.

  19. #19
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Bij welke prijs per meter moet je denken aan VdHul. of heeft niemand ergens een prijslijstje online zien staan waar ik wat prijzen kan checken. Ik moet ook nog nieuwe speaker kabel. Ik zit te denken aan Monster XP kabel (die kan ik krijgen met 20% korting) ik moet voor mijn achter speakers 12 en 15 meter hebben. en voor mijn fronts 4 meter per stuk en voor mijn center anderhalf.

    totaal grofweg zo'n 40 meter kabel.

  20. #20
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jollykart
    Geluidsverandering moet immers meetbaar zijn.
    Nee dat is het zeker niet altijd.
    Geluidsverbetering is subjectief.
    Dat is inderdaad weer iets persoonlijks.
    (max 3 x 3meter).
    9 mtr kabel dus.
    Denk aan prijzen van zo,n €60 a €150 voor de "budget" kabels van vdHul of QED.
    Budget wil in dit geval niet zeggen slecht, integendeel zelfs.
    De kosten van Siltech moet je even vergeten want dat is een veelvoud hiervan.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Harry stadman

    siltech is meestal toch al wel aardig prijzig. :wink:
    Klopt, al vallen de "instap" kabels opzich best mee.
    nou ja, wat valt mee hè. :wink:
    iemand die kabels is gewend van 50 cent de meter zal 15 euro per meter of meer toch al vrij duur vinden. :wink:

    voor de audiofiel zijn dit zeer normale bedragen, uitgaande dat je honderden zelfs letterlijk duizenden euro's per meter aan kabel kunt uitgeven. :wink:

  22. #22
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daklem
    Bij welke prijs per meter moet je denken aan VdHul. of heeft niemand ergens een prijslijstje.
    Bij vdHul moet je denken aan prijzen vanaf zo,n €6,- p/mtr.
    Bij QED vanaf zo,n €4,-p/mtr.
    Let wel, dit zijn de instap prijzen die dus zeer snel kunnen oplopen.
    Kortom, heel betaalbaar dus voor een goede kabel. :wink:

  23. #23
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daklem
    Bij welke prijs per meter moet je denken aan VdHul. of heeft niemand ergens een prijslijstje.
    Bij vdHul moet je denken aan prijzen vanaf zo,n €6,- p/mtr.
    Bij QED vanaf zo,n €4,-p/mtr.
    Let wel, dit zijn de instap prijzen die dus zeer snel kunnen oplopen.
    Kortom, heel betaalbaar dus voor een goede kabel. :wink:
    Zal er veel verschil zijn tussen vdhul, qed, of monster kabels van ongeveer dezelfde prijsklasse? Ik zou willen dat ik het zelf kon gaan testen thuis, maar dat geld heb ik nou eenmaal niet .

    Monster heb je namelijk ook van 5 euro per meter, en met die 20% korting is het toch nog wel redelijk om overna te denken natuurlijk. Welke serie is dat trouwens van vdhul? toch niet de clearwater neem ik aan..?

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door jollykart
    Geluidsverandering moet immers meetbaar zijn.
    Nee dat is het zeker niet altijd.
    Geluidsverbetering is subjectief.
    Dat is inderdaad weer iets persoonlijks.
    (max 3 x 3meter).
    9 mtr kabel dus.
    Denk aan prijzen van zo,n €60 a €150 voor de "budget" kabels van vdHul of QED.
    Budget wil in dit geval niet zeggen slecht, integendeel zelfs.
    De kosten van Siltech moet je even vergeten want dat is een veelvoud hiervan.
    Ik dacht dat het begon bij een paar euro(2-3 euro) per meter en dan oploopt tot zo'n 15-20 euro per meter.

    siltech kabels liggen hier ver boven die beginnen bij ettelijke tientallen euro's de meter tot honderden euro's per meter.

    nu heb je ongeveer een idee van hoe duur kabel kan zijn. :wink:

    ga er maar vanuit dat een fatsoenlijke kabel begint bij zo'n 5 euro per meter. :wink:
    ga je hoger in prijs, zal het (hopelijk) alleen maar beter worden. tot een bepaald punt! er is een omslagpunt bij een bepaald bedrag waar de verbeteringen slechts nog zeer gering zijn maar je wel in verhouding erg veel moet betalen voor de minieme vooruitgang.
    de duurste kabel die ik tot nu toe heb gezien is 3000 euro per meter.
    zal wel een goed kabeltje zijn maar mij een beetje te duur. :x

    De kosten van Siltech moet je even vergeten want dat is een veelvoud hiervan.
    Johan,
    vandaar dat ik ook zij dat siltech tot de duurdere kabels wordt gerekend. :wink:

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daklem
    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daklem
    Bij welke prijs per meter moet je denken aan VdHul. of heeft niemand ergens een prijslijstje.
    Bij vdHul moet je denken aan prijzen vanaf zo,n €6,- p/mtr.
    Bij QED vanaf zo,n €4,-p/mtr.
    Let wel, dit zijn de instap prijzen die dus zeer snel kunnen oplopen.
    Kortom, heel betaalbaar dus voor een goede kabel. :wink:
    Zal er veel verschil zijn tussen vdhul, qed, of monster kabels van ongeveer dezelfde prijsklasse? Ik zou willen dat ik het zelf kon gaan testen thuis, maar dat geld heb ik nou eenmaal niet .

    Monster heb je namelijk ook van 5 euro per meter, en met die 20% korting is het toch nog wel redelijk om overna te denken natuurlijk. Welke serie is dat trouwens van vdhul? toch niet de clearwater neem ik aan..?
    voor zover mijn ervaringen met monster en QED kabel strekt, gaat mijn voorkeur toch lichtelijk naar QED.
    let wel, dit is MIJN voorkeur. dit moet je niet weerhouden om toch ook de monsterkabels eens te gaan beluisteren. :wink:

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •