De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard advies gevraagd multimedia voor nieuwbouwwoning

    Hoi,

    Ik ga binnekort een nieuwbouwwoning zetten.
    Nu had ik graag wat multimedia-advies gehad.
    Hier zijn mijn voorlopige plannen:
    mmk =multimediakast
    tr=technische ruimte
    de living is 8 op 5,60 meter
    http://www.jv104.easynet.be/bened2.png

    Het kan ook zijn dat de dubbele deur zo komt:
    http://www.jv104.easynet.be/bened1.png

    Zijn de plaatsen van de boxen die ik getekend heb in orde? Bestaan er potten die in de muur kunnen ingebouwd worden waar ik boxen, in kwijt kan.Deze plaats moet ook dienen om mensen te ontvangen,en ik wil niet dat de mutimedia overweldigend aanwezig is.
    Er zou een plasmatv tegen de muur komen. Ik zou daaronder een opening laten waar de dvdspeler en stereo componenten in kunnen(in kastje in hobbyruimte). Eventueel ook een opening voor de subwoofer.

    In de keuken heb ik een multimediakast voorzien.Hierin wil ik een lcd-tv met een redelijk formaat voorzien, is het mogelijk om met redelijk comfort hier ook een pc op aan te sluiten.

    Ik zoek ook een coaxversterker te zetten in de garage om heel het huis van tv te voorzien.Zou ik ineens 2 x coax naar de plaats van de tv trekken? Ik denk aan bijvoorbeeld 2 tuners als dvdrecorder en videorecorder.
    Andere tips voor een nieuwbouwwoning zijn ook welkom.

    groeten
    achaos

    MODERATOR EDIT: Welkom op 't forum. Gelieve afbeeldingen te beperken tot max. 550 pixels breed.

  2. #2

    Standaard

    Tip 1) Calibreer je scanner, dan ziet je afbeelding er minder schokkerig uit.
    Tip 2) Gezien het formaat huis is geld beschikbaar, laat overal waar je kan loze leidingen aanleggen, altijd handig voor wat voor kabel dan ook.
    Tip 3) Kijk of er in de vloer en eventueel vanuit de vloer de muur in loze leidingen kunnen komen op de plaatsne waar je je speaker wilt hebben, is het mooist en scheelt achteraf wegwerken.
    Tip 4) Let op de plaatsing van stopcontacten, zodat je niet achteraf met verlengsnoeren zit te klieren.
    Tip 5) Probeer voor de multimedia 1 aparte groep te krijgen in je meterkast, heb je de minste kans op storingen.
    Tip 6) Kijk of eventuele extra aansluitingen die je wilt hebben nu al gerealiseerd kunnen worden.
    Tip 7) Als je onopvallende speakers wilt die niet te dominant aanwezig zijn, maar wel af en toe ook toch echt geniet van een HT id een en dezelfde ruimte, kijk eens naar naaldzuilen of de duurdere satteliet sets. Naalzuilen (bijv. Magnat Needle) zijn realtief aanvoudig met een plant weg te werken, maar kunnen wel behoorlijk duidelijk aanwezig zijn qua geluid als je dat wilt.
    Tip 8) Ik denk dat speakers in de muur inbouwen leuk is voor een winkel ofzo, maar als je er thuis ook echt wilt van genieten zou ik dat niet doen.

    Dat was het even snel.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    Tip 5) Probeer voor de multimedia 1 aparte groep te krijgen in je meterkast, heb je de minste kans op storingen.
    nog beter: dat die groep op een andere bron-draad zit. Ik ben even de term kwijt maar de 220V wordt vóór de meterkast over drie draden verstuurd. Als je je huis op een van die draden hebt, kijk of het kan/mag om je HT op de andere te zetten. ? is fase het woord ?

    Verder:
    * Inbouwen in de muur lijkt me geen goede optie. (zie edgar)
    * denk eventueel aan quad electrostaten. Zeer fijn geluidje, niet dik. Wel duur.
    * ik zou zeker je fronts verder uiteen willen. Waar nu de openingen naar het bureel zijn lijkt me zo op het oog optimaal (doe je die openingen toch elders?)
    * je rears zitten zeker in plaatje 1 te dicht opeen (met name de linker dan dus).
    * als je voor 6.1/7.1 gaat, ... laat dan die rears je extra rears zijn en zet de gewone rears vlak bij je ramen
    * is het niet handiger de MMK+TR te ruilen met je WC? Je ingang komt dan elders (weet niet of dat een probleem is) en je MMK zit minder centraal in de keuken, maar het wordt makkelijker om die MMK ook tbv de living te gebruiken.
    * tips 2 en3 van Edgar is zeer aan te raden! Te denken valt aan legio pvc-leidingen naar elk vertrek en soms naar meerdere punten in één vertrek. Daarnaast bijvoorbeeld dito buizen onder de kamervloer door.
    * ik zou je living iets uit willen breiden naar links, en dus je bureel wat kleiner maken.
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  4. #4

    Standaard

    Veel plezier met klussen

    Indien Tip 3) van Edgar niet mogelijk is (of je wilt niet door je vloer boren ivm waterleiding) en je gaat laminaat leggen zou je alvast je bedrading voor je speakers tussen de onderlaag kunnen verwerken.
    Dit heb ik destijds niet gedaan en heb daar ontzettend spijt van.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    Tip 1) Calibreer je scanner, dan ziet je afbeelding er minder schokkerig uit.
    Tip 2) Gezien het formaat huis is geld beschikbaar, laat overal waar je kan loze leidingen aanleggen, altijd handig voor wat voor kabel dan ook.
    Tip 3) Kijk of er in de vloer en eventueel vanuit de vloer de muur in loze leidingen kunnen komen op de plaatsne waar je je speaker wilt hebben, is het mooist en scheelt achteraf wegwerken.
    Tip 4) Let op de plaatsing van stopcontacten, zodat je niet achteraf met verlengsnoeren zit te klieren.
    Tip 5) Probeer voor de multimedia 1 aparte groep te krijgen in je meterkast, heb je de minste kans op storingen.
    Tip 6) Kijk of eventuele extra aansluitingen die je wilt hebben nu al gerealiseerd kunnen worden.
    Tip 7) Als je onopvallende speakers wilt die niet te dominant aanwezig zijn, maar wel af en toe ook toch echt geniet van een HT id een en dezelfde ruimte, kijk eens naar naaldzuilen of de duurdere satteliet sets. Naalzuilen (bijv. Magnat Needle) zijn realtief aanvoudig met een plant weg te werken, maar kunnen wel behoorlijk duidelijk aanwezig zijn qua geluid als je dat wilt.
    Tip 8) Ik denk dat speakers in de muur inbouwen leuk is voor een winkel ofzo, maar als je er thuis ook echt wilt van genieten zou ik dat niet doen.

    Dat was het even snel.
    tip 1: ik krijg binnekort een ander plan van de architect ,dan zal ik een betere poging ondernemen.
    tip 2: Ik wil zeker de juiste leidingen leggen,zodra het budget het dan toelaat ik alles kan installeren zonder veel breekwerk.
    tip 3 :van die loze leidingen had ik zelf ook gedacht ,maar ik moet iets of wat weten waar ze te leggen. Ik kan toch moeilijk in het wilde weg loze leidingen gaan trekken
    tip 4: Probeer ik te doen .Hoe zit met verlichting hier ,ik heb eens ergens gelezen om een zacht licht achter de tv te zetten.Maar achter een plasma krijg je niet zoveel achter (10 cm), zou ik een inbouwarmatuur voorzien?
    Of is boven of naast ook goed?
    tip 5: zal ik doen(was ik ook al van plan)
    tip 6 : zal ik ook doen(was ik ook al van plan)
    tip 7 :zal ik eens naar kijken
    tip 8it ga ik dan laten (moet ik nog wel uitleggen tegen mijn vriendin pff)

    Er komt een kruipruimte onder,zodat ik eventueel langs daar nog leidingen kan trekken. Maar ook vloerverwarming zodat boren in de vloer ook niet zonder risico is.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door achaos
    Er komt een kruipruimte onder,zodat ik eventueel langs daar nog leidingen kan trekken. Maar ook vloerverwarming zodat boren in de vloer ook niet zonder risico is.
    Breng dan in ieder geval in tekening hoe de verwrmingselementen geplaatst zijn. Misschien is dat zelfs heel simpel te doen door wat digiatle foto's te maken ten tijde van de aanleg. Of zorg dat een aantal coördinaten gegarandeerd leidingvrij blijven.
    --Check out the big brain on Brett!--
    ---------------Jules----------------

    [•]Three Star Trader[••]SafeTrader[•]

  7. #7
    Senior Member
    Registratie datum
    Jan 2004
    Woonplaats
    Stad in het groen

    Standaard

    Prik op de plekken van de fronts en rears de buizen door de vloer en plaats op de juiste hoogte een inbouwdoos. Prik onder platte LCD tv ook 4 buizen door de vloer tbv fronts en rears. Mits receiver onder de tv komt uiteraard. Ook handig is in de nabijheid van tv een Windows MCE computertje. Idem een cai, data en tel aansluitpunt.

    MCE
    http://www.multimediamachines.nl/

    Heb je sataliet schotel + decoder ?
    Heb je een thuisnetwerkje / server / router / breedband ?

    Al eens gedacht aan Pinnacle Mediacenter of Showcenter ?
    http://www.pinnaclesys.com/Category....=5&Langue_ID=6
    mijn HT Loewe Xelos 5270 ZW @media 100hz breedbeeld tv,
    Denon AVR-2700 5x80watt, Denon DCD-960, Pioneer DV-565A (sacd), JVC HR-S8500 (s-vhs),
    Front (2x) Magnat Zero 7, Rear (2x) B&W DM601, Center (1x) B&W CC6.

  8. #8

    Standaard

    Loze aansluitingen kun je het beste laten plaatsen zo dicht mogelijk bij de plek waar je een speaker wilt aansluiten. Ga je je speakers op stands zetten, dan kunnen de wanddozen ook redelijk dicht bij de vloer zitten, ga je je speakers ophangen, dan ligt het uiteraard aan de hoogte waarop je ze wilt hangen waar je de wanddoos het beste kan plaatsen.
    Bij nieuwbouw wioningen wordt er meestal nog een dekvloer over de originele vloer gestort, je zou dus kunnen overwegen om vanaf bijv de plekken waarvandaan kabels naar speakers (waar je receiver komt te staan en je MMK dus) loze leidingen op de ruwe vloer te leggen waar de afdekvloer nog overheen komt. Dan zijn die al weggewerkt. Let op als je vloerverwarming laat aanleggen dat dat niet elkaar in de weg zit!

  9. #9

    Standaard

    Overigens, een evt netwerk TBV internet etc kun je ook draadloos doen, scheelt weer leidingen en kabels trekken.

  10. #10

    Standaard

    ok, even een samenvatting:
    - loze leidingen laten tussen alle plekken waar je ze denkt nodig te gaan hebben. Vanaf een plek waar meerdere aansluitingen komen (receiver) per aansluiting een leiding laten lopen, om zo min mogelijk storing te krijgen.
    - Licht achter je TV lijkt mij niet noodzakelijk, maar mocht je toch iets dergelijk toch willen zou een te richten halogeenspotje ook een oplossing zijn.
    - Let op bij de plaatsing van stopcontacten, het is zonde als deze op bijvoorbeeld 150cm hoog in de muur komen en er zo een lelijk verlengsnoer uit moet komen omdat je installatie veel lager staat.
    - Alles moet geaard zijn (ook volgens de wet) dus let daar op.
    - ik lees nu pas dat er idd vloerverwarming komt, je kunt loze leidingen ook langs de muren op de vloer laten leggen, de leidingen van vloerverwarming komen daar niet.
    - Neem je vriendin mee en laat haar luisteren naar diverse speakers in een goede audiowinkel, sommige vrouwen vinden dan ineens toch ook dat bepaalde speakers beter zijn dan wat zij eerst graag wilden (helaas de mijne niet).

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    ok, even een samenvatting:
    - loze leidingen laten tussen alle plekken waar je ze denkt nodig te gaan hebben. Vanaf een plek waar meerdere aansluitingen komen (receiver) per aansluiting een leiding laten lopen, om zo min mogelijk storing te krijgen.
    - Licht achter je TV lijkt mij niet noodzakelijk, maar mocht je toch iets dergelijk toch willen zou een te richten halogeenspotje ook een oplossing zijn.
    - Let op bij de plaatsing van stopcontacten, het is zonde als deze op bijvoorbeeld 150cm hoog in de muur komen en er zo een lelijk verlengsnoer uit moet komen omdat je installatie veel lager staat.
    - Alles moet geaard zijn (ook volgens de wet) dus let daar op.
    - ik lees nu pas dat er idd vloerverwarming komt, je kunt loze leidingen ook langs de muren op de vloer laten leggen, de leidingen van vloerverwarming komen daar niet.
    - Neem je vriendin mee en laat haar luisteren naar diverse speakers in een goede audiowinkel, sommige vrouwen vinden dan ineens toch ook dat bepaalde speakers beter zijn dan wat zij eerst graag wilden (helaas de mijne niet).
    Bedankt voor de tips.
    Allemaal trouwens.
    Ik zal binnekort mijn definitieve plan hier nog eens plaatsen.
    Met eventueel ook plaatsen voor wachtbuizen voor een 7.1 .

    groeten
    achaos

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •