De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Hoe isoleer ik 't beste mijn bioscoopzolder?

    Ik weet dat er al veel over geschreven is ook in dit forum.
    Toch wil ik graag van jullie weten hoe ik het beste mijn zolderkamer tegen geluid kan isoleren.
    Het is niet mogelijk om een kamer in een kamer ervan te maken, dus
    zit ik zelf te denken aan bv vloerbedekking alom of zoiets.
    Heb je goeie tips dan hoor ik het graag.
    Had eerst een kamer(uitbouw) in de tuin en daar grensden alleen maar tuinen van de buren aan. Dat is nu dus wel anders.
    Help pleaz
    "Do or do not, there is no try!"

    Mijn DVD-verzameling

  2. #2

    Standaard

    Je kunt je vloer isoleren door tappijt en daaronder ondertappijt te leggen (of van die speciale matten). De muren ook bekleden met tappijt en daaronder isolerende deken/platen.
    Het moeilijkst is en blijft de bassen te isoleren, deze dreunen met gemak door tappijt, je zult je sub toch wel even wat minder luid moeten zetten.
    Ik ben (nog) gezegend met een vrijstaand huis, dus zelf heb ik 0,0 isolatie (en je kunt het buiten horen )

  3. #3

    Standaard

    idd vloerbedekking, en zorgen dat je sowieso je sub op spikes zet. alle andere speakers ook zo min mogelijk contact laten maken met de grond/muur. Ondervloer met tapijt helpt wel maar gebruik geen hoogpolig tapijt :wink: .

  4. #4
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Vloerbedekken heeft helaas een geluids isolatie waarde die nihil is.
    Dit zal dus vrijwel géén resultaat gaan geven.
    Ik denk dat je toch aan het bekende "groene vlokken schuim" moet gaan denken.
    Dit is te verkrijgen bij de bouwmarkten.
    Deze platen moeten wel weer worden afgewerkt met gipsplaat of houten vloerdelen voor de vloer.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    idd vloerbedekking, en zorgen dat je sowieso je sub op spikes zet. alle andere speakers ook zo min mogelijk contact laten maken met de grond/muur. Ondervloer met tapijt helpt wel maar gebruik geen hoogpolig tapijt :wink: .

    De sub moet je juist ontkoppelen. Bij spikes koppel je de sub met de vloer en dat zullen je onderburen niet echt prettig vinden.


    Gerrit

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door G. Zandman
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    idd vloerbedekking, en zorgen dat je sowieso je sub op spikes zet. alle andere speakers ook zo min mogelijk contact laten maken met de grond/muur. Ondervloer met tapijt helpt wel maar gebruik geen hoogpolig tapijt :wink: .

    De sub moet je juist ontkoppelen. Bij spikes koppel je de sub met de vloer en dat zullen je onderburen niet echt prettig vinden.


    Gerrit
    Helemaal waar! Ik woon in een appartementencomplex en ik had mijn speakers plus sub eerst ook gewoon op de grond staan (zonder spikes op de vloerbedekking). Volgens de buurvrouw dacht ze steeds dat het oorlog was bij mij in de kamer.

    Om het geluid naar beneden te isoleren heb ik het volgende gedaan:
    Koop rubber, in mijn gevallen door midden gesneden squashballen, en leg daarop een marmeren plaat of een andere zware stenen tegel. Op die tegel zet je dan je sub/speakers op spikes. Zo is de speaker van de grond ontkoppeld en zal het rubber de trilling die door de spikes vanuit de speaker komen, tegen houden.

  7. #7
    Johan van den D.
    Guest

  8. #8

    Standaard

    @Gerrit,
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    je sowieso je sub op spikes zet. alle andere speakers ook zo min mogelijk contact laten maken met de grond/muur
    ik bedoelde ook om je sub te ontkoppelen, spikes is daarvoor het minimale, je kunt daarin uiteraard zover gaan als je wilt/kunt.

    @ Johan, vloerbedekking alleen helpt idd niet, maar wel met ondervloer, zoals jij al aangeeft "het groene vlokken schuim". Maar eigenlijk zei ik dat zelf ook al, alleen wat onduidelijk:
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    idd vloerbedekking
    Ondervloer met tapijt helpt wel
    zal proberen volgende keer wat duidelijker te zijn.

  9. #9
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    ik bedoelde ook om je sub te ontkoppelen, spikes is daarvoor het minimale, je kunt daarin uiteraard zover gaan als je wilt/kunt.
    Met spikes ga je de sub juist koppelen aan de ondergrond en niet ontkoppelen. :wink:

    @ Johan, vloerbedekking alleen helpt idd niet, maar wel met ondervloer, zoals jij al aangeeft "het groene vlokken schuim". Maar eigenlijk zei ik dat zelf ook al, alleen wat onduidelijk:
    Ging er inderdaad vanuit dat je gewoon ondertapijt bedoelde.
    Dat groene vlokken schuim, Isofix meen ik, is geen normale ondervloer voor een tapijt natuurlijk.
    Je kunt er ook niet direct tapijt over leggen maar zal de Isofix af moeten dekken met houten vloerplaten en dan pas daarover het tapijt.
    Tapijt kan overings wel bepaalde frequenties beinvloeden maar isoleren, nee.

  10. #10

    Standaard

    Johan, ik ben het nu even kwijt denk ik .

    Het ontkoppelen van de sub houdt in : het contact met de vloer minimaliseren danwel verwijderen.
    Als de sub gewoon op de grond staat is hij gekoppeld met de vloer, met spikes verminder je toch de koppeling al behoorlijk, ofwel ontkoppel je hem al meer dan gewoon zo op de vloer omdat het contact met de vloer slechts 4 kleine puntjes bevat?

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    idd vloerbedekking, en zorgen dat je sowieso je sub op spikes zet. alle andere speakers ook zo min mogelijk contact laten maken met de grond/muur. Ondervloer met tapijt helpt wel maar gebruik geen hoogpolig tapijt :wink: .
    Je sub op spikes zetten zal niet isoleren, maar juist koppelen. Als je een houten vloer op zolder hebt, zal de energie van de sub het huis flink laten resoneren . Een manier is om deze juist te ontkoppelen van de ondervloer, daarmee isoleer je in ieder geval contact geluid.

    Groet Bjorn

  12. #12

    Standaard

    Ontkoppelen kan je bijv doen door een Auralex Gramma te gebruiken:



    Op secrets of home-theater vind je een review: Auralex Gramma review

    Ik heb daar laatst zelf ook nog een stukje over geschreven, zie daarvoor deze link: GRAMMA link

    Groet Bjorn

  13. #13
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Johan, ik ben het nu even kwijt denk ik .

    Het ontkoppelen van de sub houdt in : het contact met de vloer minimaliseren danwel verwijderen.
    Als de sub gewoon op de grond staat is hij gekoppeld met de vloer, met spikes verminder je toch de koppeling al behoorlijk, ofwel ontkoppel je hem al meer dan gewoon zo op de vloer omdat het contact met de vloer slechts 4 kleine puntjes bevat?
    Het is inderdaad gewoon koppelen Edgar zoals je al kon lezen.
    Spikes gebruiken moet je meer zien als het "gecontroleerd" koppelen, je leid het in goede banen zeg maar.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •