Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 36 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Richtlijn(en) prijs voor verkoop van (2ehands) DVDs

    Om maar gelijk met de deur in huis te vallen....ik erger me met enige regelmaat aan de prijzen die forumleden vragen voor hun 2ehands DVDs. Een vraagprijs van enkele euro's boven de nieuwprijs in een bepaalde winkel is alles behalve een uitzondering.

    Natuurlijk blijft het de verantwoordelijkheid van de potentiele koper om van tevoren gedegen marktonderzoek te doen, maar ik denk dat een richtlijn voor de prijs van 2ehands DVDs wellicht ervoor kan zorgen dat mensen niet zo snel geneigd zijn teveel te vragen voor de 2ehands DVDs die ze willen slijten aan forumleden.

    Bij computerhardware geldt b.v. deze algemene geaccepteerde richtlijnen voor 2ehands computerhardware:

    Artikelen minder oud dan 1 jaar: 75% van de huidige gemiddelde nieuwprijs.

    Artikelen ouder dan 1 jaar in uitstekende staat en/of nog onder garantie: 66% van de huidige gemiddelde nieuwprijs.

    Overige artikelen ouder dan 1 jaar in werkende staat zonder garantie: 50% van de huidige gemiddelde nieuwprijs.
    Welke richtlijn zou redelijk zijn voor de verkoop van 2ehands DVDs?

    In ieder geval zou de vraagprijs een stuk onder de nieuwprijs bij een landelijk gespreide winkel of internetwinkel moeten liggen. Mijns inziens moet de verkoper daarbij ook rekening houden met vaste acties als de 3-voor-33-euro-actie bij de FRS en VanLeest.

    Voorbeeld:
    Als een DVD € 14,99 kost bij FRS en VanLeest en bij beide is opgenomen in de 3-voor-33-euro-actie, dan zou iemand die deze DVD 2ehands wil verkopen een prijs beduidend lager dan € 11,- moeten bieden.

    De vraag is dan ook wat nu een redelijke prijs is voor een 2ehands DVD. Welke factoren spelen daarbij een rol?

  2. #2

    Standaard

    Olivier, jij maakt met deze thread geen vrienden :wink:
    The True Man Wants 2 Things: Danger And Play. For That Reason, He Wants Woman As The Most Dangerous Plaything. -Friedrich Nietzsche- (1844-1900)

  3. #3

    Standaard

    Nooit van het fenomeen OOP gehoord?
    Sommige dingen stijgen juist in waarde naarmate ze ouder worden (net als wijn)

    en in mijn ogen mag iedereen vragen wat hij/zij zelf wil.....
    Of dat ik er dat ook voor geef is een ander verhaal! :wink:

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik Sastriawan
    Olivier, jij maakt met deze thread geen vrienden :wink:
    Voor mij geen reden om dit niet een keer aan de kaak te stellen.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Nooit van het fenomeen OOP gehoord?
    Sommige dingen stijgen juist in waarde naarmate ze ouder worden (net als wijn)

    en in mijn ogen mag iedereen vragen wat hij/zij zelf wil.....
    Of dat ik er dat ook voor geef is een ander verhaal! :wink:
    Ik heb ook nooit gezegd dat iemand niet kan vragen voor zijn 2ehands DVDs wat hij wil. Echter, sommige mensen lijken uit het oog te verliezen dat het om 2ehands artikelen gaat.

    Waar het mij om gaat in deze thread is te achterhalen wat een goede richtlijn is voor een redelijke prijs van 2ehands DVDs....in de hoop dat meer mensen redelijke prijzen gaan vragen en je als potentiele koper wat minder achterdochtig hoeft te zijn ten aanzien van de vraagprijzen. Prettiger voor iedereen lijkt me.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Moondust
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik Sastriawan
    Olivier, jij maakt met deze thread geen vrienden :wink:
    Voor mij geen reden om dit niet een keer aan de kaak te stellen.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Nooit van het fenomeen OOP gehoord?
    Sommige dingen stijgen juist in waarde naarmate ze ouder worden (net als wijn)

    en in mijn ogen mag iedereen vragen wat hij/zij zelf wil.....
    Of dat ik er dat ook voor geef is een ander verhaal! :wink:
    Ik heb ook nooit gezegd dat iemand niet kan vragen voor zijn 2ehands DVDs wat hij wil. Waar het mij om gaat in deze thread is te achterhalen wat een goede richtlijn is voor een redelijke prijs van 2ehands DVDs....in de hoop dat meer mensen redelijke prijzen gaan vragen je als potentiele koper wat minder achterdochtig alles hoeft te benaderen. prettiger voor iedereen lijkt me.
    Zo'n richtlijn is voor OOP en Limited DVDs gewoonweg niet te achterhalen...voor een normale uitgave misschien weer wel.

    En wat heeft t voor nut al zou dat wél kunnen?

    Ik geloof (en hoop) niet dat de crew hiervoor ooit deze richtlijnen zal verplichten aan iedereen....

  6. #6

    Standaard

    Iedereen vraagt wat hij wil voor zijn DVD's, de verkoper zal vlug door hebben dat de gevraagde prijs te hoog ligt. Hier hoeft er absoluut geen regel op te komen :wink:

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Zo'n richtlijn is voor OOP en Limited DVDs gewoonweg niet te achterhalen...voor een normale uitgave misschien weer wel.
    Het gaat mij ook om de normale uitgaves.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    En wat heeft t voor nut al zou dat wél kunnen?
    Dan kan iedereen voordat hij zijn spul verkoopt een goede inschatting maken van wat een redelijke vraagprijs is en worden niet meer zo vaak veel te hoge prijzen gevraagd.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Ik geloof (en hoop) niet dat de crew hiervoor ooit deze richtlijnen zal verplichten aan iedereen....
    Verplicht hoeft van mij ook niet. Een richtlijn zou je kunnen zien als een soort sociale controle...gewoon om uitwassen te voorkomen.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kevin Baeckelandt
    Iedereen vraagt wat hij wil voor zijn DVD's, de verkoper zal vlug door hebben dat de gevraagde prijs te hoog ligt. Hier hoeft er absoluut geen regel op te komen :wink:
    Ik heb het ook niet over een regel, ik heb het over een RICHTLIJN!

    Vele dvd.nl forumbezoekers zijn heel goed op de hoogte van DVD-prijzen omdat ze uren daarvoor surfen op zoek naar goede prijzen. Er zijn echter ook mensen die dit niet of in veel mindere mate doen. Voor hen zou een richtlijn handig kunnen zijn bij de aankoop van 2ehands DVDs.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik Sastriawan
    Olivier, jij maakt met deze thread geen vrienden :wink:
    hm helaas ben ik het in deze met jou eens
    verkopers staan vrij om zelf een prijs neer te leggen, eventuele kopers kunnen idd eerst zelf onderzoek doen, en als ze het te duur vinden kunnen ze een realistisch tegenbod doen.
    Maar om antwoord te geven: nee er is geen richtlijn voor.
    bovendien zijn mensen niet verplicht iets te kopen :wink:
    ..perfecte mensen bestaan niet, wel perfecte bedoelingen...
    ...yaddimaina!!...George Lucas is een Ajacied
    ... Ultimatestartrader 1945 trades...

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door John Sital
    verkopers staan vrij om zelf een prijs neer te leggen, eventuele kopers kunnen idd eerst zelf onderzoek doen, en als ze het te duur vinden kunnen ze een realistisch tegenbod doen.
    Ben ik met je eens.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door John Sital
    Maar om antwoord te geven: nee er is geen richtlijn voor.
    Geen zinnig woord over te zeggen? Bijvoorbeeld iets in de trend van 75% van de nieuwprijs in de goedkoopste winkel die overal in Nederland goed bereikbaar is (bij internetwinkels is dat natuurlijk altijd het geval) mits de DVD in goede staat is? Dus hooguit een of twee minuscule krasjes maar verder niets. Voor DVDs in overduidelijk (vaak) gebruikte staat 50% van de nieuwprijs in de goedkoopste winkel die overal in Nederland goed bereikbaar is.

    Trouwens....als de algehele conclusie is dat er geen zinnig woord over te zeggen valt, dan leg ik me daar ook wel bij neer hoor. Ik wil dit enkel een keer proberen.

  11. #11

    Standaard

    ok ik snap je standpunt wel maar zoiets is in praktijk moetlijk te brengen, sommige mensen kopen bij wat duurdere winkels en willen natuurlijk zo min mogelijk verlies lijden, dus verkoopprijzen vatieren altijd :P
    ..perfecte mensen bestaan niet, wel perfecte bedoelingen...
    ...yaddimaina!!...George Lucas is een Ajacied
    ... Ultimatestartrader 1945 trades...

  12. #12

    Standaard

    Tweedehands DVD's kunnen ook nog in nieuwstaat verkeren, soms zelfs in betere staat dan in sommige winkels (zoals de FRS en Van Leest). Als er goed met een DVD is omgegaan, dan is er niets mis met het vragen van een hoge(re) prijs, die iets lager dan de winkelprijs ligt. Dat beslist iedereen voor zichzelf en ik laat me dan ook zeker niet beïnvloeden door anderen, tenzij ze echt een goed argument hebben.
    Five-Star Trader (778+) | Gold Trader (156+) | eBay (ex-lid) (191+)

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark de Jong
    Tweedehands DVD's kunnen ook nog in nieuwstaat verkeren, soms zelfs in betere staat dan in sommige winkels (zoals de FRS en Van Leest). Als er goed met een DVD is omgegaan, dan is er niets mis met het vragen van een hoge(re) prijs, die iets lager dan de winkelprijs ligt.
    Klopt helemaal. De dvd's en hoesjes (van oudere films) bij deze winkels zijn zelden in goede laat staan perfecte staat. Mensen die deze films in heel goede staat aanbieden mogen dus gerust voldoende euro's vragen.

    Verder is het ook logisch dat je OOP materiaal niet voor een appel en een ei moet aanbieden. Zeuren over de prijs is trouwens niet echt nodig, want niemand wordt verplicht om een dvd te kopen. En mensen die onrealischtische bedragen vragen prijzen zichzelf uit de markt en dat zullen ze snel doorhebben ook.

  14. #14

    Standaard

    Ik vind t ook niet nodig om hier richtlijnen aan te gaan stellen.

    Kijk bijv. eens op eBay, daar zie je regelmatig 2e hands DVDs weggaan voor boven de winkelprijs! Zo is momenteel bijv €10 voor "Zij gelooft in mij" van wijlen onze vriend Hazes geen uitzondering! Terwijl deze toch echt geen OOP is, sterker nog, hij is voor n €tje of 5 nog gewoon in de winkel te krijgen....

    Naar mijn idee is het gewoon n kwestie van vraag en aanbod, oftewel:

    t is maar net wat de gek er voor geeft...
    There's only ONE "Return"... And it ain't of The King, it's of The Jedi!

    Three-Star Trader | 725+ op eBay [100%]

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martijntje
    t is maar net wat de gek er voor geeft...
    Precies! Hier hoeven echt geen richtlijnen voor te komen. Als je gewoon zelf een beetje marktonderzoek doet voordat je tot koop over gaat dan weet je wel wat een dvd ongeveer moet kosten.
    Four-Star Trader (236)

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Caledonians
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Martijntje
    t is maar net wat de gek er voor geeft...
    Precies! Hier hoeven echt geen richtlijnen voor te komen. Als je gewoon zelf een beetje marktonderzoek doet voordat je tot koop over gaat dan weet je wel wat een dvd ongeveer moet kosten.
    Nogmaals, de vraag is niet of hier een richtlijn voor moet komen. De vraag is of hier een richtlijn voor te verzinnen is. Blijkens de reacties die tot nog toe gegeven zijn lijkt het er op dat een richtlijn op zijn minst moeilijk wordt te formuleren.

  17. #17

    Standaard

    Moondust ik ben het compleet met je eens

    Ik had er zelf ook een topic over geopend (die nu weer dicht is)

    http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=27894

    Alleen zei ik het wat anders

    Ik vind het wel heel toevallig dat de mensen die vaak DVD's verkopen boven de nieuwprijs ook het meest reageren op dit topic

    Zijn denk ik bang voor hun handel

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Xienator
    Moondust ik ben het compleet met je eens

    Ik had er zelf ook een topic over geopend (die nu weer dicht is)

    http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=27894

    Alleen zei ik het wat anders

    Ik vind het wel heel toevallig dat de mensen die vaak DVD's verkopen boven de nieuwprijs ook het meest reageren op dit topic

    Zijn denk ik bang voor hun handel
    beter lezen reller, er zijn argumenten aangedragen die jij niet eens kan beantwoorden, dus door hier verder te gaan vind ik een beetje vreemd
    ..perfecte mensen bestaan niet, wel perfecte bedoelingen...
    ...yaddimaina!!...George Lucas is een Ajacied
    ... Ultimatestartrader 1945 trades...

  19. #19

    Standaard

    Het is gewoon een mentaliteitsverschil tussen Nederland en België. In België beginnen ze laag en gaat de prijs naarboven naargelang er meer mensen geïnteresseerd zijn of door onderhandeling met de verkoper tot ze tot een akkoord komen. Hier vragen ze gewoon eerst een te hoog bedrag, moet iedereen zijn mond houden daarover (als je ze er via PM op wijst worden ze nog arrogant ook) en verlagen ze hun prijs een paar dagen later wanneer ze beseffen dat niemand het ervoor wil geven. Kijk maar naar die Spider-man giftsets om een voorbeeldje te geven, ze geraken er niet vanaf omdat de prijsen veel te hoog zijn dus verlagen ze de prijs. Ze mogen dan wel OOP zijn maar 150 euro voor iets wat je zelf 57 euro betaald hebt de week ervoor.Ok ok ,ik heb er zelf ook 2 gekocht toen en 1tje verkocht voor 115 euro op het moment dat de rest er nog 150 voor vroeg, zo was mijn exemplaar gratis. Zeker als je er gewoon ganse partijen van begint aan te bieden zuiver voor handel dan ben je verkeerd bezig denk ik. Dan gaat het niet meer over een gemeenschappelijke liefde voor een hobby.

    Nuja uiteindelijk kijk ik zelf wel uit, meestal is het interessanter om het privewatch forum te volgen dan het te koop gedeelte. Dan is je exemplaar recht van de winkel en in seal.

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Xienator
    Ik vind het wel heel toevallig dat de mensen die vaak DVD's verkopen boven de nieuwprijs ook het meest reageren op dit topic

    Zijn denk ik bang voor hun handel
    Ik waardeer het dat je een mogelijke richtlijn steunt, maar ik denk dat het niet gepast is deze conclusie te trekken. Ik veronderstel dat je een aanname doet en van aannames komt een hoop narigheid.

    Maar goed, bij computerhardware is wel een zekere richtlijn op te stellen voor het vaststellen van een redelijke prijs van 2ehands spul. Dus waarom voor DVDs dan niet. Op hardware.info zie je dat mensen die teveel vragen gelijk teruggefloten worden. In de meeste gevallen wordt de richtlijn aangehaald. Het is dus geen verplichting je aan de richtlijn te houden, maar er is wel een zekere sociale controle. Die sociale controle lijkt me een goede zaak.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door runob
    Het is gewoon een mentaliteitsverschil tussen Nederland en België. In België beginnen ze laag en gaat de prijs naarboven naargelang er meer mensen geïnteresseerd zijn of door onderhandeling met de verkoper tot ze tot een akkoord komen. Hier vragen ze gewoon eerst een te hoog bedrag, moet iedereen zijn mond houden daarover (als je ze er via PM op wijst worden ze nog arrogant ook) en verlagen ze hun prijs een paar dagen later wanneer ze beseffen dat niemand het ervoor wil geven. Kijk maar naar die Spider-man giftsets om een voorbeeldje te geven, ze geraken er niet vanaf omdat de prijsen veel te hoog zijn dus verlagen ze de prijs. Ze mogen dan wel OOP zijn maar 150 euro voor iets wat je zelf 57 euro betaald hebt de week ervoor.Ok ok ,ik heb er zelf ook 2 gekocht toen en 1tje verkocht voor 115 euro op het moment dat de rest er nog 150 voor vroeg, zo was mijn exemplaar gratis. Zeker als je er gewoon ganse partijen van begint aan te bieden zuiver voor handel dan ben je verkeerd bezig denk ik. Dan gaat het niet meer over een gemeenschappelijke liefde voor een hobby.

    Nuja uiteindelijk kijk ik zelf wel uit, meestal is het interessanter om het privewatch forum te volgen dan het te koop gedeelte. Dan is je exemplaar recht van de winkel en in seal.
    Wat ik in ieder geval destilleer uit je verhaal is dat je je ook ergert aan de vaak te hoge prijzen. Dat men in enkel gevallen ook doet alsof het normaal is is daarbij erg jammer. Inderdaad een mentaliteitskwestie. Een richtlijn kan daar wellicht een positieve draai aan geven, niet als verplichting maar als sociale controle.

  22. #22

    Standaard

    Ik vind ook dat je het aspect afstand in rekening moet nemen. Zoals iedereen wel weet is de prijs van dvd's hier in België soms gevoelig duurder dan in Nederland, omdat verkoop met verlies hier ten strengste verboden is. Als ik dan, als Belg, een titel verkoop aan een andere Belg, hier ook op het forum, dan kan het zijn dat het mij zowel als de koper worst is dat die titel in een al dan niet obscuur winkeltje in het noorden van Nederland een stuk goedkoper is. Wat mij soms ergert als ik "onredelijk lage" voorstellen krijg voor mijn dvd's, is dat mensen twee dingen schijnen te vergeten:

    1. De post werkt niet gratis
    1bis. De post in België werkt zeker niet gratis.

    en

    2. Benzine is ook niet gratis.

    Ik heb een oom die gemakkelijk naar de andere kant van het land rijdt omdat in een bepaalde supermarkt de mayonaise 10 cent per pot goedkoper is. Iedereen verklaart hem stapelgek.

    Om een punt te maken: ik vind niet dat er regels kunnen of zelfs mogen zijn op het stellen van tweedehands prijzen. Het is niet verboden een (redelijk) tegenbod te doen, het is evenmin verplicht om daar op in te gaan, of juist niet. En springt de koop af? Dan hou ik mijn dvd's liever als ruilmateriaal. Ik zit niet in geldnood, dat ik er snel vanaf moet geraken of zo...

    Ik erger me eerder aan al die mensen die nu nog gauw effe van hun oude versie van Mulan af willen, er OOP bij zetten en onredelijke prijzen voor vragen, goed wetende dat er binnen 2 maanden een nieuwe versie in de schappen ligt.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  23. #23

    Standaard

    nuja ik erger me er wel aan (zou bv wel zo'n pieanist set R3 willen hebben of snow white book edition maar niet voor die prijzen) maar ik denk dat er weinig tegen te doen valt. Als je mensen openlijk laat reageren dat de prijs te hoog is krijg je alleen maar flame en zever en threads worden zo kunstmatig hoog gehouden. Het zou gewoon bij de verkoper moeten veranderen dat ze er niet de mentaliteit op na houden van 'laten we eerst maar eens lekker hoog proberen wie weet lukt het, kan achteraf altijd laten zakken' maar dadelijk een realistische prijs opgeven.

    Het is natuurlijk niet prettig wanneer je iets voor pakweg 25 euro gekocht hebt dat nu voor 15 euro te koop is nieuw te moeten verkopen aan 10 euro inclusief verzending. Het ligt dus niet altijd zo simpel van percentages en regels. De kleine handelaar bedoelt het niet altijd slecht alleen spijtig van de grotere handelaars dat ze gewoon het systeem misbruiken. Nuja die hun threads negeeer ik sowieso omdat ik op voorhand weet dat het toch te duur is.

  24. #24

    Standaard

    Nieuwe regels hebben niet mijn interesse....een mogelijke richtlijn voor de prijs van gangbare DVDs wel. Iemand....?

  25. #25

    Standaard

    Ik begrijp wat je bedoelt, Moondust, maar ik zie niet hoe je het praktisch kan implementeren. Hoe neem je, om maar iets te noemen, de staat van het ding in aanmerking? Mijn dvd's zijn altijd quasi in nieuwstaat, omdat ik ze bij wijze van spreken alleen aanraak met steriele handschoenen. Iemand anders gebruikt ze misschien tussendoor als koffie-onderzetter. Zoiets kan en moet toch ook een verschil maken?

    Kijk gewoon wat de nieuwprijs is, bij www.vergelijk.nl of zo, en reken dan de factoren die er nog eens bijkomen (afstand tot de winkel, staat van de dvd, verzendkosten, etc.) erin, en dan zal iedereen wel zelf zien of de prijs te hoog is of niet, zeker? Maar om daar allemaal weer regeltjes over op te stellen... djiezes, iedereen hier wordt toch geacht om een klein beetje het Internet te kunnen gebruiken, hè?
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •