De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard The Merchant of Venice (2005)

    Met, jawel, AL PACINO!!!

    In America, natuurlijk, al weer een tijdje uit...

    Goeie beoordeling tot dusver!

    http://www.imdb.com/title/tt0379889/

  2. #2

    Standaard

    lijkt me een erg goede film. de trailer is erg mooi
    En Pacino is natuurlijk altijd goed
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  3. #3

    Standaard

    Ik twijfel welke te gaan kijken "Jarhead" of "Merchant of Venice"... Ik dvd.nl ff raadplegen. Kom ik hier terecht... Nauwelijks nog berichtjes... Eens kijken wat er over Jarhead staat. En waar ik dan voor kies...

  4. #4

    Standaard

    Best een mooie film (heb 'm overigens al maanden op DVD) en Pacino is weer eens top. Ik houd alleen niet zo van die Shakespeare dialogen die hier dus ook letterlijk in oud-Engels worden uitgesproken.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Best een mooie film (heb 'm overigens al maanden op DVD) en Pacino is weer eens top. Ik houd alleen niet zo van die Shakespeare dialogen die hier dus ook letterlijk in oud-Engels worden uitgesproken.
    Is dat de hele film zo? Ik heb de eerste 15 minuten gezien en toen toch maar geswitched naar Jarhead...

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rkrijger
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lex v/d Moolen
    Best een mooie film (heb 'm overigens al maanden op DVD) en Pacino is weer eens top. Ik houd alleen niet zo van die Shakespeare dialogen die hier dus ook letterlijk in oud-Engels worden uitgesproken.
    Is dat de hele film zo? Ik heb de eerste 15 minuten gezien..
    Ja, dat gaat de hele film door. Ik werd er een beetje moe van eerlijk gezegd.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rkrijger
    Ik twijfel welke te gaan kijken "Jarhead" of "Merchant of Venice"... Ik dvd.nl ff raadplegen. Kom ik hier terecht... Nauwelijks nog berichtjes... Eens kijken wat er over Jarhead staat. En waar ik dan voor kies...
    Niks kiezen , ik heb ze beide in de bios gezien afgelopen week. Beide aanraders. Totaal verschillende films, dus vergelijken en dan kiezen is onzin. Maar aangezien dit topic over The Merchant of Venice gaat: mooie film, mooie plaatjes en vooral hele mooie praatjes. Ik heb werkelijk genoten van het bloemrijke oude Engels (wat volgens mij nog steeds gemoderniseerd was, maar het werkt). Pacino doet waar hij goed in is, ingetogen afwisselen met tieren, en ook dat is genieten.

  8. #8

    Standaard

    Misschien dat ik hem nog eens een kans geef. Ik vind Pacino een goed acteur en Jeremy Irons een schitterende stem heeft en heel mooi Engels kan praten...

  9. #9

    Standaard

    Lijkt deze film niet een klein beetje op de filmdocu ''Looking for Richard'' van/met Al Pacino of is de enige vergelijking dat het ook over Shakespear stuff gaat?
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  10. #10

    Standaard

    Voor zover ik weet is dit effectief een film, terwijl LFR een film/docu was. Niet echt hetzelfde dus.

  11. #11

    Standaard

    The Merchant of Venice - Michael Redford (2004)

    "If you prick us, do we not bleed? If you tickle us, do we not laugh? If you poison us, do we not die? And if you wrong us, shall we not revenge?"

    horen we Shylock zeggen, een grandioze Al Pacino die zijn beste vertolking sinds Michael Manns magistrale 'The Insider' aflevert. Redfords 'The Merchant of Venice' is een Shakespeare-adaptatie die het verhaal eindelijk nog eens in zijn oorspronkelijke context situeert, en dit is een hele sterke keuze voor dit Shakespeare-verhaal. Het stelt Redford in staat om religieuze spanningen te behandelen en een link te leggen met het heden, zonder dat de film gebukt gaat onder de nodige controverse. En toch is 'The Merchant of Venice' na al die eeuwen nog brandend actueel.
    Shakespeares stuk zelf staat ook nog altijd als een huis. Het verhaal is interessant, intens, grappig en ontroerend, en Shakespeares dialogen verheffen het Engels tot een pure kunstvorm. De stroom poezie is in één kijkervaring moeilijk te vatten (een onmogelijke Nederlandse vertaling werkt dit alleen maar in de hand), maar o, wat kan taal toch mooi zijn! Wat me eens te meer is opgevallen, is het feit dat Shakespeares stukken na al die eeuwen niet alleen mooi zijn, maar ook nog een even efficient effect hebben. De 'rechtbankscene' in deze film/theaterstuk behoort tot het sterkste in zijn soort, en Shakespeares 'onliners' zijn bij vlagen zo geniaal dat ze, na al die eeuwen, zelfs de Tarantino-dialogen qua scherpte met gemak evenaren.
    Maar goed, dat Shakespeare kon schrijven is een open deur intrappen, interessanter is of 'The Merchant of Venice' ook een goede film is geworden. Wel, ja, absoluut. De film begint wat moeizaam en het is toch altijd even wennen aan het taalgebruik, maar na een twintigtal minuten ga je er helemaal in op. Redford heeft van zijn film een klein pareltje gemaakt, met een oogstrelende cinematografie, prachtige decors en kostuums en een dito muziekscore van de door Stanley Kubrick al zo geliefde Jocelyn Pook. Filmisch is deze Shakespeare dus prachtig, maar het hoogtepunt vormt natuurlijk de aanwezigheid van Al Pacino. De man staat bekend om zijn intens, groots en theatraal acteerwerk, en wat leent zich daarvoor beter dan een Shakespearestuk. Pacino is intens, en het is een waar genot om al die dialogen uit zijn mond te horen ratelen: er zijn denk ik maar weinig acteurs die de rol van Shylock zo intens en overtuigend naar het witte doek kunnen vertalen. Bovendien weet Pacino zijn personage nog een emotionele impact mee te geven ook: ondanks het feit dat Shylock geen lieverdje is, leef je als kijker toch intens met hem mee. Een waar genot, en laten we hopen dat we Al wat meer van deze acteerprestaties zien afleveren.

    Persoonlijk vind ik Julie Taymors onderschatte en wat vergeten 'Titus' nog altijd de beste en knapste Shakespeareverfilming van de laatste jaren, maar 'The Merchant of Venice' is een puike film, gebaseerd op een dito theaterstuk. En Al Pacino "If you prick us, do we not bleed? If you tickle us, do we not laugh? If you poison us, do we not die? And if you wrong us, shall we not revenge?" horen zeggen, is natuurlijk op zich al een bioscoopbezoekje waard.

    Een wat stilletjes voorbijgevlogen film, maar een aanrader: 8/10
    YMDB - Mijn Top 20

    I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
    David Lean

  12. #12

    Standaard

    M.b.t het zogenoemde Oud-Engels van Shakespeare; de goede man schreef wat in de literatuur aangeduid wordt als Modern Engels - Oud-Engels is absoluut niet te lezen/verstaan zonder enige training, met tegenstelling to het Moderne Engels van bijvoorbeeld Shakespeare. Voorbeeldje Oud-Engels uit het welbekende Beowulf:

    "Hwæt! We Gardena in geardagum þeodcyninga þrym gefrunon hu ða æþelingas ellen fremedon."
    Juist.

  13. #13

    Standaard

    Heeft iemand toevallig een idee wanneer dit op dvd verwacht wordt in Nederland? ik vond de film fantastisch en wil hem graag nog eens bekijken.
    "Blessed are the meek for they shall inherit the earth" - Al Swearengen

  14. #14

    Standaard

    Net gezien, viel me zeker niet tegen, maar de Shakesperiaanse dialogen in Oud-Engels zijn soms wat lastig te volgen. Wel subliem acteerwerk, met name van Pacino, maar Irons en Fiennes zijn ook erg goed
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  15. #15

    Standaard

    Ik kwam de Blu-ray vandaag tegen in de winkel. Volgens mij was die nog niet zo lang uit. Meteen maar meegenomen want dit is een heel aardige Shakespeare-verfilming.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard B. Bekijk bericht
    Ik kwam de Blu-ray vandaag tegen in de winkel. Volgens mij was die nog niet zo lang uit. Meteen maar meegenomen want dit is een heel aardige Shakespeare-verfilming.
    Was door DFW al eerder op Blu-ray uitgebracht, maar is nu in de Prestige Collection opnieuw uitgebracht met DVD. Zelf ook afgelopen zaterdag gekocht, evenals Driving Miss Daisy (ook in de Prestige Collection) die wel voor de 1e keer op Blu-ray is verschenen.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •