De resultaten 1 tot 25 van 25 worden weergegeven.

Discussie: 16:9 of 4:3?

  1. #1

    Standaard 16:9 of 4:3?

    Ik heb pas geleden de DVD van Hundstage ontvangen, en op de hoes staat dat het een 16:9 film is. Nu stop ik hem in de dvd-speler en wordt-ie 4:3 afgespeeld. Ik kan nergens aspectratio kiezen [op de schijf] dus ik schrijf een mail naar filmfreak dat hun hoesje fout is. Ik haat het als films full screen worden gemaakt, zonde van de compositie.

    Maar nu stop ik de film in de pc om een screenshot te maken en te vergelijken met een gegoogled plaatje en nu is de film wél 16:9!

    Hoe kan het dat de dvdspeler zoveel materiaal van het filmbestand afsnoept? Ik heb de film op twee spelers geprobeerd: mijn goedkope Cyberhome en een duurdere Samsung. Ligt het wel aan de speler dan?
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  2. #2

    Standaard

    Heb je op de speler wel aangegeven wat voor TV je gebruikt en welke instellingen e.d.? Hmmm. lijkt me wel anders zou dit bij iederen film gebeuren. Dan denk ik eerder dat je met Power DVD (of waar je hem ook mee afspeeld) loopt te klooien. Probeer anders eens na te gaan of je echt meer ziet op de PC of dat alles gewoon in elkaar gedrukt is.
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  3. #3

    Standaard

    Als je bij poerdvd het vastzet op aspectratio, kun je snel genoeg zien wat de originele aspecten zijn. hij zal dan altijd uitgaan van het origineel! :wink:

  4. #4

    Standaard

    Nee kijk dvd met VLC, daar ligt het niet aan, ik zie dan de film wel 4:3, maar met de zwarte balken, dus alsnog meer ruimte aan alle zijden. En ja, ik heb mn tv bepaald op 4:3, want het is geen breedbeeld, als ik hem op 16:9 zet krijg ik zijwaarts ingedrukt beeld [wat dus uiterekt moet worden] maar wel met een klein beetje meer beeldinformatie. Maar nog niet het hele ding zoals ik zie op de computer.

    Dit dus: binnen de rode rand zie ik op tv, de rest zie ik ook op mijn computerscherm. En met overige films heb ik geen klachten nee.



    Nog goeie suggesties? [:(]
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  5. #5

    Standaard

    Suggestie: check even of je DVD-speler wel op 4:3 letterboxed staat. Hij moet dus NIET op 4:3 Pan & Scan staan, want dan krijg je afgehakt beeld bij DVD's die Pan & Scan ondersteunen zoals Hundstage blijkbaar.

  6. #6

    Standaard

    Dat hier gepan-scand werd was me duidelijk ja, maar ik kom er niet omheen! Heb alle instellingen gehad op mn speler, maar niets geeft meer beeld. Hij staat op 4:3 letterbox. Pan Scan stand geeft geen ander resultaat.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101
    Dat hier gepan-scand werd was me duidelijk ja, maar ik kom er niet omheen! Heb alle instellingen gehad op mn speler, maar niets geeft meer beeld.
    Het zou ook eventueel aan het schijfje kunnen liggen. Als de makers de pan&scan optie aan allebei de 4:3 instellingen hebben gekoppeld (zoals er volgens mij ook bij The Others is gedaan), dan ben je om het op zijn on-Nederlands te zeggen "screwed" als je geen breedbeeld TV hebt.

    Je TV heeft niet toevallig een 16:9 stand?

    Anders toch maar eens overwegen om een breedbeeld-TV te kopen. Heb je nog 33% extra beeldlijnen ook.

    Oh ja, dat PowerDVD hem wel goed laat zien, ondanks dat de meeste PC monitoren 4:3 zijn ligt aan het feit dat PowerDVD wel de volledige 16:9 resolutie van de DVD pakt, maar die zelf in de juiste verhouding drukt, net als een 16:9 TV doet.

  8. #8

    Standaard

    Ik heb een 4:3 en in de huiskamer staat nog een breedbeeldtv. Op die kreeg ik zowel in de super zoom stand als in de 4:3 stand hetzelfde resultaat, dat verwondert mij behoorlijk. Ik dacht dat een breedbeeldtv dan wel net iets meer zou laten zien, maar het lijkt, als ik m in een dvdspeler stop, wel alsof het bronmateriaal gewoon afgeknipt wordt. In tegenstelling tot het afspelen op een pc. En daarvoor gebruik ik, zoals gezegd, VLC, VideoLAN. Die is compleet customizable. Maar het belangrijkste is dat die wel meer beeld aangeeft, dus dat er wel meer info op de schijf moet staan. Ik denk anders dat het gewoon aan de speler ligt. Ik moet daarvoor meer en vooral duurdere modellen testen. Vreemd iig.

    Bedankt voor jullie hulp.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101
    Ik heb een 4:3 en in de huiskamer staat nog een breedbeeldtv. Op die kreeg ik zowel in de super zoom stand als in de 4:3 stand hetzelfde resultaat, dat verwondert mij behoorlijk. Ik dacht dat een breedbeeldtv dan wel net iets meer zou laten zien, maar het lijkt, als ik m in een dvdspeler stop, wel alsof het bronmateriaal gewoon afgeknipt wordt...
    Als je een dvd speler op een breedbeeld tv aansluit moet je deze dus via de setup laten weten dat het een 16:9 is. (zoals al eerder door iemand gemeldt) Als je dan op de tv zelf gaat spelen met de settings, zoals superzoom en 4:3 stand ga je zelf het beeld "verknoeien". Het beeld zou wel alles moeten omvatten, je dvd speler heeft nl. geen readback van je tv. Controleer dus of de setting van de dvd speler bij de breedbeeld tv wel goed staat. Deze zou overigens vanzelf in de juiste stand (vermoedelijk breedbeeld en niet 16:9 of superzoom etc) moeten springen.
    Daarnaast is het gene wat vermeld wordt over de pan&scan koppeling te vergelijken met ondertiteling. Als de fabrikant bijv. de nederlandse ondertiteling op het spoor met de naam (/afkorting) van duits plaatst krijg je duits als je nederlands kiest. Nu hebben ze blijkbaar iets soort gelijks met de beeld info gedaan. Ze hebben blijkbaar vor zowel de letterbox stand als de pan&scan stand de info gebruikt van pan&scan. Nu krijg je dus in 4:3 altijd pan&scan, los van wat je in je dvd speler opgeeft. Hierdoor krijg je dus ook op een breedbeeld tv de pan&scan info als je je dvd speler op 4:3 instelt en niet zoals het hoort op 16:9.
    Voor je eigen tv is er inderdaad niet echt een oplossing, misschien je computer koppelen aan je tv en dan powerdvd of welke andere speler, zoals videolan, gebruiken via de tv-out, maar persoonlijk vind ik wel dat dit de beeldkwaliteit niet ten goede komt.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mr_Parker
    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101
    Ik heb een 4:3 en in de huiskamer staat nog een breedbeeldtv. Op die kreeg ik zowel in de super zoom stand als in de 4:3 stand hetzelfde resultaat, dat verwondert mij behoorlijk. Ik dacht dat een breedbeeldtv dan wel net iets meer zou laten zien, maar het lijkt, als ik m in een dvdspeler stop, wel alsof het bronmateriaal gewoon afgeknipt wordt...
    Als je een dvd speler op een breedbeeld tv aansluit moet je deze dus via de setup laten weten dat het een 16:9 is. (zoals al eerder door iemand gemeldt) Als je dan op de tv zelf gaat spelen met de settings, zoals superzoom en 4:3 stand ga je zelf het beeld "verknoeien". Het beeld zou wel alles moeten omvatten, je dvd speler heeft nl. geen readback van je tv. Controleer dus of de setting van de dvd speler bij de breedbeeld tv wel goed staat. Deze zou overigens vanzelf in de juiste stand (vermoedelijk breedbeeld en niet 16:9 of superzoom etc) moeten springen.
    Daarnaast is het gene wat vermeld wordt over de pan&scan koppeling te vergelijken met ondertiteling. Als de fabrikant bijv. de nederlandse ondertiteling op het spoor met de naam (/afkorting) van duits plaatst krijg je duits als je nederlands kiest. Nu hebben ze blijkbaar iets soort gelijks met de beeld info gedaan. Ze hebben blijkbaar vor zowel de letterbox stand als de pan&scan stand de info gebruikt van pan&scan. Nu krijg je dus in 4:3 altijd pan&scan, los van wat je in je dvd speler opgeeft. Hierdoor krijg je dus ook op een breedbeeld tv de pan&scan info als je je dvd speler op 4:3 instelt en niet zoals het hoort op 16:9.
    Voor je eigen tv is er inderdaad niet echt een oplossing, misschien je computer koppelen aan je tv en dan powerdvd of welke andere speler, zoals videolan, gebruiken via de tv-out, maar persoonlijk vind ik wel dat dit de beeldkwaliteit niet ten goede komt.
    Alle settings van de spelers zijn default [maar ik heb wel getoggled om de resultaten te bekijken in andere standen, ook de standen van het scherm op de tv], en ik heb nooit eerder dit probleem ondervonden bij films afspelen, en ik heb er ruim 80. De settings van de Samsung die op de breedbeeldtv staat zijn nooit gewijzigd, is gewoon in huisvrouwen- en kinderstand, dus universeel :) en alle andere films draaien zoals ze moeten.

    Ik weet ook niet meer welke settings ik nu zou moeten veranderen om om die panscan heen te komen.
    Heeft iemand anders misschien Hundstage en hetzelfde probleem?

    [ps: de superzoomstand op de breedbeeldtv wil niet zeggen dat hij inzoomt op het beeld, je krijgt dan juist het volledige scherm te zien [mits een breedbeeldfilm] Automatisch is vreselijk, je wordt gek van het over en weer gezoom als er een tijdje geen ondertiteling is en de bovenkant van het scherm wordt sowieso afgesneden. Dus superzoom is de beste oplossing]
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101
    ps: de superzoomstand op de breedbeeldtv wil niet zeggen dat hij inzoomt op het beeld, je krijgt dan juist het volledige scherm te zien [mits een breedbeeldfilm] Automatisch is vreselijk, je wordt gek van het over en weer gezoom als er een tijdje geen ondertiteling is en de bovenkant van het scherm wordt sowieso afgesneden. Dus superzoom is de beste oplossing
    Ik denk dat je een beetje verkeerd denkt, of beter gezegt dat je denkt dat ik het over een andere setting heb.
    Er zijn verschillende auto standen bij de meeste breedbeeld tv's.

    1. Er is een "auto" stand zorgt dat inderdaad op het moment er balken of iets dat daarop lijkt in beeld staan deze uit het beeld verdwijnen door het rommelen met het beeld. Je krijgt er inderdaad koppijn van en het ziet niet uit.

    2. Er is een "auto" stand die het bron signaal detecteerd en op basis daarvan schakelt tussen de 4:3 stand, de 16:9 stand en de breedbeeld stand.
    4:3 is de gemiddelde tv uitzending
    16:9 zijn de pal+ uitzendingen van oa. Ned1,2,3 Ketnet/Canvas en EEN (bij analoge kabel).
    Breedbeeld is de stand voor anamorphe beeld bronnen, zoals veel dvd's en bij digikabel oa. BBC, maar tegenwoordig ook vaak Ned1,2,3 etc..

    Daarnaast moet een dvd speler indien deze op een 16:9 is aangesloten altijd op 16:9 ingesteld worden! Ook al is de pipi langkous dvd bijv maar 4:3 dit wordt automatisch geregeld door je dvd-speler.

    De superzoom stand is een soort van tussen regel van de tv. Hij maakt dan een 4:3 beeld 16:9 breed en hoog. Maar niet alleen door uitterekken maar ook door kleine randjes te verwijderen.

    Je zou je dvd van Hundstage op je 16:9 tv volledig moeten krijgen als je deze richtlijnen ebruikt. Op je 4:3 tv zal dit niet lukken als het verhaal van Nathan Strik klopt, waar het wel op lijkt.

  12. #12

    Standaard

    Als je de speler op 16:9 instelt, en de superzoom stand van de breedbeeld TV niet gebruikt (gewoon het volledige 16:9 beeld laten weergeven dus) dan zou het goed moeten zijn.

    Die zoomstanden zijn eigenlijk enkel bedoeld voor TV-uitzendingen en niet-anamorfe DVD's.

    Bovendien hoef je het beeld niet op een automatische stand te zetten als je dat niet wilt. Je kunt op de meeste TV's ook de 16:9 stand gewoon afdwingen.

    Maar dat heen- en weer gespring in de "auto" stand is meestal enkel bij TV-uitzendingen. Als je de speler via SCART hebt aangesloten op de TV dan zou het apparaat automatisch de juiste beeldverhouding moeten kiezen.

    Nog een ding: dat dit van je 80 DVD's de eerste is die dit probleem heeft is niet zo gek. Er zijn nu eenmaal erg weinig DVD's (vooral in Nederland) die een Pan & Scan stand ondersteunen. De enige andere tot nu toe die ik ben tegengekomen was de DVD van The Others en daar waren gebruikers die met hetzelfde probleem zaten als jij.

  13. #13

    Standaard

    Okee, laten we het even over MIJN tv hebben [een eerste generatie breedbeeld :P]:

    Als ik superzoom doe heb ik dus het volledige breedbeeldbeeld. Beeld. :) Fixed. En er is dus Automatisch, die ik liever vermijdt, en er is 16:9 breedbeeld, die vult uit, vallen wat randjes van de zijkanten af, en 16:9 ondertitels, die schuift het geheel omhoog, en er is de rek-breedbeeld stand, die dus het beeld indrukt, of uitrekt, zo u wilt.

    Er wordt bij superzoom niet [noemenswaardig] gezoomd, dus eigenlijk is de term verkeerd. Maar het beeld is het meest volledig en grootst in deze stand. Normaal gesproken is het zo dat als ik superzoom gebruik het hele beeld gevuld wordt met het volledige [bewegende] bronmateriaal. Om dan eventuele vertekening te checken toggle ik nog even naar de 4:3 stand omdat dan, naar mijn ervaring, ook al het bronmateriaal vertoond wordt, inclusief zwarte balken, die dus bij superzoom gedeeltelijk wegvallen, boven en onder.

    Het enige wat overblijft is dus inderdaad de dvdspeler. Maar ik geloof dat wij langs elkaar heen lullen. The Others heb ik niet, maar ik wacht op antwoord van Filmfreak, de distributeur van Hundstage.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101
    en er is 16:9 breedbeeld, die vult uit, vallen wat randjes van de zijkanten af
    Die stand moet je dus gebruiken... dat die randjes links en rechts wegvallen is normaal, dat heet overscan. Wil je dat niet, kun je altijd nog in het service menu van je TV gaan prutsen.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101
    en er is 16:9 breedbeeld, die vult uit, vallen wat randjes van de zijkanten af
    Die stand moet je dus gebruiken... dat die randjes links en rechts wegvallen is normaal, dat heet overscan. Wil je dat niet, kun je altijd nog in het service menu van je TV gaan prutsen.
    Is het niet de rek-breedbeeld stand die hij moet hebben vor anamorphe breedbeeld dvd's?

  16. #16

    Standaard

    Vage shit. Nee rekken werkt niet. Helaas.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  17. #17

    Standaard

    Vraag 1 (zover ik weet nog altijd niet beantwoordt): Welke setting heb je in de dvd speler staan. 4:3 of 16:9?

  18. #18

    Standaard

    Ik heb ze allebei geprobeerd, de 16:9 geeft het meeste beeld weer, maar nog steeds niet alles. En dan moet ie nog platgedrukt worden maar dat gaat niet op de tv waar die speler op staat. Dan zou ik ze om moeten wisselen en daar heb ik geen zin in... :P
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  19. #19

    Standaard

    Wat was / is het resultaat wanneer je 16:9 kiest op de speler en de tv zet op rek-breedbeeld zoals jij het noemt?

  20. #20

    Standaard

    Dan krijg je dus een beetje extra beeld links en rechts maar niet alles.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  21. #21

    Standaard

    Hoeveel is niet alles, kun je dat misschien demonstreren aan de hand van het plaatje boven?

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101
    Dan krijg je dus een beetje extra beeld links en rechts maar niet alles.
    Hou er dus wel rekening mee dat je op een TV nooit alles zult zien, tenzij het ding echt supersecuur afgesteld is.

    Maar ik ben het eens met de post hierboven. Tot nu toe is het een beetje vaag allemaal. En als je de DVD-speler EN de TV in de 16:9 stand hebt staan dan zou het goed moeten zijn.

    Een plaatje om aan te geven wat er volgens jou wegvalt zou dus geen overbodige luxe zijn.

  23. #23

    Standaard

    Dat staat er dus al :)

    Ik heb trouwens de settings nog [NOG] eens doorgenomen en nu op de beste stand gezet, dus inderdaad twee keer breedbeeld, zowel de speler als de tv, en de marge is nu minimaal, gelukkig. Ik vind dit best wel een irritante manier van dvd's uitgeven, liever zag ik alles anamorfisch, handmatig setten is echt voor de diehard. :)

    Anyway, ik geloof dat dit wel de oplossing is. Alleen niet rielekst inderdaad voor mensen die geen breedbeeldtv hebben :(
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101
    Alleen niet rielekst inderdaad voor mensen die geen breedbeeldtv hebben
    Met alle respect, maar de meeste DVD's zijn nu eenmaal in principe ge-optimaliseerd voor mensen met een breedbeeld-TV.

    Alleen met een breedbeeld-TV (of een 4:3 TV met een 16:9 stand) krijg je een optimale weergave, met de maximaal haalbare resolutie op standaard toestellen (progressive displays en projectie even buiten beschouwing gelaten).

    Anyway, goed dat het probleem nu (grotendeels) is opgelost.

  25. #25

    Standaard

    Als het nu goed is zouden nu alle dvd's uit je collectie goed moeten gaan, de tv hoort nu eigenlijk zelf te merken dat hij in 4:3 moet bij een 4:3 dvd etc...

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •