Pagina 1 van 25 1234511 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 625 worden weergegeven.

Discussie: Film noir

  1. #1

    Standaard Film noir

    Vreemd genoeg bestaat er nog geen topic over film noir (althans voor zover ik het vinden kon), dus bij deze. De term film noir is nogal een moeilijke, want er bestaat nogal onenigheid over. Sommigen zeggen dat het wel een genre is, anderen zijn van mening dat het meer een stijl is. Een definitie van film noir is dan ook vrij moeilijk te geven, maar doorgaans bevatten deze films elementen als:

    destructieve helden
    complexe verhaallijnen zonder duidelijk goed/kwaad onderscheid
    femmes fatales
    rokerige jazzcafés
    cynische toon
    zeer veel nachtscènes
    low-key belichting waardoor een sterk schaduwspel ontstaat
    vreemde, expressionistische cameraposities
    duidelijke invloed van misdaadromans
    etc.

    Hoe je het ook omschrijft, feit is wel dat de films die onder de noemer film noir vallen in de jaren ’40, ’50 en ’60 (en daarna uitlopers) behoorlijk populair waren. Recentelijk zijn films als Blood Simple en L.A. Confidential duidelijke voorbeelden van film noir (oftewel neo noir zoals die wel eens genoemd worden).

    Dit topic is bedoeld om jouw favoriete (of essentiële) film noirs te geven. Ik zal maar beginnen met mijn top 10, in chronologische volgorde:

    1. The Maltese Falcon (Huston, 1941)
    Vaak geciteerd als de eerste film noir en in ieder geval mijn absolute favoriet. Bogey was nooit beter.
    2. Double Indemnity (Wilder, 1944)
    Hoewel Billy Wilder vooral bekend is vanwege zijn komedies, is deze film noir een van de beste uit het ‘genre’ en een exemplarisch voorbeeld van film noir.
    3. Laura (Preminger, 1944)
    In tegenstelling tot de meeste noirs gebruikte Preminger juist geen donkere visuele stijl, maar juist een straightforward stijl, maar leverde desondanks een van de klassieke noirs af.
    4. Detour (Ulmer, 1946)
    Een van de meest klassieke B-films aller tijden en met reden. De film mist misschien de virtuositeit en professionaliteit van andere films in deze lijst, maar maakt dat meer dan goed met zijn inventieve gebruik van zijn lage budget.
    5. The Big Sleep (Hawks, 1946)
    Howard Hawks voelde zich in ieder genre thuis en dus ook in film noir. Echtpaar Humphrey Bogart en Lauren Bacall was samen nooit beter op dreef.
    6. Kiss me Deadly (Aldrich, 1955)
    Een van de vele noir films gebaseerd op een boek van pulpschrijver Mickey Spillane. Het einde is een klassieker en is onlangs nog gebruikt in Godard’s ‘Notre Musique’, wat de status van deze klassieker mooi weergeeft.
    7. Touch of Evil (Welles, 1958)
    Orson Welles heeft veel goede films gemaakt, maar deze film behoort zonder meer tot zijn allerbeste. Visueel onnavolgbaar met zijn expressionistische cameraposities en uiteraard die befaamde openingssequentie.
    8. Tirez sur le Pianiste (Truffaut, 1960)
    De nouvelle vague was sowieso zeer beïnvloed door de film noir, maar deze ode van Truffaut is toch mijn favoriete. Heerlijk speels en visueel gewaagd en een goede Charles Aznavour.
    9. The Long Goodbye (Altman, 1973)
    Altman was altijd al goed in het remediëren van bestaande genres, maar dit is een van mijn favoriete Altman’s. Elliott Gould alleen al is voldoende om te kijken.
    10. Chinatown (Polanski, 1974)
    Briljante update van Roman Polanski, die het traditionele ‘donkerheidsgehalte’ vaarwel zegt en vervangt door het zonnige LA. Jack Nicholson op zijn best ook, evenals die muziek van Morricone.

    En dan moet ik nog zoveel films erbuiten laten. Kom maar op met jullie favoriete film noirs!
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  2. #2

    Standaard

    Er is wel een tread over Modern Film Noirs: Neo-Noirs (or Post-Noirs):
    http://www.dvd.nl/forum/showthread.p...highlight=noir
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  3. #3

    Standaard

    hele mooie top 10 maikel.
    zou zowat de mijne kunnen zijn
    double indemnity staat bij mij echter op 1 en de volgorde van de rest is misschien iets anders.
    die van truffaut heb ik niet gezien dus zou ik vervangen door the killers (siodmak, 1946).

  4. #4

    Standaard

    mijn favoriete film noir blijft toch wel tadaa Blade Runner. Oke dit is geen echte film noir, zoals vaker gezegt een future noir maar dit is toch wel degelijk mijn favoriet.
    All the animals come out at night
    Robert de Niro | Taxi Driver

    My precious dvd collectie|Top20

  5. #5

    Standaard

    Binnenkort eens de boxen aanschaffen van Warner. Dan kan ik mijn kennis eventje bijspijkeren. Vier goede film-noirs die ik gezien heb de laatste tijd:

    Tirez sur le Pianiste (Truffaut)
    Toevallig gisteren gekeken. Heerlijk sfeertje, lekkere dialogen en veel geexpirimenteer met het medium film ([spoiler:6ea4c06a6c]In een dialoog: "Ik zweer het op mijn moeder". Volgende shot: Een vrouw die een accute hartstilstand krijgt.[/spoiler:6ea4c06a6c]. Voor de liefhebber van bijvoorbeeld een Reservoir Dogs een aanrader, alleen is deze 'pianofilm' beter .

    The Killing (Kubrick)
    Sneeuwt een beetje onder bij andere werken van Kubrick (nog niet alles gezien van hem overigens), maar ik vind dit een van zijn beste en leukste werken. Vooral de narratieve structuur, die ik niet meteen complex wil noemen, is heerlijk in elkaar gedraaid en cynischer dan het einde van de film kun je het bijna niet krijgen.

    Sin City (Rodriquez, Miller)
    Gebruikt de noirkenmerken, maar weet met onder andere de moderne wereld waar het om handelt en het gebruik van kleur een leuke draai te geven aan het genre.

    Who Framed Roger Rabbit? (Zemeckis)
    Deze briljante parodie kunnen we toch niet vergeten. Deze film-noir parodie die met behulp van animatie de sfeer wil overbrengen. Door onder andere een film-noir plot (oa Femme Fatale, moord etc) en de locaties die oa worden bijgestaan door Saxofoonmuziek mag dit toch ook een geslaagde film noir genoemd worden.

  6. #6

    Standaard

    Ik ben een echte noiraholic met op dit moment zo'n 120 klassieke noirs in mijn DVD collectie. Voor mij is de klassieke film noir geen apart genre en ook niet enkel een stijl maar eerder een beweging binnen het genre van de Amerikaanse misdaadfilm van de jaren 40 en 50. De klassieke periode eindigt voor mij (en voor vele anderen) met Touch Of Evil. Ik zie films als The Long Goodbye en Chinatown dan ook niet als echte film noirs maar als neo-noirs. Een Franse film als Tirez Sur La Pianiste hoort er voor mij ook niet bij. Maar goed, zoals Maikel al zegt zijn de meningen nogal verdeeld over wat film noir precies inhoudt.

    10 toppers:

    The Asphalt Jungle (John Huston, 1950)
    Sunset Boulevard (Billy Wilder, 1950)
    Double Indemnity (Billy Wilder, 1944)
    Out Of The Past (Jacques Tourneur, 1947)
    The Narrow Margin (Richard Fleischer, 1952)
    The Killers (Robert Siodmak, 1946)
    Criss Cross (Robert Siodmak, 1949)
    Sweet Smell Of Success (Alexander Mackendrick, 1957)
    In A Lonely Place (Nicholas Ray, 1950)
    Raw Deal (Anthony Mann, 1948)
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hitch_fan
    De klassieke periode eindigt voor mij (en voor vele anderen) met Touch Of Evil. Ik zie films als The Long Goodbye en Chinatown dan ook niet als echte film noirs maar als neo-noirs. Een Franse film als Tirez Sur La Pianiste hoort er voor mij ook niet bij. Maar goed, zoals Maikel al zegt zijn de meningen nogal verdeeld over wat film noir precies inhoudt.
    De drie films die je noemt horen idd niet tot de 'klassieke' noir, maar omdat ze zo mooi zijn heb ik ze toch maar inbegrepen. Je kunt 'Touch of Evil' als grens nemen (zoals idd velen doen), maar dan krijg je al snel weer van die puriteinse discussies over hokjes, grenzen etc. Op zich niets mis mee om een discussie zo zuiver mogelijk te houden, maar gezien het feit dat de meeste mensen op dit forum waarschijnlijk nog nooit van alle films uit jouw top 10 gehoord hebben (zelfs ik zie er enkele titels tussen staan die ik niet eens ken -dus die zal ik eens gaan kijken :wink: ) is het de vraag in hoeverre een dergelijke discussie mogelijk is hier. Maar goed, dat gaf je zelf ook al aan :wink:


    Citaat Oorspronkelijk gepost door hitch_fan
    Sunset Boulevard (Billy Wilder, 1950)
    Ik ben wel benieuwd waarom je deze film als film noir bestempelt. Het heeft vele kenmerken wellicht, maar ik heb hem nog nooit zo bestempeld zien worden. Just curious...
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  8. #8

    Standaard

    Usual Suspects is in principe ook een film noir, een film die je met een onbeschrijfelijk gevoel achterlaat.
    We stand alone together...Preciousss...And like that, he's gone...
    My Website Mijn verkoopthread

  9. #9

    Standaard

    Wat vonden jullie van "the Night of the Hunter"? Klassieker in het genre, maar was een beetje teleurgesteld bij deze film.

  10. #10
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Een paar noir-favorieten van mij (in willekeurige volgorde):

    - Laura (1944, Otto Preminger)
    - The Asphalt Jungle (1950, John Huston)
    - Detour (1945, Edward G. Ulmer)
    - The Maltese Falcon (1941, John Huston)
    - Gun Crazy (1949, Joseph H. Lewis)
    - The Set-Up (1949, Robert Wise)
    - Kiss Me Deadly (1955, Robert Aldrich)
    - The Naked City (1948, Jules Dassin)
    - Touch Of Evil (1956, Orson Welles)
    - Double Indemnity (1944, Billy Wilder)
    - The Killers (1946, Robert Siodmak)
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  11. #11

    Standaard

    Leuk topic, goed om inspiratie op te doen!

    2 nog niet genoemde goede film noir zijn;

    - thieves' highway (Dassin); is er in een mooie criterion uitgave
    - panic in the streets; is er in de bekende fox film noir reeks

    gr, Coen
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hitch_fan
    Sunset Boulevard (Billy Wilder, 1950)
    Ik ben wel benieuwd waarom je deze film als film noir bestempelt. Het heeft vele kenmerken wellicht, maar ik heb hem nog nooit zo bestempeld zien worden. Just curious...
    Misschien om dat het gewoon een noir is, vandaar ook de kenmerken . Ik ken eigenlijk geen publikatie die Sunset Boulevard niet tot de klassieke film noir rekent. Van BFI's "Cinema Book" tot specifieke Noir encyclopedieen als Silver & Ward's "Film Noir" en Selby's "Dark City", alle zien Sunset Boulevard als pure film noir.
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  13. #13

    Standaard

    Komende noir releases (alle R1):

    Oktober:
    The Strange Love Of Martha Ivers
    Detective Story

    November:
    Scarlet Street (een SE van Kino die hopelijk beter zal zijn dan de vele slechte Public Domain uitgaven)

    December:
    Where The Sidewalk Ends
    Kiss Of Death
    Dark Corner
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981
    Je kunt 'Touch of Evil' als grens nemen (zoals idd velen doen), maar dan krijg je al snel weer van die puriteinse discussies over hokjes, grenzen etc.
    Nog even een wat uitgebreider antwoord op het waarom van de begrenzing van de film noir periode. Er is natuurlijk een reden waarom men de klassieke periode van de film noir zo nauw begrenst. Film is tot op zekere hoogte een afspiegeling van de maatschappij waarin deze gemaakt wordt. Film noir weerspiegeld dan ook in hoge mate de desillusie die veel mensen voelden na de Tweede Wereldoorlog. De oorlog had hen hoop gegeven op verandering, een beter leven maar in plaats daarvan werd men wederom geconfronteerd met armoede, oorlog (de Koude en Korea), materialisme en egoisme. Het is niet voor niets dat veel film noirs gaan over ex-GI's die vol hoop teruggekeerd zijn uit de oorlog maar thuis geconfronteerd worden met de koude realiteit van de echte wereld. Het is ook een reden waarom de vroege noirs (gemaakt tijdens de oorlog) lang niet zo donker en cynisch zijn als latere noirs. Die periode van desillusie liep in de USA tot grofweg 1960, tot Kennedy aan de macht kwam; een jonge dynamische president die een golf van hoop op verandering en verbetering te weeg bracht.
    Het einde van de klassieke periode van de film noir valt ongeveer samen met Kennedy's opkomst. Daarnaast speelt de opkomst van de tv in de late jaren 50 natuurlijk ook een grote rol. Mensen kwamen wel voor grote spektakelfilms naar de bioscoop maar niet meer voor relatief eenvoudige (zwart/wit) films zoals film noirs (kon men immers net zo goed op tv zien en voor tv maken bv het klassieke Dragnet) dus werden deze steeds minder gemaakt.
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hitch_fan

    Misschien om dat het gewoon een noir is, vandaar ook de kenmerken . Ik ken eigenlijk geen publikatie die Sunset Boulevard niet tot de klassieke film noir rekent. Van BFI's "Cinema Book" tot specifieke Noir encyclopedieen als Silver & Ward's "Film Noir" en Selby's "Dark City", alle zien Sunset Boulevard als pure film noir.
    Da's duidelijk. Maar nu we het toch over boeken hebben: mijn filmbibliotheekje is nog compleet blanco als het komt op film noir. Heb je (of iemand anders) nog een aanrader voor het beste boek over film noir? Ik ben vooral op zoek naar een mooie diepgravende studie, niet direct naar een algemene opsomming of zo.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981
    Citaat Oorspronkelijk gepost door hitch_fan

    Misschien om dat het gewoon een noir is, vandaar ook de kenmerken . Ik ken eigenlijk geen publikatie die Sunset Boulevard niet tot de klassieke film noir rekent. Van BFI's "Cinema Book" tot specifieke Noir encyclopedieen als Silver & Ward's "Film Noir" en Selby's "Dark City", alle zien Sunset Boulevard als pure film noir.
    Da's duidelijk. Maar nu we het toch over boeken hebben: mijn filmbibliotheekje is nog compleet blanco als het komt op film noir. Heb je (of iemand anders) nog een aanrader voor het beste boek over film noir? Ik ben vooral op zoek naar een mooie diepgravende studie, niet direct naar een algemene opsomming of zo.
    om te beginnen Maikel kan je wellicht eens een blik werpen op het boek "film noir" dat je bij de slegte kan vinden. Dit boek zit een beetje tussen algemene opsomming en diepgravende studie in.

    Het boek is uit dezelfde reeks waar ook de boeken Kubrick / Hitchcock / Truffaut / Antoniono van zijn. [uitgeverij Taschen volgens mij]

    gr, Coen
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  17. #17

    Standaard

    Misschien geen film noir film, maar ik moet toch even de compositie Spillane van John Zorn hier noemen. Spillane is een zogenaamde file card compositie, wat betekent dat Zorn een muzikaal motief rondom een thema (in dit geval dus de pulpromans van Mickey Spillane) op een kaartje schrijft, de kaartjes door elkaar heen schudt en ze vervolgens opneemt. Het gevolg is een compositie van 25 minuten waarin de muziek continu in beweging is en talloze blocks of sound bevat, maar toch een geheel is dankzij het overkoepelende thema. Je kunt je echt even 25 minuten in je eigen film noir wanen, heerlijk. De CD is verkrijgbaar op Zorn's eigen label, Tzadik:

    http://www.tzadik.com/

    Naast Spillane staat er ook nog een andere file card compositie op, namelijk Godard, geinspireerd door.. nou ja, dat lijkt me evident...

    Hier kun je Spillane evt luisteren:

    http://www.dvdg.nl/users/voorzitter/forum5.htm
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  18. #18

    Standaard

    Het beste (en leukste) boek dat ik gelezen heb over film noir is Eddie Muller's "Dark City: The Lost World Of Film Noir". Op Amazon.com kun je een tiental pagina's inkijken om een idee te krijgen: link
    Eddie Muller is de film noir expert die recent ook een aantal commentaartracks heeft verzorgd op een aantal releases in de Fox noir reeks. Ook leuk is zijn "Art Of Noir" boek, een gigantisch boek vol met posters van noirs. Zijn eigen site kun je hier vinden: http://www.eddiemuller.com/index.html en hij post regelmatig op het film noir discussieforum bij uitstek: The Blackboard - http://members.boardhost.com/mrvalentine/
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hitch_fan
    Het beste (en leukste) boek dat ik gelezen heb over film noir is Eddie Muller's "Dark City: The Lost World Of Film Noir".
    Thanks, ik heb het net besteld. Ben benieuwd!
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  20. #20

    Standaard

    Valt me op dat tot nu toe nog niemand The Third Man heeft genoemd. Blijft één van mijn favoriete noirs.
    Sometimes nothin' can be a real cool hand.

  21. #21
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2002
    Woonplaats
    somewhere in time

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mr. Incredible
    Valt me op dat tot nu toe nog niemand The Third Man heeft genoemd. Blijft één van mijn favoriete noirs.
    Hoe kon ik die vergeten
    "Fred, it's not quite dark enough, I can still see something"


  22. #22

    Standaard

    Ik heb net Tourneur's Out of the Past eindelijk gezien en ik kan alleen maar zeer onder de indruk zijn. Echt een film die geheel naar zijn klassieker status opleeft en zonder twijfel een van de schoolvoorbeelden is van film noir. Deze behoort nu zonder twijfel tot mijn noir favorieten!
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  23. #23

    Standaard

    Ik heb net Tourneur's Out of the Past eindelijk gezien en ik kan alleen maar zeer onder de indruk zijn. Echt een film die geheel naar zijn klassieker status opleeft en zonder twijfel een van de schoolvoorbeelden is van film noir. Deze behoort nu zonder twijfel tot mijn noir favorieten!
    Geweldige film inderdaad! Wel jammer dat hier geen goede R2 DVD van is (toch?). Ik moet het al een paar jaar doen met een videoband. Heb de film eens van BBC opgenomen, want op een nederlandstalige zender komen deze films helaas maar zeer zelden.

    Het is alweer een tijdje geleden dat ik hem gekeken heb. Ga hem binnenkort weer eens aanschouwen! Van begin tot eind een topfilm!
    Dit is mijn uitspraak en hiermee zult u het moeten doen!
    YMDB

  24. #24

    Standaard

    Een andere neo-noir die erg de moeite waard is, is Body Heat.

    Dit is een erg leuke topic. Ik ben zelf een groot fan van acteurs als John Garfield, Edward G. Robinson, Cagney en Bogart. Vooral de meeste films van Garfield vallen binnen het noir genre.

    Een aantal (nog niet genoemde) noemenswaardige films: Gaslight, Dark Passage, Gilda, The Blue Dahlia, Woman In The Window, en een van mijn all-time favorieten: The Postman Always Rings Twice.

    Afgelopen week heb ik Posessed en Mildred Pierce gezien met Joan Crawford, en in de begeleidende featuerette van Posessed werd gesproken over ´the quintessential film-noir´, nu mag dat iets te overtrokken zijn, maar de film is inderdaad geweldig mooi.

    Het valt soms niet mee on de scheidslijn tussen een klassieke misdaadfilm en een film noir aan te geven. Veel noirs hebben bijvoorbeeld een sleazy detective in de hoofdrol, maar lang niet alle klassieke detectivefilms zijn noir.
    Naast de (Amerikaanse) western is dit mijn favoriete genre, en dat komt voornamelijk omdat het een sfeer oproept die mij direkt uit de realiteit lijkt weg te trekken. Meestal zit ik binnen een paar minuten helemaal in de film. Sterke vrouwen en onzekere mannen.
    Tegenstanders halen vaak aan dat er teveel geluld wordt in dit soort films.

  25. #25

    Standaard

    Blood Simple

Pagina 1 van 25 1234511 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •