Pagina 1 van 218 123451151101 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 5431 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard The Criterion Collection



    Wat is nu eigenlijk The Criterion Collection? Ze omschrijven het zelf zo:

    Citaat Oorspronkelijk gepost door criterionco.com
    The Criterion Collection, a continuing series of important classic and contemporary films, is dedicated to gathering the greatest films from around the world and publishing them in editions that offer the highest technical quality and award-winning, original supplements. Criterion began with a mission to pull the treasures of world cinema out of the film vaults and put them in the hands of collectors. All of the films published under the Criterion banner represent cinema at its finest. In our seventeen years, we've seen a lot of things change, but one thing has remained constant: our commitment to publishing the defining moments of cinema in the world's best digital editions.
    Of, zoals forum-member Eddy het in deze thread eens beschreef:

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eddy
    Criterion Collection produceert zelf geen films, maar brengt films uit op dvd (vroeger laserdisc). Zoals ze het zelf zeggen, is Criterion Collection 'a continuing series of important classic and contemporary films'. Met andere woorden, ze brengen voornamelijk films uit die een belangrijke rol hebben gespeeld in de filmgeschiedenis. denk daarbij aan films van regisseurs als Ingmar Bergman, Andrej Tarkovski, Akira Kurosawa, Federico Fellini, Luis Bunuel, Michelangelo Antonioni, Rainer Werner Fassbinder, Sergej Eisenstein, Jean Renoir, Jean Cocteau en vele anderen.

    Waar andere bedrijven deze, minder commercieel aantrekkelijke, films vaak in kale versies op de markt brengt gaat Criterion vaak op zoek naar inhoudelijk sterke extra's. Zo vindt je vaak informatieve audiocommentaren, degelijke interviews en uitstekende documentaires op hun releases.

    En het belangrijkste van allemaal, ze nemen de films op een prima manier onder handen. Beeld en geluid worden gerestaureerd tot een vaak prachtig resultaat. Vooral hierdoor hebben ze hun goede naam verkregen en worden ze zeer gewaardeerd door filmliefhebbers over de hele wereld.
    Heel kort samengevat kan ik zeggen dat Criterion gewoon de meest hoogstaande uitgever van films op dvd ter wereld is. De films die ze uitbrengen zijn in de filmgeschiedenis van groot belang en de DVD's die ze produceren behoren tot de topstukken van ieders collectie.

    Een paar belangrijke links:

    - The Criterion Collection's site
    - Een overzicht van de catalogus van 'The collection'
    - Toekomstige releases
    - criterionforum.org: DE bron voor 'inside info' rondom Criterion, hun releases en film in brede zin
    - De Wikipedia-beschrijving van The Criterion Collection
    - De FAQ van criterionforum.org: hierin zijn vele wetenswaardigheden te vinden over Criterion.

    ************************************************** **********************************

    Mijn oorspronkelijke begin-post:

    Ik wilde wel eens weten wie er hier allemaal Criterion Collection DVD's verzamelen of er een aantal in zijn bezit heeft.

    Wat betreft mezelf: ik heb er 4 (Spartacus, Charade, Brazil en The Third Man) en ik ga er zeker nog meer aanschaffen. De aangekondigde set van 'Traffic' klinkt erg goed en 'Seven Samurai', 'A night to remember' 'Chasing amy' en 'Rushmore' staan ook hoog op mijn lijstje. Het hangt heel erg van de film af of ik een Criterion ervan wil hebben en of de set een beetje de moeite waard is. De 'Spartacus' en 'Brazil' sets horen wat dat betreft bij de kroonstukken van mijn collectie: betere SE's ken ik eigenlijk niet.

    Richard

    EDIT: achterstalig spelvautje uit de titel weggehaald. :wink:
    EDIT 2: inleiding aangepast
    EDIT 3: beginpost teruggeplaatst en bijgewerkt
    Laatst aangepast door Richard B. : 18-08-2012 om 15:10

  2. #2

    Standaard

    Ik heb er 6, waarvan 3 bekende en 3 mindere bekenden.

    Armageddon, The Rock, RoboCop, The Red Shoes,Chasing Amy....And God Created Women.

    Wil nog Traffic hebben. En hopelijk komt er ooit The Game CC uit.

  3. #3

    Standaard

    Ik heb er 38 en nog een aantal in bestelling. Ik verzamel ze niet echt. Ik zie mezelf bv nooit Armageddon of The Rock kopen - het gaat me om de film en niet om door wie die is uitgebracht. Maar het heeft wel wat, zo'n mooi rijtje genummerde Criterions .

    Mijn Criterions:

    8 1/2
    39 Steps, The
    Big Deal on Madonna Street
    Billy Liar
    Black Narcissus
    Brazil
    Brief Encounter
    Charade
    Children Of Paradise
    Diabolique
    Do the Right Thing
    Grand Illusion
    Great Expectations
    Hidden Fortress
    Lady Eve, The
    Lady Vanishes, The
    L'Avventura
    Life of Brian
    M
    Night to Remember, A
    Notorious
    Oliver Twist
    Peeping Tom
    Rebecca
    Red Shoes, The
    Rififi
    Robocop
    Seven Samurai
    Seventh Seal, The
    Sid & Nancy
    Silence of the Lambs, The
    Spartacus
    Sullivan's Travels
    Summertime
    Third Man, The
    Unbearable Lightness of Being, The
    Wages of Fear
    Yojimbo
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  4. #4

    Standaard

    Ik heb nog geen Criterions, maar mocht dit jaar die Criterion van The Game nog uitkomen, dan wordt dat waarschijnlijk mijn eerste...
    Ook die Spartacus lijkt me wel wat...

  5. #5

    Standaard

    Ga er ook een aantal bestellen: Spartacus, Notorious,... Als the Game uitkomt zal ik hem ook zeker kopen.(heb the Game eigenlijk om die reden ook nog steeds niet gekocht) Twijfel nog over de aankoop van Silence of the Lambs, gezien de R2 SE versie die ik heb al erg mooi is en de Criterion versie daar, lijkt mij, niet veel aan kan toevoegen. Maar, zeg het maar hitch_fan, jij hebt hem in jouw bezit zie ik (Misschien kan je mij voor de 2e keer deze week overhalen mijn huidige versie te wisselen )

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door MAD
    Ga er ook een aantal bestellen: Spartacus, Notorious,... Als the Game uitkomt zal ik hem ook zeker kopen.(heb the Game eigenlijk om die reden ook nog steeds niet gekocht) Twijfel nog over de aankoop van Silence of the Lambs, gezien de R2 SE versie die ik heb al erg mooi is en de Criterion versie daar, lijkt mij, niet veel aan kan toevoegen. Maar, zeg het maar hitch_fan, jij hebt hem in jouw bezit zie ik (Misschien kan je mij voor de 2e keer deze week overhalen mijn huidige versie te wisselen )
    Ik zou gewoon de R2 SE van Silence Of The Lambs houden. De Criterion heeft andere maar niet betere extra's. Bovendien is hij niet anamorf dus de R2 heeft (meer dan waarschijnljk) een beter beeld.
    Als Hitchcock fan kan ik je ook de Criterion 2-disc set van Rebecca aanbevelen. Het is de enige film van Hitchcock die ooit een Oscar als beste film won dus die mag eigenlijk in niemands collectie ontbreken . Zie specs hier: http://www.criterionco.com/asp/relea...ection=feature
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hitch_fan
    Als Hitchcock fan kan ik je ook de Criterion 2-disc set van Rebecca aanbevelen. Het is de enige film van Hitchcock die ooit een Oscar als beste film won dus die mag eigenlijk in niemands collectie ontbreken . Zie specs hier: http://www.criterionco.com/asp/relea...ection=feature
    thanx, denk er over na / zet hem op mijn verlanglijst. moet nog zoveel kopen, maar dat is geloof ik een probleem van velen hier

  8. #8

    Standaard Silence OT Lambs Criterion vs. R2

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hitch_fan
    Bovendien is hij niet anamorf dus de R2 heeft (meer dan waarschijnljk) een beter beeld.
    Inderdaad... ga maar voor de Regio 2, want naast dat die WEL anamorph beeld heeft, heb ik me laten vertellen dat de transfer op zich ook veel beter en mooier is dan de Criterion.
    Wel jammer van dat regisseurscommentaar, maar ja...

  9. #9

    Standaard criterion rulez

    Ik heb (voorlopig...) de volgende:

    Seven Samurai Kurosawa, Akira Japan 1954 2

    Silence of the Lambs
    Out of Print Demme, Jonathan USA 1990 13

    Shock Corridor Fuller, Samuel USA 1963 19

    RoboCop
    Out of Print Verhoeven, Paul USA 1987 23

    Brazil Gilliam, Terry UK/USA 1985 51

    Life of Brian - Monty Python's Jones, Terry UK 1979 61

    Rushmore Anderson, Wes USA 1998 65

    Chasing Amy Smith, Kevin USA 1997 75

    Brief Encounter Lean, David UK 1946 76

    Do the Right Thing Lee, Spike USA 1989 97

    Spartacus Kubrick, Stanley USA 1960 105

    Sullivan's Travels Sturges, Preston USA 1942 118

    Withnail and I Robinson, Bruce UK 1986 119

    Notorious Hitchcock, Alfred USA 1946 137

    8 1/2 Fellini, Federico Italy 1963 140

    En er is nog zoveel meer moois...aaargh
    haije

  10. #10

    Standaard te duur, veel te duur

    Ik heb 39 steps van criterion, een van mijn favoriete films ooit. Maar daar blijft 't wel bij.
    Ik vind die criterions
    veel te duur

  11. #11

    Standaard veel te duur?

    Als je zoekt naar de goedkoopste aanbieder kun je de meeste Criterion titels (op dingen als Brazil na) voor 26 dollar kopen (DVDplanet b.v.).

    OK, je betaalt (incl. shipping) ietsje meer dan voor een r2 uitgave van de zelfde film, maar dan ben je wel verzekerd van:
    goede transfer
    goed geluid
    relevante extras
    mooie verpakking

    In tegenstelling tot veel grote maatschappijen worden de DVD's bij Criterion overduidelijk met liefde voor de Cinema gemaakt en niet (hoofdzakelijk) om (dollar)centjes te verdienen. Dat zie je alleen al aan de titels af die ze uitbrengen!

    Ik hou mijn hart vast voor de kwaliteit van DVD's en DVD-extra's als Criterion om wat voor reden dan ook zou moeten stoppen.

    Dus, m.a.w. ik vind ze wel prijzig maar zeker niet veel te duur.

    haije

  12. #12

    Standaard Re: Wie verzamelt Criterions?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rnmboon
    'Seven Samurai', 'A night to remember' 'Chasing amy' en 'Rushmore' staan ook hoog op mijn lijstje.
    Richard
    A Night To Remember is ook uit in R2 en R4. Deze versies zijn in tegenstelling tot de Criterion wel anamorf, maar bevatten geen audiocommentaar. Enige verschil tussen de R2 en R4 is dat bij R2 de 'Making Of' op kant B staat (DVD 10) en bij R4 op laag 2 van een DVD 9.

    Van Seven Samurai had ik de R2 (BFI) versie en nu de Criterion, maar ik weet eerlijk niet of de Criterion versie beter te noemen is. Voor zover ik me herinner was het beeld wat beter op de R2 versie. De R2 is 190 minuten en de Criterion 207, maar toch mist de R2 volgens mij geen scenes. De R2 bevat namelijk een internationale print van de film, waarin de openingsaantiteling is ingekort en de intermission is weggelaten. De PAL- speedup doet de rest.....

  13. #13

    Standaard

    Ik heb alleen Cronenberg's Dead Ringers van Criterion, simpelweg omdat er geen andere R2 versie te krijgen is.
    Ik zie trouwens net op hun site dat deze film "out of print" is.
    Is ie dan tijdelijk niet meer leverbaar, of wordt deze dan niet meer gemaakt?

  14. #14

    Standaard

    Oh ja, ik heb zelf 28 Criterions als ik me niet vergis, mijn favorieten zijn:

    The Passion Of Joan Of Arc
    The Seventh Seal en
    Do The Right Thing

    en mijn minst favoriete is Yojimbo (Niet anamorf en de ondertiteling helemaal onder in beeld......hoe kun je dat kijken op een 16:9 T.V ??? )

    (Pre-)ordered zijn Wild Strawberries en Rashomon

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark S
    Ik heb alleen Cronenberg's Dead Ringers van Criterion, simpelweg omdat er geen andere R2 versie te krijgen is.
    Als je alleen maar Nederlandse ondertitels wilt, dan klopt dat. Aan de aanwezigheid van Blue Velvet (= zonder ondertitels) in je collectie zie ik dat dat niet het geval is.
    Veel Criterion DVD's zijn regiovrij. Van mijn lijsje van drie favorieten hierboven is bijvoorbeeld alleen The Passion Of Joan Of Arc Regio 1. Goede Criterions als Spartacus, Brazil, Eisenstein: The Sound Years en Mony Python's Life Of Brian zijn alle Regiovrij!! (Alle Kurosawa Criterions zijn trouwens blijkbaar wel Regio 1 - behalve de eerste druk van Seven Samurai)

    Dat Dead Ringers Out Of Print is betekent dat ie inderdaad niet meer zal worden gemaakt door Criterion. De rechten van de film liggen immers niet meer bij Criterion. Dit geldt volgens mij wel alleen voor de Amerikaanse versie van Dead Ringers.


    P.S. De aankomende R2 (BFI) release van The Hidden Fortress zou wel eens exact dezelfde kunnen zijn als de Criterion versie. Hij is namelijk 2:35 anamorf en bevat het interview met George Lucas.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark S
    Ik heb alleen Cronenberg's Dead Ringers van Criterion, simpelweg omdat er geen andere R2 versie te krijgen is.
    Geen andere R2 versie. Dat snap ik ff niet. Is er mis dan met de Nederlandse Criterion versie? of kan je Dead Ringers niet meer kopen in de winkels

  16. #16

    Standaard Re: Re: Wie verzamelt Criterions?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark_vdH

    Van Seven Samurai had ik de R2 (BFI) versie en nu de Criterion, maar ik weet eerlijk niet of de Criterion versie beter te noemen is. Voor zover ik me herinner was het beeld wat beter op de R2 versie. De R2 is 190 minuten en de Criterion 207, maar toch mist de R2 volgens mij geen scenes. De R2 bevat namelijk een internationale print van de film, waarin de openingsaantiteling is ingekort en de intermission is weggelaten. De PAL- speedup doet de rest.....
    Bedankt voor deze informatie. Ik had die BFI-editie van Seven Samurai recent al zien liggen en vroeg me al af of ie beter zou zijn dan de Criterion-versie. Omdat die versie dezelfde commentaar-track bevat als de Criterion-versie en PAL-beeld heeft neig ik in dit geval dan eerder naar BFI. 't zal ook schelen in de prijs denk ik.

    Richard

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan -ZeroDown- Strik
    Ik heb nog geen Criterions, maar mocht dit jaar die Criterion van The Game nog uitkomen, dan wordt dat waarschijnlijk mijn eerste...
    Ook die Spartacus lijkt me wel wat...
    Spartacus is echt een hele goeie keus om te beginnen met Criterions: een echte klassieke 'epic' met een perfecte transfer (vooral als je bedenkt dat de film iets van 40 jaar oud is), een hele leuke set extra's (zie http://www.criteriondvd.com/details.asp?spine=105), een van de meest interessante commentaar-tracks die ik ken (o.a. met Kirk Douglas en Peter Ustinov) en een hele mooie verpakking.

    BTW wat betreft The Game: het is een beetje onduidelijk of deze wel echt uitkomt als Criterion. Begin dit jaar is er een bericht gepost op een fan-site van David Fincher (wat door zo'n beetje alle DVD-nieuwssites is overgenomen) dat ie in april of mei uit zou komen, maar door Criterion zelf is ontkend dat deze titel in voorbereiding is. Feit is dat ie niet op de Criterion-releaselijst staat en dat het niet duidelijk is of ie daar ooit op zal komen. Ik ben zelf ook benieuwd of ie uit gaat komen, want naast die schiterende SE's van Se7en en Fight Club zou ik dolgraag een Criterion van The Game willen hebben staan.

    Richard

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark S
    Ik heb alleen Cronenberg's Dead Ringers van Criterion, simpelweg omdat er geen andere R2 versie te krijgen is.
    Ik zie trouwens net op hun site dat deze film "out of print" is.
    Is ie dan tijdelijk niet meer leverbaar, of wordt deze dan niet meer gemaakt?
    OOP betekend bij Criterion dat ie definitief uit productie is. Voor jouw versie geldt dat trouwens niet want dat is eigenlijk niet een echte Criterion, maar een uitgave van Video Film Express die gewoon de oorspronkelijke versie als R2 versie heeft uitgebracht puur voor de NL markt. Bij mijn weten is die versie nog gewoon in productie.

    Richard

  19. #19

    Standaard

    Originally posted by Mark_vdH
    Veel Criterion DVD's zijn regiovrij. Van mijn lijsje van drie favorieten hierboven is bijvoorbeeld alleen The Passion Of Joan Of Arc Regio 1. Goede Criterions als Spartacus, Brazil, Eisenstein: The Sound Years en Mony Python's Life Of Brian zijn alle Regiovrij!! (Alle Kurosawa Criterions zijn trouwens blijkbaar wel Regio 1 - behalve de eerste druk van Seven Samurai)

    P.S. De aankomende R2 (BFI) release van The Hidden Fortress zou wel eens exact dezelfde kunnen zijn als de Criterion versie. Hij is namelijk 2:35 anamorf en bevat het interview met George Lucas.
    Over dat regio-vrij zijn: wat ik ervan begrijp is dat ze zelfs bijna allemaal regio-vrij zijn, op een aantal van de 'grote' releases na (Aramageddon en The Rock enzo) die alleen R1 zijn.

    Hoe zit het trouwens met BFI? Hebben ze soms een licentie-deal met Criterion ofzo? Als je zo hun releaselijst bekijkt (zie http://www.bfi.org.uk/bookvid/videos/dvd/index.html) dan staan daar toch wel aardig wat titels uit de Criterion collectie op.

    Richard

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rnmboon


    Over dat regio-vrij zijn: wat ik ervan begrijp is dat ze zelfs bijna allemaal regio-vrij zijn, op een aantal van de 'grote' releases na (Aramageddon en The Rock enzo) die alleen R1 zijn.

    Hoe zit het trouwens met BFI? Hebben ze soms een licentie-deal met Criterion ofzo? Als je zo hun releaselijst bekijkt (zie http://www.bfi.org.uk/bookvid/videos/dvd/index.html) dan staan daar toch wel aardig wat titels uit de Criterion collectie op.

    Richard
    Alle Criterion Kurosawa films zijn ook R1.

    BFI heeft geen licentie-deal met Criterion. De Kurosawa films zijn bv eigendom van het Japanse Toho Films - zowel Criterion als BFI zullen hun eigen deal met Toho gesloten hebben.

    De commentaartrack op de BFI versie van Seven Samurai is overigens een andere dan die op de Criterion. De BFI track is gedaan door Philip Kemp die alleen in key scenes wat zegt (heb ik gehoord), de Criterion track door Michael Jeck die wel de hele film commentaar geeft.
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hitch_fan


    De commentaartrack op de BFI versie van Seven Samurai is overigens een andere dan die op de Criterion. De BFI track is gedaan door Philip Kemp die alleen in key scenes wat zegt (heb ik gehoord), de Criterion track door Michael Jeck die wel de hele film commentaar geeft.
    Klopt. Ik heb met mijn neus lopen kijken.

    De andere 'overlappende' BFI-releases verschillen trouwens ook van de Criterion-versies. Kennelijk is het gewoon een kwestie van de overeenkomende smaak van de samenstellers van beide collecties.

    Richard

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rnmboon


    Klopt. Ik heb met mijn neus lopen kijken.

    De andere 'overlappende' BFI-releases verschillen trouwens ook van de Criterion-versies. Kennelijk is het gewoon een kwestie van de overeenkomende smaak van de samenstellers van beide collecties.

    Richard
    Een goede smaak dus

    De aankomende BFI release van Hidden Fortress heeft wel het interview met George Lucas dat de Criterion ook heeft. Misschien hebben ze recent toch een deal gesloten wat betreft de extra's.
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rnmboon


    Over dat regio-vrij zijn: wat ik ervan begrijp is dat ze zelfs bijna allemaal regio-vrij zijn, op een aantal van de 'grote' releases na (Aramageddon en The Rock enzo) die alleen R1 zijn.
    Er zijn er toch heel wat alleen Regio 1. Uit mijn collectie (van 28) zijn het de volgende:
    Chasing Amy. The Discreet Charm Of the Bourgeoisie, Gimme Shelter, Notorious, The Passion Of Joan Of Arc, The Vanishing en mijn Kurosawa's (Seven Samurai. Hidden Fortress en Yojimbo).
    The Third Man weet ik niet zeker, maar de regio 2 versie daarvan is toch (bijna) identiek aan de Criterion - en goedkoper.

    Zijn toch geen echte grote releases, dacht ik zo.

  24. #24

    Standaard

    Is er mis dan met de Nederlandse Criterion versie? of kan je Dead Ringers niet meer kopen in de winkels.
    Verwarring alom. Deze R2 versie heb ik dus, Criterion Collection uitgegeven door Video Film/Express. Deze is volop verkrijgbaar.
    Als de Criterions met liefde worden samengesteld hadden ze dat ook met het geluid mogen doen. Maar dit is dus geen echte Criterion? Men heeft alleen de rechten van Criterion overgenomen om deze film uit te brengen?
    Als je alleen maar Nederlandse ondertitels wilt, dan klopt dat. Aan de aanwezigheid van Blue Velvet (= zonder ondertitels) in je collectie zie ik dat dat niet het geval is.
    Ik heb inderdaad het liefst NL ondertitels. Maar nood breekt wet.
    Wat Blue Velvet betreft, de uitgave van Castle Rock is zwaar ***. Totaal verkloot qua aspect ratio, weinig detail, vooral in donkere scenes. Dialogen soms moeilijk verstaanbaar, wat niet zo'n probleem zou zijn als er bijvoorbeeld Engelse ondertitels zouden zijn, maar deze heeft er helemaal geen.
    MGM schijnt een kwalitatief betere uitgave te hebben in originele aspect ratio, maar of deze NL of UK ondertiteld is ben ik nog niet achter.

  25. #25

    Standaard Re: Wie verzamelt Criterions?

    Ik heb er al een aantal maar wegens de dure aankoopprijs ben ik er voorlopig mee gestopt. Ik zou er dit jaar toch nog graag enkelen willen aanschaffen.

    Mijn Criterions tot nu toe:
    Hard Boiled
    Robocop
    Silence of the Lambs
    Brazil
    Carnival of Souls
    Chasing Amy
    High and Low
    A Long Good Friday
    The Third Man
    Insomnia
    Dead Ringers

Pagina 1 van 218 123451151101 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •