De resultaten 1 tot 20 van 20 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Experimenteren met de opstelling van de boxen

    Er zijn veel threads waarin gesproken wordt over welke boxen, welke receiver, bekabeling etc. Ook is op veel plaatsen e.e.a. te vinden over waar je boxen moeten staan (de handleiding bijvoorbeeld).
    In deze thread wil ik het hebben over varianten op de opstelling waardoor je beleving beter wordt. Ik vertel e.e.a. over mijn experimenten, maar ben ook benieuwd naar jullie ervaring(en).

    1) gewoon stereo
    de standaard opstelling van stereo (fronts) is ongeveer zo:

    dat is een mooie opstelling die ook nog eens goed geluid geeft. punt.

    Maar een aantal jaren geleden (toen ik nog niet eens van surround gehoord had) ben ik eens aan het denken geslagen, o.a. geïnspireerd door de gedachte achter Bose...

    2) aangepast stereo
    Hoe hoger de frequentie van het geluid, hoe meer het geluid de neiging heeft rechtdoor te gaan. Dus, dacht ik, mis je in bovenstaande opstelling een stuk van die hoge tonen. Ik ben toen mijn boxen gaan draaien en kwam tot deze opstelling (de plaats van de boxen ongewijzigd)

    Inderdaad geeft dit een beter geluid, maar alleen op luisterpositie A.
    Dit is een opstelling die ik veel gebruikt heb toen ik alleen woonde.

    3) uitgebreid stereo
    Geïnspireerd door Bose heb ik ook wel geprobeerd wat het effect is als je de boxen juist naar buiten draait, richting muur. De muur kaatst (afhankelijk van de 'kaalheid' van de muur) het geluid terug. En inderdaad, het werkt: Het stereo-beeld is breder.
    Jammer genoeg meestal juist té breed. Het voordeel ten opzichte van 2 is wel dat het minder precies komt waar je zit. Een ander nadeel is dat het alleen kan als je redelijk kale muren hebt en geen boekenkasten etc.

    4) Stereo voor meer mensen
    Uitgaande van opstelling 2 vond ik het een nadeel dat een bezoeker, bijvoorbeeld op plaats D het ene kanaal veel luider hoorde dan het andere. Doorgaand op de gedachte van het 'rechtdoor willen' van hoge tonen kwam ik op deze opstelling. Daarbij is steeds de verst verwijderde box meer op je gericht en de andere dichterbij:

    Inderdaad geeft dit een goed stereogeluid op alle 4 de luisterposities. Nu ik niet meer alleen ben is dit dus mijn standaard-opstelling.

    5) Surround
    Bij de inrichting van mijn HT, eerder dit jaar, richtte ik de kamer eerst in met de rears als in het boekje en de fronts als in 4: (een opstelling op weg naar 7.1)

    Nadeel was dat je heel duidelijk hoorde dat geluid van rechts of links kwam in plaats van ongeveer achter je, zeker als je niet op luisterpositie A zat.

    6) aangepast surround
    geïnspireerd door het succes van oplossing 4 probeerde ik dus de surrounds ook vóór de zitposities langs te richten (vergelijk oplossing 4, maar dan boven/onder gespiegeld).
    Dit beviel absoluut niet. In plaats van iets op te lossen werd het probleem groter.

    7) aangepast surround variant 2
    Toen heb ik deze opstelling geprobeerd (achter de bank is een raam):

    Dit gaf inderdaad het effect wat ik wou: surroundgeluid komt om je heen (henche the word). Het geluid van de verste speaker komt (via de achterwand) directer op je af en het geluid van de nabijste speaker is al dichterbij.
    Het effect: het geluid is echt achter je, maar wel links- of rechts-georienteerd zoals in de mix bedoeld.
    Misschien een ideetje voor jullie??

    8 ) en nu verder
    Nou is het de beurt aan mij ES/EX-boxen. Ik heb wel boxen (stevige boekenplankmodellen), maar de juiste opstelling vind ik nog niet. Dat komt ook omdat ik achter de bank/stoel eigenlijk geen ruimte heb. Oorhoogte lukt niet (raam). Boxen achter de bank op z'n rug op de grond leggen geeft ook geen bevredigend resultaat.
    hmm.. ga ik nog mee verder.

    Ik ben benieuwd naar ervaringen en experimenten van anderen...

    a3aan
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  2. #2

    Standaard

    Mijn woning is iets ingewikkelde wat betreft zitplaatsen. Sommige zitplaatsen zullen bijna geen surround ontvangen, omdat er op die plekken dominantie is van 1 bepaalde speaker. Ik heb mijn opstelling gemaakt voor de 2,5 zits bank en een stoel zodat er 3 a 4 mensen kunnen genieten van het juiste surround. Helaas zullen de andere 4 zitplaatsen dat niet hebben. Mijn opstelling komt wel overeen met wat jij heb wat betreft richting van de speakers. Ze staan alleen verder achter de bank, ik heb daar nl. geen muur maar het grootste gedeelte van de kamer (L vorm).

  3. #3

    Standaard

    Ik heb een ingewikkelde kamer, met open keuken en trap in de woonkamer. Derhalve is een hoekbank eigenlijk de enige oplossing om een fatsoenlijke zit hoek te maken, die er dus ook staat.

    De fronts staan dus recht tegenover de hoekbank, recht naar voren gericht omdat ze vrij dicht tegen de zijmuur aanstaan en uit zichzelf al een behoorlijke spreiding hebben (+/- 4 meter van de bank).
    De surrounds staan achter de bank, naar de bank gericht, iets boven oorhoogte zodat iedereen wel enigzins surround kan horen.

    Ik ga misschien toch ook eens kijken hoe jouw effect van het naar de muur draaien uitpakt, alhoewel dat qua uiterlijk er natuurlijk wel vreemd uit ziet :wink: .
    [edit] A3aan, ik weet natuurlijk niet waar jouw raam op uitkijkt, maar je zou kunnen overwegen om van dat ondoorzichtige plakfolie erop te doe, zodat je van buiten niet naar binnen kan kijken en dus ook geen speaker ziet staan.
    Of je speaker in je bank inbouwen :wink: [/edit]

  4. #4

    Standaard

    @ Edgar, ik heb een L vorm en er is een erker in het zit gedeelte. Dit kan vreemde vervorming van het geluid veroorzaken. Helaas. Dus ik heb redelijk wat geschoven.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roberto Corleone
    @ Edgar, ik heb een L vorm en er is een erker in het zit gedeelte. Dit kan vreemde vervorming van het geluid veroorzaken. Helaas. Dus ik heb redelijk wat geschoven.
    Ik had het over mijn eigen kamer........

  6. #6

    Standaard

    Ik zit nog eens wat verder te denken over 6.1 of 7.1.
    Zou het geen optie zijn om de 6de en/of 7-de speaker van boven te laten komen, dus aan het plafond te hangen? Dan heb je een mooie spreiding en ben je van het probleem van een steun achter je bank af. Bij 5.1 kun je nog wat spelen met de opstelling zodat er meer spreiding is dan op 1 plek, maar met een 6.1 of 7.1 wordt dat toch wel moeilijk en is er eigenlijk maar 1 goede luisterplek aanwezig. Dan zou het plafond of een hoge sten waarbij de speaker naar beneden gericht wordt volgens mij een zeer goede optie zijn, of niet?

  7. #7

    Standaard

    tja allemaal leuk . aan het plafond
    maar je hebt als het waren front , surround en surround back
    vergeet niet dat de surround back minimaal 2 meter achter je moet zitten om er echt effect mee tekrijgen.
    als je ze boven je aan het plafond hangt ik denk dat dat geen leuk effect geeft ik denk dat hij alles van de surrounds op heeft en dat je dus dan geen enkel idee heb of ze wel meedoen.

  8. #8

    Standaard

    Zo'n raar idee is dat niet om speakers aan het plafond te hangen. Bij Stassen hadden ze ook een opstelling met speakers aan (in het systeem)plafond.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roberto Corleone
    @ Edgar, ik heb een L vorm en er is een erker in het zit gedeelte. Dit kan vreemde vervorming van het geluid veroorzaken. Helaas. Dus ik heb redelijk wat geschoven.
    Ik had het over mijn eigen kamer........
    Ik bedoelde dat jij niet de enige bent met een moeilijke kamer, wat betreft akoestiek. En hoe het in de nabije toekomst gaat worden weet ik al helemaal niet, er zijn nl. verhuis plannen. Waarschijnlijk kleiner en niet meer vrijstaand

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roberto Corleone
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roberto Corleone
    @ Edgar, ik heb een L vorm en er is een erker in het zit gedeelte. Dit kan vreemde vervorming van het geluid veroorzaken. Helaas. Dus ik heb redelijk wat geschoven.
    Ik had het over mijn eigen kamer........
    Ik bedoelde dat jij niet de enige bent met een moeilijke kamer, wat betreft akoestiek.
    AHA :wink:
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roberto Corleone
    En hoe het in de nabije toekomst gaat worden weet ik al helemaal niet, er zijn nl. verhuis plannen. Waarschijnlijk kleiner en niet meer vrijstaand
    da's wel heel erg idd, daar gaan je -5Db luistersessies
    [edit] over speakers aan het plafond, veel mensen hebben niet een dusdanig grote woonkamer dat op de exact juiste afstand van hen speakers kunnen zitten. Meestal staat een bank tegen een muur of raam, met daarachter 2 surrounds. Als je daar dan een 6de speaker recht achter zet mis je het eigenlijke effect van die speaker. Hang je hem echter boven je, heb heb je wel de spreiding van de 6de speaker en volgens mij dus ook het gewenste effect, alleen dan van boven ipv van achter je. Streker nog, als de HT trend goed doorzet en de techniek ook, zou het best eens zo kunnen zijn dat je strax echt nog 2 extra surrounds voor aan het plafond krijgt, en misschien zelfs een centre, zodat niet alleen voor/achter gescheiden wort weergegeven, maar ook boven/beneden. [edit]

  11. #11

    Standaard

    Raam kijkt uit op de straat... dat de kamer ook voor andere zaken dan HT gebruikt wordt is wel een probleem nee, niet echt, maar maakt dit soort dingen wel lastig.
    Ophangen of een hoog tafeltje vlak achter de bank is een optie, maar lijkt mij niet optimaal (idd 2 meter naar achter wel, maar dat zou betekenen de bank (en hele kamerinrichting) 2 meter naar voren schuiven ... praktisch niet haalbaar.
    Zijn er meer mensen die met de ES/EX-boxen hebben ge-experimenteerd? Ik denk b.v. aan boxen op hun rug (bevalt nu niet goed), twee boxen met de achterkant tegenelkaar vlak achter de bank op oorhoogte (zit je er wel vlák voor!!!) (dus van twee boxen een dipool maken). Heeft iemand ervaring met plafondmontage van EX/ES-boxen???
    Citaat Oorspronkelijk gepost door racingduck
    als je ze boven je aan het plafond hangt ik denk dat dat geen leuk effect geeft ik denk dat hij alles van de surrounds op heeft en dat je dus dan geen enkel idee heb of ze wel meedoen.
    Sorry, maar deze zin snap ik niet.
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door A3aan
    Raam kijkt uit op de straat... dat de kamer ook voor andere zaken dan HT gebruikt wordt is wel een probleem nee, niet echt, maar maakt dit soort dingen wel lastig.
    Ophangen of een hoog tafeltje vlak achter de bank is een optie, maar lijkt mij niet optimaal (idd 2 meter naar achter wel, maar dat zou betekenen de bank (en hele kamerinrichting) 2 meter naar voren schuiven ... praktisch niet haalbaar.
    Zijn er meer mensen die met de ES/EX-boxen hebben ge-experimenteerd? Ik denk b.v. aan boxen op hun rug (bevalt nu niet goed), twee boxen met de achterkant tegenelkaar vlak achter de bank op oorhoogte (zit je er wel vlák voor!!!) (dus van twee boxen een dipool maken). Heeft iemand ervaring met plafondmontage van EX/ES-boxen???
    Citaat Oorspronkelijk gepost door racingduck
    als je ze boven je aan het plafond hangt ik denk dat dat geen leuk effect geeft ik denk dat hij alles van de surrounds op heeft en dat je dus dan geen enkel idee heb of ze wel meedoen.
    Sorry, maar deze zin snap ik niet.
    IMHO bedoelt hij dat de plafondspeaker door zijn spreiding de surrounds overruled. Echter, daar zijn weer instellingen op je receiver voor, en bovendien kun je met de hoogte van die speaker spelen, waarmee de spreiding weer beinvloed wordt. Maar misschien kan de racende eend hier zelf even uitsluitsel over geven?

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roberto Corleone
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roberto Corleone
    @ Edgar, ik heb een L vorm en er is een erker in het zit gedeelte. Dit kan vreemde vervorming van het geluid veroorzaken. Helaas. Dus ik heb redelijk wat geschoven.
    Ik had het over mijn eigen kamer........
    Ik bedoelde dat jij niet de enige bent met een moeilijke kamer, wat betreft akoestiek.
    AHA :wink:
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Roberto Corleone
    En hoe het in de nabije toekomst gaat worden weet ik al helemaal niet, er zijn nl. verhuis plannen. Waarschijnlijk kleiner en niet meer vrijstaand
    da's wel heel erg idd, daar gaan je -5Db luistersessies
    [edit] over speakers aan het plafond, veel mensen hebben niet een dusdanig grote woonkamer dat op de exact juiste afstand van hen speakers kunnen zitten. Meestal staat een bank tegen een muur of raam, met daarachter 2 surrounds. Als je daar dan een 6de speaker recht achter zet mis je het eigenlijke effect van die speaker. Hang je hem echter boven je, heb heb je wel de spreiding van de 6de speaker en volgens mij dus ook het gewenste effect, alleen dan van boven ipv van achter je. Streker nog, als de HT trend goed doorzet en de techniek ook, zou het best eens zo kunnen zijn dat je strax echt nog 2 extra surrounds voor aan het plafond krijgt, en misschien zelfs een centre, zodat niet alleen voor/achter gescheiden wort weergegeven, maar ook boven/beneden. [edit]
    Edgar, dat stukje van die trend ben ik dus helemaal niet met je eens. Die verwachtingen zijn er al jaren. Je zou voor de gein eens een pol moeten organiseren wie er een uitgebreidere opstelling dan 5.1 heeft staan. Bijna iedereen (behalve de lucky bastards met een echte thuisbios) zitten toch met een opstellingsprobleem. Je zit altijd wel met de open zijde van je kamer of de ramen. De zesde speaker achter de bank is vaak al een probleem laat staan twee extra voor de 7.1. Dat krijg ik er zelfs thuis niet eens door......
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  14. #14

    Standaard

    Aliebaba, voor wat betreft het opstellingsprobleem heb je (helaas ook voor mezelf ) volledig gelijk.

    Echter, en dat zei ik ook, speakers aan het plafond als 6de en 7de en een eventuele centre voor een extra surround (eventueel boven-)signaal is IMHO dus helemaal niet zo ondenkbaar. Ik had het dus niet over "normale" surrounds voor een 6de en/of 7de kanaal voor achter de bank.

  15. #15

    Standaard

    Edgar,

    Dat is zeker niet ondenkbaar. En ik ben voor: hoe beter/mooier het surround gevoel, hoe groter mijn smile....

    Maar effe de praktische problemen:

    Kabel(goot) over de muur en het plafond, toeter van een speaker halverwege de kamer vlak bij de lamp die ze na lang zoeken eindelijk had gevonden en zo mooi opgaat in de rest van het interieur...(zucht)

    Ik zie het in Nederland, met onze relatief kleine huizen, niet gebeuren.....

    Maar om even terug te komen op deze topic:

    Dit probleem is toch bijna niet op te lossen??? Hoe meer speakers, hoe moeilijker het wordt. Als ik even naar mezelf kijk: Bij een overstap naar 7.1 zou ik de zesde speaker perfect kwijt kunnen op de redelijk diepe vensterbank. De 7e speaker zou dan echter midden in de huiskamer staan.

    A3aan: 7) aangepast surround variant 2
    Deze ga ik zeker een keer proberen!!!
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Aliebaba
    [knip]
    Kabel(goot) over de muur en het plafond, toeter van een speaker halverwege de kamer vlak bij de lamp die ze na lang zoeken eindelijk had gevonden en zo mooi opgaat in de rest van het interieur...(zucht)
    ROFLOL, idd wel waar, maarja onze surrounds hebben we uiteindelijk toch ook de huiskamer in weten te proppen, en onze plafond zijn behalve die lampen toch relatief veel ongebruikt, misschien een mooi idee om daar eens verandering in te brengen?

  17. #17

    Standaard

    op meerdere tests , heb ik gezien dat je de surround backs minimaal 2 meter achter je moet hangen , voor een echt effect.
    1 van die test kwam van thx , ik durf de pioneer van het uitvinden van het bioscoop geluid niet tegen tespreken

  18. #18
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door racingduck
    op meerdere tests , heb ik gezien dat je de surround backs minimaal 2 meter achter je moet hangen , voor een echt effect.
    1 van die test kwam van thx , ik durf de pioneer van het uitvinden van het bioscoop geluid niet tegen tespreken
    Spreek ze gerust tegen :wink:
    Zei doen deze uitspraak waarschijnlijk naar THX normen en die gebruiken niemand van ons thuis.
    Verders kun je je afvragen in hoeverren zei de uitvinders zijn van hetgeen wij allen thuis hebben.
    Kortom, twee meter is mooi maar zeker geen must.

  19. #19
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar

    Echter, en dat zei ik ook, speakers aan het plafond als 6de en 7de en een eventuele centre voor een extra surround (eventueel boven-)signaal is IMHO dus helemaal niet zo ondenkbaar. Ik had het dus niet over "normale" surrounds voor een 6de en/of 7de kanaal voor achter de bank.
    Naar mijn weten hebben ze hier al eens mee geexpirimenteerd maar vond men het niet haalbaar voor de gemiddelde huiskamer.
    Yamaha heeft toen nog een afgeleide daarvan gebruikt door twee speakers voor boven in de kamer te plaatsen dus boven de fronts tegen het plafond.
    Men is er dus wel mee bezig geweest.

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar

    Echter, en dat zei ik ook, speakers aan het plafond als 6de en 7de en een eventuele centre voor een extra surround (eventueel boven-)signaal is IMHO dus helemaal niet zo ondenkbaar. Ik had het dus niet over "normale" surrounds voor een 6de en/of 7de kanaal voor achter de bank.
    Naar mijn weten hebben ze hier al eens mee geexpirimenteerd maar vond men het niet haalbaar voor de gemiddelde huiskamer.
    Yamaha heeft toen nog een afgeleide daarvan gebruikt door twee speakers voor boven in de kamer te plaatsen dus boven de fronts tegen het plafond.
    Men is er dus wel mee bezig geweest.
    Gelukkig ben ik dus niet de enige die er over gedacht heeft, begon al aan mijn eigen geestelijke gezondheid te twijfelen :wink:

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •