Pagina 5 van 9 EersteEerste 123456789 LaatsteLaatste
De resultaten 101 tot 125 van 209 worden weergegeven.

Discussie: Projectiescherm

  1. #101

    Standaard

    Hey bedankt voor je antwoord, ik heb gister doek gehaald bij de kwantum, helerol mee genomen was nog maar 295cm.
    Ik ga vandaag met m'n vader hout halen, omdat hij ook nog mdf nodig heeft en meteen laat zagen nemen we dat scherm ook meteen uit die plaat. Ik vraag me af of dat wel zo handig is, dat hout wat bij jullie op de foto's staat is een stuk steviger denk ik.
    En misschien wil ik het wel oprolbaar maken, alleen onder en boven vast nieten en dan aan de zijkanten met klittenband bevestigen.
    HDTV kicks ass!

  2. #102

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Boeiend
    Hey bedankt voor je antwoord, ik heb gister doek gehaald bij de kwantum, helerol mee genomen was nog maar 295cm.
    Ik ga vandaag met m'n vader hout halen, omdat hij ook nog mdf nodig heeft en meteen laat zagen nemen we dat scherm ook meteen uit die plaat. Ik vraag me af of dat wel zo handig is, dat hout wat bij jullie op de foto's staat is een stuk steviger denk ik.
    En misschien wil ik het wel oprolbaar maken, alleen onder en boven vast nieten en dan aan de zijkanten met klittenband bevestigen.
    Het hout dat ik gebruikt heb is 5cm breed en 1,2cm (meen ik) dik. En dan 180cm lang. Ik heb ook weleens nagedacht om een oprolbaar scherm te maken alleen het moeilijke is dan om het doek goed strak te krijgen! Maar op mijn kamer blijft het scherm gewoon dus daarom was de keuze makkelijk zat :wink:...

    Magoed ben je nu van plan om MDF te gebruiken? Voor een frame zou ik gewoon normaal hout gebruiken in de maten die ik hierboven heb ik genoemd!

    Succes ermee en laat wel een pic zien van het resultaat he :wink:

    Gr,

    Joost
    Aristona 70cm TV, Marantz SR4200, Marantz DV4200, 2x Quadral QLX 205, Sony 70 Watt Center, 2x Quadral QLX 135 + Alphason Aragorn S-50 speakerstands voor de rears, JBL XTI 300 SUB, Benq DX650 + 2x DIY scherm

    DVD Verzameling:
    http://www.intervocative.com/dvdcoll...px/Road_runner

  3. #103

    Standaard

    Het is toch geen mdf geworden, ik heb nu balkjes/latten van 33x69x2700. Ik heb gister ff alles mooi uit getekend ik hoop dat het allemaal gaat lukken. Het project wordt misschien alleen ff in de wacht gezet, ons filmweekend bij scouting is namelijk verplaatst naar 21 januari dus ik heb nog ruim te tijd en moet me ook bezig houden met school (2de keer V6).
    HDTV kicks ass!

  4. #104

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Boeiend
    Het is toch geen mdf geworden, ik heb nu balkjes/latten van 33x69x2700. Ik heb gister ff alles mooi uit getekend ik hoop dat het allemaal gaat lukken. Het project wordt misschien alleen ff in de wacht gezet, ons filmweekend bij scouting is namelijk verplaatst naar 21 januari dus ik heb nog ruim te tijd en moet me ook bezig houden met school (2de keer V6).
    Dan heb je mooi de kerstvakantie om dit project uit te voeren :wink:...succes ermee en ik ben benieuwd naar het resultaat!
    Aristona 70cm TV, Marantz SR4200, Marantz DV4200, 2x Quadral QLX 205, Sony 70 Watt Center, 2x Quadral QLX 135 + Alphason Aragorn S-50 speakerstands voor de rears, JBL XTI 300 SUB, Benq DX650 + 2x DIY scherm

    DVD Verzameling:
    http://www.intervocative.com/dvdcoll...px/Road_runner

  5. #105

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Road_runner
    ...en moet me ook bezig houden met school (2de keer V6).
    Hmmm, 2e keer V6, waar heb ik dat eerder gehoord? Oja, dat was bij mij ook in het schooljaar 1995/1996. Wat een drama werd daar van gemaakt zeg. Op het lachwekkende af...

  6. #106

    Standaard

    Ik heb net een beamer tot m'n beschikking gekregen maar heb nog steeds geen scherm. En nadat ik dit hele vette idee heb gelezen, ben ik vast besloten om het zelf ook te gaan maken. Ik ging gister naar de praxis om te kijken naar een verduisteringsgordijn maar kwamen wat kleine dingetjes bij kijken...

    - Projecteren jullie op de achterkant of voorkant van het verduisteringsgordijn?
    - Jullie hadden het over 8 euro per meter, maar in de praxis was een doek van 1.90 bij 1.90 75 euro.

    Heb ik nu het verkeerde, want als ik las wat jullie betaalde bij de kwantum is dit wel veel duurder. Ik heb het dan ook nog niet gekocht.

    Nogmaals bedankt voor het te relaxte idee!!

  7. #107

    Standaard

    Ik denk dat je toch echt het beste naar de Kwantum kan gaan, want 75 euro voor 1.90m bij 1.90m is veeeeeel te duur, zeker voor verduisteringsgordijn. Rare maat ook trouwens maar dat terzijde. Ik heb zelf overigens de zachtste (harigste) kant van het doek gebruikt, maar dat was een momentbeslissing. Succes ermee!

  8. #108

    Standaard Bedankt voor de top-tip!!!

    Hallo, ik heb met veel interesse deze hele topic gelezen. Ik ben bezig met het bouwen van mijn eigen bioscoopje op zolder. Ik hoef jullie vast niet te vertellen dat dit een geld en tijd-rovende bezigheid is, maar naar aanleiding van de topic heb ik nu een superscherm! Natuurlijk zijn er mensen die zeggen dat zo'n hobbyscherm niets is vergeleken met een duur scherm, maar die van mij was maar 20 euri!!! Dat scheelt maar liefst 200 eri die ik mooi ergens anders in kan steken. Ook kan ik, mocht ik dat nodig vinden ooit nog eens de verduisteringsgordijn vervangen met duur thommydoek. Snel gedaan met deze frame.
    Ik weet helaas niet hoe ik hier fotos op moet krijgen, maar op het eerste gezicht lijkt het wel een proffesioneel scherm.
    Een absolute aanrader!!! Kudos voor het strakke ontwerp.

  9. #109

    Standaard

    Ik ga het in februari proberen, hopen dat het lukt

  10. #110

    Standaard

    Op verzoek van pxl, hieronder een korte beschrijving van mijn zelfbouwscherm.

    Het is een 16/9 formaat met een kijkbreedte van 220 cm met daar omheen een 10cm zwarte rand, dus totaal 240cm breed en hangt(door de balkenconstructie) zo`n 5cm zwevend vanaf de achterwand.

    De basis is een balkenframe, met daar overheen geschoven een afneembaar, met zwart plakvelours beklede lijst. Het doek heeft ongeveer hetzelfde formaat als het basisframe(buitenzijde) en is voorzien van tentogen. Het is (licht)opgespannen d.m.v. elastiekjes door de tentogen naar de aan de achterkant van het frame bevestigde haakjes.


    De twee vertikale middenbalken zijn t.o.v. het buitenframe ongeveer een halve cm naar achteren geplaatst, i.v.m. het mogelijk doordrukken(door het doek).
    Uiteindelijk heb ik het scherm op vier punten aan de muur bevestigd (twee extra op de onderste horizontale muurbevestigingsbalk), dit i.v.m. het op en afnemen van de omlijsting, wat enigzins klemmend moet gaan.


    De lijst


    Hierboven en onder dus de lijst(hoeken), waarvan de binnenzijde schuin weggezaagd is om een mooier verloop naar het doek te krijgen en om eventuele schaduwvorming tegen te gaan.



    Hieronder het basisframe met daar overheen geschoven de afneembare lijst


    Als laatste heb ik op de voorkant van het basisframe(dus tussen frame en lijst), rondom een dun verende tochtstrip geplakt, om kieren(tussen lijst en doek) te voorkomen en zo het doek(wat daar overheen komt) mooi strak tegen de de lijst aan te drukken.

    Hieronder nog een foto vanaf de zijkant met flitser


    en een zonder flitser...


    Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    Gr. Henk

  11. #111

    Standaard

    Erg mooi resultaat, zonder meer, maar misschien kan je wat meer uitweiden over hoe je het witte doek en de zwarte stof hebt gemonteerd en welke stoffen je hebt gebruikt.

  12. #112

    Standaard

    Hoi Moondust

    Het schermdoek is het zogenaamde Thommydoek met de zwarte achterzijde met een gain van 1,3.
    Het doek zit licht op het frame gespannen d.m.v. elastiek, in het doek aangebrachte tentogen en haken die achter op het frame bevestigd zijn.

    Ik heb voorheen ook met klitteband gewerkt, maar dat werkte niet. Ik bleef de boel na spannen(vanwege plooien) en de lijm van de klitteband raakte min of meer los van het doek.
    Deze methode met elastiek is echt perfect en spant zichzelf, ik heb er al maanden niets meer aan hoeven doen. Misschien alleen eens in het jaar wat elastiekjes vervangen :wink:

    De lijst is bekleed met het door Thommy bijgeleverde zwarte plakvelours. Maar je kan ook gewoon zwarte velours stof nemen die je dan op de lijst plakt met dubbelzijdig tape en/of tacked met nietjes.

  13. #113

    Standaard

    Dat Thommy doek is toch behoorlijk duur?

  14. #114

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sicco
    Dat Thommy doek is toch behoorlijk duur?
    Ik weet het niet zeker meer, maar ik dacht dat ik er rond de tweehonderd euro voor betaalt heb, dus niet echt goedkoop. Daar zaten wel twee brede rollen plakvelours bij.
    Het is verder vrij elastisch, makkelijk hanteerbaar en erg sterk. Alleen kwa beeld zou ik niet meer hetzelfde doek aanschaffen, omdat het in combinatie met mijn beamer een nogal flinke hotspot geeft.

    ITC in Emmeloord verkoopt ook verschillende soorten doek en (als het goed is) nog wat goedkoper ook, misschien ook wel wat voor mij in de nabije toekomst :wink:

  15. #115

    Standaard

    Hi Dutch! Ziet er netjes uit allemaal, maar ik heb toch nog wat vragen...

    Hoeveel tentogen en elastiek gebruik je? Twee per hoek ofzo?

    En waar zitten de haken ongeveer op het frame?

    Alvast bedankt.

  16. #116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door judge d.
    Hi Dutch! Ziet er netjes uit allemaal, maar ik heb toch nog wat vragen...

    Hoeveel tentogen en elastiek gebruik je? Twee per hoek ofzo?

    En waar zitten de haken ongeveer op het frame?

    Alvast bedankt.
    De tentogen zitten rondom het doek aan de rand, zo`n 30cm uit elkaar.
    De haken zitten aan de achterzijde van het frame, zo`n 10 cm uit elkaar om wat flexibeler te zijn met bevestigen(je zou ook kleine spijkertjes kunnen gebruiken)).
    Door elk oog gaat een elastiek en wordt dan bevestigd aan de dichtstbijzijnde haak/haken.
    Ik heb hiervoor normale (dunne) elastieken gebruikt die verkrijgbaar zijn bij elke boekhandel... dus niet de dikkere post elastieken. De tentogen heb ik bij Praxis vandaan, deze hebben een binnendiameter van ongeveer een centimeter.

  17. #117

    Standaard

    Cheers.

    Nog een gratis tip van mijn kant: dat witte doek van de Kwantum gaat eruit. Ik kon nog net wat scoren in Zoetermeer (Zoeterwoude had het al niet meer).

    Wat er voor terugkomt is een lichtbruin doek (met spikkels) dus als iemand hier nog gebruik van wil maken...

  18. #118

    Standaard

    Ff over dat doek (ik ben op het moment bezig met bouwen) welke kant is nou het beste voor projectie, de ruwere of de gladde kant?
    HDTV kicks ass!

  19. #119

    Standaard

    Een antwoord heb ik niet, maar ik heb destijds de ruwe kant gekozen. Wellicht kan je het uittesten. Daar heb ik de tijd nooit voor genomen.

  20. #120

    Standaard Doek strak krijgen

    Ik heb nu een simpel scherm gemaakt, maar de afmetingen zijn toch niet helemaal perfect. Ook zijn er vlekken op gekomen die er lastig af te halen zijn.

    Ik ben nu dus van plan om een nieuw scherm te gaan maken. Maar bij mn eerste scherm vond ik het erg lastig om het doek strak te krijgen. Heeft iemand nog wat goeie tips...?

    Een vriend van me zei dat het misschien handig is om de strijkbout erover heen te halen. Ik had daar nog mn twijfels over, zou dat werken?

    Grtz,

  21. #121

    Standaard Re: Doek strak krijgen

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Japie99
    Ik heb nu een simpel scherm gemaakt, maar de afmetingen zijn toch niet helemaal perfect. Ook zijn er vlekken op gekomen die er lastig af te halen zijn.
    Wellicht kan je van die bijtende rotzooi van HG kopen. Dat spuit je er zo op een bleek enorm. Mijn pleisterwerk is na een behandeling met rode wijn weer als nieuw. Aan de andere kant denk ik dat nieuw doek zo'n beetje even duur is.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Japie99
    Ik ben nu dus van plan om een nieuw scherm te gaan maken. Maar bij mn eerste scherm vond ik het erg lastig om het doek strak te krijgen. Heeft iemand nog wat goeie tips...?
    Ik heb het destijds met z'n tweeën gedaan. De een spant (aantrekken) het doek aan een kant gelijkmatig over de hele lengte en de ander vouwt het uiteinde om en jaagt de nietjes door de dubbelgevouwen doek in het houten frame. Het is kwestie van terplekke even bekijken wat de ebste manier is om het doek goed strak te krijgen. Echt strak spannen is in ieder geval niet nodig, het is enkel zaak het doek mooi glad te krijgen zonder bobbels, kreukels, etc.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Japie99
    Een vriend van me zei dat het misschien handig is om de strijkbout erover heen te halen. Ik had daar nog mn twijfels over, zou dat werken?
    Ik maak hieruit op dat je kampt met kreukels in het doek. Ik verwacht niet dat je die er afdoende uit krijgt met een strijkbout. Beter kan je denk ik richten op het goed strak (her)spannen van het doek.

    Succes!

  22. #122

    Standaard

    Ik heb nou ook da doek gekocht bij de Kwantum van 5,99 maar het heeft twee verschillende kanten namelijk een spierwitte kant en een iets mattere kant. De witte kant is redelijk glad en de mattere kant is een beetje ruw.

    Weet iemand welke kant ik moet gebruiken om te projecteren?

    Alvast bedankt,

    Hans vd Hurk

  23. #123

    Standaard

    volgens mij is de ruwe kant beter omdat je anders 'hot-spotting' krijgt. dat je dus een lichtere cirkel in het midden ziet van je beamer.

  24. #124

    Standaard

    Super bedankt voor alle tips!! Ik had alleen nog een vraagje heeft er misschien niet helemaal iets mee te maken. Maar projecteer je met een spelcomputer (ps2/xbox) ook op 16:9? Zodat het dus ook mooi op het scherm past?

    Groeten JJ

  25. #125

    Standaard

    Spelcomputers, ligt er aan. Ik heb zelf nog nooit met een ps2 gewerkt, bij een xbox kan je hem gewoon op 16:9 zetten en de xbox 360 is HiDef dus dat is zoiezo 16:9.
    Ik heb overgens een 4:3 beamer maar dat dat geeft dus alleen problemen met 4:3 dvd's.

    Mijn scherm is trouwens al af, staat perfect. Ik heb nog geen foto's gemaakt en er ook nog niet op geprojecteerd.
    Het is volledig demonteerbaar geworden, nu is ie ook gedemomteerd tot een paket van 250x30x30 oid. Ik kan hem hopelijk binnenkort opbouwen bij scouting, dan zal ik ff wat foto's schieten en hier posten. Hijs wel lekker groot geworden 231x130cm . En ik heb ook bevestigingen gemaakt voor 5.1 set aan het scherm.
    HDTV kicks ass!

Pagina 5 van 9 EersteEerste 123456789 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •