Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 34 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Wel of geen subwoofer in appartement??

    Hallo,

    Wie kan mij helpen? Een jaar of vier/ vijf terug heb ik, in al mijn onwetendheid, een Yamaha reciever gekocht (620RDS, zo uit mijn hoofd). Twee Infinity Reference MKII zuilspeakers er bij en “voor zolang” Infinity Impuls satelliet- en centerspeakertjes. Aan een subwoofer dacht ik nog niet, ik heb maar één kamer en ik heb er simpelweg geen plek voor.
    “voor zolang” is dus jáááren geworden (had het kunnen weten, mijzelf kennende) maar gisteren heb ik toch eindelijk een "echte" center aangeschaft (Infinity Beta c-250). Ik zat er naar te luisteren en vond het fantastisch klinken…

    Om een lang verhaal iets minder lang te maken; Heeft een aparte subwoofer aanschaffen voor mij eigenlijk wel toegevoegde waarde??
    Mijn zuilen hebben elk twee behoorlijke woofers en produceren in mijn ogen (oren) voldoende laag.
    Bij mijn vrienden kan ik niet terecht.. die hebben allemaal van die JVC alles in één systemen… dat is geen referentie haha
    Over een half jaartje krijg ik als het goed is de sleutels van mijn nieuwbouw appartement en krijg dus ruimte voor zo’n unit

    Oh ja… Het wordt een appartement op de eerste verdieping en ik ben van plan een houten/ laminaten vloer te leggen (wel met isolatiematten er onder) Ik bang dat ik een subwoofer niet eens aan kan zetten ivm geluidsoverlast.. Volgens mij gaat zo´n bas overal doorheen. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?

    Groeten,
    David
    Mostly Harmless

  2. #2

    Standaard

    Ik woon ook in een appartement met parketvloer. Heb een subwoofer, maar nog nooit klachten gekregen.

    Het idee van een subwoofer is i.m.o. ook niet dat je deze altijd superhard zet. Ook op lagere volumes klinkt het geluid "voller" met een .1 kanaal is mijn idee.

    Je moet je parketvloer wel zwevend leggen (met een ondervloer), scheelt alweer geluidsoverlast. Ik denk dat onderburen meer last ervan hebben als je met naaldhakken of leren zolen rondloopt dan van een subwoofer.
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  3. #3

    Standaard

    Hoeveel last je buren hebben van een subwoofer hangt van een aantal factoren af. Met dikke betonnen muren en een beetje mazzel wat betreft de bouwwijze, valt de overlast bij mij bijvoorbeeld erg mee. Veel hangt ook af hoe laag de subwoofer gaat en hoe hard hij speelt. Ik houd er rekening mee of buren thuis zijn en heb geen onderburen, wat ook weer scheelt.

  4. #4
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Niet alleen de boven genoemde factoren zijn van toepassing, maar natuurlijk ook de afstelling van de subwoofer. en niet onbelangrijk is de plaats ervan. Het kan zijn dat hij ergens anders op een minder luid volume staat te spelen, en toch duidelijker overkomt zonder dat de buren/onderburen daar last van zullen hebben.

    probeer ook eens om spikes onder je subwoofer te zetten...

  5. #5

    Standaard

    Een sub zal voor film altijd wat toevogen, omdat je hem op het LFE kanaal aansluit, waar aparte LFE signalen naar gestuurd worden. Tevens krijgen je zuilen dan wat meer rust als je de bas op alleen de sub laat aansturen en zul j merken dat zij wat rustiger weergeven.

    Je kunt er eventueel een sub-plate onder leggen, die er voor zorgt dat je sub geen contact heeft met de vloer, zodat dat al een heleboel scheelt. Ander helpen doorgesneden tenisballen ook erg goed heb ik gehoord.

  6. #6

    Standaard

    Voor film voegt een sub echt wel toe. Vooral die heerlijke (bijna)subsonische geluiden. (zegt hij die zelf zonder sub prima tevreden is :wink: )

    Qua vloer: zie eerdere tips (m.n. zwevende vloer en losgekoppelde sub (ik gebruik viltjes)). Ik hou er zelf wel van om een tamelijk zachte vloer te hebben. Naar mijn idee is dat veel beter voor het geluid (en geluidsoverlast).
    Hout gaat dan nog, maar zeker laminaat en tegels zijn erg hard. Geluid ketst daarop terug en met een beetje 'geluk' kaatst het van vloer naar plafond (en vice versa) en van muur naar muur. Geeft vaak een wat sherper en tegelijk minder helder geluidsbeeld.
    Er zijn ook aardige 'zeil'-oplossingen die eruitzien als hout, maar veel gunstiger zijn qua zachtheid voor geluid(soverlast).
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  7. #7

    Standaard

    Tot zover bedankt voor de tips.
    Zoals gezegd heb ik geen ervaring met subwoofers, ik ging er vanuit dat de subwoofer hard moest staan om iets toe te voegen aan mijn huidige speakers… dit doordat ik dacht dat mijn woofers alles voldoende op zouden vangen. Ik had een beetje zitten kijken naar wat betaalbare subs en zag dat de grootte van de woofers in mijn zuilen en die in die subs niet zo veel verschilden, vandaar.. Maar ik vrees dat ik voor de wat duurdere moet gaan.

    Ik heb net even het sublaag van mijn “main” afgehaald.. en inderdaad.. veel meer rust uit mijn zuilspeakers.. Ik denk dat ik dus wel voor een sub ga als ik mijn appartement betrek, ik ben bijna overtuigd… over de constructie.. tja.. ik heb mijn huis alleen nog maar vanachter een hek kunnen aanschouwen.. dus daar weet ik nog niets van.

    Maar qua inrichting: Zijl of zoiets dergelijks vind ik niet mooi. Het zal een wat duurdere laminaatsoort (met reliëf enzo) worden of hout. Maar ik begrijp dat door weerkaatsing dan juist de bovenburen last kunnen krijgen van het sub laag, of heb ik het nu verkeerd begrepen?
    Met “zwevende vloer” bedoelen jullie toch gewoon die groene matten onder het hout?? Dat was ik al van plan te gaan gebruiken namelijk.

    Dan nog iets; is het volgens jullie van belang om ook de sub van hetzelfde merk te laten zijn als de rest van de speakers?

    Groeten,

    David
    Mostly Harmless

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door D.R.

    Dan nog iets; is het volgens jullie van belang om ook de sub van hetzelfde merk te laten zijn als de rest van de speakers?

    Groeten,

    David
    Dat is nergens voor nodig. Er zijn diverse merken die uistekende subs hebben en er zijn merken die enkels subs maken. Dat is gewoon een kwestie van gaan luisteren.
    Merken als Velodyne, SVS, Rel en MJ Acoustics maken enkel subs en zijn daar zeer goed.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  9. #9

    Standaard

    Voor een mooie oplossing kun je ook even kijken op www.auralex.com, speciaal voor subwoofers bedoelde ontkoppelingsplaten:

    dan kun je op je vloer leggen wat je wilt.

    Een sub hoeft niet perse van hetzelfde merk te zijn, sterker nog, bepaalde merken hebben zeer goede speakers, maar de subs zijn echt niet je van het (Mission subs vind ik echt niet mooi klinken).

    Je kunt beter, afhankelijk van je budget, kijken naar een REL, Klipsch, JBL ofzo, en als je echt vet wilt ga je uiteraard voor een SVS of Velodyne, De twee toppers in subs!

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door D.R.
    Tot zover bedankt voor de tips.
    YW
    Citaat Oorspronkelijk gepost door D.R.
    Maar qua inrichting: Zijl of zoiets dergelijks vind ik niet mooi. Het zal een wat duurdere laminaatsoort (met reliëf enzo) worden of hout. Maar ik begrijp dat door weerkaatsing dan juist de bovenburen last kunnen krijgen van het sub laag, of heb ik het nu verkeerd begrepen?
    Met “zwevende vloer” bedoelen jullie toch gewoon die groene matten onder het hout?? Dat was ik al van plan te gaan gebruiken namelijk.
    Ik heb zeil (zijl?) met een houtprint. Je ziet het verschil met hout eigenlijk niet. Nou ja, als je heeeeeel goed kijkt wel, maar dat geldt zeker ook voor laminaat.
    Hout is IMHO veel fijner dan laminaat omdat laminaat zo verschrikkelijk glad en hard is. Dat is niet fijn voor het geluid (heel extreem: zet je boxen eens in de badkamer en probeer dan eens op lekker geluidsnivo naar muziek of film te luisteren, dan snap je wat ik bedoel), maar de overlast voor bovenburen zal niet merkbaar toenemen.

    Je zult minder last van dit effect hebben als je de muren niet te kaal laat. Met gordijnen voor ramen en boekenkasten e.d. verklein je het kaats-effect behoorlijk.

    Houten vloeren/plafonds zijn in principe gevoelig voor geluidsdruk, dus hoe hard je geluid in de kamer klinkt; betonnen muren/vloeren/plafonds zijn dat nauwelijks.
    Beton klinkt wel erg door bij direct contact. Dus als je boxen op de vloer zet zal het geluid (hoe lager de toon hoe meer) de vloer in beweging brengen en dat klinkt wel door (vgl. de klopboor van 4 huizen verderop, maar minder heftig).
    Een zwevende vloer (waarbij de groene platen wel een soort minimum zijn) scheelt dan al een heel eind.
    Maar oplossingen als halve tennisballen, stoel-glij-viltjes of een wat chiquere oplossing (ook qua prijs) als wat Edgar voorstelt voegen daar zeker nog wat aan toe wat betreft geluidsoverlastvermindering [spoiler:2e232ffcdc]3x woordwaarde [/spoiler:2e232ffcdc]. En dan graag niet alleen bij je sub maar ook bij je fronts.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    dan kun je op je vloer leggen wat je wilt
    Ja, dat kan natuurlijk altijd :wink: , maar voor het kaatseffect ... zie eerder
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  11. #11

    Standaard

    *Duizel Duizel*

    Ok, die sub komt er… Ik ben overtuigd..

    Ik zorg dus dat:
    - De sub op de één of andere mannier zo min mogelijk contact maakt met de grond/muur.
    - Mijn fronts op spikes gaan
    - De vloer zwevend wordt gelegd (hoe dat dan moet zoek ik nog wel uit, anders bel ik Hans Klok wel)
    - Er genoeg absorberend materiaal in de kamer komt te staan .. Dit komt wel goed.. er moet zowiezo een kastenwand van een metertje of 3/4 in om al die DVD´s, cd´s en boeken die ik heb te herbergen)

    …En dan kan ik met een gerust hart genieten van mijn HT, while being a good neigbour….
    Zul je net zien dat je naast luidruchtige aso´s komt te wonen hahaha

    Ik heb in ieder geval de tijd om eens te gaan rondkijken (en luisteren) naar een leuke sub….
    Maarre Edgar “REL” 800-1900 euro voor een sub Ik denk dat ik eerder voor 400 euro zal gaan…
    Mijn budget is helaas onlangs ook nog flink geslonken, ik wilde namelij niet meedoen aan een file en heb als gevolg daarvan een andere auto moeten kopen..
    Maar zoals ik al zei, ik heb nog de tijd om rond te kijken (en te sparen)

    Ik heb alles van infinity. Iemand ervaring met hun subs?
    Mostly Harmless

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door D.R
    - Mijn fronts op spikes gaan
    Dat dus NIET ... (spikes werken andersom dan dempers)
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  13. #13

    Standaard

    [quote=A3aan]
    Citaat Oorspronkelijk gepost door "D.R- Mijn fronts op spikes gaan
    [/quote
    Dat dus NIET ... (spikes werken andersom dan dempers)
    Ow.. en ik dacht dat ik het op een rijtje had..
    Dempers, dus die vier bijgeleverde rubbertjes waar ze nu op staan bedoel je ook niet? Ik heb namelijk niet zo´n zin om tegen halve tennisballen aan te moeten kijken Het oog wil ook wat... en mijn hond zal gek worden van verlangen..

    Oh ja, vergeet ik te vragen wat zo ongeveer het minimale vermogen moet zijn van zo´n sub, wil die niet "verzuipen" tussen al het andere geweld. of maakt dat niet veel uit?? (Ik haat onwetendheid)
    Mostly Harmless

  14. #14

    Standaard

    Aangezien je een sub gaat aanschaffen, zal de bas uit je zuilen een stuk minder worden, dus waarschijnlijk voldoen de rubbertjes icm een zwevende of goed geisoleerde vloer. Je hebt voor een zwevende vloer een speciale constructie nodig, die is echter niet goedkoop. Een dubbele isolatielaag (lucht en groene platen)onder je vloer is waarschijnlijk een budgetiar betere mogelijkheid. Of gewoon die ontkoppelingsplaat aanschaffen, kost ongeveer 75-80 euro dacht ik, zelfs als je er drie zou kopen ben je altijd nog goedkoper (en beter) uit dan met welke vloer dan ook volgens mij.

    Voor een sub van rond de 400 euro kun je een Klipsch nemen, ik ben er zeer tevreden over. De REL quacke is er dacht ik vanaf 499,00 dus ietsje meer, eventueel een tweedehands sub kan ook, maar dan wel via dit forum of Htforum, de meeste mensen zijn namelijk erg zuinig op hun spullen, via een "gewone" site moet je dat maar afwachten.

    De meeste subs hebben hun eigen versterker, maar toch moet je gewoon ergens wat subs gaan luisteren. In jouw geval zou ik hem niet voor de stereo gaan gebruiken, maar alleen voor films. Neem een film zelf mee waarvan je het geluid goed kent, een uitstekende subtester is U-571 op DTS. Tip: de dieptebommen moeten duidelijk apart gehoord worden en niet dat je geen verschil hoort omdat de sub nog staat na te trillen van de vorige.
    Dus vergeet vermogen/wattage en ga gewoon eens een paar subs luisteren, luister dan toch even ook naar een of twee dure subs, dan kun je beter vergelijken.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door A3aan
    {KNIP}
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar
    dan kun je op je vloer leggen wat je wilt
    Ja, dat kan natuurlijk altijd :wink: , maar voor het kaatseffect ... zie eerder
    A3aan, ik bedoelde eigenlijk dat bij het gebruik van zo'n ontkoppelingsplaat de ondergrond van alles kan zijn :wink: .

  16. #16

    Standaard

    [quote:] Of gewoon die ontkoppelingsplaat aanschaffen, kost ongeveer 75-80 euro dacht ik, zelfs als je er drie zou kopen ben je altijd nog goedkoper (en beter) uit dan met welke vloer dan ook volgens mij. [/quote]


    Ik heb net gekeken op de site van audiopro, de Nederlandse dealer, voor die ontkoppelingsplaat. http://www.audio-pro.nl/index_pro.php
    60 euro (ik neem aan dat je de "Gramma" bedoelt)

    Er staat in hetzelfde rijtje iets over "MOPAD" zgn monitor isolation pads (30 euro). Misschien iets voor de speakers.. Zal morgen ofzo wel een mailtje sturen naar dat bedrijf.
    Er is in ieder geval een een hoop duidelijk geworden voor me, tenminste dat denk ik (zie voorgaande posts ) Maarja, een mensch kan niet alles weten nietwaar.
    Mostly Harmless

  17. #17
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Hey, deze heb ik ook gekocht in een powerbuy.

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Hey, deze heb ik ook gekocht in een powerbuy.

    me too
    Turn around and feel the vibe.....

  19. #19

  20. #20

    Standaard

    nieuwbouw zeg je? nou, dan hoef je niet bang te zijn voor geluidsoverlast
    de kartonnen wandjes van vroeger worden echt niet meer gemaakt, de eisen zijn superstreng geworden.

  21. #21
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ago
    nieuwbouw zeg je? nou, dan hoef je niet bang te zijn voor geluidsoverlast
    Dacht je dat.
    Probeer dan eerst maar eens te weten te komen wat nu precies die overlast veroorzaakt.
    Kom niet met een antwoord als "de subwoofer" . :wink:

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ago
    nieuwbouw zeg je? nou, dan hoef je niet bang te zijn voor geluidsoverlast
    Dacht je dat.
    Probeer dan eerst maar eens te weten te komen wat nu precies die overlast veroorzaakt.
    Kom niet met een antwoord als "de subwoofer" . :wink:

    Geluidsoverlast: gillende kinderen, heftige sex, harde muziek, ruzie, feestjes.
    De normen en materialen zijn verhoogd/verbeterd.

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ago
    nieuwbouw zeg je? nou, dan hoef je niet bang te zijn voor geluidsoverlast
    de kartonnen wandjes van vroeger worden echt niet meer gemaakt, de eisen zijn superstreng geworden.
    Al die goedkope tussenwandjes van gips ipv gemetselde muren zoals vroeger zijn echt geen verbetering. :wink:
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door A. Duijmelinck
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ago
    nieuwbouw zeg je? nou, dan hoef je niet bang te zijn voor geluidsoverlast
    de kartonnen wandjes van vroeger worden echt niet meer gemaakt, de eisen zijn superstreng geworden.
    Al die goedkope tussenwandjes van gips ipv gemetselde muren zoals vroeger zijn echt geen verbetering. :wink:
    tussenwandjes van gips?
    ik heb het niet over doe het zelvers die hun eigen kamer opdelen.

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    En dokter , ben je er al uit?
    Fijn ja, ben al dokter vanaf mijn geboorte...

    Ik ben er uit in zoverre dat ik nu weet dát ik een subwoofer ga aanschaffen en dat deze op een ontkoppelingsplaat geplaatst gaat worden. (jammer dat ik, ondanks dat ik hier al een tijdje meelees, nog nooit van die powerbuys gehoord had).

    Ik heb me echter nooit bezig gehouden met subwoofers, dus ik heb nog een hoop te lezen. Heb ik de afgelopen dagen ook al wel gedaan hier op het forum en ik heb ook al wat gezocht bij internet-winkels. Zo zag ik een aanbieding van een Klipsch 10” voor 299,-.
    Ik ben wel zo iemand die dan denkt “als ik 300 euro uitgeef.. voor 100,- maar dan... en voor maar 50 meer etc etc”
    Ik moet ook vooral maar eens gaan luisteren, alhoewel ik geen idee heb waar ik op moet letten “laag is laag” denk ik op dit moment nog een beetje...
    Maar zoals ik al vertelde, ik heb nog een paar maandjes…

    David
    Mostly Harmless

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •