Beste mensen,

Al een aantal maanden ben ik bezig geweest aan het opstellen van een film database. De reden daarvoor was dat ik mijn tijd nuttig wilde besteden met het kijken van goeie films. Daartoe ben ik gegevens gaan verzamelen van films, waaronder het jaartal, het aantal Oscars en oscar nominaties en hun IMDB.com score (van 18-29 jarigen). Al die gegevens voerde ik in in Excel.

Om de paar weken update ik mijn database met de laatste films en print ik een lijstje af met de beste films die ik nog niet gezien heb maar wel in Videoland te huur zijn. Dan ga ik met mijn lijstje naar Videoland en pik daar één of meerdere films uit. De laatste acht films die ik op die manier gezien heb waren: La Vita è Bella, Der Untergang, Amélie, In America, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, The Incredibles, Rocky en Platoon. Stuk voor stuk allemaal mooie films.

Eindresultaat? Ik heb al in maanden geen slechte film meer gezien :P.

Uiteraard is deze database en de scores een beperkte objectieve maat voor de kwaliteit van de film. Het gaat hier enkel om statistieken. Maar uit mijn eigen ervaringen blijkt dat ik toch telkens mooie films gezien heb als ik met mijn lijstje naar Videoland geweest ben.

Ik heb die database puur voor mijzelf gemaakt, maar misschien zijn er ook andere mensen gek genoeg om er het nut van inzien, vandaar dat ik hem online heb gezet. Je kan hem downloaden op http://thequicky.net/moviedatabase.zip (in de Excel file zelf staat bij de Settings wat uitleg over hoe alles werkt en wat alles is en zo... / Je zou eventueel een waarschuwing kunnen krijgen bij het openen van de Excel file over aanwezige macro's. Maak je daarover geen zorgen, er zijn geen macro's meer aanwezig in de film. Ik heb daar vroeger wat mee geprutst, maar ik kon het nooit echt goed krijgen, dus die heb ik dan maar weggehaald. Alleen krijg ik die waarschuwing er om de één of andere reden niet uit...)

De database is op dit moment aangegroeid tot bijna 2000 films waarvan telkens informatie bewaard is over het jaartal, het succes bij de Academy Awards en de IMDB score. Uit die gegevens en uit een eigen persoonlijke score voor de film, maakt de database een totaalscore, afhankelijk van de ingestelde gewichten.

Per sectie kan je gewichten aangeven afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Als de IMDB score je geen hol kan schelen dan geef je de IMDB score een laag gewicht, en geef je de Academy Awards een hoog gewicht. Hetzelfde bijvoorbeeld voor de leeftijd. Als je alleen maar recente films wil kijken, dan geef je de Age Score een hoog gewicht, etc...

Screenshotje van de eerste paar films van de lijst volgens mijn persoonlijke voorkeur qua gewicht (2 voor Oscars, 4 voor IMDB, 1 voor Age en 2 voor mijn persoonlijke voorkeur):



Screenshotje van de 'Settings' waar je je instellingen kan veranderen:



Ik ben niet van plan van heel erg veel aandacht te besteden aan het perfectioneren van de database voor publiek gebruik, maar als jullie algemene tips of vragen hebben over de database, kan je mij natuurlijk een berichtje sturen of hier in dit draadje een berichtje plaatsen.

Veel plezier ermee!

Ik heb er zelf in ieder geval al heel veel plezier aan beleefd ...

Goeie equipment hebben is leuk, maar als je ook weet welke films de moeite waard zijn om te gaan kijken, dan is het nog des te leuker .

Reacties zijn altijd welkom .