De resultaten 1 tot 2 van 2 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Digitale fotocamera vraag: CMOS of CCD

    Hoi,

    Ik ben er over aan het denken om dit jaar wellicht mijn digitale compact camera te vervangen / aan te vullen met een wat geavanceerder model.
    Te denken valt dan in de Canon EOS 350D en Nikon D70s categorie.

    Nu heb ik de nodige ervaring / verstand van digitale camera en weet dus wel waar ik overwegend op moet letten, van fotografie iets minder maar dit is een iets ander verhaal.
    Waar ik echter nog een beetje mee zit is CMOS chip of CCD chip.
    Ze hebben beiden hun voors en tegens maar kan iemand me er wat advies in geven.
    Persoonlijk vind ik CMOS lager in kwaliteit, veel gebruikt bij zeer goedkope camera's, maar ook de EOS 300D en 350D maken er gebruik van, maar dan wel in 8mp formaat.

    Het komt er bijna opneer: Canon EOS 350D vs. Nikon D70s, maar ook andere modellen zijn natuurlijk nog altijd optie. Maar het grootste vraagpunt is dus CMOS vs. CCD.

    Wellicht wordt het pas in december dat de aanschaf echt plaats vindt.

  2. #2
    Glorious Member Avatar van Jaded
    Registratie datum
    Jan 2002
    Woonplaats
    Belgica, olé olé.

    Standaard

    Canon had vroeger CCD (bv 1D, 1Ds), maar schakelt nu over op CMOS (10D, 20D, 1DmkII, 1DsmkII, 300D, 350D). Met andere woorden: als je Canon kiest heb je geen keus.
    Nikon houdt het bij de CCD voorlopig.
    Elk heeft zijn voor- en nadelen.

    Tegen de tijd dat je een aankoop overweegt (december) zijn er al andere modellen op de markt (zoals een D50 en misschien een D200).

    De keuze tussen CCD en CMOS is een beetje de verkeerde vind ik. Bij de aanschaf van een camera zijn er belangrijkere zaken waar je op moet/kunt letten.

    In mijn ogen zou je eerst moeten weten welke lenzen je wil en daar bij de merken zoeken welke je aanstaan. Ben je een wide-, tele-, macro- of midrangefreak bijvoorbeeld.
    Welke cropfactor wil je ... 1x, 1,3x, 1,5x of 1,6?

    Ik ben geen kenner op dit vlak, dus als ik iets verkeerd zeg hier ... please correct me here.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •