Bekijk uitslag poll: filmindustrie lijdt geen verlies door piraterij

Stemmers
163. Je mag niet stemmen in deze poll
  • eens

    51 31,29%
  • oneens

    97 59,51%
  • ik weet het niet

    15 9,20%
Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 116 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard piraterij kost filmindustrie niets

    Naar aanleiding vh volgende:

    'Brein schat schade piraterij op 350 miljoen euro'

    Uitgegeven: 10 juni 2005 10:26
    Laatst gewijzigd: 10 juni 2005 10:31

    AMSTERDAM - De Nederlandse entertainmentbranche heeft in 2004 minimaal 350 miljoen euro aan inkomsten misgelopen, dit meldt Stichting Brein vrijdag. De Nederlandse consument besteedde bijna 62 miljoen euro aan illegale cd's en dvd's van muziek, films en interactieve software. Daarnaast bedroeg de straatwaarde van de weggeefcultuur van illegale kopieën nog eens 114 miljoen euro.

    35 procent van de in Nederland in omloop gebrachte beeld- en geluidsdragers (cd's en dvd's) is illegaal. Dat zijn 33 miljoen stuks met een straatwaarde van 176 miljoen euro, oftewel 16 procent van de totale markt. Stichting Brein schat de schade door downloaden van illegale bestanden op minimaal hetzelfde bedrag. Dit brengt het geschatte verlies aan inkomsten voor de muziek, film en interactieve software industrie in Nederland op meer dan 350 miljoen euro.

    Tweederde van alle illegale kopieën die in omloop zijn betreft cd-r en dvd-r kopieën die onder consumenten worden weggegeven of geruild. De schade door downloaden van illegale content kan op basis van diverse onderzoeken op 15 tot 20 procent van de legale omzet geschat worden. Voor Nederland komt dat neer op tussen de 142 en 189 miljoen euro.

    Nieuwe piraterij

    "Het downloaden van illegaal aanbod op internet is de nieuwe piraterij", zegt Tim Kuik van Stichting Brein. "Downloaden brengt de grootste schade toe aan de legale markt. Niet alleen door gemiste verkopen van cd's en dvd's maar ook door de schade aan de ontwikkeling en groei van legale downloaddiensten. De massale piraterij op internet staat de innovatie op dat medium in de weg. Ondertussen staat de legale omzet zodanig onder druk dat investeringen steeds moeilijker worden. Voor de consument betekent dat uiteindelijk dat er minder leuks te beleven valt aan nieuw entertainmentproduct."

    Reacties op dit bericht? Mail de redactie.
    Altijd op de hoogte met de gratis NU.nl/nieuwslezer
    Onderweg op de hoogte blijven? Ga naar NU.nl/pda
    NU.nl homepage
    (c) NU.nl


    Ik denk dat het de filmindustrie niets kost. Mensen die illegale films kopen of downloaden zullen in het geval dat de piraterij niet bestond ook geen films kopen. Ze zullen waarschijnlijk de betreffende films huren...
    Begrijp me goed, ik praat de piraterij niet goed, zelf heb ik alleen maar de originele films. +/-250 stuks.
    Voor de goede orde, dit gaat naar mijn mening alleen maar over films, niet over de muziek en software industrie.[/url]

  2. #2

    Standaard

    Tuurlijk verliest de filmindustrie veel geld door illegale downloads. Ik ken mensen die vroeger alleen maar erg veel videobanden hadden en nu met de komst van de dvd en het breedband internet alleen nog maar downloaden.

    Overigens moet ik zeggen dat ik die legale betaal download diensten onzin vind. Waarom betalen voor iets te downloaden als het gratis van internet te halen is. Je moet het wel aantrekkelijk maken.Daarom koop ik al mijn films origineel in de winkel. Krijg je er een mooi doosje met een mooie cover en een mooie bedrukte dvd bij.

    EDIT: Zie dat ik op eens gestemd heb . Moet natuurlijk oneens zijn.
    When there's no more room in hell, the dead will walk the earth.

    Alles over de nieuwste adventure spellen @ Adventure-Island.nl

  3. #3

    Standaard

    De industrie zal zeker wat verliezen, alleen niet zoveel als ze zeggen. Ik heb DVD's gedownload (NIET ILLEGAAL DUS), waarvan ik de meeste ook koop. Vind ik de DVD niets aan dan zal ik niet tot de koop overgaan. In veel gevallen zou ik anders deze DVD's ook niet kopen en waarschijnlijk lenen van vrienden en/of bekenden.

  4. #4

    Standaard

    ik zou het echt niet weten. In het artikel komt wel erg vaak een vorm van het werkwoord 'schatten' voor...
    **** Mijn Traderstatus (160+ trades)

  5. #5

    Standaard Re: piraterij kost filmindustrie niets

    Citaat Oorspronkelijk gepost door humpadump
    Ik denk dat het de filmindustrie niets kost. Mensen die illegale films kopen of downloaden zullen in het geval dat de piraterij niet bestond ook geen films kopen. Ze zullen waarschijnlijk de betreffende films huren...
    Wat dacht je van de bioscopen die $ mislopen omdat iemand films downt?

    Mijn mening: downers zijn geen échte filmliefhebbers...échte liefhebbers gaan naar de bios. (of huren of kopen de DVD meteen)

  6. #6

    Standaard Re: piraterij kost filmindustrie niets

    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Citaat Oorspronkelijk gepost door humpadump
    Ik denk dat het de filmindustrie niets kost. Mensen die illegale films kopen of downloaden zullen in het geval dat de piraterij niet bestond ook geen films kopen. Ze zullen waarschijnlijk de betreffende films huren...
    Wat dacht je van de bioscopen die $ mislopen omdat iemand films downt?

    Mijn mening: downers zijn geen échte filmliefhebbers...échte liefhebbers gaan naar de bios. (of huren of kopen de DVD meteen)

    Ik heb zelf alles origineel en zal nooit een dvd downloaden ik ga gewoon voor de kwaliteit, de mooie verpakkingen (SE, giftset, enz....).
    Maar over de stelling, ik zie het niets als verlies. Het is minder winst wat de filmindustie maakt.

    Voorbeeld (Met gewoon wat willekeurige bedragen):
    Bij de KPN komen ze met het jaarverslag met daarin de omzet en de NETTOwinst (dus met alle onkosten er al afgehaald). Ze hebben een vergelijking met het voorgaande jaar waarin €100 milj. winstgemaakt.
    Dit jaar komen met het nieuwe verslag en de melding dat de NETTOwinst gedaald is met 10% en dus nog maar €90 milj. overhouden.
    Oftewel er gaat alsnog €90 milj euro in de spaarpot.

    Mijn conclusie:

    De filmindustrie baalt er gewoon van dat ze minder winst maken en moeten iemand de schuld geven. In mijn ogen houden ze er genoeg aan over, iedereen krijgt zijn afgesproken salaris, en de rest kan geinvesteerd worden in andere films.

    Er valt niets goed te praten over het downloaden van films, je betaald er geen rechten over dus heb ook het recht niet om er dan gebruik van te maken. Maar verder mag de filmindustrie er niet over klagen. Ze maken mischien ook wel minder winst omdat Bollywood met een treinvaart opstoomt (net als Azie) daar komen films vandaan die zeker net zo goed zijn en lang niet zoveel kosten als een gemiddelde Hollywood film.
    Er is ook gewoon meer concurentie gekomen.

  7. #7

    Standaard Re: piraterij kost filmindustrie niets

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Toppieroy
    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Citaat Oorspronkelijk gepost door humpadump


    Er valt niets goed te praten over het downloaden van films, je betaald er geen rechten over dus heb ook het recht niet om er dan gebruik van te maken. Maar verder mag de filmindustrie er niet over klagen. Ze maken mischien ook wel minder winst omdat Bollywood met een treinvaart opstoomt (net als Azie) daar komen films vandaan die zeker net zo goed zijn en lang niet zoveel kosten als een gemiddelde Hollywood film.
    Er is ook gewoon meer concurentie gekomen.
    Nu loopt brein te zeiken over downloaden.
    Als dat is verboden gaan ze wel Over iets anders zeuren
    Importeren van films ofzo..?


    Oke ff serieus!
    Nee denk, niet dat de filmindustrie,
    Zo enorm verlies lijden door dat mensen films downloaden!
    Ze zullen wel wat verlies lijden maar niet zo mega veel.

    Zo als hier boven al staat ze hebben veel concurrentie van uit
    Andere landen
    You know, you come from nothing, you're going back to nothing.What have you lost? Nothing!

  8. #8

    Standaard

    Die cijfers kloppen naar mijn mening niet. Het is niet zo dat een gedownloade dvd ook automatisch een gekochte dvd zou zijn. Er zijn ook mensen die downloaden misschien de mindere films die ze toch niet zouden kopen.

  9. #9

    Standaard

    Ik download ook weleens films. Maar ik koop meer dan dat ik download. Vooral anime download ik vrij veel , maar dat ligt meer in een grijs gebied en brein kan daar moeilijk over zeuren. En bij Anime ligt het vaak nogal moeilijk omdat je niet weet welke nieuwe series vaak goed of slecht zijn. Bijna alle animeseries die ik op dvd heb had ik eerst gedownload. Juist door downloaden heb ik meer dvds gekocht dan ik eigenlijk van plan was.

    Ik denk echt niet dat de film industrie zoveel verlies lijdt. Tuurlijk ken ik wel mensen die alleen maar illegaal hun films binnenhalen. Maar als ze niet zouden downloaden zouden die mensen die films heus niet in de bioscoop gaan kijken of kopen op dvd. Ik ken genoeg mensen die zo zijn. Vooral sommige mensen bij mij op school.

  10. #10

    Standaard

    Ik ben juist meer dvd's gaan kopen omdat ik ontzettend veel download. Ik kijk gemiddeld meer dan 80 films in de maand en die ga ik echt niet eerst kopen, ik zou wel gek zijn.

    Als ik een film kijk die ik goed vind dan koop ik die.

    Wat ik wel fout vind zijn mensen die dvderretjes kopen voor een eurootje of 2

    Koop dan de dvd

  11. #11

    Standaard

    Dan kan je ook wel zeggen dat films opnemen van TV illegaal is. Films zijn nou eenmaal niet goedkoop, logisch dat mensen downloaden. Zelf download ik ook, en als ik een film dan leuk vind koop ik 'm. Vind ik 'm niet leuk, dan ben ik blij dat ik 'm niet gekocht heb.
    Moeten ze maar geen slechte films maken.

    De film industrie zal best wel wat verlies lijden, maar de bekende, goed betaalde acteurs zullen echt hun 4e porsche niet hoeven te verkopen vanwege dit hoor. En blijkbaar beginnende acteurs ook niet, want als je ziet wat films als LotR etc. voor kosten hebben gehad. Dan zal het heus niet zo erg zijn als meneer Peter R. De Vries ons doet denken.
    Mijn DVD collectie!
    Heb je iets van Ghibli's te koop, PM me dan! Ik heb wellicht interesse!

  12. #12

    Standaard Re: piraterij kost filmindustrie niets

    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Wat dacht je van de bioscopen die $ mislopen omdat iemand films downt?

    Mijn mening: downers zijn geen échte filmliefhebbers...échte liefhebbers gaan naar de bios. (of huren of kopen de DVD meteen)
    Ik denk persoonlijk dat het de videotheken zijn die de grootste omzet mislopen. Waarom zou je nu nog 4 E betalen voor een dvd die je net zo snel kunt downloaden. En je moet dan nog moeite doen om het ding te halen en terugbrengen etc..

    Bios is toch een avondje uit of voor het stappen ofzo, dus men gaat toch wel, misschien wat minder vaak..

  13. #13

    Standaard

    Films kijken in een bioscoop kun je gewoon niet vergelijken met kijken op je tvtje.

    Onzin dus dat mensen die films downen daardoor niet naar de bioscoop gaan.

    Anders ligt het bij de illegale dvd's die je voor een euro of 2,3 kunt kopen op elke middelbare school.
    Dat is echt illegaal

  14. #14

    Standaard Re: piraterij kost filmindustrie niets

    Citaat Oorspronkelijk gepost door technocat
    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Wat dacht je van de bioscopen die $ mislopen omdat iemand films downt?

    Mijn mening: downers zijn geen échte filmliefhebbers...échte liefhebbers gaan naar de bios. (of huren of kopen de DVD meteen)
    Ik denk persoonlijk dat het de videotheken zijn die de grootste omzet mislopen. Waarom zou je nu nog 4 E betalen voor een dvd die je net zo snel kunt downloaden. En je moet dan nog moeite doen om het ding te halen en terugbrengen etc..

    Bios is toch een avondje uit of voor het stappen ofzo, dus men gaat toch wel, misschien wat minder vaak..
    Laat staan dat je met een beetje slim shoppen je zelfs de normale versies voor richting die prijzen kan kopen.

    Ik denk wel dat ze iets van verlies lijden, maar lang niet zo erg als ze willen doen geloven.
    "When a forest grows too wild, a purging fire is inevitable and natural." | DVD's te koop | My Collection | WhatIWatch

  15. #15

    Standaard

    Eens! Ik geef toe dat ik star wars 3 heb gedownload (was eerder een wedstrijd met een klasgenoot wie het eerst had), maar voordat ik het had gecheckt ben ik naar de bios geweest. En ik ben zeker van plan het op dvd te bestellen. In de tussentijd check ik weleens de download naar bepaalde scenes die ik mooi vond in de bios (bijvoorbeeld order 66-scene). En ik ga nooit 2 keer naar een bioscoop voor hetzelfde film.

    Dus uitgerekend missen ze van mij aan het eind geen inkomsten.
    PC kapot of nieuw netwerk of bestaande netwerk uitbreiden of onderhouden:
    http://www.chab-it.nl/

  16. #16
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Ik ben het oneens met deze stelling,

    Er zijn zat, maar dan ook zat mensen die geen enkele orriginele dvd hebben liggen. Als ze niet de mogelijkheid hadden tot kopieren, waarschijnlijk wel gekocht hadden in de winkel.

    Helaas is niet iedereen zoals vele hier op het forum die toch wel dvds kopen.

    Ik ben ook niet de heiligste en ik download ook films, maar als ik een film ook echt goed vind, dan koop ik hem! zoniet, dan koop ik hem niet en brand ik hem sowieso niet op dvd of cd. Ik heb zelf maar een aantal gekopieerde dvds. en die wil ik ook gaan vervangen door de orriginele, alleen momenteel komt het er niet van.

    Door mij zal die film industrie geen verlies lijden. Maar er zijn zat mensen die alleen gekopieerde schijfjes hebben liggen.

  17. #17

    Standaard

    Zoals met veel dingen ligt de waarheid in het midden:
    Verliest de branche geld door het downloaden? Tuurlijk...
    Verliest de branche zoveel geld als Brein wil doen geloven? Tuurlijk niet...

    Zoals vaker gezegd, Brein rekent iedere download (Wat zo ie zo al een schatting is) automatisch als misgelopen verkoop. Dit is natuurlijk onzin. Simpel gezegd: Niet iedereen die download zou tot een aanschaf overgaan op het moment dat downloaden geen optie zou zijn geweest. Daarentegen zijn er dus ook veel mensen (zoals ik en vele andere op het forum) die en voor een godsvermogen aan films/cd's/games kopen en daarnaast ook nog downloaden. Simpel: Niet iedere film of cd is het aanschaffen waard. Daar kom je vaak alleen pas achter op het moment dat je de film of cd al hebt gekocht, en je dus je centjes als kwijt bent. Ik gebruik het downloaden dus ook als een soort van test middel. Wat ik goed vind (en dat is veel) koop ik, wat ik slecht vind verdwijnt in het "grijze archief" (aka de vuilnisbak).

    Ik vind dat er een groot verschil zit in mensen die downloaden voor eigen gebruik, en mensen die downloaden of kopiëren voor de handel. Handelen in gekopieerde films en software zou dan ook in mijn ogen veel sterker gestraft mogen worden dan de "thuisgebruikers"

    Daarbuiten is het in Nederland wel een beetje hypocriet geregeld. Iedere persoon die een lege cd of dvd aanschaft betaalt hierover een toeslag. Deze toeslag wordt vervolgens door oa de BUMA STEMRA verdeeld over de artiesten ter compensatie. Waarom een toeslag rekenen op een product wat eigenlijk niet op de manier gebruikt mag worden die de toeslag rechtvaardigt? Met andere woorden kopiëren van cd's (met auteursrechten) is verboden en strafbaar, maar we rekenen wel een toeslag om het kopiëren te compenseren. Dit betekent dus dat de moraal ridder die lege cd's koopt om alleen maar zijn eigen documenten op weg te schrijven een toeslag betaald die onrechtvaardig is.

    Een ander punt waar ik Brein nooit over hoor is de algemene economische toestand in Nederland. Een cd of dvd is voor veel mensen nog altijd een luxe product. Als mensen minder geld te besteden hebben zullen de luxe producten als eerste geschrapt worden van het boodschappen lijstje. Het is dus dan ook logisch dat het aantal bioscoop bezoekers terugloopt en dat de verkoop cijfers dalen. Dit gebeurt namelijk ook in alle andere luxe artikelen branches die helemaal niets te maken hebben met downloaden of kopiëren.

    Conclusie:
    Ja, ik denk dat er wel enigszins verlies wordt gemaakt door de industrie, maar ik denk dat dit niet alleen te verhelpen is door het bestraffen van het kopiëren. Kijk een naar de prijzen, maar unieke verpakkingen of scheep ons niet af met een hoop onzinnige extra's maar doe iets unieks met het product.

  18. #18

    Standaard Re: piraterij kost filmindustrie niets

    [quote="technocat"]
    Citaat Oorspronkelijk gepost door theThinWhiteDuke
    Wat dacht je van de bioscopen die $ mislopen omdat iemand films downt?

    Mijn mening: downers zijn geen échte filmliefhebbers...échte liefhebbers gaan naar de bios. (of huren of kopen de DVD meteen)
    Ik denk persoonlijk dat het de videotheken zijn die de grootste omzet mislopen. Waarom zou je nu nog 4 E betalen voor een dvd die je net zo snel kunt downloaden. En je moet dan nog moeite doen om het ding te halen en terugbrengen etc..
    quote]
    Dat is nog geen eens het grootste probleem
    Het probleem wat een videotheek de nek om draait
    Is dat na 2 keer verhuren de dvd gaar is!
    VHS was minder kwetsbaarder.
    Ik baal er gewoon van als ik 3 schijfjes huur.
    Die gewoon slecht zijn blijven hangen, Stotteren, overslaan,
    Door dat een of andere mongool!
    De dvd schijfjes als onderzetters heeft gebruikt...
    Dus download ik af en toe een filmpje!
    En zo zullen er duizenden andere zijn die precies zo denken als ik
    You know, you come from nothing, you're going back to nothing.What have you lost? Nothing!

  19. #19
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2003
    Woonplaats
    The Dutch mountains

    Standaard

    De filmindustrie lijdt er wel degelijk onder, kan ook niet anders.

    Het bioscoopbezoek lijdt eronder, kan ook niet anders (ik ken een paar van die knapen die vroeger 6 tot 8 maal per maand naar de cinema gingen en nu alles downloaden en niet meer gaan. En zij zullen vast niet de enige zijn )

    De videotheek/dvdtheek zal er ook onder lijden, want waarom huren als je voor niets kan kijken.

    Welk argument je ook gebruikt om dingen te relativeren of vergoeilijken, het maken van films is duur en kost geld. Daarvan wil je wel het een en ander van terug zien lijkt mij zo. Het wordt moeilijker om een film op een goede wijze te verkopen aan een publiek omdat er wel degelijk mensen tussen zitten die geld willen verdienen aan het werk van een ander. Okay ze maken winst maar er zijn ook titels die geen geld opbrengen of maar net kiet spelen en die dienen ook bekostigd te worden.
    "How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur C. Clarke

  20. #20

    Standaard

    De mensen die uitsluitend gekopieerde schijfjes thuis hebben liggen (of hier er daar een enkel origineel DVD'tje) zijn inderdaad geen echte filmliefhebber! Maar daar moet Brein zich dan ook niet druk over maken want zoals gezegd hebben deze mensen geen geld over voor films, dus zouden ze ook nooit de originele DVD's kopen mocht de mogelijkheid tot kopiëren niet bestaan.

    De mensen die zelf veel downloaden, maar ook veel kopen zijn imho niet verkeerd bezig... want hoe kun je anders een film beoordelen voordat je hem werkelijk koopt? Huren is niet altijd een optie... niet alle films zijn te huur, en bovendien heb ik het gevoel dat ik dan dubbel betaal mocht ik de DVD alsnog aanschaffen! Ik heb best vaak een film gedownload/gezien en dat ik dacht van "Gelukkig heb ik die niet gekocht". Maar er zijn ook films die ik na het kijken zo snel mogelijk origineel in mijn collectie wil hebben!

    Tuurlijk koop ik ook wel eens een film op de gok... en de echte kaskrakers (Matrix, LOTR, SW, KoH enzovoort) zal ik sowieso altijd in de bios gaan zien!
    "City of light, city of magic!"

  21. #21

    Standaard

    Brein loopt 3 centen mis,en loopt te zagen over zoveel miljoen.Mensen gaan alleen maar meer downen,door die klote download reclame nie te branden op kopietjes,en om de 'overheid' een hak te zetten(zo zullen er ook nog wel wat denken).

    Ik doe niks met downloads,behalve es lenen en dan vervolgens niet kijken omdat ik aan een kopie geen waarde hecht,en liever originelen zie.

    Over het zogenaamde dure bioscoopbezoek en dvds kopen.
    -Ik ga tegenwoordig zon 8x per maand naar de bioscoop,in eindhoven.je koopt een pasje en voor 5,5 euro p film zie je alles wat je maar wil.een kopie wordt vaak rond de 5 euro voor gevraagd,dus dat wordt hiermee al ontkracht.Andere bioscopen,behalve dan antwerpen,doe ik niet meer,die zijn gewoon te duur in vergelijking en bieden veel te slechte kwaliteit.

    -dvds uit het buitenland,zijn mooi geprijsd over t algemeen,15 euro voor splinternieuwe film.Tja,als dat soort prijzen niet overgenomen worden in nederland,zijn we hier aangewezen op de 3 voor 33 bakken bij frs en van leest,logisch...

    t zal ze echt nie veel geld schelen!

    mazzel,niels
    T2: I'll Be Back!

  22. #22
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2003
    Woonplaats
    The Dutch mountains

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Niels Simons
    Over het zogenaamde dure bioscoopbezoek en dvds kopen.
    -Ik ga tegenwoordig zon 8x per maand naar de bioscoop,in eindhoven.je koopt een pasje en voor 5,5 euro p film zie je alles wat je maar wil.een kopie wordt vaak rond de 5 euro voor gevraagd,dus dat wordt hiermee al ontkracht.Andere bioscopen,behalve dan antwerpen,doe ik niet meer,die zijn gewoon te duur in vergelijking en bieden veel te slechte kwaliteit.


    mazzel,niels
    Tja omdat jij dit zo doet is het dus niet zo'n probleem????

    Ik ken meer mensen die minder naar de cinema gaan tgv illigale kopietjes die ze thuis op de bank kunnen kijken met een bak magnetron popcorn dan mensen die gewoon net zo vaak naar de cinema gaan.

    En veel mensen kopen gewoon illigale troep, ik kreeg de illigale dvd van SW: ROTS ook gelijk aangeboden. waarop ik een schef blik kreeg omdat ik deze liever in de cinema wilde zien. (toch zonde van de cent achteraf). Maar hoeveel lui gaan om die reden niet naar de cinema?????

    Ik denk dat er wel degelijk schade geleden wordt, maar dat deze pas op termijn echt zichtbaar wordt.
    "How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur C. Clarke

  23. #23
    Hans De Bisschop
    Guest

    Standaard

    filmindustrie lijdt geen verlies door piraterij
    Persoonlijk maak ik in deze kwestie een onderscheid tussen 2 groepen mensen, laten we stellen dat iemand over een budget van 250 euro voor dvd's beschikt in de maand juni:
    1. Die mensen die voor 250 euro dvd's kopen, dus mooi hun budget of hetgene ze er kunnen aan uitgeven. Daarnaast downloaden ze nog een aatal filmpjes. Weliswaar blijft het nog altijd verkeerd, maar aan die mensen verliest de filmindustrie toch geen geld ? Moesten de downloads er niet zijn zouden ze de film toch niet kunnen gekocht hebben.

    2. Die mensen die om wat voor reden dan ook wel hun 250 euro beschikbaar hebben, maar gewoon niks kopen en alles downloaden. Daaraan verliest de filmindustrie dus 250 euro per maand.

    Weliswaar is er ook nog een 3e groep: die mensen die zo braaf zijn alles wat ze willen legaal te kopen en dus bewust keuzes maken en prioriteiten stellen bij het maken van aankopen. Daarvoor alle respect natuurlijk ... dat vraagt in een tijd waarin alles zo binnen handbereik is toch al een beetje wilskracht.

    De cijfers die de filmindustrie ons voorgeschoteld van zogenaamd verlies is zonder twijfel het geschatte aantal downloads vermenigvuldigd met wat de waarde van de dvd zou kunnen zijn. Foute redenering dus, want daarbij houden ze geen rekening met de 2 groepen die ik hierboven vermeld.

    Naar de bioscoop ga ik zelf zelden of nooit, simpelweg omdat het me relatief gezien te duur uitkomt. Het mag dan nog aan verminderd tarief (5,5€) zijn ... als ik een iets of wat leuke filmervaring wil hebben moet ik bij dat toegangsticketje nog eens een treinkaartje van ongeveer 8 euro tellen. Dan ga ik er nog vanuit dat ik alleen naar de bioscoop ga. Anders komt daar nog eens 5,5€ extra bij. (Ja, ik sta er nog op dat ik voor m'n gezelschap ook betaal). Er vanuitgaande dat ik dus alleen ga kost me dat al 13,5€ voor 1 bioscoopbezoekje met korting. In de meeste gevallen heb ik voor die prijs de DVD mits een beetje uitkijken of een beetje geduld, of alleszins voor een kleine meerprijs. Groot voordeel is dat ik hem dan zoveel keer als ik wil kan bekijken zonder dat het me ook maar wat kost. Die x aantal maand extra wachten heb ik er dan graag voor over

    Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik bepaalde films nog steeds in de bioscoop zal gaan bekijken, dus als die x aantal maanden me toch wat te veel zijn

  24. #24

    Standaard

    Ik ben zelf van mening en zelf gehoord van een videotheek houder dat de videotheken het meest te lijden hebben van piraterij.

    Veel mensen die nooit naar de bios gaan huren zich wel suf.Nu ze alles via internet kunnen downloaden doen ze dat.

    In de bios kijken of kopen zouden deze grote groep toch al niet doen.

    Ik koop zelf alles gewoon wat ik goed vind legaal en download dus nooit.

    Al een paar maal zo,n download versie gehad en de kwaliteit is gewoon slecht.
    who is more foolish,the fool or the fool that
    follows him

  25. #25

    Standaard Re: piraterij kost filmindustrie niets

    Citaat Oorspronkelijk gepost door humpadump

    Ik denk dat het de filmindustrie niets kost. Mensen die illegale films kopen of downloaden zullen in het geval dat de piraterij niet bestond ook geen films kopen. Ze zullen waarschijnlijk de betreffende films huren...
    Als ze films zouden huren dan zouden de maatschappijen er wel van profiteren, of denk je dat de videotheken de films gratis krijgen :wink:
    Dus als de piraterij niet zou bestaan dan hadden deze mensen wel geld afgestaan aan de maatschappijen.

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •