Pagina 3 van 10 EersteEerste 1234567 ... LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 236 worden weergegeven.

Discussie: Het heelal

  1. #51

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door John Sital
    hm wat ik mij soms afvraag: we leven op een planeet...in een zonnestelsel...in een universum...zou er dan nog iets groters zijn dan het universum? houdt het ergens op of niet? vreemde vraag misschien maar toch...
    Als je er op die wijze naar kijkt kom je er nooit uit. Mijns inziens is de kapitale denkfout die de mens maakt de aanname dat de ervaring die men heeft waar is, met andere woorden dat de werkelijkheid waar is. In werkelijkheid is de werkelijkheid slechts een verzinsel, een droom, een afspiegeling van het Absolute en tevens nooit in staat het Absolute te evenaren. Zou jij in een droom naar de grenzen van de in de droom geschapen wereld gaan zoeken als je weet dat je die grens toch telkens kan verleggen? Maar goed, dat gaat wat voorbij aan dit topic. Het heelal blijft verdomd indrukwekkend!

  2. #52
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martin Stanneveld

    Maar stel je eens voor dat er een einde komt aan het heelal, waar bestaat dan het einde uit? Rots?
    En daarnaast is er achter ieder einde weer iets anders en wat zal dat dan moeten zijn ????
    Overigens heb ik ook grote interesse in het heelal.

  3. #53

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martin Stanneveld

    Maar stel je eens voor dat er een einde komt aan het heelal, waar bestaat dan het einde uit? Rots?
    En daarnaast is er achter ieder einde weer iets anders en wat zal dat dan moeten zijn ????

    Idd, maar een discussie over wel of geen eind is onbegonnen werk :wink:
    Lost in Translation: best movie ever!

    312 +


  4. #54
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martin Stanneveld
    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martin Stanneveld

    Maar stel je eens voor dat er een einde komt aan het heelal, waar bestaat dan het einde uit? Rots?
    En daarnaast is er achter ieder einde weer iets anders en wat zal dat dan moeten zijn ????

    Idd, maar een discussie over wel of geen eind is onbegonnen werk :wink:
    Dat gaat ons besef simpelweg te boven om dat te kunnen bevatten.
    Onze brein is een zeer indrukwekkend iets maar met de gedachtes en ideeen als waar we nu over praten weet deze brein toch echt geen raad.

  5. #55

    Standaard

    [quote="j.vandendool"]
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martin Stanneveld
    Dat gaat ons besef simpelweg te boven om dat te kunnen bevatten.
    Onze brein is een zeer indrukwekkend iets maar met de gedachtes en ideeen als waar we nu over praten weet deze brein toch echt geen raad.
    Het Absolute is per definitie ongrijpbaar, je kan enkel de weerspiegeling zien in de werkelijkheid. Ik stel me altijd een fontein voor die uit het Absolute omhoog spuit. Je kannog zo dicht bij de Bron zitten. In werkelijkheid zit je er nog onvoorstelbaar ver vandaan. Dat neemt overigens niet weg dat je niks over het Absolute zou kunnen zeggen. Maar het universum zou je een droom kunnen noemen, een gecreeerde werkelijkheid. En een droom heeft ook geen grenzen.

  6. #56

    Standaard

    Ik heb besloten om een website te gaan maken over dit onderwerp
    http://www.de-ruimte.net :P
    Gaat weer veel tijd inzitten, maar heb er wel zin in.
    Lost in Translation: best movie ever!

    312 +


  7. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martin Stanneveld
    Ik heb besloten om een website te gaan maken over dit onderwerp
    http://www.de-ruimte.net :P
    Gaat weer veel tijd inzitten, maar heb er wel zin in.

    Dan moet je wel érg geïnteresseerd zijn inderdaad!

    Veel succes ermee! Hou ons op de hoogte .

  8. #58

    Standaard

    Ik las zojuist een artikel op de Noorderlicht wetenschapsafdeling van de VPRO:
    Tiendendag - Nachtwacht van de natuurkunde online
    Het vormgevers echtpaar Charles en Ray Eames maakte de film ‘Powers of Ten’ in 1977 en veroorzaakten er een rage mee. Het was de eerste keer dat er een reis gemaakt werd vanaf een picknickend paar tot de verste uithoek van het heelal en terug tot in de kern van een koolstofatoom in één ononderbroken shot. Technisch was dat in die tijd een hoogstandje, maar belangrijker nog was het verbindende idee tussen het allergrootste en het allerkleinste. Charles Eames mijmerde: “Uiteindelijk is alles met elkaar verbonden.”
    Daarna vond ik op Eames Office - Powers of Ten het bijbehorende filmpje van 9 minuten... Niet al te beste Quicktime, maar wel leuk en interessant

    Het filmpje: Powers Of Ten ( Quicktime 320x240, 19 MB, rechtsklik als je eerst wilt opslaan )

  9. #59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alex van den Berg
    Ik las zojuist een artikel op de Noorderlicht wetenschapsafdeling van de VPRO:
    Tiendendag - Nachtwacht van de natuurkunde online
    Het vormgevers echtpaar Charles en Ray Eames maakte de film ‘Powers of Ten’ in 1977 en veroorzaakten er een rage mee. Het was de eerste keer dat er een reis gemaakt werd vanaf een picknickend paar tot de verste uithoek van het heelal en terug tot in de kern van een koolstofatoom in één ononderbroken shot. Technisch was dat in die tijd een hoogstandje, maar belangrijker nog was het verbindende idee tussen het allergrootste en het allerkleinste. Charles Eames mijmerde: “Uiteindelijk is alles met elkaar verbonden.”
    Daarna vond ik op Eames Office - Powers of Ten het bijbehorende filmpje van 9 minuten... Niet al te beste Quicktime, maar wel leuk en interessant

    Het filmpje: Powers Of Ten ( Quicktime 320x240, 19 MB, rechtsklik als je eerst wilt opslaan )
    Heel interessant filmpje Alex

    Zet je wel aan het denken dit...
    Lost in Translation: best movie ever!

    312 +


  10. #60

    Standaard

    Vandaag is Huygens op de Saturnusmaan Titan geland... en is de eerste oppervlaktefoto online gekomen... met rivieren van "een vloeistof"!! 8) 8)

    Foto + bericht: http://www.rednova.com/news/display/?id=119055

    Meer info: http://www.esa.int/SPECIALS/Cassini-Huygens/

  11. #61

    Standaard

    De enige juiste theorie over het 'heelal' is terug te vinden in de laatste scene van Men in Black (1).
    5-Star Safetrader (300+ deals!) / DVD.nl veilingen: 88 (gemiddeld cijfer: 9.61)

  12. #62

    Standaard

    Zoals Maarten van Rossum ooit al zei: "Er zijn veel te weinig programma's op televisie over astronomie". De beste man heeft gelijk. Ik vind dat we teveel op onze planeet richten op de televisie, terwijl het heelal juist het onbekende is en uiterest fascinerend wat er hier allemaal in omgaat. Ik ga zeker ooit nog op zoek naar een goede documentaire over het heelal!
    "Our sun is dying. Mankind faces extinction."

  13. #63

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jaap22
    Zoals Maarten van Rossum ooit al zei: "Er zijn veel te weinig programma's op televisie over astronomie". De beste man heeft gelijk. Ik vind dat we teveel op onze planeet richten op de televisie, terwijl het heelal juist het onbekende is en uiterest fascinerend wat er hier allemaal in omgaat.
    Tegenwoordig hebben we geen TV meer nodig (afgezien van de kwaliteit)...

    NASA TV:
    http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html 8)

    Live berichtgeving wanneer "er iets gebeurd"... en regelmatig leuke, interessante, maar soms ook saaie programma's

  14. #64

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jaap22
    Zoals Maarten van Rossum ooit al zei: "Er zijn veel te weinig programma's op televisie over astronomie". De beste man heeft gelijk. Ik vind dat we teveel op onze planeet richten op de televisie, terwijl het heelal juist het onbekende is en uiterest fascinerend wat er hier allemaal in omgaat. Ik ga zeker ooit nog op zoek naar een goede documentaire over het heelal!
    Helemaal gelijk!
    Moet toch vaak een toevlucht nemen tot discovery of ngc, maar die zenden ook maar sporadisch dingen over astronomie uit. Soms heeft de BBC nog wel eens een uitzending. Heb daarom maar wat verschillende boeken gekocht over het heelal.

  15. #65

    Standaard

    Op het Belgische net Canvas passeert regelmatig een docu over ruimtevaart en astronomie in het algemeen. Zo was er eergisteren, logischerwijs, een interessante docu over de sonde Cassini-Huygens.

  16. #66

    Standaard

    Gelezen op Fok:

    Pluto geen planeet meer

    Zonnestelsel Pluto mag niet langer een planeet genoemd worden. In plaats daarvan valt de ex-kleinste planeet van ons zonnestelsel nu in een nieuwe categorie van 'dwergplaneten'. Dat hebben de leden van de Internationale Astronomische Unie (IAU) vandaag besloten tijdens hun jaarlijkse bijeenkomst.

    Door de beslissing telt ons zonnestelsel nu nog maar acht planeten: Mercurius, Venus, Aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus. Op dit moment zijn Pluto, Ceres en 2003 UB313 de enige drie dwergplaneten, maar dit worden er naar verwachting binnenkort meer.

    Controverse
    De discussie over de definitie van een planeet speelt al sinds de ontdekking van Pluto in 1930. Nu er de laatste tijd steeds meer objecten gevonden worden die groter zijn dan Pluto, moest de definitie aangepast worden.

    De IAU stelde daarom aan het begin van de conferentie voor om de definitie van een planeet ruimer te maken, waardoor ons zonnestelsel twaalf planeten zou gaan tellen. Uiteindelijk is er voor gekozen om de definitie juist strakker te maken, zodat we nog maar acht planeten over hebben.

    Planeten en dwergplaneten
    Een planeet is nu gedefinieerd als een object dat om de zon draait en dat voldoende zwaar is om zichzelf in een bijna ronde vorm te trekken. Bovendien moet het object de omgeving van zijn omloopbaan vrijgemaakt hebben. De laatste regel geldt niet voor dwergplaneten, die in plaats daarvan geen satelliet mogen zijn.
    Zie http://frontpage.fok.nl/nieuws/67709

    Ik vindt het echt belaaaaaachelijk. Wat voor signaal geven we hiermee aan de plutoneezen? Dat ze tweederangs zonnestelselbewoners zijn? :x

  17. #67

    Standaard

    Stom hè. Ik had het veel inspirerender gevonden als men de exoplaneten zoals Charon en Xena ook tot status van planeet hadden gepromoveerd.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  18. #68

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Peeters
    Stom hè. Ik had het veel inspirerender gevonden als men de exoplaneten zoals Charon en Xena ook tot status van planeet hadden gepromoveerd.
    Ja, maar d'r waren geloof ik nog 2 objecten die ze dan 'planeet' hadden moeten noemen (dus 4 in totaal) en daarmee ontstond dan het risico dat scholieren overal ter wereld hun hersens zouden opblazen bij het instuderen van al die namen (wat natuurlijk geen optie was). Vandaar dus kennelijk een opdelen in 'planeten' en 'dwergplaneten'.

  19. #69

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Peeters
    Stom hè. Ik had het veel inspirerender gevonden als men de exoplaneten zoals Charon en Xena ook tot status van planeet hadden gepromoveerd.
    Inderdaad, dat was een stuk logischer geweest.

  20. #70

    Standaard

    Ik lees net een artikel op space.com waaruit duidelijk naar voren komt dat de degradatie van Pluto een flinke rel is onder astronomen. Niet iedereen is het eens met de nieuwe definitie van wat wel en wat geen planeet is. Zie http://www.space.com/scienceastronom...efinition.html

  21. #71

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Ja, maar d'r waren geloof ik nog 2 objecten die ze dan 'planeet' hadden moeten noemen (dus 4 in totaal) en daarmee ontstond dan het risico dat scholieren overal ter wereld hun hersens zouden opblazen bij het instuderen van al die namen
    BWAHAHAHAHA Die is goed.
    De andere objecten waren overigens Charon (maan van Pluto, alhoewel gezamelijk draaiend rond een gemeenschappelijk zwaartepunt accurater is), Xena en Ceres, een mini-mini planeetje tussen Mars en Jupiter.

    By the way, punly earthlings, do not do this with Omicron Persei 8, or I, the almighty Lrrrr, shall DESTROY you!

    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  22. #72

    Standaard

    Msschien een beetje offtopic:
    Ik vond een erg leuke en indrukwekkende foto:


  23. #73

    Standaard

    Ik voel me nou echt klein.. Interessant topic trouwens.

  24. #74

    Standaard

    En dan nog de 10e planeet uit alle boeken

  25. #75

    Standaard

    Ja wat een klein ***planeetje hebben wij dan toch hè

    En vreemd dat ik altijd in m'n hoofd heb gehad dat Jupiter net zo groot was als de zon Hoe krijg ik het voor mekaar?

    Toch de BBC docu The Planets maar weer eens van de plank trekken (waar ik echt geen genoeg van kan krijgen)...

Pagina 3 van 10 EersteEerste 1234567 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •