De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Receiver 8 ohm, speakers 6 ohm?

    Is het aan te raden om 6 ohmspeakers aan te sluiten op een receiver die 8 ohm leverd?

    Gaarne jullie deskundige advies.

    Al vast bedankt.

  2. #2

    Standaard Re: Receiver 8 ohm, speakers 6 ohm?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door supercop1973
    Is het aan te raden om speakers aan te sluiten op een receiver die 8 ohm leverd en speakers die 6 ohm leveren.

    Gaarne jullie deskundige advies.

    Al vast bedankt.
    Je vraag is onduidelijker dan het onderwerp van je forumdraadje maar als ik het goed begrijp zijn je speakers 6 ohm en je receiver 8 ohm. Ik weet niet wat voor receiver je hebt maar vaak kun je instellen. Heb je de handleiding er al eens op nageslagen?
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  3. #3

    Standaard

    Dat kan altijd, is totaal geen probleem voor de receiver.

  4. #4

    Standaard

    Is inderdaad geen probleem. 4 of 6 Ohm op een versterker van 8 Ohm geeft hoogstens wat zachter geluid per Watt. Andersom (8 Ohm boxen op 4 Ohm versterker) schijnt minder gezond te zijn.
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  5. #5

    Standaard

    ik heb hier ook een vraagje over ik heb een versterker met impedance (6-16) ohm
    kan ik daar 4 ohm speakers aansluiten

    graag een reactie
    alvast bedankt

  6. #6

    Standaard

    Geen probleem. Zie de berichten hierboven...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  7. #7

    Standaard

    k ty
    dus alleen speakers zullen iets zachter klinken
    en er zitten verder geen risco's aan voor mijn versterker

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door A3aan Bekijk bericht
    Is inderdaad geen probleem. 4 of 6 Ohm op een versterker van 8 Ohm geeft hoogstens wat zachter geluid per Watt. Andersom (8 Ohm boxen op 4 Ohm versterker) schijnt minder gezond te zijn.

    Het is net een beetje andersom....
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kuyoshi Bekijk bericht
    k ty
    dus alleen speakers zullen iets zachter klinken
    en er zitten verder geen risco's aan voor mijn versterker
    Het is net andersom om..... speakers met veel weerstand zullen juist zachter klinken en speakers met weinig weerstand harder.... en bij geen weerstand is er kortsluiting en springen de beveiligingen aan.

    Je versterker vraagt speakers met een beetje weerstand...... als je daar speakers met een te lage weerstand op aansluit heb je eerder kans dat de beveiligingen aanspringen, net zoiets als meerdere speakers aansluiten op 1 uitgang, niet echt gezond voor de eindtrappen.

    Als je geen extreme volumes gebruikt zal het nog wel gaan, bedenk wel dat je bij bijvoorbeeld een versterker die bij 8Ohm een dynamisch vermogen geeft van 2x 90 W in stereo hij bij 4Ohm een dynamisch vermogen geeft van 2x 135 W

    Heel simpel gesteld: speakers met een lagere weerstand ontlokken daarmee een hoger vermogen aan de versterker....

    Over dit onderwerp is op het forum nog veel meer informatie te vinden , ik wil er nu niet te diep op ingaan.
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10

    Standaard

    Of je luidsprekers met een lage impedantie(4 Ohm) aan kunt sluiten op een (bij een versterker of receiver ingebouwde) eindtrap is ook vaak afhankelijk van de belastbaarheid en daarbijbehorende gedrag van de luidspreker.

    Bij een luidspreker met een hoge belastbaarheid en een lage impedantie zal de stroomsterkte heviger fluctueren waardoor je een eindtrap nodig hebt die zeer last-stabiel is.

    Of dit bij jou het geval is, kunnen we alleen bepalen wanneer je de specs van de luidspreker (zoals merk, type, belastbaarheid, impedantie, aantal weergevers per luidspreker) en die van de receiver of versterker opgeeft.

    Het komt nl. nog regelmatig voor dat dit soort luidsprekers aangesloten wordt op een versterker/receiver die niet stabiel genoeg is om die luidspreker gecontroleerd aan te kunnen sturen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  11. #11

    Standaard

    dit is de handleiding van mij set staat denk alle informatie in
    http://www.jvc.nl/files/instruction_...t1141-016a.pdf

    Groeten

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kuyoshi Bekijk bericht
    dit is de handleiding van mij set staat denk alle informatie in
    http://www.jvc.nl/files/instruction_...t1141-016a.pdf

    Groeten
    Het kan wel aangesloten worden, maar nogmaals houd het volume redelijk. De set zal heus wel over beveiligingen beschikken, al is het niet de bedoeling dat die te pas en te onpas in beweging gezet worden.

    Ik weet niet welke 4 Ohm's speakers je er op wilt aansluiten, en dat maakt ook niet zoveel uit, speakers hebben namelijk geen constante weerstand. Het wisselt bij de frequentie die weergegeven wordt, ook het volume is van invloed. Wel vraag ik mij af wat de gevoeligheid van die 4 Ohm's speakers is en wat de fabrikant van de speakers aangeeft als ideaal vermogen voor die 4 Ohm's speakers(Gerco gaf dat ook al aan, ideaal vermogen voor speakers komt overeen met de belastbaarheid.)

    Ohm - mbt tot speakers is een behoorlijk complex geheel en niet in een paar regels uit te leggen.


    In dit draadje kun je je ook gaan verdiepen als je er wat meer van te weten wilt komen:

    http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=47396
    Have fun and enjoy your collection

  13. #13

    Standaard

    Beste Kuyoshi,

    Wat ik zo uit de handleiding kan opmaken, levert jou HT set 50 Watt RMS bij 6 Ohm.
    Bij gebruik van bijv. full range speakers (met ook nog eens een verkeerde impedantie) met een aardige belastbaarheid zou je versterker wel eens heel makkelijk kunnen gaan "clippen" ( Clippen: zware vervorming, de golfvorm van de muziek wordt aan boven- en onderkant afgevlakt. Erg slecht voor je luidsprekers (spreekspoel kan verbranden).
    Je kunt je het beste houden aan de waarden die op de achterzijde bij de luidsprekersaansluitingen aangegeven zijn (bijv. 6 - 16 / 4 - 8 Ohm of iets dergelijks)

    Veelal worden deze sets geleverd met luidsprekers waar het versterkergedeelte op afgestemd is (of andersom )

    Gr. BillyGates.
    Laatst aangepast door Billy Gates : 02-03-2008 om 18:26

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •