Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 236 worden weergegeven.

Discussie: Het heelal

  1. #1

    Standaard Het heelal

    Beetje vreemde topic dit misschien, maar ik vind het heelal en de rest v/d planeten ongelooflijk mooi en fascinerend. Nu heb ik sinds kort de dvd The Planets waarin veel info wordt gegeven over de planeten e.d. en in aflevering 6, "Atmosphere" wordt er verteld dat in November dit jaar een sonde land op de maan Titan die bij Saturnus hoort. Ik kijk hier erg naar uit en ben benieuwd naar wat er op die maan te vinden is.

    Zijn er meer mensen die interesse in dit onderwerp hebben en misschien wat tips kunnen geven over dvd's, internetsite's enz?
    Lost in Translation: best movie ever!

    312 +


  2. #2

    Standaard

    Op DVD heb je nog oa de docu's :

    Space - BBC docu met Sam Neill
    From the Earth to the Moon - Mooie docu over de Apollo missie's

    The Right Stuff is een mooie film over de voorloper van de Apollo missie's
    En je hebt natuurlijk nog Apollo 13 :wink:
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  3. #3

    Standaard

    Beste Docu is de StarWars Trilogy

    Serieus: de IMAX DVD: the Dream is Alive is

  4. #4

    Standaard

    Ook nog:

    Imax - Blue Planet
    Imax - Destiny in space
    Imax - Mission to Mir
    Lost in Translation: best movie ever!

    312 +


  5. #5

    Standaard

    Je hebt in iedergeval nog die andere BBC dvd: http://www.play.com/play247.asp?page...R2&title=96383

    Wat mij zelf een mooie box lijkt is de volgende, beetje duur maar dan heb je wel 13 uur aan hoogwaardige documentaire:
    http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...v=glance&s=dvd

    Ik moet zelf nog mijn eerste dvd in dit genre kopen. The Planets en Space staan al ruim 2 jaar op mijn lijstje. Nu moet het er toch maar eens van gaan komen. :wink:

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Op DVD heb je nog oa de docu's :

    Space - BBC docu met Sam Neill
    From the Earth to the Moon - Mooie docu over de Apollo missie's

    The Right Stuff is een mooie film over de voorloper van de Apollo missie's
    En je hebt natuurlijk nog Apollo 13 :wink:
    Je bedoelt deze over de apollo missie's?
    http://www.freerecordshop.nl/pages/p...ductID=377455#

    Hij is iig niet duur :P

    Space lijkt me ook wel wat en de film apollo 13 moet ik binnenkort ook maar even bekijken.
    Lost in Translation: best movie ever!

    312 +


  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    From the Earth to the Moon - Mooie docu over de Apollo missie's
    Effe nitpicken. Da's natuurlijk een tv-serie.

    De docu 'For all mankind' (ook over de Apollo-vluchten) is ook een aanrader. De Criterion Collection editie (zie http://www.criterionco.com/asp/release.asp?id=54 ) bevat ook nog eens een interessante commentaartrack.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bob Bakker
    Wat mij zelf een mooie box lijkt is de volgende, beetje duur maar dan heb je wel 13 uur aan hoogwaardige documentaire:
    http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...v=glance&s=dvd
    Dit is een verdomd mooie box zeg
    Beetje jammer van die prijs
    Lost in Translation: best movie ever!

    312 +


  9. #9

    Standaard

    Deze staat ook wel leuk op je buro:



    De wereld met al haar schatten wordt met deze wereldbol van hoogwaardig gesteente in het juiste licht geplaatst. De continenten zijn, gemaakt van echte halfedelstenen uit de desbetreffende landen. Alle oceanen worden koninklijk diepblauw weergeven. Dit alles wordt bekroond met goudkleurige lengte- en breedtegraden. De grote globe (Æ 330 mm) kan men laten draaien om z´n Noord/Zuid-as. De kleinere globe (Æ 220 mm) kan bovendien om z´n Oost/West-as draaien en is uitgerust met een kompas in de standaard.


    Een andere blik op de wereld
    Alle continenten in halfedelsteen weergegeven
    Moet je wel €209 neerleggen
    Lost in Translation: best movie ever!

    312 +


  10. #10

    Standaard

    hm wat ik mij soms afvraag: we leven op een planeet...in een zonnestelsel...in een universum...zou er dan nog iets groters zijn dan het universum? houdt het ergens op of niet? vreemde vraag misschien maar toch...
    ..perfecte mensen bestaan niet, wel perfecte bedoelingen...
    ...yaddimaina!!...George Lucas is een Ajacied
    ... Ultimatestartrader 1945 trades...

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door John Sital
    hm wat ik mij soms afvraag: we leven op een planeet...in een zonnestelsel...in een universum...zou er dan nog iets groters zijn dan het universum? houdt het ergens op of niet? vreemde vraag misschien maar toch...
    Goeie vraag. Ik denk dat dat een vraag waar iedereen wel een antwoord op wil hebben. Oneindig kun je je niet voorstellen maar een einde ook niet. Het heelal kan niet zomaar ineens stoppen, dus moet het haast wel oneindig zijn denk ik.
    Lost in Translation: best movie ever!

    312 +


  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martin Stanneveld
    Citaat Oorspronkelijk gepost door John Sital
    hm wat ik mij soms afvraag: we leven op een planeet...in een zonnestelsel...in een universum...zou er dan nog iets groters zijn dan het universum? houdt het ergens op of niet? vreemde vraag misschien maar toch...
    Goeie vraag. Ik denk dat dat een vraag waar iedereen wel een antwoord op wil hebben. Oneindig kun je je niet voorstellen maar een einde ook niet. Het heelal kan niet zomaar ineens stoppen, dus moet het haast wel oneindig zijn denk ik.
    Tja, dat is wat je altijd hoort, dat het heelal oneindig groot is. Wat ik me dan altijd afvraag is hoe het kan dat het helaal nog wel "uitdijt" en dus groter wordt... Groter dan oneindig lijkt mij persoonlijk vrij lastig

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jOzh
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martin Stanneveld
    Citaat Oorspronkelijk gepost door John Sital
    hm wat ik mij soms afvraag: we leven op een planeet...in een zonnestelsel...in een universum...zou er dan nog iets groters zijn dan het universum? houdt het ergens op of niet? vreemde vraag misschien maar toch...
    Goeie vraag. Ik denk dat dat een vraag waar iedereen wel een antwoord op wil hebben. Oneindig kun je je niet voorstellen maar een einde ook niet. Het heelal kan niet zomaar ineens stoppen, dus moet het haast wel oneindig zijn denk ik.
    Tja, dat is wat je altijd hoort, dat het heelal oneindig groot is. Wat ik me dan altijd afvraag is hoe het kan dat het helaal nog wel "uitdijt" en dus groter wordt... Groter dan oneindig lijkt mij persoonlijk vrij lastig
    Ik denk eerder dat onze zonnestelsel uitdijt ipv het heelal.

    Maar stel je eens voor dat er een einde komt aan het heelal, waar bestaat dan het einde uit? Rots?
    Lost in Translation: best movie ever!

    312 +


  14. #14

    Standaard

    Nee, het is toch echt het heelal dat uitdijt: http://www.astro.uva.nl/encyclopedie/heelal.html

    Maar ehm, als het heelal oneindig is, hoe kan er dan een einde aan komen? Denk iig niet dat je veel rots zal vinden

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jOzh
    Nee, het is toch echt het heelal dat uitdijt: http://www.astro.uva.nl/encyclopedie/heelal.html

    Maar ehm, als het heelal oneindig is, hoe kan er dan een einde aan komen? Denk iig niet dat je veel rots zal vinden
    Ik denk dat het heelal wel oneindig is hoor :wink:
    Als het heelal uitdijt (zoals te lezen valt op bovenstaande url) heb je er idd weer een vraag bij:

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jOzh
    Wat ik me dan altijd afvraag is hoe het kan dat het helaal nog wel "uitdijt" en dus groter wordt... Groter dan oneindig lijkt mij persoonlijk vrij lastig

    Blijft een moeilijk onderwerp dit :wink:
    Lost in Translation: best movie ever!

    312 +


  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jOzh
    Nee, het is toch echt het heelal dat uitdijt: http://www.astro.uva.nl/encyclopedie/heelal.html

    Maar ehm, als het heelal oneindig is, hoe kan er dan een einde aan komen? Denk iig niet dat je veel rots zal vinden
    Volgens mij dijt het heelal uit met de lichtsnelheid, dat betekent dat je de "grens" niet kunt zien en helemaal nooit bereiken.

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martin Stanneveld
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Op DVD heb je nog oa de docu's :

    Space - BBC docu met Sam Neill
    From the Earth to the Moon - Mooie docu over de Apollo missie's

    The Right Stuff is een mooie film over de voorloper van de Apollo missie's
    En je hebt natuurlijk nog Apollo 13 :wink:
    Je bedoelt deze over de apollo missie's?
    http://www.freerecordshop.nl/pages/p...ductID=377455#

    Hij is iig niet duur :P
    .
    Ik heb een andere cover, maar ik denk dat ie verder gewoon het zelfde is.
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    En je hebt natuurlijk nog Apollo 13 :wink:
    Bah! Weer zo'n sequel! :wink:
    --Check out the big brain on Brett!--
    ---------------Jules----------------

    [•]Three Star Trader[••]SafeTrader[•]

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martin Stanneveld
    wordt er verteld dat in November dit jaar een sonde land op de maan Titan die bij Saturnus hoort. Ik kijk hier erg naar uit en ben benieuwd naar wat er op die maan te vinden is.

    Zijn er meer mensen die interesse in dit onderwerp hebben en misschien wat tips kunnen geven over dvd's, internetsite's enz?
    Zelf ben ik al meer dan 30 jaar gefascineerd door astronomie, astrofysica en aanverwante onderwerpen (heb de eerste maanlanding op 5-jarige leeftijd live op TV gezien ) en lees tegenwoordig op bijna dagelijkse basis het nieuws dat over dergelijke onderwerpen wordt gepubliceerd.

    Een interessante site:
    http://www.rednova.com/space/astronomy/
    en de nieuwsafdeling:
    http://www.rednova.com/rnprogs/newsgen?k=1&u=0

    De Saturnusmissie waar je het over hebt moet Cassini-Huygens zijn. Het moederschip Cassini en de lander Huygens (genoemd naar oude nederlandse astronoom) worden 25 december ontkoppeld waarna Huygens op 14 januari afdaalt in de wolkenatmosfeer (!!) van Titan en als alles goed gaat na 2 uur een redelijk zachte landing maakt...
    Over deze missie is een speciale NASA-site te vinden op:
    http://saturn.jpl.nasa.gov/operations/index.cfm

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jOzh
    Maar ehm, als het heelal oneindig is, hoe kan er dan een einde aan komen?
    Ook wanneer het heelal eindig is, kun je nog te maken hebben met oneindigheid... Er kan dan namelijk een volgend heelal beginnen... Denk daarbij aan een bak met zeepbellen, waarbij iedere zeepbel een heelal is...
    Recent onderzoek wijst er steeds meer op dat ons universum begrenst is in onze 4 dimensionale voorstelling. In de quantumfysica wordt tegenwoordig naar aanleiding van diverse theorieën en berekeningen al aangenomen dat er buiten onze 4 waarneembare dimensies nog 6 dimensies moeten zijn... En dat gaat pas echt boven ons huidige praktische voorstellingsvermogen... Hoe moet je je dat voorstellen in een wereld waar we alleen lengte, breedte, hoogte en tijd kennen?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ichneumon
    Volgens mij dijt het heelal uit met de lichtsnelheid, dat betekent dat je de "grens" niet kunt zien en helemaal nooit bereiken.
    Een aantal maanden geleden is men tot de conclusie gekomen dat de uitdijsnelheid van het heelal variabel is. Je kunt dit vergelijken met het opblazen van een ballon... Eerst heel snel waarna de snelheid afneemt totdat het ineens weer snel verder uitdijt enz...

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door John Sital
    hm wat ik mij soms afvraag: we leven op een planeet...in een zonnestelsel...in een universum...zou er dan nog iets groters zijn dan het universum? houdt het ergens op of niet? vreemde vraag misschien maar toch...
    Zo'n vreemde vraag vind ik dat niet. Vraag het me zelf ook wel eens af, maar het is zo'n onderwerp waar je eindeloos over na kan denken en waar niemand echt het antwoord op weet. Wel heel interessant!
    [ SafeTrader / ***** Five-Star Trader ]
    . · You are my center when I spin away. Out of control on videotape. On videotape · .

  21. #21

    Standaard

    De string theorie komt tot 26 dimensies. Dus we kunnen nog wel even voort voordat we dat kunnen bevatten.
    DVDProfiler Movie Collector
    LG OLED65C8PLA, Oppo UDP-203, Panasonic DP-UB824,Pioneer BDP LX88, Toshiba HD-XE1, Onkyo TX NR 5010, Velodyne DD15, Canton Vento 890, Q-Acoustics i7000, XBox360
    "Penguins mate for life. That doesn't surprise me much because they all look alike. It's not like they're going to meet a really new, great looking penguin someday."

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door John Sital
    hm wat ik mij soms afvraag: we leven op een planeet...in een zonnestelsel...in een universum...zou er dan nog iets groters zijn dan het universum? houdt het ergens op of niet? vreemde vraag misschien maar toch...
    Nee maar, vanwaar die plotselinge geestverruiming bij jou John?
    Zou willen dat DVD m'n enige verslaving was!

  23. #23

    Standaard

    heb de eerste maanlanding op 5-jarige leeftijd live op TV gezien )
    Tjee ben ik dan een ouwe bak , ik zag 't toen ik in militaire dienst zat (ik dateer nog uit de era van de dienstplicht )
    Maar daardoor niet minder boeiend 8)
    Zou willen dat DVD m'n enige verslaving was!

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Headhunter
    Citaat Oorspronkelijk gepost door John Sital
    hm wat ik mij soms afvraag: we leven op een planeet...in een zonnestelsel...in een universum...zou er dan nog iets groters zijn dan het universum? houdt het ergens op of niet? vreemde vraag misschien maar toch...
    Zo'n vreemde vraag vind ik dat niet. Vraag het me zelf ook wel eens af, maar het is zo'n onderwerp waar je eindeloos over na kan denken en waar niemand echt het antwoord op weet. Wel heel interessant!
    idd omdat ik het niet kan bevatten krijg ik er ook hoofdpijn van, maar het is wel fascinerend, probleem echter is dat je alleen kan speculeren, je hebt niks tastbaars wat eventuele theorieen kan onderbouwen.
    ..perfecte mensen bestaan niet, wel perfecte bedoelingen...
    ...yaddimaina!!...George Lucas is een Ajacied
    ... Ultimatestartrader 1945 trades...

  25. #25

    Standaard

    De site die ik als startpagina heb staan is de volgende: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/astropix.html

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Astronomy Picture of the Day
    Astronomy Picture of the Day
    Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.
    Verder kan ik je nog 'Het Heelal' van Stephen Hawking aanraden.

    Wat het uitdijende heelal betreft...

    Het heelal heeft geen midden, dus je kan het je een beetje voorstallen als een oneindig raster waarvan de afstand tussen de kruispunten als maar groter wordt. Wij zitten op één zo'n raster punt en wat wij zijn in de tijd is dat alle andere rasterpunten van ons wegbewegen (dat is wat daadwerkelijk wordt waargenomen).



    Bij de Big Bang was er dus plots (net zoals in de Bijbel ) een raster met oneindig veel punten waarvan de kruispunten op het moment van de big bang oneindig dicht bij elkaar zaten en na de big bang geleidelijk aan verder en verder van elkaar begonnen te liggen.

    Of je ons heelal nu eindig of oneindig beschouwt... Er is niets dat verder van iets anders kan liggen dan 30 miljard lichtjaar. Aangezien er niets sneller dan het licht kan bewegen en het miljard 15 miljard jaar oud is kan iets dat 'links' van de big bang aan de lichtsnelheid vertrokken is niet verder dan 30 miljard lichtjaar ver zijn van iets dat 'rechts' van de big bang vertrokken is.

    Groetjes,
    Tijl, sterrenkundestudent

Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •