De resultaten 1 tot 20 van 20 worden weergegeven.

Discussie: IMDB als graadmeter

  1. #1

    Standaard IMDB als graadmeter

    Vaak neem ik IMDB als graadmeter, soms heel soms krijgt een film een cijfer waardoor ik op het verkeerde been gezet wordt.

    Neem nu LOTR op zich hou ik wel van dat genre dus een 9.0 en toen de nr1 op IMDB gaf mij toch veel hoop ............ BANG wat viel dat tegen

    Net ff "Thir13en Ghosts" gezien, IMDB cijfer 5.2, dat wordt dan een bagger horror denk ik dan, nah ja niks te doen vanavond dus toch maar ff opgezet, WOW deze film ruled en was zeker spannend en redelijk "eng" echt een hele goede horror, ik geef hem een 7.9

    Iemand zelfde soort ervaringen met recenties ?

  2. #2

    Standaard

    Smaken verschillen en over smaak moet getwist worden.

    Over het algemeen is de ranglijst op IMDB een redelijke indicatie, maar niet waterdicht. Ik vind dat nieuwe films pas in de ranglijst moeten worden opgenomen na een bepaalde periode. De hype is dan voorbij en de film wordt wat meer op z'n werkelijke waarde geschat.

    LOTR is een goed voorbeeld hiervan. Jouw mening over deze film is intussen wel bekend. Ik denk daar anders over, want ik vind het wel een goede film. Maar niet de onbetwiste nummer 1 in de ranglijst. De huidige positie is te veel gebaseerd op hype en op impulsieve beoordeling.

    Daarnaast spreken bepaalde films 'het grote publiek' nu eenmaal niet aan. Deze zullen niet gauw in de top van de ranglijst komen, hetgeen absoluut niets zegt over hun kwaliteit. Voor zover je die al objectief zou kunnen meten.

    Overigens valt het me op dat je bij de recensies door de lezers alleen de positieve ziet. Dus ook van films die over het algemeen minder scoren bij de bezoekers kun je van tijd tot tijd laaiend enthousiaste recensies lezen.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  3. #3

    Standaard

    Als ik naar de sneak ga .. .kijk altijd ff op IMDB wat voor film ik kan verwachten.

  4. #4

    Standaard

    Als ik naar de sneak ga .. .kijk altijd ff op IMDB wat voor film ik kan verwachten.

    Dat moet je me ff uitleggen, volgens mij weet je namelijk niet wat er speelt "SNEAK"

  5. #5
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Ik las ergens op het forum de naam van een website waar je kon zien wat er speelde in de sneak.
    ...
    Heb even rondgekeken en vond in deze thread de naam van de URL:
    www.sneakpoint.nl

  6. #6

  7. #7

    Standaard

    Sommige mensen hebben connecties. Anderen kunnen terugvallen op beleefd vragen/smeken/dreigen bij de plaatselijke bioscoop. Maar daarnaast kun je ook op http://www.sneakpoint.nl/ kijken.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  8. #8

    Standaard

    cool, ik ging namelijk nooit meer na de senak na een paar keer echt een vreselijke film gezien te hebben

  9. #9

    Standaard

    Het cijfer op IMDB zegt mijns inziens helemaal niets!
    (Zie ook verhaal hierboven)
    Wat wel iets zegt zijn de user comments en dan vooral de positieve en negatieve die aangeven waarom of waarom niet. Als je deze er uit pikt en daar je eigen conclusies uittrekt kom je meestal een aardig end op weg voor een beoordeling vooraf.
    Helemaal waterdicht wordt het nooit, want zelfs in je "eigen" genre zitten films die je om wat voor reden dan ook niet trekt.
    Kijk ook altijd even naar:
    • De acteurs/actrices
    • De regisseur/producent (bruckheimer bv )
    • Synopsis
    • External reviews
    • en trivia (Dit omdat daar wel eens genoemd wordt waarom een bepaalde keuze is gemaakt in de film, andere regisseur, andere actrice, verkort of juist verlengd voor rating)
    Mijn begrotingstekort
    Co-Star Trader
    Safe Trader

  10. #10

    Standaard

    Hè ... ik snap niet dat film freaks niet weten dat er een website is waar je de sneak kan zien. Dat was het eerste wat in me op kwam toen ik dacht ik ga is naar de sneak. ... maar ja .

    ik ga nu al 2 1/2 jaar ellke week naar de sneak .. er zijn al vele verschillende sites geweest waar je het kon bekijken ... tegenwoordig is er nog maar één site die continu up-to-date is.

    en die wordt nu al meerdere keren genoemd op dit forum.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mark t
    Over het algemeen is de ranglijst op IMDB een redelijke indicatie, maar niet waterdicht. Ik vind dat nieuwe films pas in de ranglijst moeten worden opgenomen na een bepaalde periode. De hype is dan voorbij en de film wordt wat meer op z'n werkelijke waarde geschat.
    LOTR is een goed voorbeeld hiervan.
    American Beauty was er ook zo een. Die klom ook heftig naar boven om dan geleidelijk terug wat af te zakken. Duidelijk het hype-effect dat wegebt.
    Die wachtperiode is een goed idee maar ik weet niet hoe dat zit met releasedatums in bvb. niet-Westerse landen en of die er al toe doen...
    Ik vind de IMDB-quotering een meer dan goede richtlijn - op het moment de beste cijferquotering alleszins.

    [B]
    Daarnaast spreken bepaalde films 'het grote publiek' nu eenmaal niet aan. Deze zullen niet gauw in de top van de ranglijst komen, hetgeen absoluut niets zegt over hun kwaliteit.
    Juist. Er zitten trouwens heel wat minder bekende films in de IMDB die een hoog cijfer hebben maar door te weinig stemmen niet voorkomen in de Top 250. Bij dat soort films zegt zo een quotering al heel wat over de inhoud, vind ik. De Top 250 is leuk om eens te bekijken maar ik hecht meer belang aan de afzonderlijke scores (die komen trouwens niet noodzakelijk overeen met de score die de film heeft in de Top).

  12. #12

    Standaard

    Voor nieuwe films is IMDb inderdaad niet echt een goede graadmeter. Ze zouden beter het aantal stemmen of zoiets mee moeten laten wegen in de beoordeling en de uiteindelijke plaats in de lijst. Maar dat zie je hier bij dvd.nl ook. Daar kreeg bijvoorbeeld Shrek ook door de eerste 10 stemmers gemiddeld een 9 punt zoveel. Intussen is die wel wat gezakt en daardoor op een plek terecht gekomen die beter bij de film hoort.
    Maar op zich is IMDb wel redelijk indicatief vanwege het al eerder op dit forum aangehaalde 'regressie naar het gemiddelde'. Iets wat bijvoorbeeld vergelijkbaar is met jury-waarderingen bij schansspringen of zo. Daar wordt de hoogste en de laagste waardering niet meegewogen voor het gemiddelde, zodat het uiteindelijke gemiddelde een wat beter beeld geeft. Bij IMDb gebeurt iets vergelijkbaars. Als ik nu The Godfather een 10 geef, dan heeft dat niet zoveel invloed, aangezien er al tienduizenden keren op die film gestemd is. Dus hoe meer stemmen, hoe 'betrouwbaarder' het cijfer.
    Ash nazg durbatuluk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakataluk, agh burzum-ishi krimpatul

  13. #13

    Standaard Referentie

    Ik gebruik de IMDB puur als referentie voor informatie , ik let nooit op de waarderingen . Het zal mij toch aan mijn R**T roesten wat een ander van een film vind , dat is toch puur subjectief

    Ik heb gisteren nog de film "The Darwin Conspiracy" online gekocht , die helemaal de gond in wordt geboord . Top 100 slechtste films aller tijden... boeien...
    Born in Lust turn to Dust , Born in Sin come on In.

  14. #14

    Standaard

    IMDB geeft, wat al eerder is genoemd, bij de oudere films een aardig goeie indicatie hoor. Ik ben het 9 van de 10 wel eens met de IMDB. Want als zo'n beetje 1000 mensen een film beoordelen met een 7 vind ik dat zwaarder wegen dan dat iemand zegt ik geef een 9 voor de film. IMDB geeft gewoon een gemiddelde wat wel aardig klopt. En dat je het af en toe niet mee eens bent dat heb ik ook, maar als je kijkt naar de top20 van de beste films vind ik dat daar geen verassingen bijstaan. Dus het klopt wel aardig goed vind ik zelf. En trouwens IMDB gebruik ik ook als naslagwerk, zoals welke prijzen een film heeft gewonnen, informatie over acteurs en noem maar op.
    We all have nightmares to remind ourselves who we really are
    Leonard Shelby
    Art-House

  15. #15

    Standaard Re: Referentie

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Cenobite
    Ik gebruik de IMDB puur als referentie voor informatie , ik let nooit op de waarderingen . Het zal mij toch aan mijn R**T roesten wat een ander van een film vind , dat is toch puur subjectief
    Ik zou het heel graag met je eens zijn, maar hoe kies je dan uit die 334.000 films die ongeveer zijn gemaakt tot nog toe? In de veronderstelling dat je niet naar alles kunt kijken, moet je toch een selectie maken... je ergens op baseren?

  16. #16

    Standaard Re: Re: Referentie

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Louis Bouduin


    Ik zou het heel graag met je eens zijn, maar hoe kies je dan uit die 334.000 films die ongeveer zijn gemaakt tot nog toe? In de veronderstelling dat je niet naar alles kunt kijken, moet je toch een selectie maken... je ergens op baseren?

    Ik heb een lijst met favoriete acteurs en daarvan kijk ik op IMDB wat voor films ze gemaakt hebben , en wat er beschikbaar is op DVD ( en soms VHS ... oehhh vloeken in de kerk ) .
    Born in Lust turn to Dust , Born in Sin come on In.

  17. #17

  18. #18

    Standaard

    Trouwens je kan op IMDB ook bij de film op de sterretjes klikken dan zie je de percentages achter de cijfers 1 t/m 10 staan. Dat vind ik zelf wel een aardige graadmeter
    We all have nightmares to remind ourselves who we really are
    Leonard Shelby
    Art-House

  19. #19

    Standaard

    Ik vind IMDB wel een redelijk betrouwbare graadmeter. De weging die ze gebruiken lijkt aardig rekening te houden met de 'kwaliteit' en lange termijn-populariteit van een film: een 'hit van de week' zal niet zo snel de volgorde van de rangschikking door de war schoppen.

  20. #20

    Standaard

    Om eerlijk te zijn kijk ik dus nooit op imdb. Als ik daar 1 keer per maand kom is het gewoon al echt vaak .

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •