De resultaten 1 tot 21 van 21 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Wie weet meer over XRCD?

    Zoals de topic titel luidt: wie kan meer vertellen over XRCD of XRCD²?

    Ik zag deze review op Audioforum.be en ben erg geinteresseerd in dit concept.

    Bestaat er al apparatuur? Wat zijn de kosten? Wanneer komen apparatuur/CD's op de markt?

  2. #2

    Standaard

    Zelf al iets gevonden: http://www.hifi.nl/abc.php?abc=x

    Jammer dat die schijven zo duur zijn. 29,50 of zelfs meer... Maar ben toch wel erg nieuwsgierig geworden....

  3. #3

    Standaard

    Wat ik begrepen heb, is dat je deze XRCD's ook op je gewone CD-speler kunt afspelen en dat je dan zelfs het verschil hoort met een gewone CD.
    NAD T758 | Pioneer DV-656A | Infinity Alpha 50, 20, center, Beta SW-12 | Sony CDP-XA20ES | Sony MDS-JE500 | Panasonic DMP-BDT370 | Panasonic TX-P42V20

  4. #4
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Het schijnt super te zijn maar ikzelf heb er ook geen ervaring mee.

  5. #5

    Standaard

    je zou hier eens kunnen kijken

    http://www.xrcd.net/Shopping/process.asp

    Ik heb persoonlijk nog geen ervaringen met deze cd's.
    Maar ben ook reuze benieuwd
    Rotel RSP-1098, RMB-1095, RDV-1060, RT-1080
    Fronts Quadral Aurum Titan, Center Quadral Aurum BaseII,
    Rear Canton Ergo RC-L
    SUB REL storm 5,

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Meulie
    Wat ik begrepen heb, is dat je deze XRCD's ook op je gewone CD-speler kunt afspelen en dat je dan zelfs het verschil hoort met een gewone CD.
    Dat klopt. Er zijn geen speciale eisen voor zoals bij SACD of DVD-audio. Ze passen dus ook in een dvd-speler.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  7. #7

    Standaard

    Herjan, ik heb onlangs zelf de xrcd van "Brothers In Arms" (Dire Straits)aangeschaft.

    Ik had niet kunnen denken dat er toch nog zoveel verschil in zou kunnen zitten;

    de stemmen zijn veel losser en natuurlijker, met name de achtergrond stem van sting op een paar nummers is veel duidelijker te horen. Met name zijn nasale geluid kwam erg duidelijk over! De krekels kwamen levensecht over. Ook alle instrumenten e.d komen duidelijker over!
    Klonk het origineel erg blikkerig, de xrcd klinkt alsof je erbij bent! :wink:

    Een aanbeveling!

    Ik hoor zelfs meer details in deze xrcd dan in de hdcd versie van "Avalon" van Roxy Music! De xrcd heeft net een beetje meer detaillering! :wink:

    Zou ik voor 30 euro weer een xrcd aanschaffen: zonder een moment van nadenken, JA! :wink:

    Jammer dat er veel jazz etc op xrcd uitkomt. Op het gebied van pop is Dire Straits de eerste dacht ik. Ook heb ik al weer geruchten gehoord dat jvc al weer wil stoppen met de deze dure productiemethode van cd's!

  8. #8

    Standaard

    Een zeer interessante ontwikkeling.
    Wat ik me wel afvraag:
    Aangezien veel materialen, (waaronder met name metaal!) in meer of mindere mate gevoelig zijn voor temperatuurswisselingen, en daardoor kunnen krimpen/uitzetten, ben ik benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt.

    (In de wereld van de electrische gitaren is er ge-experimenteerd met aluminium halzen, vanwege de hogere stijfheid van aluminium tov hout. Dit zou een betere klank en meer sustain moeten geven. Maar al snel bleek dat als een gestemde gitaar vanuit een redelijk warme kleedkamer ineens in een warmere zaal terecht kwam, en er een paar PAR-spots oven het podium stonden te branden, het heel snel gedaan was met de juiste gitaarstemming.)

    Dan lijkt het mij welhaast een vereiste om aan een vorm van "climate-control" te gaan doen, zowel op de plek van opslag van je CD's, alsmede de plek van je apparatuur (hoewel in 99% van de gevallen dit in dezelfde ruimte zal zijn). En welke invloed de warmte, welke door de speler zelf intern wordt gegenereerd, van invloed is op het medium en dus de geluidskwaliteit.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark S
    Een zeer interessante ontwikkeling.
    Wat ik me wel afvraag:
    Aangezien veel materialen, (waaronder met name metaal!) in meer of mindere mate gevoelig zijn voor temperatuurswisselingen, en daardoor kunnen krimpen/uitzetten, ben ik benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt.
    Dan lijkt het mij welhaast een vereiste om aan een vorm van "climate-control" te gaan doen, zowel op de plek van opslag van je CD's, alsmede de plek van je apparatuur (hoewel in 99% van de gevallen dit in dezelfde ruimte zal zijn). En welke invloed de warmte, welke door de speler zelf intern wordt gegenereerd, van invloed is op het medium en dus de geluidskwaliteit.
    Mark, in xrcd's wordt aluminium gebruikt! Was beter voor de klank en het kan niet meer oxideren! :wink:

    Zoals je zelf wel weet Mark, wordt het eindresultaat veel beter als je er in het begin van het proces erg zorgvuldig mee omgaat. Dat doen ze bij de productie van xrcd's ook! Alles wordt gecontroleerd tijdens het productieproces en is volledig onder controle! Zo zijn zij instaat om meer details eruit tehalen en het dichts bij het originele signaal te komen!

    Dit alles resulteert in een hoorbaar beter resultaat! :wink:

    edit: ze zijn er juist door middel van experimenten achter gekomen dat juist aluminum het beste is voor de productie van cd's! :wink:

    Daar komt nog bij dat het laagje alumium helemaal ingelsoten zit in het hars/plastic waar een cd van geperst wordt. Ik denk niet dat er veel natuurelementen vat op kunnen hebben! Alfgezien van de plastic eromheen dan. Die zou statisch kunnen worden. Maar dat geldt ook voor gewone cd's! :wink:

  10. #10

    Standaard

    Harry, ik maak me geen zorgen over oxidatie. Ik maak me zorgen over de invloed van warmte, en de mogelijke verandering van de afstand tussen de putjes (de afstand tussen moleculen wordt groter naarmate de temeratuur stijgt), de invloed van die mogelijk veranderende afstand op het aftast-gedrag van de speler, de foutcorrectie die er dan op volgt, en de uiteindelijke geluidskwaliteit.

    Uiteraard ben ik het volledig met je eens dat iedere verhoogde inspanning die geleverd wordt tijdens de (pre-)mastering, persing, en de keuze van materiaal hierbij van positieve invloed is op de uiteindelijke geluidskwaliteit.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark S
    Harry, ik maak me geen zorgen over oxidatie. Ik maak me zorgen over de invloed van warmte, en de mogelijke verandering van de afstand tussen de putjes (de afstand tussen moleculen wordt groter naarmate de temeratuur stijgt), de invloed van die mogelijk veranderende afstand op het aftast-gedrag van de speler, de foutcorrectie die er dan op volgt, en de uiteindelijke geluidskwaliteit.
    Dat hebben ze dus onderzocht en aluminium kwam als beste uit de bus! (beter dan goud, zilver e.d). Ook die metalen zijn uitgeprobeerd! :wink:

    Als je speler intern veels te warm wordt, heb je een ander probleem. :wink:

    Ik denk dat de invloed hierop erg gering is: Als het zou willen weten, moet je na het spelen van een cd het nameten en vergelijken met de diameter van de disc voordat je hem een uurtje of wat ging afspelen! Ik denk dat er geen verschil inzit. Die schijfjes worden nooit dusdanig warm dat dat een punt zou kunnen worden! :wink:

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Harry stadman
    Daar komt nog bij dat het laagje alumium helemaal ingelsoten zit in het hars/plastic waar een cd van geperst wordt. Ik denk niet dat er veel natuurelementen vat op kunnen hebben!
    Ik wil dit zonder meer van je aannemen. Maar het lijkt me juist dat juist bij gebruik van verschillende materialen, de invloed van temperatuur mogelijk destraseuzer kan zijn, bijv: materiaal x zet amper of marginaal uit, maar materiaal Y daarbinnen is daar gevoeliger voor.
    Of is het verwerkte aluminium bijvoorbeeld even dun als de reflecterende laag zoals wij die nu kennen van de huidige cd's?
    Dan zal het effect idd nauwelijks merkbaar zijn.
    ps: Ben wel rete-benieuwd hoe dat klinkt.
    Ik heb het met het tweaken door stiften/schuren van de randen of branden op zwarte carbon cd's wel even gehad :wink:

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Harry stadman
    Als je speler intern veels te warm wordt, heb je een ander probleem. :wink:

    Ik denk dat de invloed hierop erg gering is: Als het zou willen weten, moet je na het spelen van een cd het nameten en vergelijken met de diameter van de disc voordat je hem een uurtje of wat ging afspelen! Ik denk dat er geen verschil inzit. Die schijfjes worden nooit dusdanig warm dat dat een punt zou kunnen worden! :wink:
    Klopt. Een speler kan idd wel aardig warm worden, maar het is idd geen oven.
    But it was just a thought that crossed my mind....

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark S
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Harry stadman
    Daar komt nog bij dat het laagje alumium helemaal ingelsoten zit in het hars/plastic waar een cd van geperst wordt. Ik denk niet dat er veel natuurelementen vat op kunnen hebben!
    KNIP

    Of is het verwerkte aluminium bijvoorbeeld even dun als de reflecterende laag zoals wij die nu kennen van de huidige cd's?
    Dan zal het effect idd nauwelijks merkbaar zijn.
    Ik denk dus dat laatste; daar de xrcd's aan de cd standaard moeten voldoen denk ik dat zij zich daar wel aan zullen houden. :wink:

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark S
    Een zeer interessante ontwikkeling.
    Wat ik me wel afvraag:
    Aangezien veel materialen, (waaronder met name metaal!) in meer of mindere mate gevoelig zijn voor temperatuurswisselingen, en daardoor kunnen krimpen/uitzetten, ben ik benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt.

    (In de wereld van de electrische gitaren is er ge-experimenteerd met aluminium halzen, vanwege de hogere stijfheid van aluminium tov hout. Dit zou een betere klank en meer sustain moeten geven. Maar al snel bleek dat als een gestemde gitaar vanuit een redelijk warme kleedkamer ineens in een warmere zaal terecht kwam, en er een paar PAR-spots oven het podium stonden te branden, het heel snel gedaan was met de juiste gitaarstemming.)

    Dan lijkt het mij welhaast een vereiste om aan een vorm van "climate-control" te gaan doen, zowel op de plek van opslag van je CD's, alsmede de plek van je apparatuur (hoewel in 99% van de gevallen dit in dezelfde ruimte zal zijn). En welke invloed de warmte, welke door de speler zelf intern wordt gegenereerd, van invloed is op het medium en dus de geluidskwaliteit.
    Tijdje geleden is er een door een aantal mensen redelijk fanatiek aandacht gegeven aan mn de opslag van materiaal; cd's werden in de diepvries bewaard, dat zou een beter geluid geven. Laatste jaren hoor ik niets meer dus ik denk dat het allemaal tegen viel en dat je je er niet zo veel van voor moet stellen. Blijft alleen over; wat als je de temp in de speler laag weet te houden? Aangezien er zover ik weet ook geen top klasse spelers zijn met ingebouwde airco denk ik dat dat ook geen hoorbaar effect heeft.
    Marantz SR6300, Sony DVP-NS930, Panasonic DMR-EH67k, Philips CD-650, 4 x Monitor Audio Silver 8i, Monitor Audio SLCR, Panasonic TH-42PV70

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Weekstrom
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark S
    Een zeer interessante ontwikkeling.
    Wat ik me wel afvraag:
    Aangezien veel materialen, (waaronder met name metaal!) in meer of mindere mate gevoelig zijn voor temperatuurswisselingen, en daardoor kunnen krimpen/uitzetten, ben ik benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt.

    (In de wereld van de electrische gitaren is er ge-experimenteerd met aluminium halzen, vanwege de hogere stijfheid van aluminium tov hout. Dit zou een betere klank en meer sustain moeten geven. Maar al snel bleek dat als een gestemde gitaar vanuit een redelijk warme kleedkamer ineens in een warmere zaal terecht kwam, en er een paar PAR-spots oven het podium stonden te branden, het heel snel gedaan was met de juiste gitaarstemming.)

    Dan lijkt het mij welhaast een vereiste om aan een vorm van "climate-control" te gaan doen, zowel op de plek van opslag van je CD's, alsmede de plek van je apparatuur (hoewel in 99% van de gevallen dit in dezelfde ruimte zal zijn). En welke invloed de warmte, welke door de speler zelf intern wordt gegenereerd, van invloed is op het medium en dus de geluidskwaliteit.
    Tijdje geleden is er een door een aantal mensen redelijk fanatiek aandacht gegeven aan mn de opslag van materiaal; cd's werden in de diepvries bewaard, dat zou een beter geluid geven. Laatste jaren hoor ik niets meer dus ik denk dat het allemaal tegen viel en dat je je er niet zo veel van voor moet stellen. Blijft alleen over; wat als je de temp in de speler laag weet te houden? Aangezien er zover ik weet ook geen top klasse spelers zijn met ingebouwde airco denk ik dat dat ook geen hoorbaar effect heeft.
    Ik kan het niet onderbouwen maar ik denk niet dat er een hoorbaar verschil is tussen een koude en een warme cd. Te heet hoor je meteen, dan kapt de speler er mee. :wink:
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door A. Duijmelinck
    Te heet hoor je meteen, dan kapt de speler er mee. :wink:
    Marantz SR6300, Sony DVP-NS930, Panasonic DMR-EH67k, Philips CD-650, 4 x Monitor Audio Silver 8i, Monitor Audio SLCR, Panasonic TH-42PV70

  18. #18

    Standaard

    Harry, heb jij ook de SACD van Brothers in Arms? En zo ja, klinkt deze naar jouw mening beter dan de XRCD versie?
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pjotr
    Harry, heb jij ook de SACD van Brothers in Arms? En zo ja, klinkt deze naar jouw mening beter dan de XRCD versie?
    Neen, wel de gewone cd uitvoering en die klinkt een stuk minder dan de xrcd uitvoering! :wink:

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Weekstrom
    Citaat Oorspronkelijk gepost door A. Duijmelinck
    Te heet hoor je meteen, dan kapt de speler er mee. :wink:
    Ik weet niet of er een thermische beveiliging in een cdspeler zit. Wel een zekering voor kortsluiting en overspanning! :wink:

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Harry stadman
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Weekstrom
    Citaat Oorspronkelijk gepost door A. Duijmelinck
    Te heet hoor je meteen, dan kapt de speler er mee. :wink:
    Ik weet niet of er een thermische beveiliging in een cdspeler zit. Wel een zekering voor kortsluiting en overspanning! :wink:
    Dat weet ik ook niet.

    Ik bedoelde te heet worden door mogelijke problemen met de speler. Mijn dvdspeler heeft dat probleem en ik heb ook ooit een cdspeler gehad die te heet werd.

    Ook die vond het dan niet meer nodig geluid te produceren....
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •