De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1
    jentsehoekstra
    Guest

    Standaard Surround set uitbreiden met grotere speakers???

    Hallo allemaal,

    Sinds een half jaartje heb ik een Sony Surround versterker, type STR-415. Ik gebruik hem vooral voor muziek vanaf m'n computer, cd-speler en minidisc. Momenteel heb ik er 4 Sony frontspeakers opzitten van twee types van dezelfde sterkte. De versterker heeft in surround-mode een vermogen van 50W per kanaal voor de frontspeakers (80W in stereo).
    Met het oog op geluidskwaliteit ben ik aan het rondkijken of ik wellicht ook betere speakers kan kopen, want ik heb het idee dat de geluidskwaliteit van de speakers (vooral de oudste twee) niet op het niveau is van de versterker. Vooral bij Dancemuziek gaan de speakers (vooral dus de oudere twee) de bas sterk vervormen, het 'blop blop' geluid in de bas. Dit komt alleen voor bij muziek met een sterke beat.

    Weet iemand wellicht of het mogelijk is sterkere speakers aan te sluiten? Ik zit te denken aan tweedehands modellen van 100 watt of meer. Ik heb een mooie advertentie gezien voor twee Eltax Symphony 8.2 zuilspeakers van 200 Watt. Is dat te combineren, of blaas ik zo de versterker op?

    Alvast bedankt voor jullie advies!!!
    Laatst aangepast door jentsehoekstra : 13-09-2012 om 14:55

  2. #2

    Standaard

    een surroundversterker van 50 watt per kanaal voor zuilluidsprekers is niet echt veel.
    Rekeninghoudend dat dit altijd minder is in werkelijkheid als ze allemaal spelen.
    Dit is ook afhankelijk van de kwaliteit van de versterker en niet alleen van het wattage.
    Een Rotel versterker bvb van 50 watt zal wat meer aankunnen dan pakweg een panasonic van 50 watt.
    U kunt het proberen met uw versterker en als je tevreden bent en je versterker valt niet uit (die heeft normaal gezien wel een beveiliging) dan heeft het misschien geen zin om een zwaardere en duurdere te kopen.
    Hou het best rekening bij de aanschaf met luidsprekers met een hoge db gevoeligheid (90+DB) en die een laag mogelijk wattage accepteren.
    Zo moet je de volumeknop niet zo ver opendraaien om goed te spelen.
    Volgens ik gelezen heb staar je je wat blind op het wattage en moet je meer wat rekening gaan houden met de kwaliteit.

  3. #3
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard Re: Surround set uitbreiden met grotere speakers???

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jentsehoekstra
    Vooral bij Dancemuziek gaan de speakers (vooral dus de oudere twee) de bas sterk vervormen, het 'blop blop' geluid in de bas. Dit komt alleen voor bij muziek met een sterke beat.
    Dit kan inderdaad aan de speakers liggen maar eventueel ook aan de kwaliteit van de versterker zelf al zal dat in dit geval niet zo wezen denk ik.
    Weet iemand wellicht of het mogelijk is sterkere speakers aan te sluiten?
    Dit kan uiteraard maar je moet niet kijken naar sterkere speakers maar naar speakers van een betere kwaliteit.
    Ik zit te denken aan tweedehands modellen van 100 watt of meer. Ik heb een mooie advertentie gezien voor twee Eltax Symphony 8.2 zuilspeakers van 200 Watt. Is dat te combineren, of blaas ik zo de versterker op?
    Je moet je inderdaad niet teveel vast pinnen op het aantal wattages want dit zeg relatief weinig of het geluid goed gaat klinken of niet.
    Maargoed, ik denk dat de Eltax voor jouw zeker een goedkope oplossing kan zijn.
    Daarnaast heeft het overigens wel de voorkeur om je versterker meer vermogen te laten hebben dan je speakers en in jouw geval zal dat dus niet zo wezen bij de Eltaxen wat verders niet gelijk wil zeggen dat het niet kan hoor.

  4. #4

    Standaard

    Bij speakers is het nou net niet ït's the size that matters" maar de wijze waarop speakers met hen input omgaan. Ik denk als je, zoals al eerder vermeldt, betere speaker koopt je er veel verder op vooruit zal gaan dan speakers die wel een hoger wattage hebben, maar kwalitatief niet echt je van het zijn.

    Klein voorbeeld, bij Aldi verkopen ze soms ook speakers, met specs die niet slecht zijn. Echer, als je die aansluit op een fatsoenlijke versterker/receiver (dus geen alles in 1 ding of kruidvat apparatuur) zullen ze nergens naar klinken. Je zult moeten kijken voor idd die Eltax of beter.

  5. #5

    Standaard

    Even antwoordje van een Eltax-bezitter
    Ik zou die Symphony's aan je voorbij laten gaan want ik vind ze persoonlijk niet al te best klinken. Als je voor Eltax gaat kan ik je Linear response en Liberty (heb ik zelf) series aanraden.

  6. #6

    Standaard

    Als ik je goed lees heeft slechts één van beide paren speakers problemen en dan eigenlijk alleen bij de lage tonen...
    Dan zou ik zeggen, als goedkope tip, zet de boxen die NIET lastig doen in als fronts, en de boxen die niet zo lekker bassen als rears.
    Vervolgens vertel je je versterker dat je rears niet BIG zijn maar medium of small (gewoon even proberen).
    Alle kans dat je daarmee vooreerst weer een heeeeeeeeeeeele tijd vooruit kunt. Voor weinig.
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •