Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 182 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Waarop moet je letten bij aanschaf plasma/lcd tv ?

    De vraag zegt al genoeg denk ik.
    Het is misschien handig om hier dingen te posten waarbij je goed op moet letten als je een plasma of lcd tv gaat aanschaffen.
    Wat zijn dus (zeer) belangrijke aspecten om op te letten voordat je tot aanschaf over gaat.

    Hier denk ik dus o.a. aan:

    Resolutie, lichtopbrengst, beeldformaat, betrouwbaarheid etc etc.

    Ben zelf van plan om een plasma (of evt lcd) aan te schaffen in de toekomst (binnen een jaar) maar eigenlijk weet ik niet precies waar ik op moet letten, dus wat is belangrijk en wat is minder belangrijk qua techniek/kwaliteit.

  2. #2
    rveldhuizen
    Guest

    Standaard

    zeker lichtopbrengst, formaat, merk, etc.

    Maar de belangrijkste afweging die ik voor mezelf heb gemaakt afgelopen winter (toen ik mijn Philips 42" plasma aangeschaft heb), was over de resolutie. Ik heb besloten, in al mijn wijsheid , dat het voor mij logischer was om voor een goedkoop model te gaan (zeg zo'n € 2800) met een 'normale' resolutie (zeg maar 852x480) dan al helemaal HDTV/BluRay voorbereid te zijn (zeg maar een dubbele resolutie nodig). Dat zou me namelijk direct al meer dan 5000 euro kosten, en aangezien ik voor mezelf de afweging maakte dat ik voorlopig toch niet over ging (bluray eind 2005, waarschijnlijk 2006 echt lekker op de markt) en erg happy ben met mijn huidige dvd verzameling (die dus makkelijk door 852x480 kan worden weergegeven), leek me dit beter.

    Tegen de tijd dat HDTV/bluray echt standaard zal worden, dan kan ik beter een nieuwe plasma kopen. De huidige goeie hoge resolutie plasma tv's zijn dan een heel stuk goedkoper en kan ik voor die 5000 euro waarschijnlijk een kwalitatief hoogstaand scherm kopen (die zeg maar nu zo'n 13000 euro zou kosten) en hang ik deze wel boven

    succes ermee!

  3. #3

    Standaard

    ALs je geen hoge stroomrekening wilt, zou ik geen plasma scherm nemen. Deze verbruiken nogal veel en bovendien hebben ze maar een beperkte levenduur.
    NAD T758 | Pioneer DV-656A | Infinity Alpha 50, 20, center, Beta SW-12 | Sony CDP-XA20ES | Sony MDS-JE500 | Panasonic DMP-BDT370 | Panasonic TX-P42V20

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Meulie
    ALs je geen hoge stroomrekening wilt, zou ik geen plasma scherm nemen. Deze verbruiken nogal veel en bovendien hebben ze maar een beperkte levenduur.
    Das juist, maar Als alternatief heb je het meest waarschijnlijk lcd en die schermen kunnen nog niet echt groot gaan en tegelijk kwaliteit leveren.
    Maar ik verwacht wel veel verbetering van LCD binnen een paar jaartjes.
    Ben benieuwd of er een winner uit die oorlog komt.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Meulie
    ALs je geen hoge stroomrekening wilt, zou ik geen plasma scherm nemen. Deze verbruiken nogal veel en bovendien hebben ze maar een beperkte levenduur.
    hoog stroomverbruik is waar, beperkte levensduur is een fabeltje. De verwachte levensduur is iets minder dan een CRT en iets beter dan een LCD.

    Maar zoek eerst eens op het forum want hier is al heel veel over gezegd
    bijv.
    http://www.dvd.nl/forum/showthread.p...ght=plasma+lcd
    http://www.dvd.nl/forum/showthread.p...ght=plasma+lcd
    Denon AVR3805, Denon DVD3910, B&W 703, B&W HTM-7, Pioneer PDP-435FDE

  6. #6
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jollykart
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Meulie
    ALs je geen hoge stroomrekening wilt, zou ik geen plasma scherm nemen. Deze verbruiken nogal veel en bovendien hebben ze maar een beperkte levenduur.
    hoog stroomverbruik is waar, beperkte levensduur is een fabeltje.
    Da,s inderdaad waar van die levensduur.
    Ze zullen lang genoeg meegaan zodat dat niet tot de beslissing hoef te leiden van wel of niet.
    Levensduur hoef je nauwelijks aandacht aan te schenken dus.

    Dan het stroomverbruik.
    Ook dit is iets waar je je nauwelijks zorgen over hoef te maken.
    Wanneer je tot de gemiddelde nederlanders behoord (of belgen) zullen die extra kosten per jaar nauwelijks meer dan €100,- zijn (als we de testen geloven want dit heb ik niet zelf uitgerekend).

    Wie maakt zich druk om €100,- op jaarbasis als je wel van zo,n prachtig scherm kan genieten.

  7. #7

    Standaard

    denk ook aan:
    - schermafmeting t.o.v. kijkafstand
    - lichtinval in de kijkruimte (eventueel andere kameropstelling)
    - aantal uren (per dag/week) film kijken
    - overweging simpele tv naast beamer (heb ik voor gekozen)
    - budget!
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  8. #8

    Standaard

    Het hoge stroonverbruik is inderdaad al bekend maar op jaarbasis valt dat best wel mee.
    Qua budget zit ik te denken aan max €3000 en volgens mij heb je daar best wel een aardige plasma voor (zeker als ik hem pas over een half/driekwart jaar ga aanschaffen).
    M'n kijkafstand is ongeveer 3,2 meter en toch wil ik het liefst eentje van diameter 106 cm, is dit aan te raden of toch iets kleiner gaan (+- 90 cm).
    Zelf ben ik al een tijdje aan het rondneuzen maar ben er nog steeds niet uit, de mooiste beeldkwaliteit vind ik tot nu toch nog steeds Pioneer maar ja daar hangt wel een prijskaartje aan (vanaf €5000)
    Ik overweeg dus toch om richting Sony, Samsung, Philips of iets dergelijks te gaan, die maken al behoorlijke schermen vanaf €2500
    Maar wat ik de balangrijkste vraag vind is eigenlijk; Als ik maar geen miskoop doe want het blijft een hoop geld.

  9. #9
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sander Haarmans
    Qua budget zit ik te denken aan max €3000 en volgens mij heb je daar best wel een aardige plasma voor
    Daar koop je zeker al leuke schermen voor.
    M'n kijkafstand is ongeveer 3,2 meter en toch wil ik het liefst eentje van diameter 106 cm, is dit aan te raden of toch iets kleiner gaan (+- 90 cm).
    Met die kijkafstand zal de 106 cm versie zeker een goede optie zijn.
    de mooiste beeldkwaliteit vind ik tot nu toch nog steeds Pioneer maar ja daar hangt wel een prijskaartje aan (vanaf €5000)
    Ik weet wat je bedoel.
    De Pioneers springen er meestal net iets beter uit maar zijn dan ook weer net ietsje duurder.
    Is het doorsparen het je niet waard ?

    Overigens hebben de overige merken ook al leuke schermen voor minder zoals jezelf al aangeeft.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sander Haarmans
    Het hoge stroonverbruik is inderdaad al bekend maar op jaarbasis valt dat best wel mee.
    Qua budget zit ik te denken aan max €3000 en volgens mij heb je daar best wel een aardige plasma voor (zeker als ik hem pas over een half/driekwart jaar ga aanschaffen).
    M'n kijkafstand is ongeveer 3,2 meter en toch wil ik het liefst eentje van diameter 106 cm, is dit aan te raden of toch iets kleiner gaan (+- 90 cm).
    Zelf ben ik al een tijdje aan het rondneuzen maar ben er nog steeds niet uit, de mooiste beeldkwaliteit vind ik tot nu toch nog steeds Pioneer maar ja daar hangt wel een prijskaartje aan (vanaf €5000)
    Ik overweeg dus toch om richting Sony, Samsung, Philips of iets dergelijks te gaan, die maken al behoorlijke schermen vanaf €2500
    Maar wat ik de balangrijkste vraag vind is eigenlijk; Als ik maar geen miskoop doe want het blijft een hoop geld.
    Prijsverschillen tussen de verschillende zaken zijn enorm. Voor 3900 euro kan je de Pioneer 435FDE met ophangbeugel en de bijpassende speakers(groot) kopen. Dus dat is wel boven je budget van 3K maar ook ruim onder de 5K zoals je denkt dat die schermen moeten kosten
    Denon AVR3805, Denon DVD3910, B&W 703, B&W HTM-7, Pioneer PDP-435FDE

  11. #11

    Standaard

    Ik ben zelf ook al enige tijd aan het rondneuzen voor een plasma, dus Sander: helemaal toppie dit onderwerp!

    Onze 8 jaar oude matchline is aan vervanging toe, vanwege het irritante zoemgeluid als er wit-tinten in beeld komen.... heel erg, als je net die gave dvd over de noordpool zit te kijken!


    Mijn bijdrage: veeg zeker de online winkels niet uit! Mijn oog is gevallen op een Philips ambilight of een Pioneer en deze schelen zo ruim 1000 euro met bijvoorbeeld een MediaMarkt. Zie kieskeurig.nl voor online shops!
    My Shiny Disx

    Pioneer DV454-S * Pioneer DVR320-S * Pioneer VSX811-S receiver * Xtreme receiver (Sat.) * Magnat Vintage serie - fronts, rears & center Silver * OEHLBACH bekabeling

  12. #12

    Standaard

    Denk daarbij dan wel aan dingen als garantie....

    Beetje rottig als blijkt dat je scherm nam 16 maanden stuk gaat en de online-winkel alweer verdwenen is (of gewoon een nieuwe naam heeft gekregen) en dus niet kan worden aangesproken op de consumentenwetgeving.
    --Check out the big brain on Brett!--
    ---------------Jules----------------

    [•]Three Star Trader[••]SafeTrader[•]

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peedeepee
    Onze 8 jaar oude matchline is aan vervanging toe, vanwege het irritante zoemgeluid als er wit-tinten in beeld komen.... heel erg, als je net die gave dvd over de noordpool zit te kijken!
    Dan moet je zeker uitkijken wat voor Plasma of LCD je koopt, a
    lebij de technieken hebben vaak last van een zoem- en bromgeluid.
    Vooral bij Pioneer komt dit vaak voor.

    kwa stroomverbruik verbruikt een plasma ongeveer 150 watt meer dan een vergelijkbaar LCD scherm.
    Bij een gebruik van gemiddeld 4 uur per dag komt dit uit op 35 euro per jaar.
    LCD heeft het voordeel dat het beeld niet kan inbranden zoals bij plasma, al moet je tegenwoordig wel je beste doen om een goed afgestelde plasma (het contrast staat vanuit de fabriek meestal veel te hoog ingesteld)te doen laten inbranden.
    Vooral de eerste 200 uur is plasma gevoelig voor inbranden, maar na deze periode is de kans erg klein.
    Als je van plan bent om hem ook als computerscherm te gebruiken of er(veelvuldig) een spelconsole er op wilt gebruiken is LCD misschien een beetere optie.[/quote]

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pavko
    Denk daarbij dan wel aan dingen als garantie....

    Beetje rottig als blijkt dat je scherm nam 16 maanden stuk gaat en de online-winkel alweer verdwenen is (of gewoon een nieuwe naam heeft gekregen) en dus niet kan worden aangesproken op de consumentenwetgeving.
    Pioneer en Panasonic werken bijvoorbeeld met on-site garantie vanuit de importeur. Zolang je dus nederlandse import hebt mag je verwachten dat je daarmee goed zit. Overigens zijn de verhalen over de Panasonic service niet erg best. Met Pioneer heb ik gelukkig nog geen ervaring.
    Je moet sowieso wel een zaak zoeken maar je het scherm kunt bekijken natuurlijk

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frenkel
    Dan moet je zeker uitkijken wat voor Plasma of LCD je koopt, a
    lebij de technieken hebben vaak last van een zoem- en bromgeluid.
    Vooral bij Pioneer komt dit vaak voor.
    Wat betreft de 435 serie heb ik hier nog niets over gelezen. De externe tuner heeft wel een fan maar die maakt nagenoeg geen geluid. Dit hoor je echt alleen als je in totale stilte tv kijkt.
    De Hitachi 5200 bijvoorbeeld, schijnt wel vaak problemen te hebben met de transformator.

    Een plasma scherm zoals de Pioneer 435 gebruikt 300watt/h tov een 36" crt scherm 100watt/h.


    Probeer vooral ook even ergens tv beeld te bekijken. Vaak wil je voor tv beeld wel gebruik maken van de beeldverbeteraars. Dit geeft echter vaak synchronisatie problemen tussen beeld en geluid. Daarnaast is dit natuurlijk ook een bekend probleem wanneer je via de dvd kijkt, maar over het algemeen heb je wel een lip sync functie op de receiver zitten.

    Afhankelijk van je dvd speler is het ook interessant om te kijken of het scherm een digitale ingang bezit zoals dvi of hdmi. Hierdoor kun je optimaal gebruik maken van je scherm.

    Verder is het vooral veel kijken en zorgen dat je zelf de afstandbediening in handen krijgt(er staan er nogal wat kloterig afgesteld). Wanneeer je voor een 42" scherm wilt gaat is een plasma de beste prijs kwaliteitverhouding naar mijn mening. Voor 4k koop je een topper. Bij LCD ben je het dubbele kwijt voor een mooi scherm in die maat.
    Denon AVR3805, Denon DVD3910, B&W 703, B&W HTM-7, Pioneer PDP-435FDE

  15. #15

    Standaard

    Sander,

    Zelf zou ik gaan voor een LCD maar als je voor plasma gaat moet je eens naar de LG RZ-42PX12X gaan kijken.
    Mazzel,

    René

  16. #16

    Standaard

    Wat zijn eigenlijk de grootste voordelen en nadelen van een Plasma en Lcd, misschien dat iemand dit op een rijtje kan zetten ?

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sander Haarmans
    Wat zijn eigenlijk de grootste voordelen en nadelen van een Plasma en Lcd, misschien dat iemand dit op een rijtje kan zetten ?
    Zie eerdere link, daar is het echt uitvoerig besproken

    http://www.dvd.nl/forum/showthread.p...ght=plasma+lcd


    Voor LCD zijn de betere merken Philips en Sony e.d. Die hebben voor 3k absoluut geen 42" schermen. LG vond ik erg tegenvallen wat betreft het beeld maar dat blijft persoonlijk.
    Denon AVR3805, Denon DVD3910, B&W 703, B&W HTM-7, Pioneer PDP-435FDE

  18. #18

    Standaard

    Vanavond was bij Kassa! Het plasma/electroverbruik aan de orde, een kleine samenvatting

    De collega’s van Radar toonden vorig jaar al aan dat de schermen makkelijk inbranden. Ook kreeg Kassa een klacht over zwarte vlekken die op de muur ontstaan boven het op die muur aangebrachte scherm. En notabene Minister Bot hield vorige week een speech waarin hij zich negatief uitliet over plasmaschermen. En als de Minister van Buitenlandse Zaken zich met zo’n kwestie gaat bemoeien, dan móet er wel wat aan de hand zijn.


    Bot maakt zich vooral zorgen over het feit dat die plasma-schermen energie slurpen. Een gewoon tv-scherm verbruikt 100-150 watt per uur, een LCD-scherm 145-200 watt en plasma-schermen 350-400 per uur. Als iedereen zo’n platte buis zou nemen, zouden er in Nederland twee elektriciteitscentrales bij moeten. En dat op een moment dat het juist heel erg nodig is om het energieverbruik te verminderen, zo stelde Bot in de lezing die hij op 14 februari in Den Haag hield. Je voelt dat ook in de portemonnee: Op jaarbasis ben je voor een gewone tv bijna € 30 kwijt en voor een plasma-scherm € 105. Aan energiekosten welteverstaan.



    Bot stelt, dat er wel degelijk energie-zuinige technieken beschikbaar zijn, maar dat de fabrikanten die om marketing-redenen nog niet toepassen. Hij vindt dat ‘overheden de producenten moeten stimuleren, desnoods dwingen, om energie-zuinige producten op de markt te brengen’ .



    In de studio legt Staatssecretaris Piet van Geel uit wat de Nederlandse regering nu precies van plan is als het gaat om het terugdringen van energie-vretende technieken. Hij benadrukt dat maatregelen in Europees verband moeten worden genomen. Ook vindt hij dat de consument zelf verantwoordelijk is. Die moet bij zijn aankopen rekening houden met de milieu-aspecten.



    Kassa had ook de producenten uitgenodigd, Philips, Sony, Panasonic, JVC en Samsung en de branche-organisatie Fiar. Slechts twee van hen waren aanvankelijk bereid te komen, maar ook die werden teruggefloten door de branche-organisatie. Kennelijk wil de branche de discussie niet aan over het energie-verbruik van hun producten.


    Bron: http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kas...number=1223126

    Kwam dus naar voren dat een plasma ongeveer € 105 euro per jaar aan electriciteit verbruikt tegen een gemiddeld verbruik van 3 a 4 uur per dag. Een normale tv is € 29,- en een LCD versie € 38.

    Ik vind het allemaal niet zo schikbarend....

    Jullie mening? 8)
    My Shiny Disx

    Pioneer DV454-S * Pioneer DVR320-S * Pioneer VSX811-S receiver * Xtreme receiver (Sat.) * Magnat Vintage serie - fronts, rears & center Silver * OEHLBACH bekabeling

  19. #19

    Standaard

    Het gaat niet zozeer om het geld, maar dat men moet oppassen voor een niet energiebesparende maatschappij..

  20. #20
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pim v. Bree
    Het gaat niet zozeer om het geld, maar dat men moet oppassen voor een niet energiebesparende maatschappij..
    Dan zullen ze toch eerst in het bedrijfsleven moeten beginnen en niet bij de consument die zichzelf verwend met een schitterende plasma.

  21. #21

    Standaard

    De speech van minister Bot was naa aanlijding van het ingaan van het Kyoto protocol (vandaar het internatinale karakter).

    Een 42" Plasma verbruik iets meer dan 300 watt.
    Een 28" crt (26" zichtbaar) ongeveer 90 watt.
    Als we dan het verbruik gaan omrekenen naar het verbruik per cm2 beeldopervlak (42" is ongeveer 2.6 keer zo groot dan 26")licht het verbruik van plasma per cm2 22% hoger.
    Een 42"plasma zal ongeveer €4,5 per maand meer verbruiken dan een 28" CRT
    Ik vindt de heiza rondt het verbruik een beetje overtrokken..., je gaat een Fiat panda ook niet vergelijken met een BMW 7 serie.

    Natuurlijk is het goed dat we op het energieverbruik letten maar we moeten niet vergeten dat de meeste energie in huis wordt verbruikt door huishoudelijke apparatuur zoals vaatwassers ,vriezers en vooral wasdrogers en de steeds populairder wordende amerikaanse koelkasten.
    Op dat gebied valt er wel meer te besparen.

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frenkel
    ....Ik vindt de heiza rondt het verbruik een beetje overtrokken..., je gaat een Fiat panda ook niet vergelijken met een BMW 7 serie.

    Natuurlijk is het goed dat we op het energieverbruik letten maar we moeten niet vergeten dat de meeste energie in huis wordt verbruikt door huishoudelijke apparatuur zoals vaatwassers ,vriezers en vooral wasdrogers en de steeds populairder wordende amerikaanse koelkasten.
    Op dat gebied valt er wel meer te besparen.
    Daar heb je zeker een punt. En als er mensen zijn die toch moeite hiermee hebben... LCD verbruikt wel wat minder....
    My Shiny Disx

    Pioneer DV454-S * Pioneer DVR320-S * Pioneer VSX811-S receiver * Xtreme receiver (Sat.) * Magnat Vintage serie - fronts, rears & center Silver * OEHLBACH bekabeling

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peedeepee
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frenkel
    ....Ik vindt de heiza rondt het verbruik een beetje overtrokken..., je gaat een Fiat panda ook niet vergelijken met een BMW 7 serie.

    Natuurlijk is het goed dat we op het energieverbruik letten maar we moeten niet vergeten dat de meeste energie in huis wordt verbruikt door huishoudelijke apparatuur zoals vaatwassers ,vriezers en vooral wasdrogers en de steeds populairder wordende amerikaanse koelkasten.
    Op dat gebied valt er wel meer te besparen.
    Daar heb je zeker een punt. En als er mensen zijn die toch moeite hiermee hebben... LCD verbruikt wel wat minder....
    Een plasma die uit staat is ook een schitterend gezicht hoor Daar kan een CRT niet tegenop
    Denon AVR3805, Denon DVD3910, B&W 703, B&W HTM-7, Pioneer PDP-435FDE

  24. #24

    Standaard

    Niet dat ik van plan ben om hem te kopen, maar is dit misschien iets:

    Merk: Phocus
    Plasma 42-PHS 108 cm plasmascherm
    1024 x 768 beeldpunten
    Contrastratio 3000:1 Helderheid 1000 CD/M2
    Kijkhoek 160 graden Stereo Teletekst
    2 jaar garantie (service aan huis)

    €1605,31

    Hier een linkje naar hun website

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pavko
    Denk daarbij dan wel aan dingen als garantie....

    Beetje rottig als blijkt dat je scherm nam 16 maanden stuk gaat en de online-winkel alweer verdwenen is (of gewoon een nieuwe naam heeft gekregen) en dus niet kan worden aangesproken op de consumentenwetgeving.
    Er zijn tegenwoordig zat online winkels met het thuiswinkel waarborg keurmerk, die zijn nog steeds 1000 euro goedkoper dan in de winkel en te vertrouwen.
    SafeTrader

Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •