Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234
De resultaten 76 tot 100 van 100 worden weergegeven.
  1. #76

    Standaard

    Deze videoclip is trouwens een coole hommage aan Meshes:
    http://youtube.com/watch?v=eSCFAxxCO7Q
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  2. #77

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    The Quay Brothers - The Short Films 1979-2003 (Two Discs)

    In Absentia (Quay Brothers, 2000). Ik zag deze 20 minuten durende film voor de eerste keer alweer enkele jaren geleden. Het was ergens ’s nachts bij een of ander VPRO programma en ik viel midden in de film en was meteen helemaal verkocht. Ik wist te achterhalen dat de muziek van de briljante componist Karl-Heinz Stockhausen was (het stuk ‘Zwei Paare’ om precies te zijn), voor mij op dat moment zeker geen onbekende omdat ik al behoorlijk veel van zijn werk gehoord had. De beelden bleken gemaakt door de broers Stephen en Timothy Quay, op dat moment grote onbekenden voor mij, maar dankzij deze film was ik zo geïtrigeerd geraakt dat ik hun oeuvre nu grotendeels gezien heb. Deze film kon ik echter nimmer meer zien, simpelweg omdat ie nog nooit op DVD uitgegeven was, maar nu dankzij die glorieuze dubbel DVD van BFI dus wel. En ik voelde weer exact datzelfde gevoel als toen ik hem voor het eerst zag. Het is een gevoel dat ik niet eens goed kan omschrijven, een gevoel dat enkel opgeroepen kan worden door de grootste kunstwerken: een abstracte film van Stan Brakhage, een dansvoorstelling van Nederlands Dans Theater of een concert van John Zorn. Het is een gevoel van een verhoogde esthetische ervaring, een intense waardering voor de vertoonde creativiteit, een soort van out of body experience, een compleet vergeten waar je bent en een volledig opgaan in het kunstwerk. ‘In Absentia’ omschrijven is bijna onmogelijk, onwenselijk ook. Natuurlijk bevat het geen dialogen of zelfs maar een eenduidig verhaal. Het is visuele poëzie, een impressie, een perfect huwelijk van beeld en geluid. Want hoewel zowel de muziek van Stockhausen als de beelden van de Quays van zichzelf al bloedmooi zijn, is het vooral de symbiose van beiden die het maakt tot wat het is: een bloedmooi en prachtig stukje visuele muziek.
    Heb zelf nog niet zo lang geleden de dvd aangeschaft (voorheen had ik al het merendeel gezien van hun werk) en dan ook meteen In Abenstia gezien. Net zoals je zegt visuele poezië, een symbiose van beeld en geluid (iets wat ikzelf in deze vorm steeds meer ben gaan waarderen), jezelf gewoon laten onderdompelen in hun wereld. Je kunt niet anders dan hopen dat ze nog eens een nieuwe kortfilm gaan/kunnen maken.
    Films gezien

    A film is - or should be - more like music than like fiction. It should be a progression of moods and feelings. The theme, what's behind the emotion, the meaning, all that comes later.
    - Stanley Kubrick

  3. #78

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mirocube Bekijk bericht
    Je kunt niet anders dan hopen dat ze nog eens een nieuwe kortfilm gaan/kunnen maken.
    Inderdaad, hun laatste langspeelfilm, Piano Tuner of Earthquakes' was te waardeloos voor woorden
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  4. #79

    Standaard

    Het moet niet gekker worden: Mastercard probeert nu over de rug van avant-garde artiesten hun plastic kaartjes aan de man te brengen, getuige deze advertentie die in Amerikaanse kranten gestaan heeft:



    Left to right: Jack Smith, (unidentified man), Harry Smith, Panna Grady, William S. Burroughs, Andy Warhol; NYC, winter 1964-65

    Vooral de beeltenis van Jack Smith is een kleine schande, aangezien deze man zijn hele leven zich sterk verzet heeft tegen 'het grote geld' en zo arm als een kerkrat gestorven is. Hij zou zich in zijn graf omdraaien. De aanwezigheid van Warhol is dan weer gepaster om een of andere reden
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  5. #80

    Standaard

    Een aantal vraagjes:

    Als je ergens moet beginnen met Experimentele films welke is dan toepasselijk bij de eerste aanraking? Alhoewel ik een vermoeden heb dat ik al een aantal experimentele films gezien heb zoals een Koyaanisqatsi en Un chien andalou. En als het kan films die in Nederland zijn uitgebracht...(R2NL)

    Welke levende regisseurs vallen op dit moment onder het rijdje experimentele film, moet ik dan denken aan Peter Greenaway, David Lynch, gonzorte...?

    Kunnen jullie vanaf ''2000'' eens een aantal experimentele films opnoemen? Gewoon om te zien in welk straatje ik experimentele films moet zien en wat ik van die films al gezien heb en natuurlijk wat ik dan nog kan gaan kijken...

    Bij voorbaat dank!

  6. #81

    Standaard

    Lees het topic door, daar vind je antwoord op vrijwel al je vragen.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  7. #82

    Standaard

    Je zou het hierboven al genoemde werk van de Quay Brothers kunnen bekijken, al zijn die wel alleen in Engeland op DVD verschenen. Niet dat het veel uitmaakt, er wordt toch niet gesproken. Ik denk trouwens dat je weinig tot geen experimentele film zal vinden op Nederlandse DVD's, tenzij het van een Nederlandse maker is natuurlijk.

  8. #83

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wiljan Bekijk bericht
    Ik denk trouwens dat je weinig tot geen experimentele film zal vinden op Nederlandse DVD's, tenzij het van een Nederlandse maker is natuurlijk.
    Frans Zwartjes!!!

    Overigens kwam ik er laatst achter dat als je googlet op Zwartjes en Anamnesis dat mijn blogpagina bovenaan verschijnt 8)
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  9. #84

    Standaard

    Bedankt heren, blz1 ben ik al ruim schoots doorheen. Jean-Luc Godard en Stan Brakhage begin ik eens mee... Waarschijnlijk een goede keuze...

    Kennen die kerels films in een boxvorm(ik bedoel een stuk of zes in een box) het enige wat daarbij voor mij belangrijk is dat er minimaal engelse ondertiteling bij zit en regio 2...

  10. #85

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door James caviezel Bekijk bericht
    Bedankt heren, blz1 ben ik al ruim schoots doorheen. Jean-Luc Godard en Stan Brakhage begin ik eens mee... Waarschijnlijk een goede keuze...

    Kennen die kerels films in een boxvorm(ik bedoel een stuk of zes in een box) het enige wat daarbij voor mij belangrijk is dat er minimaal engelse ondertiteling bij zit en regio 2...
    Brakhage's werk kent maar een DVD uitgave en dat is een regio 1 Criterion, hoewel er sinds kort ook enkele films op de Kino Avant-garde 2 box staan, maar ook die is R1. Godard kent veel films op R2, zoek maar gewoon bij Play op Godard. Die hebben allemaal Engelse subs.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  11. #86

    Standaard

    Brothers Quay-Korte Films 1979-2003

    Hebben gelukkig nu door moskowood een nederlandse dvd uitgave gekregen en dus ga ik deze maar eens aanschaffen.

    Borderline (1930) moet in het straatje van de avant garde stroming voortvloeien?! Is net uitgebracht door moskowood kent iemand deze film?

    En mijn eerste aanraking met Jean-Luc Godard is ook al gezet.

    Ik ga rustig verder..

  12. #87

    Lightbulb

    Ik heb gisteren 'Fando Y Lis' gezien, echt what the fuck!

  13. #88

    Standaard

    Een natte droom:

    Tresaures IV: American Avant-Garde, 1947-1986

    Written by Marcos Ortega

    The fourth volume of the Treasures from American Film Archives series,
    called Treasures IV: American Avant-Garde Film, 1947-1986 is finally
    scheduled to be relased March 3, 2009.

    The 2 DVD set will feature films by 27 different filmmakers, spanning nearly
    forty years from the post WWII period, and totalling more than 5 hours of
    content. Among the films included (many of them featured for the first time
    on DVD) are the works of artists such as Stan Brakhage, Hollis Frampton,
    Marie Menken, Harry Smith or Robert Breer. The set includes a 70-page
    booklet with film notes prologued by Martin Scorsese and new music by
    avant-garde composer John Zorn.

    The films were selected from the preservation work of the Academy of Motion
    Picture Arts and Sciences, Anthology Film Archives, the Museum of Modern
    Art, the New York Public Library, and the Pacific Film Archive and feature
    new pristine transfers. Net proceeds from the sale of this set will be split
    with the archives to support film preservation.

    List of films included in the compilation:

    - Bruce Baillie - Here I am (1962)
    - Wallace Berman - Aleph (1956-66)
    - Stan Brakahge - The riddle of lumen (1972)
    - Robert Breer - Eyewash (1959)
    - Shirley Clarke - Bridges-go-round (1958)
    - Joseph Cornell - By night with torch and spear (1940s?)
    - Storm de Hirsch - Peyote queen (1965)
    - Hollis Frampton- (nostalgia) (1971)
    - Larry Gottheim - Fog line (1970)
    - Ken Jacobs - Little stabs at happiness (1959-63)
    - Lawrence Jordan - Hamfat Asar (1965)
    - George Kuchar - I, an actress (1977)
    - Owen Land - New improved institutional quality: In the environmnt of
    liquids and nasals a parasitic vowel sometimes develops (1976)
    - Standish Lawder - Necrology (1969-70)
    - Saul Levine - Note to Pati (1969)
    - Christopher Maclaine - The end (1953)
    - Jonas Mekas - Notes on the circus (1966)
    - Marie Menken - Go! Go! Go! (1962-64)
    - Robert Nelson and William T.Wiley - The off-handed jape... & how to pull
    it off (1967)
    - Pat O'Neill - 7362 (1967)
    - Ron Rice - Chumlum (1964)
    - Paul Sharits - Bad burns (1982)
    - Jane Conger Belson Shimane - Odds & ends (1959)
    - Harry Smith - Film no.3: Interwoven (1947-49)
    - Chick Strand - Fake fruit factory (1986)
    - Andy Warhol - Mario Banana (no.1) (1964)

    klik
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  14. #89

    Standaard

    Ik krijg bijna een orgasme terwijl ik dit schrijf maar er komt een tweede Criterion set van Stan Brakhage uit, zo verklaart zijn weduwe Marilyn Brakhage. Ik quote uit een interview:

    Rick Raxlen: First off, you mentioned when we last spoke that Criterion is bringing a second volume of Stan’s films. Will any of the later films be on it–the ones he made from 1989 to his death in 2003?
    You say he made 143 films in this last period…
    Marilyn Brakhage: Yes. Criterion doesn’t want me to announce titles yet — but without giving any specifics, I can say that this project will have a greater diversity of work, and some real surprises, I think. The first set combined a few formative, aesthetically groundbreaking early pieces (some of Stan’s most famous titles from the late 50’s and early 60’s) with a number of beautiful short works from his later periods. This time around, I’m trying to present a more balanced collection of significant films that will touch on all the different periods of his career and many of his different aesthetic concerns. There will be films from the 60’s, 70’s, 80’s and 90’s.
    Ik heb Marilyn Brakhage vandaag gemaild om dit te bevestigen en ze bevestigt dat de DVD in de maak is. Ik quote:

    Hi Maikel,

    Thanks for your response. A second Criterion set is in the works right now. We hope to have the transfers completed next month. I'll let you know when it's available.

    Best,
    Marilyn
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  15. #90

    Standaard

    Kijk eens aan, leuk dat ze dat doen, kan me niet voorstellen dat het een set was waar ze veel op verdienden. Binnenkort maar eens wat films uit de eerste set gaan kijken, enig idee welke ik het best mee kan beginnen Maikel?

  16. #91

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wiljan Bekijk bericht
    Kijk eens aan, leuk dat ze dat doen, kan me niet voorstellen dat het een set was waar ze veel op verdienden. Binnenkort maar eens wat films uit de eerste set gaan kijken, enig idee welke ik het best mee kan beginnen Maikel?
    Tja, zijn meesterwerk is toch Dog Star Man. Duurt wel het langst van allemaal natuurlijk maar dan heb je meteen het beste te pakken.

    De eerste Criterion set heeft overigens naar verluid 16.000 kopieen verkocht.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  17. #92

    Standaard

    Hoe verhoudt zich het aantal van 16.000 op de 'gemiddelde' Criterion?
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  18. #93

    Standaard

    Daar heb ik totaal geen weet van, vroeg ik me eigenlijk ook al af. Ik meen me nog wel iets te kunnen herinneren dat de laserdisc van Andrei Rublev ooit maar iets van 600 exemplaren verkocht had. Ik heb hier een stukje interview met Peter Becker:

    Peter Becker interviewed by Joshua Klein in the Chicago Tribune, November 11, 2003:
    [...] "It used to be that we had to scale our work very, very carefully, since there were barely enough laserdisc players to break even after just making a decent master," says Criterion president Peter Becker. "We were certainly early, aggressive pioneers in the development of the special features that have become the standard bells and whistles on a lot of DVDs, but in those days, we could afford to do, say, an elaborate edition of Silence of the Lambs, but our edition of La Strada really had nothing on it. In fact, if you go back and look at our laserdiscs of the great international classics, many of them have little on them at all in terms of special features."
    "I also go back and look at what we sold of certain releases," he added. "Andrei Rublyov is a very important film, arguably Tarkovsky's masterpiece, and I think we sold maybe 660 copies of that on laserdisc. When you have to break even on 660 copies, let alone make a profit, it tells you why the list price on something like that had to be $99." [...]
    Maar die 660 lijkt me een absoluut dieptepunt voor Criterion, geen idee wat 'normaal' is. Maar Criterion zal niet voor niets een tweede Brakhage set uitbrengen, dus de verkoop zal wel niet tegen hebben gevallen.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  19. #94

    Standaard

    Voor de liefhebbers wordt een significant deel van het oeuvre van Maya Deren eenmalig vertoond in het Filmmuseum, te weten op di 24 februari. Ik heb over haar werk in dit topic ooit nog eens wat geschreven, ik denk op de eerste pagina. De docu die ook vertoond wordt is wel aardig, maar niet spectaculair - het heeft wel een mooie soundtrack van John Zorn. Op de website van Filmmuseum is meer informatie te vinden:

    klik

    Ik ga er zeker heen, al was het enkel voor die Brakhage film!
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  20. #95

    Standaard

    Jammer dat het film museum zo ver weg is
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  21. #96

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TheGodfather Bekijk bericht
    Jammer dat het film museum zo ver weg is
    Zeg dat.

  22. #97

    Standaard

    De reeds aangekondigde tweede Stan Brakhage release gaat naar verluid 29 films bevatten en er zijn nu geruchten dat het zelfs wellicht een Eclipse release gaat worden. Releasedate is nog altijd niet bekend, maar de volgende films gaan in ieder geval deel uitmaken van de set:

    The Machine of Eden (1970, 16 mm, silent, 11 min)
    “He was born, he suffered, he died” (1974, 16 mm, silent, 7 min)
    Burial Path (1978, 16mm, color/silent, 15min (18fps))
    Visions in Meditation #4 (1990, 16 mm, silent, 19 min)
    Boulder Blues and Pearls and… (1992, 16 mm, Sound by Rick Corrigan, 23 min)
    Persians 1-3 (1999, 16 mm, silent, 8 min)
    Chinese Series (2003, 35mm, silent, 2 min) - his final film
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  23. #98

    Standaard

    Eind deze maand komt er bij BFI een box met de films van Jeff Keen uit. Volges BFI een van de grootste experimentele filmmakers die Engeland voortgebracht heeft. Ik heb er gelukkig nog nooit van gehoord (er is volgens mij ook niet zoveel over bekend, komt ook nog bij dat ik nou niet bepaald een autoriteit ben op het gebied van de experimentele film) en kan dus ook niet wachten om me te laten verrassen door de inhoud van de box.



    GAZWRX: The Films of Jeff Keen

    Explore the explosive cinematic world of visionary filmmaker Jeff Keen, on BFI DVD and Blu-ray, and on the big screen at BFI Southbank and around the UK.

    “It went right over my head and seemed a little threatening, but I’m all for it.” Ken Russell on the trilogy Cineblatz, Marvo Movie and White Lite

    Born in 1923 and a soldier in World War Two, artist Jeff Keen – now aged 85 – began making films at the age of 37 when his local art school film society needed things to show. And so began over forty years of unique, imaginative, irrepressible filmmaking that has outlived the various scenes in which it has thrived: the 60s counter-culture, punk and beyond.

    On 23 February, the BFI releases GAZWRX: The Films of Jeff Keen; an audacious 9 hours of restored and re-mastered titles by this visionary filmmaker on a 4-disc DVD and 3-disc Blu-ray. On 17, 19, 25 and 27 February, BFI Southbank presents four special screening events including Early Jeff Keen Films and Dr G’s Home Movies and a touring programme will be shown at cinemas around the UK.

    Films like Marvo Movie, Mad Love and others look like post-apocalyptic home movies and point to the sublime subversion of Jack Smith and Kenneth Anger, to Keen’s experiences in WW2 and to the trashy pop culture of B movies and comics.

    Presented within a series of punchy programmes on DVD and Blu-ray are 45 films which reveal an astonishingly tireless talent and a unique individual not afraid to grapple with sex and war and to experiment with multiple screens, visceral noise soundtracks and animation. Massively inspiring, characters Silverhead and The Cat Woman and films like Blatzom and Victory Thru Film Power have been kept from view for far too long.

    Progressing through various film stocks, though always preferring 8mm – more oppositional, more disposable, less of a sell-out – this self taught artist and pioneer of independent film impresses his very personal and highly individual stamp upon all his work.

    This major BFI project, curated by William Fowler of the BFI National Archive, offers a new and criminally overdue opportunity to explore the alternative cinematic world of Brighton’s very own, Dr. Gaz.

    BFI DVD and Blu-ray release date: 23 February 2009
    DVD Cat no BFIVD775 (4-disc set) RRP £34.25
    Blu-ray Cat no BFIB1008 (1 Blu-ray & 2 DVD disc set) RRP £34.25
    Special features
    · Brand new interview with Jeff Keen
    · Art Flies Free (2000) – experimental documentary by Ian Helliwell
    · Jeff Keen Films (1983) – documentary with interview
    · 96-page booklet featuring paintings, drawings and collages by Jeff Keen plus articles by Tony Rayns, Ray Durgnat and Jack Sargeant
    Voor meer informatie link ik jullie naar het Criterion forum. Waar je ook een link kan vinden naar een film van hem op youtube ( Marvo Movie) en zijn website.
    Misschien ben ik wel een gokjunkie en een leugenaar, maar ik heb hulp nodig. Kan ik misschien wat geld van je lenen?
    Scorsese te ruil

  24. #99

    Standaard

    Had het al gezien idd, had hem zelfs al in mijn mandje gedaan op Amazon, maar toch maar besloten om het even uit te stellen. Heb ook werkelijk nog nooit van de beste man gehoord, dus ik ben benieuwd.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  25. #100

    Standaard

    Op BR en DVD van het BFI:

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Amazon UK
    A collection of cult films by experimental filmmaker Kenneth Anger. Includes: FIREWORKS (1947), PUCE MOMENT (1949), RABBIT'S MOON (1950), EAUX D'ARTIFICE (1953), THE INAUGURATION OF THE PLEASURE DOME (1954), SCORPIO RISING (1963), KUSTOM KAR KOMMANDOS (1965), INVOCATION OF MY DEMON BROTHER (1969), LUCIFER RISING (1972). Previously only available in individual volumes, this collection presents the entire cycle in one definitive package.

Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •