Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 82 worden weergegeven.
  1. #51

    Standaard

    Ik heb zelf al aardig wat stomme films gezien, bijna alle bekende die hier wel worden genoemd, waaronder dus o.a. : Sunrise, Battleship Potyemkin, Nosferatu, Metropolis.

    En eigenlijk vond ik geen 1 van deze films echt geweldig. Het zijn mooie tijdsdocumenten en ben erg blij ze gezien te hebben, maar het zijn geen films die ik zo nog een keertje op zou zetten. Daarvoor mist het toch iets, het is voor mij niet aansprekend genoeg, ik kan niet genoeg meeleven met de karakters.

    En toch, twee grootheden uit die tijd heb ik nog niet genoemd, en dat komt omdat zij juist tot mijn absolute top qua films maken horen.

    Ik geniet keer op keer van de films van Chaplin en Buster Keaton. Van die laatste misschien nog wel meer dan van Chaplin. De humor in die films is gewoon tijdloos, en alles is zo ontzettend gaaf gedaan in die films, de stunts zijn gewoon prachtig. Ik zit elke keer weer vol verbazing te kijken naar wat ze allemaal doen. En de humor is gewoon ook perfect. Stukken leuker dan alles wat daarna is gekomen (alleen the Producers en Life of Brian kom in de buurt).

    Ik prijs mezelf dan ook erg gelukkig met het feit dat ik de Chaplin box hier heb liggen en net de 11 disc tellende box van Buster Keaton heb besteld!

    1 uitzondering op de niet-komedie stomme films die ik wel erg goed vond was the Lodger van Hitchcock. Die staat dan ook in mijn collectie.

    Safety Last vond ik trouwens maar een saaie bedoening, kon er niet om lachen, Marx Brothers vind ik ook niet echt leuk.
    The choices we make, not the chances we take, determine our destiny

  2. #52

    Standaard

    Buster Keaton is echt wel een grote favoriet van mij.
    Ik heb The General gekocht, maar nog niet kunnen bekijken op dvd.
    Kan iemand me zeggen hoe die nieuw gecomponeerde filmscore is?
    (Ja, ik kan zelf ook kijken, maar ik zou het graag ondertussen eens horen :wink: )

    Dankje,

  3. #53

    Standaard

    Ik kwam nog een mooie site tegen die stomme film (en de dvd's ervan) als onderwerp heeft: Silent Era

  4. #54

    Standaard

    Vandaag heb ik met het zien van Die Kriemhilds Rache EINDELIJK Fritz Lang's epos Die Nibelungen afgekeken. Het was wel een hele zit (het heeft me een paar maanden gekost voor ik er tijd voor kon inruimen) maar nu ik beide films in zijn volledigheid kan overzien moet ik zeggen dat het wel erg de moeite waard was. Als dramatische avonturenfilm kan het haast niet beter als met deze twee films: liefde verraad, dood, verdriet, wraak en nog veel meer zit erin. De aankleding van de film is misschien wel het mooist van alle films uit de Duitste "stille" school van die tijd en in Kino's uitgave ervan komt die nu op een prachtige manier tot zijn recht.

    Ok, en dan is het nu tijd voor Abel Gance's Napoleon. *zucht* waar haal ik in vredesnaam de 4 onafgebroken uren van mijn leven vandaan om van dit meesterwerk te kunnen genieten?

  5. #55

    Standaard

    Over Napoleon gesproken: een recensie lezend op IMDB kom ik er nu achter dat mijn R4-dvd niet de 'ultieme' versie bevat, en dat er nogal wat strijd is om deze film. Zie hier dat stuk tekst:

    I was lucky enough to see the very latest restoration of Napoleon by silent film expert Kevin Brownlow at the Royal Festival Hall in London earlier this month (December 2004). Carl Davis was there in person to conduct the London Philharmonic Orchestra in a live performance of his own brilliant score. It was the most moving and overwhelming cinematic experience of my life and I doubt whether it can ever be bettered. The film is decades ahead of its time, the bravura editing and inspired direction reveal Gance as the true genius that he was.

    However...

    The very performance I attended was under legal threats from Coppola, who wished to ban its screening. Back in 1980-81, he and his Zoetrope Studio helped fund a restoration and he got his father to compose a score. He helped get the US audiences to recognise what a remarkable work of genius Napoleon really is, and all credit to him for trying to do so. This would all seem very well and good, but even in 1981 Coppola wasn't showing the best version of the restored film that he could have. He had cut it down from Brownlow's (then) latest version to fit the score his father had written. He also showed it at 24 fps instead of the intended (and more realistic - the movements are at a normal rate, not unnaturally sped-up) 20 fps. Throughout the 1980s, Brownlow and others in Europe kept finding better elements and more footage. Yet, Coppola's version was still being called "THE restoration" and not altered at all. Brownlow also found prints with more authentic editing, giving a much better idea of the order and number of cuts in many sequences (so many versions/reels of Napoleon have had inferior takes/editing put in by people other than Gance that it took time to discover the best and most authentic). It was becoming increasingly clear that Coppola's version was very much flawed and out-of-date with the new discoveries. In 2000, the latest and most complete version available (including the authentic tints, near-definitive editing in line with Gance's intentions, and the best print so far etc.) was screened in London. Carl Davis had altered and lengthened his magnificent score to match the latest version. Even after this showing in 2000, elements were still being improved to make the film as close as possible to Gance's intentions. The 2004 screening which I attended had a print that ran for nearly 5 and a half hours. Coppola's version runs for less than 4 hours and it hasn't been touched to include any improvements in print quality or more authentic tinting or editing.

    The Coppola version of Napoleon, with a run time of 223 minutes (3 hours and 43 minutes) is out on DVD in Australia. I do not know when or even if it will come out on DVD in the US. Rest assured, it will NOT be the best version of this great film, or anything close to it. Coppola and Zoetrope sold rights to their version of the film to Universal in the 1980s and so now the issue of rights has become entangled with a major studio (Universal Studios, incidentally, destroyed all their silent film negatives in 1947 - a very (in)appropriate choice of distributor for a film whose failure and subsequent neglect was mainly due to a horrendous re-editing by studios (MGM) in 1927).

    The Australian DVD, released by Universal, is filled with faults. Apart from inferior image quality (unlike the 2004 print, which was superb and scarcely a speck of dirt was visible any time during the whole 5 and a half hours), the final triptych sequence is horrendously cropped from 3.99:1 to 2.55:1 and isn't even adjusted for widescreen televisions. It's also exactly the same version from 1981 which, even back then, wasn't the best there was available. The music, admirable though it is, cannot compare to Davis' score (he has worked on many other silent film scores with great acclaim) - especially now that Davis has reworked the score for the latest version.

    Coppola's efforts to suppress the latest restoration are a dreadful example of precisely the kind of money-driven censorship and selfishness that Napoleon has been dogged by for eighty years. Not just the 90+ minutes of extra footage, but the score and print quality itself, makes the latest print by the BFI/BFA/Brownlow indispensable. Anyone who claims to have rescued this film (as Coppola did in 1981, even though Brownlow had been working for decades before then, alongside Gance himself, to remaster the film) and yet tries to ban a closer version to the original film is monstrously hypocritical. As much as I welcome any hope of seeing Napoleon on DVD, I recoil at the thought of thousands of people being forced to watch a terribly flawed and inferior version of this masterpiece. Even as I type, there are rumours of even more lost footage from Napoleon being found in Denmark - with any luck this will lead to an even better restoration than the 2004 one.

    This ongoing saga of restoration (and much credit is due to the person who seems to have the least legal rights out of the whole cast of those involved in the restored film: Kevin Brownlow) means that a DVD release of the Coppola version, with its many flaws, seems absurd and remarkably selfish and damaging. This film desperately needs to be released on DVD, but only in as close a form as possible to Gance's original masterpiece of 1927, seen by far too few people. That US rights-holders are trying to ban better versions with over 90 minutes extra in them is just another sad chapter in the story of this much-abused wonder of cinema. This is a magnificent film and deserves better than the shoddy and selfish treatment it has been given in America.

  6. #56
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Over Napoleon gesproken: een recensie lezend op IMDB kom ik er nu achter dat mijn R4-dvd niet de 'ultieme' versie bevat, en dat er nogal wat strijd is om deze film. Zie hier dat stuk tekst:

    ...Even as I type, there are rumours of even more lost footage from Napoleon being found in Denmark - with any luck this will lead to an even better restoration than the 2004 one...
    Ik wist dat de regio 4 versie niet de complete versie was en dat Kevin Brownlow al behoorlijk was gevorderd met zijn poging om deze briljante film te restaureren tot de oorspronkelijke vorm. Wel heel goed nieuws dat er alweer nieuw materiaal in Denemarken is gevonden. Hopelijk komt er dan toch ooit een complete versie.

    Ik wist niet dat er ook nog zoveel problemen waren met de rechten en allerlei andere vervelende kwesties rond de Coppola-versie. Toch ben ik erg blij met mijn regio 4 versie bij gebrek aan beter. Als er ooit nog een complete versie van Napoleon uitkomt (Criterion Collection?) dan kan die er gewoon bij. Het mooiste blijft natuurlijk om deze film een keer in een geweldige filmzaal te zien inclusief de triptych-techniek (en dan ook nog graag met live begeleiding van een orkest).
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  7. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eddy
    k wist dat de regio 4 versie niet de complete versie was en dat Kevin Brownlow al behoorlijk was gevorderd met zijn poging om deze briljante film te restaureren tot de oorspronkelijke vorm. Wel heel goed nieuws dat er alweer nieuw materiaal in Denemarken is gevonden. Hopelijk komt er dan toch ooit een complete versie.

    Ik wist niet dat er ook nog zoveel problemen waren met de rechten en allerlei andere vervelende kwesties rond de Coppola-versie. Toch ben ik erg blij met mijn regio 4 versie bij gebrek aan beter. Als er ooit nog een complete versie van Napoleon uitkomt (Criterion Collection?) dan kan die er gewoon bij. Het mooiste blijft natuurlijk om deze film een keer in een geweldige filmzaal te zien inclusief de triptych-techniek (en dan ook nog graag met live begeleiding van een orkest).
    Wat ik tot nu toe gezien heb van Napoleon was zeker mooi, maar ik had al moeite met het in een keer uitkijken van de EE van de laatste LOTR-film op dvd: het uitzitten van een filmvoorstelling van ruim 5 uur (!) zou ik niet trekken vrees ik. Orkest of niet.

    Maar ik ben ook zeker wel geinteresseerd in die lange versie op dvd. Als Criterion het zou doen dan zou het natuurlijk helemaal grandioos zijn. Ik denk alleen wel dat het a) vanwege de rechtensituatie nog een lang verhaal zal worden en b) dat het nog een hele onderneming zal worden om het oorspronkelijke aspect ratio ( 4.00:1 ) op een acceptabele manier naar dvd over te brengen. Ook ik ben wat dat betreft toch nog wel blij met die R4-versie want het op dvd uitbrengen van deze film is geen kattepis en het is eigenlijk een wonder DAT ie op dvd te krijgen is.

  8. #58

    Standaard

    Zover ik me kan herinneren heb ik nog nooit een volledig stomme film gezien. Wel heb ik The Jazzsinger in m`n collectie, die is voor een gedeelte stom. Goede film overigens
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  9. #59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Vandaag heb ik met het zien van Die Kriemhilds Rache EINDELIJK Fritz Lang's epos Die Nibelungen afgekeken. Het was wel een hele zit (het heeft me een paar maanden gekost voor ik er tijd voor kon inruimen) maar nu ik beide films in zijn volledigheid kan overzien moet ik zeggen dat het wel erg de moeite waard was. Als dramatische avonturenfilm kan het haast niet beter als met deze twee films: liefde verraad, dood, verdriet, wraak en nog veel meer zit erin. De aankleding van de film is misschien wel het mooist van alle films uit de Duitste "stille" school van die tijd en in Kino's uitgave ervan komt die nu op een prachtige manier tot zijn recht.
    Ik heb gelezen dat deze zomer Eureka een dvd gaat uitbrengen van die Nibelungen... Is die van Kino de enige versie tot nu toe?

  10. #60

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Skelter
    Ik heb gelezen dat deze zomer Eureka een dvd gaat uitbrengen van die Nibelungen... Is die van Kino de enige versie tot nu toe?
    Ik heb het vermoeden dat er nog een Duitse versie is: de Kino-transfer is namelijk afkomstig van Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung/Transit Films, en die zijn (dacht ik) namelijk oorspronkelijk allemaal ook in Duitsland uitgebracht.

    Het zou me trouwens niks verbazen als die Eureka-versie OOK dezelfde transfer zal krijgen. Met Metropolis is dat namelijk ook zo gegaan: daar hebben de Kino en de Eureka ook de transfer van Murnau Stiftung/Transit.

  11. #61

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TheGodfather
    Zover ik me kan herinneren heb ik nog nooit een volledig stomme film gezien. Wel heb ik The Jazzsinger in m`n collectie, die is voor een gedeelte stom. Goede film overigens
    VHS of DVD?

    Blackmail van Hitchcock is ook zo'n film die deels stom en deels met geluid is. Ik ging er altijd vanuit dat the Jazzsinger helemaal met geluid was.

  12. #62

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kaplan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door TheGodfather
    Zover ik me kan herinneren heb ik nog nooit een volledig stomme film gezien. Wel heb ik The Jazzsinger in m`n collectie, die is voor een gedeelte stom. Goede film overigens
    VHS of DVD?

    Blackmail van Hitchcock is ook zo'n film die deels stom en deels met geluid is. Ik ging er altijd vanuit dat the Jazzsinger helemaal met geluid was.
    Ik dacht net altijd dat The Jazzsinger maar deels geluid had, alleen als er gezongen werd (er werd toch niet ingesproken, alleen maar gezongen?) ?

  13. #63
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Skelter
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kaplan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door TheGodfather
    Zover ik me kan herinneren heb ik nog nooit een volledig stomme film gezien. Wel heb ik The Jazzsinger in m`n collectie, die is voor een gedeelte stom. Goede film overigens
    VHS of DVD?

    Blackmail van Hitchcock is ook zo'n film die deels stom en deels met geluid is. Ik ging er altijd vanuit dat the Jazzsinger helemaal met geluid was.
    Ik dacht net altijd dat The Jazzsinger maar deels geluid had, alleen als er gezongen werd (er werd toch niet ingesproken, alleen maar gezongen?) ?
    In de Jazz Singer zit alleen maar geluid tijdens de muzieknummers. Er wordt hier en daar ook kort iets gezegd, maar dat zit dan wel altijd in de buurt van een muzieknummer, er vlak voor of er vlak na. De bekendste kreet is natuurlijk: "You ain't seen nothing yet."
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  14. #64

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kaplan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door TheGodfather
    Zover ik me kan herinneren heb ik nog nooit een volledig stomme film gezien. Wel heb ik The Jazzsinger in m`n collectie, die is voor een gedeelte stom. Goede film overigens
    VHS of DVD?
    dvd. heb ik een paar maanden geleden gekocht voor iets van $ 7,- bij www.efilmic.com

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eddy
    In de Jazz Singer zit alleen maar geluid tijdens de muzieknummers. Er wordt hier en daar ook kort iets gezegd, maar dat zit dan wel altijd in de buurt van een muzieknummer, er vlak voor of er vlak na. De bekendste kreet is natuurlijk: "You ain't seen nothing yet."
    klopt, er zit niet echt veel geluid in dus is voor een gedeelte "stom"
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  15. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eddy
    k wist dat de regio 4 versie niet de complete versie was en dat Kevin Brownlow al behoorlijk was gevorderd met zijn poging om deze briljante film te restaureren tot de oorspronkelijke vorm. Wel heel goed nieuws dat er alweer nieuw materiaal in Denemarken is gevonden. Hopelijk komt er dan toch ooit een complete versie.

    Ik wist niet dat er ook nog zoveel problemen waren met de rechten en allerlei andere vervelende kwesties rond de Coppola-versie. Toch ben ik erg blij met mijn regio 4 versie bij gebrek aan beter. Als er ooit nog een complete versie van Napoleon uitkomt (Criterion Collection?) dan kan die er gewoon bij. Het mooiste blijft natuurlijk om deze film een keer in een geweldige filmzaal te zien inclusief de triptych-techniek (en dan ook nog graag met live begeleiding van een orkest).
    Wat ik tot nu toe gezien heb van Napoleon was zeker mooi, maar ik had al moeite met het in een keer uitkijken van de EE van de laatste LOTR-film op dvd: het uitzitten van een filmvoorstelling van ruim 5 uur (!) zou ik niet trekken vrees ik. Orkest of niet.

    Maar ik ben ook zeker wel geinteresseerd in die lange versie op dvd. Als Criterion het zou doen dan zou het natuurlijk helemaal grandioos zijn. Ik denk alleen wel dat het a) vanwege de rechtensituatie nog een lang verhaal zal worden en b) dat het nog een hele onderneming zal worden om het oorspronkelijke aspect ratio ( 4.00:1 ) op een acceptabele manier naar dvd over te brengen. Ook ik ben wat dat betreft toch nog wel blij met die R4-versie want het op dvd uitbrengen van deze film is geen kattepis en het is eigenlijk een wonder DAT ie op dvd te krijgen is.
    4.00:1 formaat?? dus 4 x breedte met 1 x hoogte?? Ben wel benieuwt naar deze film en kan dergelijke monsterzitten wel aan als ik goed uitgerust ben.

    Verder altijd goed om te horen dat er zelfs nog ruim 80 jaar na dato nog beeldmateriaal boven water komt
    idd: Diana en ik zijn een dvd-stelletje

  16. #66

    Standaard

    Lon Chaney Sr. is 1 van de meest beste silent acteur die er geweest is!
    hij deed z'n eigen Make-up zag er bijna elke keer anders uit, en z'n emotionele uitingen zijn schitterend!

    deze silent films heb ik van hem:
    The Hunchback of Notre Dame
    The Phantom of the Opera
    The Penalty
    The Ace Of Hearts
    The Unkown
    Laugh, Clown, Laugh!
    en London After Midnight (ge-reconstructeerde versie)
    The Shock

    en van andere heb ik:
    Nosferatu
    en Silent Movie

    alleen die laatste (Silent Movie) is uit de jaren 70' en met kleur :P

  17. #67

    Standaard

    Ik ben nog niet erg thuis in de wereld van de silent movies (op wat slapstick na dan). Momenteel ben ik daarom eens een inventarisatie aan het maken van dvd's die een goede introductie vormen.

    Er zijn voor mij een aantal must haves:
    r1 SE Battleship Potemkin,
    r1 Criterion Pandora's Box
    r1 Criterion The Trial of Joan of Arc
    r1 Kino Das Cabinet des Dr. Caligari
    r1 Masterworks Box D.W. Griffith
    r2 MoC Metropolis
    r2 MoC Sunrise
    r2 MoC Faust
    r2 SE The general

    Van de MoC serie volgen Der Letzte Mann en Diary Of A Lost Girl op den duur zeker.

    Daarnaast ben ik benieuwd of iemand mij (betaalbare) tips kan geven voor het werk van Lloyd en Keaton. Films die mij verder interessant lijken, maar volgens mij nog niet goed zijn uitgebracht, zijn: Greed, The Crowd, The Wind, Napoleon en The Big Parade. Klopt dit, of heeft iemand deze titels al wel (goed) op dvd?

    Bedankt alvast!
    Laatst aangepast door stefanovic : 02-03-2008 om 13:23

  18. #68

    Standaard

    Ik heb zojuist Way Down East uit 1920 gezien. Dit is na Birth of a Nation, Intolerance en Broken Blossoms de vierde 'silent' film die ik zie van D.W. Griffith, en het was wederom genieten geblazen. Alle vier de films staan op Monumental Epics. Daarop ook de eerste geluidsfilm van Griffith: Abraham Lincoln, maar die is toch beduidend minder goed.

    Ik heb ook gezocht naar de in de deze thread genoemde reeks "Cinema Europe: the other Hollywood", maar die is denk ik out of print, want ik kan 'm nergens meer vinden. Als iemand 'm nog ergens tegen een redelijke prijs ziet staan hou ik me aanbevolen.

    Lijstje van silents die ik intussen heb gezien en waarvan een paar hier nog niet zo vaak genoemd zijn:
    Ben-Hur, a tale of the Christ
    The Birth of a nation
    Intolerance
    Broken Blossoms
    Way down east
    Die buchse der Pandora
    Metropolis
    The Thief of Bagdad
    The Three Musketeers
    Robin Hood
    The General
    Camille

    Eerstvolgende op het programma: Murnau's Faust

  19. #69

    Standaard

    Afgelopen weken gezien: Twee prachtige films van Murnau, en wel Faust en Sunrise, waarbij vooral Faust diepe indruk gemaakt heeft. Daarna heb ik ook nog Napoleon van Abel Gance gezien, althans de onder auspiciën van Francis Ford Coppola gerestaureerde versie. Ik moet bekennen dat deze film mij niet meeviel. Natuurlijk zitten er spectaculaire scenes en innovatieve technische hoogstandjes in, maar daarmee maak je nog geen goede film. Gance is eigenlijk 4 uur lang bezig met 'schreeuwen' dat Naopleon een held is, een redder des vaderlands, een levende God op aarde, en dat is uiteindelijk nogal vermoeiend. Het hele verhaal is eigenlijk ook niet meer dan een aaneenschakeling van (soms verwarrende) fragmenten waarbij balans en ritme uit het oog worden verloren.
    Een groot probleem is denk ik ook de restauratie; die is gewoon niet erg goed. Niet zo gek gezien het feit dat deze stamt uit het begin van de jaren 80, maar toch. De door Carmine Coppola (vader van...) geschreven soundtrack maakt het ook al niet beter; protserig, te veel op de voorgrond en wel heel repetitief. Jammer, maar misschien dat ik ooit nog de kans krijg om de 'nieuwe' restauratie eens te zien, die veel beter schijnt te zijn.

    Terugkomend op de Murnau's: Faust is zondermeer één van de meest spectaculaire films die ik ooit gezien heb. Ook daar een veelheid aan innovatieve en technische hoogstandjes maar hier altijd in dienst van het fascinerende verhaal. Gekoppeld aan de acteerprestaties van Emil Jannings, Gösta Ekman en Camilla Horn is hier absoluut sprake van een meesterwerk. Een prachtige film.

  20. #70

    Standaard

    Dé stomme klassiekers zullen voor mij altijd de Duitse expressionistische horrorfilms blijven (Der Golem, Nosferatu, Das Kabinett von Doktor Caligari). Metropolis heb ik sinds kort aangekregen en moet ik dan ook nog zien.
    De charme van de stomme film is er één die nooit zal uitsterven: om ook maar iets te laten uitkomen in dat medium moest er schromelijk overdreven geacteerd worden bijvoorbeeld, wat soms voor erg mooi en "larger than life" theatraal acteerwerk zorgde. Heerlijk om zo'n films te kijken.
    Nosferatu bijvoorbeeld is ook écht eng. Ik krijg er nog steeds een ongemakkelijk gevoel en koude rillingen bij als ik Orlokk Hutter zie besluipen zonder met zijn ogen te knipperen in de deuropening... brr...
    Spleen, door Godfried Bomans
    Ik zit mij voor het vensterglas onnoem'lijk te vervelen. Ik wou dat ik twee hondjes was. Dan kon ik samen spelen.
    Mijn blog met filmbesprekingen
    Mercapto ergo sum - Ik zeik, dus ik ben...

  21. #71

    Standaard

    Ik heb vandaag 2 stomme films bekeken die ik recent heb aangeschaft: The Phantom of the Opera en Beyond the Rocks. De eerste vond ik duidelijk beter dan de tweede, maar de tweede had dan weer een superieure dvd-uitgave.

    Wat ik speciaal mooi vond aan The Phantom of the Opera waren trouwens de sets: echt extreem sfeervol waren die. Het is nog niet Duits expresionistisch, maar het ziet er nog indrukwekkend uit. De film zelf zit ook erg goed in elkaar.

    Beyond the Rocks is misschien interessanter vanwege de extra's want die vond ik buitengewoon interessant. Vooral de audio-track met Gloria Swanson en de VPRO-documentaire over het terugvinden van film. De film zelf is vermakelijk maar niet bijzonder.

  22. #72

    Standaard

    Trouwens nog even voortbordurend op de eerdere discussie over Abel Gance's Napoleon: er schijnt nog wat beweging te zitten in het op dvd uitbrengen van een wat completere versie. Zie de opmerking van Robert Harris in dit topic op HTF: http://www.hometheaterforum.com/foru...ng-on-may-28th

    We zullen nog wel even geduld moeten hebben maar er is reden tot hoop.

    edit: op criterionforum.org heeft Eureka's Peerpee ook een erg interessante posting gedaan die aangeeft dat o.a. BFI werkt aan een nieuwe restauratie van de film. Zie http://www.criterionforum.org/forum/...ca364&start=50
    Laatst aangepast door Richard B. : 25-08-2009 om 23:49

  23. #73

    Standaard

    poeh, lang geleden dat hier wat gezegd is.

    Het lijkt er op dat er wat meer interesse voor de 'silent movies' komt. Binnenkort in de Melkweg bijvoorbeeld als onderdeel van Cinematic Sounds een voorstelling van 'The Thief of Bagdad'. 21 september

    Voor wie het kan ontvangen zendt ArteTV eens in de maand een stomme film uit, meestal in een gerestaureerde versie; binnenkort Ernst Lubitsch' Das Weib des Pharao

    En even voortbordurend op de laatste posting. Voor wie echt iets heel bijzonders wil meemaken is er volgend jaar maart eindelijk de vertoning van de volledige gerestaureerde versie van Abel Gance's Napoleon. Je moet er alleen wel voor naar San Francisco.
    Laatst aangepast door rrrick : 13-09-2011 om 13:39

  24. #74
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Geweldig nieuws! Zou dan toch eindelijk een complete Napoleon uitgebracht gaan worden op dvd/BR? Ik heb de abominabele Coppola-versie (4 uur) op regio 4-dvd en nog ergens een iets completere versie (van 5 en half uur). Ik heb goede hoop na het zien van de trailer op de genoemde 'San Francisco' link van rrrick en ga voorlopig maar de BFI website in de gaten houden. Het blijft in mijn ogen toch één van de meest geweldige films ooit.
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  25. #75

    Standaard

    Dat klinkt inderdaad goed. Daar moet ooit toch wel eens een DVD of Blu-ray van uitkomen lijkt me.

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •