Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 86 worden weergegeven.
  1. #51

    Standaard

    Spock's Beard is inderdaad anders en dat is zeer betreurenswaardig. Transatlantic hield het ook voor gezien na twee albums, wat misschien nog wel erger is. Maar gelukkig maakt Neal Morse nog steeds zeer goede solo albums. Als je langs de haleluja praise the lords boodschappen heenkijkt, vind je vaak nog steeds geniale stukken muziek, die voor mij duidelijk aangeven dat Neal Spocks Beard was en niet anders.

    Of Dream Theater wat anders is, misschien, ik vraag me alleen af wat dan ? Wat er dan z anders aan is ? Je moet niet vergeten dat al deze bands voor een groot deel teruggaan naar dezelfde roots. An alle progressieve rock van zo ongeveer na 1980 liggen Pink Floyd, Genesis,Yes, ELP, King Crimson, Camel, Queen en Van Der Graaf Generator ten grondslag. En dit is zelfs in Dream Theater goed hoorbaar. Denk alleen maar aan het idee om zich ook te scharen onder de groten en een conceptalbum te maken of de lengte van nummers. Maar ook meer directe invloeden, wanneer je naar het nummer Octavarium luistert hoor je bijvoobeeld hetzelfde riedeltje als Genesis gebruikt in In The Cage. En op zich is het laten inspireren door andere bands totaal niet progressief, maar juist het tegenovergestelde. Je kunt je dan ook afvragen of de Prog bands van na de jaren 80 uberhaubt ooit wel prog. geweest zijn. Wat de betekenis van het woord inpliceert juist heel wat anders. Wanneer je bijvoorbeeld naar de Flower Kings luistert hoor je Yes en Genesis. Wanneer je naar Pendragon luistert hoor je Pink Floyd, Wanneer je naar Porcupine Tree luistert hoor je Pink Floyd. Wanneer je naar Anekdoten luistert hoor je King Crimson, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook al zijn dit nog de bands die zich orgineler hebben geprofileerd dan vele andere bands.

    Van mij mogen ze ook inderdaad wel weer wat minderen in hardheid. Ik denk ook dat ik dat er storend vond aan Six Degrees en Train Of Thought. Ik las ergens een slogan 'Scenes from a memory : the conceptalbum, Six Degrees : The double album, Train Of Thought : The metal album, Octavarium : The Progressive Album. Alleen jammer dat het niet het progresief is waarop ik had gehoopt. Ik denk dat het veel uitmaakt hoe je tegen DT aankijkt, van welke achtergrond je komt. Ik kom vanuit de Prog. dus ik vind juist dat ook erg aantrekkelijk in hun muziek, maar als je van de metal kant komt, lokt dit uiteraard heel erg.

  2. #52

    Standaard

    gelukkig bestaat niet heel dvd.nl uit muzikale neanderthalers.
    doet me deugd prog geleuter te lezen, keep it up
    Live Long and Prosper

  3. #53

    Standaard

    Gelukkig inderdaad niet. Ik was ook erg verbaasd om zoveel verwijzingen te lezen. Pain Of Salvation, Spocks Beard, blijkbaar bestaan echte muziekliefhebbers dus toch nog.

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door EVO
    gelukkig bestaat niet heel dvd.nl uit muzikale neanderthalers.
    doet me deugd prog geleuter te lezen, keep it up
    Ja ik had dat niet verwacht, ik vind het wel jammer want al mijn vrienden luisteren naar andere muziek en als ik tegen mensen zeg naar wat voor soort muziek ik luister, kijken ze me raar aan. Als de band niet bekend is, moet ie wel erg slecht zijn.

  5. #55

    Standaard

    Dus jij wilt zeggen dat je Octavarium en Train of Thougt niet hard genoeg vindt?
    Ja oke, TOT was aardig hard, maar Octavarium vond ik nou niet bepaald hard(Maar wel een superalbum).

    Maar ik hoop gewoon dat ze weer een soort Scenes From A Memory maken.
    gelukkig bestaat niet heel dvd.nl uit muzikale neanderthalers.
    doet me deugd prog geleuter te lezen, keep it up
    Dit luister ik trouwens allemaal(voor de geintresseerde )kwa prog:

    Liquid Tension Experiment
    Dream Theater
    Pain Of Salvation
    Symphony X
    Stratovarius
    Transatlantic
    Dragonforce |Niet echt heel geweldig Power/Speed metal|
    John Petrucci
    Sonata Arctica

  6. #56

    Standaard

    Ik ben met twee vrioenden 5 jaar lang een radioprogramma gedaan voor de locale radio, dus er ging heel wat heen en weer tussen ons. Ook omdat we veel van de maatschappij kregen, of de bandleden zelf. Zo ben ik heel wat moois tegengekomen, maar ook de grootste bagger. Dus gelukkig waren mijn vrienden uit hetzelfde hout gesneden, en degenen die dat niet waren, werden snel blootgesteld aan een grondige culturele heropvoeding, en dat hielp meestal wel.

    Maar over het algemeen heb je wel gelijk. Het is nou eenmaal geen scene van lekkere bekkies en commercieel scoren. Maar meestal doodsaaie ongelofelijk goede muziekanten die de muziek voorop zetten en dan pas het succes. En hopelijk blijft dat ook zo.

    Ook al zit ik nu niet meer in de scene als vroeger, er zijn nog steeds verschillende bands die ik probeer te volgen. Maar sommige albums worden nooit meer geevenaard. Denk aan The Wall, The Lamb Lies Down On Broadway, Close To The Edge, In The Court Of The Crimson King, maar ook Subterranea, Amused To Death en Images And Words.

  7. #57

    Standaard

    sinds 1985 ben ik met prog.symfo/rock/metal bezig, en in m'n meest fanatieke periode was ik mede oprichter van Background Magazine, waar ik 6 jaar bij in de redactie gezeten heb.
    Totdat de overkill aan prog rock toesloeg...
    Na een jaar ben ik het weer gaan luisteren, en het is er alleen maar beter op geworden
    Live Long and Prosper

  8. #58

    Standaard

    Dat blad heb ik wel eens gelezen, maar gaf toch altijd wel de voorkeur aan SI magazine, of hoe het nu heet IO pages. Ik begon mijn tijd in 1992, en ben eigenlijk nooit opgehouden, maar heb sinds 2000 wel ontzettend geminderd. Gelukkig wel, want alles bijhouden is gewoon niet te betalen, maar ook niet te behappen qua concerten.

    Ik heb bijna alles wat ik wilde zien (op Rush, ELP en Journey na) wel gezien, alleen niet altijd in de juiste bezetting. Heb de meeste klassiekers wel thuis. Op een gegeven moment geloof je het allemaal wel. Dit jaar had ik nog even een licht hoogtepuntje toen ik The Musical Box, The Lamb zag opvoeren. Een grote droom die in vervulling ging. Nu nog een keer een perfecte uitvoering van The Wall, Wish You Were Here & Animals, ook al vraag ik me af og het ooit het kwijlgehalte van het 2002 Roger Waters concert kan evenaren, wat voor mij toch wel het absolute hoogtepunt was in mijn hele leven.

    Wat ik nu doe is een beetje varen op oude glorie en zo heel af en toe koop ik nog eens wat nieuws. Ik wacht nog op de Nw Pendragon, bijvoorbeeld, en wat andere bands, maar met de meesten heb ik de hoop al lang opgegeven. Dream Theater leek een tijd ook die kant op te gaan. Maar sommige nummers van Octavarium waren uiteindelijk best sterk.

  9. #59

  10. #60

  11. #61

    Standaard

    Dit vind ik dus echt een beetje circus muziek!

    Ongelooflijk knap gespeeld allemaal, maar tegelijkertijd zeer
    banaal en potsierlijk.

    En die zang is ook op CD niet om aan te horen.

  12. #62

    Standaard

    Dan hou je dus gewoon niet van progrock.

  13. #63

    Standaard

    Ook prog (het is soms erg moeilijk te bepalen wat wel en wat niet) is nog steeds ongelofelijk breed. Eigenlijk is het een ontzettend uitgekauwd begrip dat helemaal niets meer betekent. Maar ik zou daar makkelijk tegenin kunnen werpen dat prog moet worden verstaan in de trand van Pink Floyd, Genesis, Yes, King Crimson & Marillion, en dan valt dit nummer voor een groot deel buiten de scene waardoor het niet uitmaakt of de persoon van prog houdt of niet.

    Smaken verschillen, de een heeft meer met prog metal, de ander meer met classic rock, symfonische rock, Jazzrock, het maakt allemaal niet uit, ieder zijn meug.

  14. #64

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Vampire Hunter D
    Dan hou je dus gewoon niet van progrock.
    Prog rock staat toch voor progressieve rock muziek?

    Ik vind Dream theater nou niet echt progressief.
    Het is alleen maar ingewikkeld, de muziek en sound op zich zijn
    zeer ouderwets en conventioneel.

  15. #65

    Standaard

    Nou ja de heren hebben zich duidelijk wel laten inspireren door de grondleggers van de progressieve muziekstroming. De invloeden van Pink Floyd, Yes of Genesis zijn echt niet van de lucht. Dus wat dat betreft.

    Progressieve muziek is dan vaak ook juist niet progressief, maar eerder dogmatisch. Progessieve muziek moet je dus wel ironisch opvatten.

  16. #66

    Standaard

    Jullie zouden ook eens naar Anathema moeten luisteren. Zeer de moeite waard onder de Prog liefhebbers. Ben pas geleden naar het concert geweest van Porcupine Tree in Paradiso en daar zat Anathema in het voor programma. Ik vond het zo goed dat ik dezelfde week hun laatste cd heb gekocht.

  17. #67

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Daniel1974
    Nou ja de heren hebben zich duidelijk wel laten inspireren door de grondleggers van de progressieve muziekstroming. De invloeden van Pink Floyd, Yes of Genesis zijn echt niet van de lucht. Dus wat dat betreft.

    Progressieve muziek is dan vaak ook juist niet progressief, maar eerder dogmatisch. Progessieve muziek moet je dus wel ironisch opvatten.
    Zo kun je alles wel ironisch opvatten, maar volgens mij bedoelen ze met
    prog rock toch echt wel progressieve en dus "vernieuwende" rock muziek,
    voor zover dat nog mogelijk is heden ten dage.

    Progressief betekent voor mij toch vooruitstrevend, z'n tijd vooruit, een voorbeeld
    voor anderen, nieuw, origineel.

  18. #68

  19. #69

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Vampire Hunter D
    http://www.ayreon.com/streamofpassion/download/passion.wmv


    Dit dan ?
    Ayreon vind ik wel O.K. omdat ik Arjan Lucassen min of meer
    persoonlijk ken.

    Een maat van me heeft een studio en werkt veel met Arjan samen
    aan de Ayreon projecten en mixt ook zijn live optredens.

  20. #70

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Vampire Hunter D
    http://www.siegeseven.com/weight.mp3

    Wat vinden jullie hiervan ?
    Ik vind het geweldig !
    oeh, da's lang geleden
    ik dacht dat die band allang gestopt was...
    ik kocht in '88 hun 1e cd, een soort super technische metal, alleen die zanger mochten ze meteen eruit kicken...vreselijk!

    later nog een paar cd's van gekocht, maar een beetje weggeebt...
    dat sowiso iemand die band nog kent

    maar, die mp3, klinkt weer lekker
    ben blij dat ze een betere zanger hebben, zeker het overwegen waard iig.
    Live Long and Prosper

  21. #71

    Standaard

    Sieges Even is idd. lang uit de picture geweest.
    Vorig jaar hebben ze nog in Amstelveen een concert gegeven.......was echt geweldig !
    De nieuwe CD komt morgen uit...........heb 'em al in bestelling. Zanger is inderdaad geweldig. Komt uit Nederland trouwens, Arno Menses :wink:

  22. #72

    Standaard

    Anathema is inderdaad erg goed. Dit wil zeggen alles van na Eternity, want toen gingen het een stuk minder heftig worden, of met andere woorden meer in de prog richting. Ook al kon ik de cd daarvoort The Silent Enigma ook nog wel warderen. Maar inderdaad Eternity, Judgement en A Fine Day To Exit (vooral het ´wel zeer Pink Floyd achtige´ laatste nummer is ontzettend goed.

  23. #73

    Standaard

    Leuke discussie die van de DT Live at Budokan DVD is veranderd tot een discussie over Prog Rock.

    Zelf ben ik al vanaf "When Dream and Day Unite" fan van DT, heb ze al vaak live gezien en sta over 1 1/2 week dan ook twee keer in de HMH te Amsterdam. There is nothing better than the real thing

    Anathema heb ik gezien in het voorprogramma van Porcupine Tree in Paradiso en eerlijk gezegd vond ik er niks aan. Dat lag misschien aan het belabberde geluid, maar de band maakte op mij geen enkele indruk.

    Porcupine Tree gaat overigens een DVD opnemen van de komende tour in de USA en volgens de berichten gaat dat er erg mooi uitzien (zie http://www.porcupinetree.com/news.cfm).
    "Respect please, for I am Costanza, Lord of the Idiots" George Costanza, Seinfeld

    My Collection:
    http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Anorak

  24. #74

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Anorak
    en sta over 1 1/2 week dan ook twee keer in de HMH te Amsterdam. There is nothing better than the real thing
    Same here! En ook naar Porcupine tree in December en Stream of Passion in Januari.

    Kan niet wachten!

  25. #75

    Standaard

    Weet iemand of Ayreon- The Human Equation in boekenkaft L.E nog ergens te verkrijgen is?

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •