Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 26 tot 50 van 82 worden weergegeven.
  1. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roboter
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk van der Weerdt
    The Movies Begin - A Treasury of Early Cinema, 1894-1913
    Mooie box! Staat nu in de pricewatch :wink:
    Waarvoor mijn dank .. toch weer een reden om iets te bestellen

    Zijn er trouwens al mensen op het forum die deze boxset hebben of een review (het liefst met schermafbeeldingen) hebben gezien?
    idd: Diana en ik zijn een dvd-stelletje

  2. #27

    Standaard

    Nog 2 leuke setjes:

    Landmarks of Early Film, Vol. 1
    Landmarks of Early Film, Vol. 2

    2 soortgelijke dvd's zoals hierboven maar met een iets ander prijskaartje: ongeveer 26 $ per stuk.

    http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...92854?v=glance

    &

    http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...v=glance&s=dvd
    idd: Diana en ik zijn een dvd-stelletje

  3. #28

    Standaard

    Zonde om hier het dvd medium voor te gebruiken, hier hebben ze VHS voor uitgevonden.

  4. #29

    Standaard

    Leuk topic

    Wist je trouwens dat er eerder kleurenfilm was dan geluidsfilm?

    Wat ik erg interessant vindt zijn de documantaires die over die tijd van film maken gaan. Zo staat er op de DVD van Robin Hood een ERG interessante docu over de geschiedenis van de kleurenfilm, met name Technicolor.

    Zou ook wel meer docu's willen hebben die over die tijd gaan, met name Douglas Fairbanks en Mary Pickford.

    -Meander-
    * I have this condition *

  5. #30

    Standaard

    The General van A-film (MK2) is zeker ook een aanrader!

    Ik heb hem nu pas en het is weer één van die uitgaves die me eraan herinneren waarom ik nu ook weer met mijn DVD verzameling begonnen ben.

    Prachtig gerestaureerd beeld, twee soundtracks, bijna 3 uur aan extra's, een mooi verzorgd boekje van 20 paginas en niet te vergeten de film zelf natuurlijk!

    Kortom een typevoorbeeld van wat met het medium DVD bereikt kan worden als men zich maar niet beperkt tot hersenloze behind the scenes featurettes zoals helaas maar al te vaak gebeurd.

    Blinde aankoop!

    (En nu maar eens die commissie van A-film gaan opstrijken :wink: )

  6. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pietse
    Zonde om hier het dvd medium voor te gebruiken, hier hebben ze VHS voor uitgevonden.
    Ik weet niet hoor, maar deze films vallen nu echt onder klassiekers, VHS is echt over.

  7. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Meander
    Leuk topic

    Wist je trouwens dat er eerder kleurenfilm was dan geluidsfilm?

    Wat ik erg interessant vindt zijn de documantaires die over die tijd van film maken gaan. Zo staat er op de DVD van Robin Hood een ERG interessante docu over de geschiedenis van de kleurenfilm, met name Technicolor.
    Als je het interessant vind kijk dan eens naar de links in onderstaande thread.
    Technicolor thread

  8. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pietse
    Zonde om hier het dvd medium voor te gebruiken, hier hebben ze VHS voor uitgevonden.
    Als je niets zinnigers te melden hebt, hou dan je mond!
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  9. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roboter
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pietse
    Zonde om hier het dvd medium voor te gebruiken, hier hebben ze VHS voor uitgevonden.
    Als je niets zinnigers te melden hebt, hou dan je mond!
    Helemaal mee eens!

    + voor Roboter (het tijdig snoeren van de mond van Pietse..)

    Leuk om te zien dat de persoon die mij heeft aangestoken hier nu ook actief is...
    idd: Diana en ik zijn een dvd-stelletje

  10. #35

    Standaard

    Ik kwam nog een interessante oude thread tegen van Louis Bouduin (waar is ie gebleven?) over Napoleon: http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=16008

    Ik heb hem trouwens nog steeds niet af gekeken. Dit weekend een nieuwe poging. :wink:

  11. #36

    Standaard

    Dit is wel wat voor jullie.

    Treasures From American Film Archives

    http://www.filmpreservation.org/dvd/treasures.html

    More Treasures from American Film Archives

    http://www.filmpreservation.org/dvd/treasures_more.html

  12. #37

    Standaard

    Mooie sets!

    Helaas wel een tikkeltje aan de prijs.

  13. #38

  14. #39

    Standaard

    Er komen weer leuke spulletjes voorbij.8)

    Vanavond nog maar eens Metropolis opgezet

    ik was er weer stil van
    idd: Diana en ik zijn een dvd-stelletje

  15. #40

    Standaard

    Ik heb slechts 2 stomme films, toevallig allebei van Chaplin. Ben waarschijnlijk een cultuurbarbaar, maar heb gemerkt dat ik dat soort films maar 1 x hoef te zien, dat vind ik dan persoonlijk zonde om te kopen en verder in de kast te zetten. Herhaald kijken naar dit soort films wil mij maar niet boeien, wellicht ook omdat ze meestal erg traag gaan. :x
    Zou willen dat DVD m'n enige verslaving was!

  16. #41

    Standaard

    Ik ben pas ook heel erg geintersseerd geraakt in stomme films: ik heb 6 : nosferatu, der golem, das kabinet des dr.caligari, the gold rush, city lights, the birth of a nation. Mijn lijstje met nog te kopen stomme films is zeer groot, deze bevat o.a. un chien andalou, battelship potemkin, man with a movie camera, the lost world, the thief of bagdad, faust, the lodger... Spijtig genoeg kan ik hier bijna geen enkele stomme film op dvd vinden (alleen nosferatu heb ik hier gevonden), de rest moet ik allemaal bestellen via internet (en dan ook nog zonder Nederlandse ondertiteling, maar dat is niet erg).

  17. #42

    Standaard

    De BFI heeft pas Luis Bunuel's en Salvador Dali's beroemde "Un chien Andalou" en "L'Age d'or" uitgebracht als 2-DVD set . Gisteren binnen gekregen. Nog geen kans gehad te kijken maar de verpakking is in ieder geval top. Prachtige box met een 30 paginas tellend boekje.
    BFI website: http://www.bfi.org.uk/videocat/more/bunuel/
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  18. #43
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kaplan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eddy
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kaplan
    ...de dvd Cinema Europe over de ontwikkeling van de stomme film in Europa, met veel filmfragmenten.
    Dit lijkt me een erg interessante en boeiende dvd. Ik heb wat recensies opgezocht op internet en over het algemeen is men erg lovend over deze zesdelige serie over de ontwikkeling van de filmindustrie in Europa. Wat ik me afvraag is of deze dvd de moeite waard is in verband met de dure prijs van 36 euro. Kan je misschien wat meer vertellen over deze titel?
    Zoals je al had gevonden een zesdelige serie over de ontwikkeling van de filmsindustrie in Europa. Naar mijn mening de moeite waard. Ik zag hem in Utrecht bij Boudisque staan voor 60 euro, dat was me te veel. Heb hem toen op internet gekocht voor inderdaad zo'n 36 euro.
    Ik heb hem inmiddels ook in huis (ook voor 36 euro) en ik heb vanavond de eerste twee delen gezien. Het is inderdaad een prachtige serie die veel informatie geeft over de ontwikkeling van de Europese film aan het begin van de vorige eeuw. Het is prachtig om te zien welke fragmenten ze allemaal boven water hebben weten te krijgen voor deze documentaire. Niet alleen stukjes uit allerlei bekende en minder bekende films uit die tijd, maar ook opnames van achter de schermen, home-movies etc.
    Bedankt voor de tip!
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  19. #44

    Standaard

    Er stond gisteren een recensie van een boek over Buster Keaton in het Parool: Edward McPherson - Buster Keaton-Tempest in a flat hat (35 euro). Dit naar aanleiding van de release van The General op DVD.
    Het boek schijnt niet zo heel geweldig te zijn, met name een opnoeming van scenes die in films van Buster Keaton afspelen.
    Wel een opmerkelijke quote is dat er in The General geen enkele grap zou zitten. Ik heb juist dubbel gelegen om bepaalde scenes. Ik noem dat grappig, ik weet niet hoe anderen dat noemen.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  20. #45

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roboter
    Er stond gisteren een recensie van een boek over Buster Keaton in het Parool: Edward McPherson - Buster Keaton-Tempest in a flat hat (35 euro). Dit naar aanleiding van de release van The General op DVD.
    Het boek schijnt niet zo heel geweldig te zijn, met name een opnoeming van scenes die in films van Buster Keaton afspelen.
    Wel een opmerkelijke quote is dat er in The General geen enkele grap zou zitten. Ik heb juist dubbel gelegen om bepaalde scenes. Ik noem dat grappig, ik weet niet hoe anderen dat noemen.
    Lijkt me inderdaad wel een vreemde opmerking. Schitterende film!

    The general staat momenteel trouwens op nummer 1 bij de publiekspoll van Sight and sound (.http://www.bfi.org.uk/sightandsound/...poll/index.php)

    Eigenlijk wel een aangename verrassing dat er eens niet voor Citizen Kane of the godfather is gekozen.

  21. #46
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Inmiddels heb ik ook aflevering drie en vier gezien van deze zeer boeiende serie. Aflevering drie gaat over de Duitse filmindustrie aan het begin van de 20e eeuw. Een uur is nauwelijks genoeg om de diverse stromingen te laten zien die plaatsvonden. De aflevering heet The Unchained Camera en laat zien heel mooi zien hoe de de rol van de camera steeds dynamischer wordt.
    Aflevering vier gaat over de Franse filmindustiure en besteedt ruim aandacht aan Abel Gance's meesterwerk: Napoleon. Ik was aangenaam verbaasd toen er beelden te zien waren van achter de schermen tijdens het sneeuwballengevecht aan het begin van de film. Dat is nog eens leuk om te zien! Daarnaast waren er interviews met Abel Gance en andere medewerkers aan deze monumentale film. Ook mooi zijn de foto's waarop te zien is hoe ze de camera aan van alles en nog wat wisten te maken om allerlei scenes te filmen. Ik heb nog twee afleveringen te gaan, maar ik denk dat ik na de zesde en laatste aflevering meteen weer begin vanaf het begin. Dit is prachtige televisie!
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  22. #47

    Standaard

    Pas weer een pareltje van mijn wanted lijst kunnen schrappen:

    The Man with a movie camera van Dziga Vertov met de schitterende soundtrack van the cinematic orchestra.

    Het is in feite een experimentele documentaire uit 1929 die het dagdagelijkse leven uit die tijd laat zien, met als rode draad een (what's in a name) man met een camera.

    Je krijgt dan ook allerlei gewone bezigheden te zien (ontwaken, trams die uitrijden, naar de kapper gaan, werken, zwemmen, ...) maar dan wel op een moderne, snelle manier gemonteerd. Er zitten trouwens veel stukken in die zo in koyaanisqatsi zouden kunnen gestoken worden.

    De beelden op zich zouden een kjkbeurt zeker waard zijn, maar de combinatie van beeld, montage én de soundtrack van cinematic orchestra maken het (voor mij toch) een verplichte aanschaf. Ik heb hem zelfs gewoon na het einde direct opnieuw gekeken (altijd een goed teken natuurlijk) en dan merk je direct al een aantal verbanden tussen de verschillende beelden die je de eerste keer niet zag.

    volgende links geven wel een vrij goed beeld van wat je mag verwachten:

    clip
    soundtrack


    Bij mijn weten zijn er 3 DVD versies beschikbaar:

    • 1 van image entertainment met audio commentaar, en soundtrack van the alloy orchestra en in the nursey

    • 1 van Kino met soundtrack van michael nyman

    • 1 van Ninja Tune met soundtrack van Cinematic orchestra


    Voor zover ik begrepen heb maken ze alledrie gebruik van een geremasterde versie van BFI, al moet ik zeggen dat de versie die ik heb veel last heeft van allerlei spots en scratches. Het beeld zelf blijft echter altijd wel duidelijk en op een manier past het natuurlijk wel bij een documentaire uit die tijd.


    Aanrader!

  23. #48
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard


    Ik heb hem net binnen gekregen! De verpakking van ziet er degelijk maar sober uit, een dikke kartonnen box met daarin vijf keepcases. De dvd's hebben een inlay, maar dat stelt niet veel voor. Het bevat alleen een lijst met de titels van de filmpjes die er opstaan. Op de achterkant staat dan wel een mooie foto (waaronder eentje van de zwarte studio van Edison en eentje van de studio van Méliès).
    Binnenkort vertel ik wel meer over de inhoud, het eerste schijfje gaat er nu in...Let the Movies Begin!
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  24. #49
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Ik heb nu de eerste drie discs gezien van The Movies Begin en ik ben er zeer enthousiast over! De kwaliteit van de filmpjes is soms verbazingwekkend goed. Ze zijn gerangschikt naar bedrijf op de verschillende schijven, waarbij veel van de belangrijkste filmpjes uit de eerste periode op de eerste schijf staat. Maar ook op de andere schijven staan allerlei belangrijke filmpjes uit de eerste twintig, dertig jaar van de filmgeschiedenis. Je ziet voor je ogen hoe de film zich ontwikkelt van bewegende foto naar een verhalend medium oftewel het ontstaan en de ontwikkeling van de filmtaal.

    De tweede disc, waarvan de kwaliteit over het algemeen iets minder is, richt zich specifiek op de Europese en dan vooral op de Engelse ontwikkelingen. Op deze schijf is, naast de tekstinfo, ook een commentaarstem te horen. We krijgen nagenoeg dezelfde info die op de tekstpagina's staat. Jammer van deze doublure, vooral omdat door een slechte mix met de begeleidende piano, de stem erg slecht is te verstaan.

    De derde schijf toont allerlei experimenten en ontdekkingen op het gebied van film en montage. Te zien de eerste documentaires, de eerste commercial etc. Ook opvallend is hoeveel ideeën er wel niet werden gejat van elkaar. De ene remake na de andere werd gemaakt.

    Toch zijn de films stuk voor stuk juweeltjes met soms prachtige vondsten (parallelmontage, point of viewshots etc), maar soms ook onbegrijpelijke rare fouten. Tegenwoordig zijn al deze technieken de normaalste zaak van de wereld, maar het is erg leuk om te zien dat ze voor de allereerste keer worden toegepast. De filmtaal, die nog helemaal uitgevonden moest worden, zie je filmpje na filmpje groeien tot al vrij snel de mooiste ideeën en technieken worden uitgevonden om allerlei verhalen te verbeelden.

    Een ander aspect dat echt boeiend is om te zien, zijn de met de hand ingekleurde filmpjes. Sommige zijn ronduit spectaculair te noemen. Niet dat ik een fan ben van ingekleurde zwart/witopnames, integendeel, maar hier ging men voor een spectaculair effect en dat is in een aantal gevallen erg goed gelukt. Later heeft Pathe een machinale manier gevonden om de films via stencils in te kleuren en ook hier zijn allerlei voorbeelden van te zien.

    Wat misschien mist aan deze fantastische set is een structuur waarin meer wordt ingegaan op de algehele ontwikkeling. Wat je hier hebt is meer een collectie filmpjes uit de eerste periode van de film die (bijna) allemaal compleet op disc staan. Wat dat betreft is het misschien aan te raden om naast deze box uit te kijken naar een goed boek over filmgeschiedenis of om de fascinerende documentairereeks Cinema Europe aan te schaffen.

    Wat een boek betreft, kan ik bijvoorbeeld Film History: An Introduction van Kristin Thompson & David Bordwell aanraden. Veel van de filmpjes die in de eerste hoofdstukken worden genoemd staan op deze vijfdiscset. En als je dan de filmpjes op deze set bekijkt komt de vroegste filmgeschiedenis echt tot leven! Superaanwinst!
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  25. #50

    Standaard

    Gisteren gezien: Sunrise van F.W. Murnau uit 1927. In een woord: WOW! Waarom staat deze film niet in dezelfde lijstjes als Citizen Kane en The Godfather en al die andere 'grote' films? Echt een fantastische film is het die met stip mijn top 10 van favo films allertijden is binnengedrongen. Prachtige mengeling van melo-drama en een Duits-expresionistische filmstijl met een verhaal dat ontroert en blijft boeien tot de laatste seconden. Waarschijnlijk de beste stomme film die ik tot nu toe heb gezien.

    Zie http://www.imdb.com/title/tt0018455/combined en http://207.136.67.23/film/dvdcompare/sunrise.htm voor details over de film en de dvds.

Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •