De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard "piepende" JBL XTI SUB 300

    Hallo allemaal,

    Ik heb dik een maand geleden een JBL XTI SUB 300 gekocht bij correct in Rotterdam. Hij doet het prima op een vervelend puntje na. Tijdens sommige scene's waar veel laag in zit (b.v. de explosie op het platform in het begin van Star Wars EPII) hoor ik een vreemd "piepend" geluid uit de richting van de magneet komen. Ik heb het volume van zowel de reciever als de versterker in de sub dan voor iets minder dan 50% open staan. Waar het geluid door ontstaat weet ik niet maar het is toch behoorlijk storend op hogere volumes. Het lijkt op een piepend bedveer in het ritme van de lage tonen.

    Heeft iemand een iede waar dit mee temaken heeft?

    Is er een nederlands e-mail adres van JBL?

    Groeten,
    Wouter
    Mijn HT

    Panasonic TX-28DK1, Sharp PG-B10S, Sharp VC-MH71, Onkyo DV-SP502E, marantz SR7300, JBL XTI SUB 300, 2x mission m74, mission m7c2, 2x mission m72i, mission m7c1

  2. #2

    Standaard

    resonantie? zit je woofer in je subwoofer wel goed vast in de kast?

    je hebt hem nog maar een maandje.....ik zou hem dan zeker omruilen voor een andere.

  3. #3

    Standaard

    Ja kan ik doen ik ben alleen bang dat die andere het ook heeft. In de winkel hoorde ik namelijk ook zoiets alleen dacht ik dat het temaken had met dat hij op dat moment gekanteld stond. Andere mensen die hem ook hebben zeggen echter nergens last van te hebben.

    Groeten,
    Wouter
    Mijn HT

    Panasonic TX-28DK1, Sharp PG-B10S, Sharp VC-MH71, Onkyo DV-SP502E, marantz SR7300, JBL XTI SUB 300, 2x mission m74, mission m7c2, 2x mission m72i, mission m7c1

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door noXS21
    Ja kan ik doen ik ben alleen bang dat die andere het ook heeft. In de winkel hoorde ik namelijk ook zoiets alleen dacht ik dat het temaken had met dat hij op dat moment gekanteld stond. Andere mensen die hem ook hebben zeggen echter nergens last van te hebben.

    Groeten,
    Wouter
    wat is het exact voor een piepend geluid? als er iets gaat piepen heb je meestal storing van een ander sterk magnetisch veld die in de buurt staat....... je kunt dus ook even kijken of verplaatsen van je sub het euvel verhelpt.

    wordt het piepen versterkt met het volume? dan kan het iets zijn in je woofer of in je versterker van je subwoofeer.
    zoniet... zou ik hem zeker gaan omruilen. :wink:

  5. #5

    Standaard

    Het is een mechanisch piepen. Heb al wat geschoven maar hoor het nog steeds. Dat wordt weer een ritje nijmegen-rotterdam ben ik bang .

    Groeten,
    Wouter
    Mijn HT

    Panasonic TX-28DK1, Sharp PG-B10S, Sharp VC-MH71, Onkyo DV-SP502E, marantz SR7300, JBL XTI SUB 300, 2x mission m74, mission m7c2, 2x mission m72i, mission m7c1

  6. #6

    Standaard

    Op de JBL site staat bij de sub dat hij beschikt over een:

    Vented Polepiece This is an opening in the back of a loudspeaker magnet and is used to increase power handling by keeping the motor structure cool.

    Zou het hier iets mee temaken kunnen hebben?

    Groeten,
    Wouter
    Mijn HT

    Panasonic TX-28DK1, Sharp PG-B10S, Sharp VC-MH71, Onkyo DV-SP502E, marantz SR7300, JBL XTI SUB 300, 2x mission m74, mission m7c2, 2x mission m72i, mission m7c1

  7. #7

    Standaard

    ik denk toch echt een ritje Nijmegen-Rotterdam.
    overigens heb je ook op de JBL site al gevraagd wat het zou kunnen zijn?
    Indien je een laptop hebt is het misschien handig om met windows geluidsrecorder het geluid op te nemen en als MP3 te versturen naar JBL.
    Maar ik zou toch als eerste dat ritje maken, de DVD meenemen en desnoods vragen of ze daar ook een eventuele vervanger eerst willen testen voordat je hem meeneemt en hetzelfde weer hebt.

  8. #8

    Standaard

    Hoi Edgar,

    Dat geluid opnemen is een goed iede. Daar had ik nog niet aan gedacht. JBL zegt dat ze niet kunnen oordelen waar het aan ligt aan de hand van mijn omschrijving.

    Het testen van een vervanger in de winkel lijkt mij eigenlijk niet echt verstandig aangezien hij uit de doos nog niet is ingespeeld en het dus niet echt goed is om hem er meteen vanlangs te geven. Er zit echter niet veel anders op ben ik bang.
    Ik heb ook contact op genomen met de dealer waar ik normaal mijn spullen koop. Deze weet zo ook niet waar het aan kan liggen.

    Groeten,
    Wouter
    Mijn HT

    Panasonic TX-28DK1, Sharp PG-B10S, Sharp VC-MH71, Onkyo DV-SP502E, marantz SR7300, JBL XTI SUB 300, 2x mission m74, mission m7c2, 2x mission m72i, mission m7c1

  9. #9

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DeeVeeDee
    Misschien een overmatig zuiggeluid van de baspoort?
    denk het niet, aangezien het volgens noXS21 als een mechanisch piepen klinkt, dus eigenlijk een bewegend onderdeel wat piept. Normaal zou je zeggen, gooi er wat kruipolie in, maar het schijnt dat electronica en vocht elkaar niet zo goed verdragen, heb ik wel eens gehoord :wink:
    @noXS21, je hebt gelijk dat hij dan nog niet goed is ingespeeld, maar ik kan me niet voorstellen dat ondanks dat een test niet mogelijk is. Overigens geef je aan dat je "hem ervan langs geeft", misschien je sub volume een klein beetje terug draaien kan helpen, of misschien je Db instelling op je receiver wat lager zetten. Als je het laatste doet, zal je sub iets minder volume aangestuurd krijgen, en er hopelijk wat makkelijker mee omgaan als je hem op de sub zelf iets harder zet. Probeer het eens, voordat je een wereldreis naar Rotterdam gaat maken.

  11. #11

    Standaard

    Poortruis klink totaal niet als een piepend geluid Dat is meer als een diepe zucht zeg maar.
    Bij een piepend geluid dacht ik meer aan het aanlopen van de driver om eerlijk te zijn...

  12. #12

    Standaard

    GEVONDEN!!!!

    Daar dacht ik ook aan Christiaan. Dat is het echter niet!

    Hieronder staat het mailtje dat ik naar Harman Consumer Holland heb gestuurd:

    Geachte heer Boer,

    Ik heb contact gehad met de winkel en zij konden mij ook niet vertellen waar het aan zou kunnen liggen.

    Na wat schuiven met de subwoofer om te controleren of er misschien iets in zijn omgeving staat dat het bijgeluid zou kunnen veroorzaken ben ik er heel toevallig achter gekomen waar het bijgeluid door veroorzaakt wordt.

    Onder in de subwoofer zitten vier gaten geboord waarin vier stalen draadbusjes zijn bevestigd. Ik neem aan dat het de bedoeling is hier spikes in te draaien om de subwoofer te koppelen/ontkoppelen. Dit heb ik echter niet gedaan en heb dan ook alleen de rubberen voetjes aangebracht. Deze voetjes heb ik bewust niet over de draadgaten geplakt om hem later eventueel nog van spikes te kunnen voorzien.
    Tijdens het schuiven leek het erop alsof er lucht uit de gaatjes stroomde. Om dit te kunnen controleren heb ik een lampje tegen een gaatje aangehouden en door de basreflex pijp gekeken of ik licht zag in de kast. Het gat bleek inderdaad tot mijn grote verbazing helemaal doorgeboord te zijn.

    Wanneer er door de driver een bepaalde druk wordt opgebouwd in de kast zal deze niet alleen door de basreflex pijp naar buiten komen maar ook door de voorste twee draadgaatjes (de achterste twee komen uit in het versterker compartiment). U kunt wel nagaan wat er gebeurd als je door een klein gaatje blaast. Er doet zich een fluittoon voor.

    Door in de draadgaatjes twee boutjes te draaien met daaromheen twee rubberen afdichtringetjes voorkom ik het fluiten.

    Van de ene kant ben ik blij dat ik het euvel gevonden heb en op heb kunnen lossen. Aan de andere kant zet ik zo mijn vraagtekens bij het ontwerp. Iedereen die een beetje verstand heeft van speakers bouwen weet dat er geen lucht ongecontroleerd de kast mag verlaten.
    Vermeld voortaan a.u.b. op zijn minst in de handleiding dat de gaatjes afgedicht moeten worden door er de rubberen voetjes over te plakken of door er spikes in te draaien.

    Ik hoop dat u mijn verhaal ter harte neemt en voortaan zal proberen te voorkomen dat zich meer van deze slordige foutjes voordoen.

    Verder presteert de subwoofer goed en ben ik nog steeds een tevreden klant

    Met vriendelijke groet,

    Wouter Robben


    Beetje een domme fout maar ik heb het gelukkig op kunnen lossen

    Jullie ook nog allemaal bedankt voor de adviezen!!!

    Groeten,
    Wouter
    Mijn HT

    Panasonic TX-28DK1, Sharp PG-B10S, Sharp VC-MH71, Onkyo DV-SP502E, marantz SR7300, JBL XTI SUB 300, 2x mission m74, mission m7c2, 2x mission m72i, mission m7c1

  13. #13

    Standaard

    Ah! Tof om te horen dat je probleem opgelost is. Het blijft toch lastig met een sub, ik had zelf 2 weken terug dat met behoorlijk volume er in de gang zomaar 1 voorwerp keihard ging meetrillen.

  14. #14

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DeeVeeDee
    hehe...dus toch, als is het dan niet de baspoort, een zuiggeluid...
    Je hebt helemaal gelijk, echter met :
    Citaat Oorspronkelijk gepost door noXS21
    Het lijkt op een piepend bedveer in het ritme van de lage tonen
    zijn we op het verkeerde been gezet.. :wink:

  16. #16

    Standaard

    Nee geen zuiggeluid een sis geluid :wink: .

    Groeten,
    Wouter
    Mijn HT

    Panasonic TX-28DK1, Sharp PG-B10S, Sharp VC-MH71, Onkyo DV-SP502E, marantz SR7300, JBL XTI SUB 300, 2x mission m74, mission m7c2, 2x mission m72i, mission m7c1

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •